|
|
کدخبر: ۱۶۶۸۲۹

مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین المللی پول: در سال جاری

خبرگزاری تسنیم: مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین المللی پول طی اظهاراتی در مورد وضعیت اقتصادی ایران با اشاره به این که اقتصاد ایران شروع به باثبات شدن کرده است گفت با لغو تحریم ها رشد اقتصادی ایران بیشتر از پیش بینی های فعلی این نهاد خواهد بود.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین المللی پول در پاسخ به پرسشی مربوط به ارزیابی این نهاد بین المللی از چشم انداز اقتصاد ایران گفت: چشم انداز اقتصاد ایران هم نامشخص و هم دشوار است که بخشی از آن ناشی از دلایلی همچون نگرانی های ژئوپلتیک و به خصوص تحریم های بین المللی است.

مسعود احمد که در کنفرانسی خبری در واشنگتن سخن می گفت افزود: نگاهی به آنچه که در دو سال اخیر در اقتصاد ایران رخ داده است نشان می دهد که این ۲ سال یک دوره دشوار برای اقتصاد ایران بوده است. در این دوره اقتصاد ایران شاهد کوچکتر شدن بوده است. اما اقتصاد ایران اکنون شروع به با ثبات شدن کرده است.

وی افزود: ما فکر می کنیم که در سال جاری رشد اقتصاد ایران احتمالا تثبیت خواهد شد و ما شاهد افزایشی کوچک در اندازه اقتصاد ایران خواهیم بود. البته این پیش بینی ها هم به بهبود سیاست های اتخاذی در داخل ایران و هم به آنچه در محیط بین المللی ای که ایران در آن فعالیت می کند بستگی دارد. ما فکر می کنیم که اگر یک بهبود دائمی در این فضای بین المللی ایجاد شود و مجموعه ای از سیاست هایی که مقامات ایرانی در پیش گرفته اند، دنبال شود، از نظر ایجاد نرخ رشد در میان مدت بر اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت و رقم رشد را به بیش از رقمی که ما پیش بینی کرده ایم خواهد رساند.

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی ۱.۵ درصدی و تورم ۲۳ درصدی را برای ایران در سال ۲۰۱۴ برابر با ۱۳۹۳ پیش بینی کرده است.

این مقام صندوق بین المللی پول در ادامه گفت: از نظر اولویت های سیاست گذاری، ما فکر می کنیم که مقامات ایرانی باید بر روی دو دسته از اقدامات تمرکز نمایند. ۱ - اقداماتی برای ثبات اقتصادی در کوتاه مدت که شامل اتخاذ سیاست های پولی انقباضی و برخی اقدامات تقویت مالی به خصوص در زمینه هزینه های جاری است؛ و ۲ - اقداماتی در جهت انجام اصلاحات در بخش عرضه که مشکلات ساختاری ای را که مانع رشد اقتصادی شده است را مرتفع سازد.

وی افزود: برخی خبرهای خوب حاکی از آن است که اکنون نرخ تورم در ایران شروع به پایین آمدن کرده است. نرخ تورم در ایران در جولای سال گذشته حدود ۴۵ درصد بود و ما پیش بینی می کنیم که این رقم تا پایان سال جاری تقریبا به نصف برسد. بنابراین، پیشرفت قابل توجهی در این بخش مشاهده می شود.

مسعود احمد گفت: اقداماتی که آنها در ارتباط با بازار ارز انجام داده اند نیز موجب بهبود رقابت پذیری در برخی از بخشهای تولیدی شده است.

وی در خصوص تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران گفت: پیش بینی های کنونی ما بر این فرض مبتنی است که ما در پایان دوره شش ماهه توافق ژنو شاهد بازگشت تحریم های فعلی خواهیم بود. اعداد و ارقام فعلی بر این مبنا تهیه شده اند. اما همانگونه که من قبلا گفتم، اگر تغییری ایجاد شود و گشایشی در محیط بین المللی و تحریم ها ایجاد گردد، منجر به افزایش نرخ رشد اقتصاد ایران خواهد شد.

انتهای پیام / / ۱۷۳

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار