|
|
کدخبر: ۱۶۶۸۱۹

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عنوان کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزشی اولویت نخست است و تا زمانی که پروژه نیمه تمام در بخش عمرانی وجود دارد شروع پروژه جدید قابل قبول نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور امروز در نشست خبری شانزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز اظهار داشت: از نیمه دوم اردیبهشت جشنواره خیرین استانی در ۳۱ مرکز استان برگزار خواهد شد. همچنین جشنواره ها در سطح شهرستان های کشور از اواخر سال گذشته شروع شده است.

وی افزود: ۲ هدف اصلی از جشنواره خیرین مدرسه ساز طی امسال داریم که موضوع نخست تجلیل و تکریم از خیرانی است که اقدام به مدرسه سازی می کنند همچنین امسال قوانین لازم در مجلس تصویب شد تا بخشی از پروژه های نیمه تمام را که مورد نیاز فوری آموزش و پرورش است و قرار است جایگزین پروژه های تخریبی آموزشی شوند را به خیران واگذار کنیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به این که این کار از سال گذشته شروع شده و خیران پروژه های زیادی را تکمیل کرده اند یا در مرحله عقد قرارداد هستند گفت: امسال نیز با تصویب این بند قانونی توسط مجلس و تصویب آئین نامه آن در اواخر اسفند ۹۲ در هیئت دولت مقرر شد تا یکی از برنامه های ما ارائه پروژه های نیمه تمام آموزشی به خیران برای تکمیل آنها باشد تا از این طریق مشارکت در مدرسه سازی را افزایش دهیم.

رئیسی عنوان کرد: ۶ هزار پروژه نیمه تمام در آموزش و پرورش وجود دارد که از این تعداد ۲۰ درصد یعنی ۱۲۰۰ پروژه مردمی است و ۱۰۰ درصد هزینه ها توسط خیران پرداخت می شود و ۵۰ درصد دیگر پروژه ها به صورت مشارکتی بین دولت و خیران است که از این رو سهم پروژه های مردمی و مشارکتی برابر است.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد پروژه های نیمه تمام یعنی ۴۸۰۰ پروژه با استفاده از منابع دولتی شروع شده و در دست اجرا قرار دارد و ۶ هزار پروژه نیمه تمام حدود ۳ هزار کلاس درس با زیربنای ۶ میلیون مترمربع است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: از ۴۸۰۰ پروژه دولتی، ۸۰۰ پروژه ورزشی و ۴ هزار پروژه آموزشی با ۴۰ میلیون مترمربع زیربنا وجود دارد که نیمی از این پروژه های دولتی از محل طرح تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس تکمیل می شود در حقیقت حدود ۲ میلیون مترمربع از پروژه های تخریب و بازسازی در کشور نیمه تمام است.

رئیسی عنوان کرد: بخشی از این ۴۸۰۰ پروژه دولتی نیمه تمام قابل واگذاری به خیران است البته حداقل آورده خیر باید ۳۰ درصد باشد و پیشرفت فیزیکی پروژه زیر ۷۰ درصد باشد.

وی در خصوص میزان اعتبارات دولتی که در سال ۹۲ برای بخش عمرانی آموزش و پرورش تصویب و در اختیار قرار گرفت گفت: اعتبارات ملی بر اساس اصلاحیه قانونی بودجه ۹۲ معادل ۱۱۰۰ میلیارد تومان بود که ۷۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت یعنی ۶۵ درصد اعتبارات عمرانی مصوب وزارت آموزش و پرورش در بخش ملی تخصیص یافته که رقم های عمده ای که در اختیار ما قرار گرفت به این صورت است که ۴۴۰ میلیارد تومان برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس و ۱۴۶ میلیارد تومان برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس بود یعنی ۷۵ درصد آنچه که مجلس مصوب کرد در اختیار ما قرار گرفت.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه ۸۴ درصد اعتبارات اختصاص یافته به تخریب، بازسازی و استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس بود، عنوان کرد: این نشان از توجه به ایمنی مدارس است.

رئیسی افزود: در سال ۹۲ یک میلیون و ۲۰ هزار مترمربع فضای آموزشی جدید که شامل ۱۲۴۶ پروژه بود تحویل دادیم و برای سال ۹۳ اعتبارات عمرانی ملی ۹۲۵ میلیارد تومان مصوب شده است که عمده ترین اعتبارات به این صورت است که ۴۴۰ میلیارد تومان برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی و ۳۰۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس اختصاص یافت یعنی ۸۰ درصد اعتبارات عمرانی ملی مصوب وزارت آموزش و پرورش مربوط به افزایش سطح ایمنی مدارس است.

وی با اشاره به اولویت های آموزشی و پرورش در حوزه عمرانی گفت: اولویت نخست ما تکمیل پروژه های نیمه تمام است تا زمانی که پروژه نیمه تمام در بخش عمرانی وجود دارد شروع پروژه جدید قابل قبول نیست. اولویت دوم افزایش سطح ایمنی عمومی مدارس یعنی ادامه مقاوم سازی و استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس است که با ۱۴۶ میلیارد تومانی که در اواخر سال ۹۲ محقق شد حداقل از ۲۰ هزار کلاس درس بخاری نفتی حذف می شود. برای این که هر کلاس درس در کشور کاملاً به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شود به طور متوسط به ۷ میلیون تومان هزینه نیاز است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص اولویت سوم در بخش عمرانی آموزش و پرورش افزود: هم اکنون آموزش و پرورش به منابع عمومی دولت متکی است از این رو ایجاد منابع جدید مالی و پایدار یکی از برنامه های ماست که شاهد بودیم در سال گذشته از محل اخذ عوارض دخانیات مبلغی برای تکمیل پروژه های ورزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت. اولویت چهارم افزایش سطح مشارکت مردم و نهادهاست و اولویت پنجم ما پرداخت دیون پیمانکاران است با گشایش اعتباری که صورت گرفته این دیون در حال پرداخت است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار