|
|
کدخبر: ۱۶۶۸۹۸

تحصیل یک سوم دانش آموزان کشور در مدارس ناایمن

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به این که موضوع نگهداری فنی از فضاهای آموزشی مغفول مانده است، گفت: یک میلیون و ۹۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی کشور نیاز به مقاوم سازی دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور امروز در نشست خبری شانزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز اظهار داشت: موضوع نگهداری فنی از فضاهای آموزشی بحثی است که مغفول مانده است. هم اکنون ۵۳ میلیون مترمربع زیربنای مدارس کشور است که با سایر بخشها بیش از ۶۰ میلیون مترمربع فضای سرپوشیده در اختیار آموزش و پرورش است که با قیمت امروزی مبلغ آن ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: برای نگهداری ساختمان و تجهیزات در اختیار آموزش و پرورش متولی خاصی وجود ندارد و هر پروژه ای که در کشور به بهره برداری می رسد کار نگهداری آن را خود آن دستگاه باید انجام دهد که تحقق این موضوع در آموزش و پرورش نیاز به ساختار، تشکیلات و منابع است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه در خوشبینانه ترین حالت ۷ درصد اعتبارات استانی در بحثتعمیر و نگهداری مصوب می شود، گفت: سیستم های گرمایشی مدارس که تعویض می شود ضرورت دارد که از آنها نگهداری کنیم اما در این زمینه متولی خاصی وجود ندارد که این یک ایراد است که پروژه ای را با کیفیت بالا احداثمی کنیم ولی به خوبی از آن نگهداری نمی شود. باید فکری در زمینه نگهداری فضاهای آموزشی کرد و بخشی از اعتبارات عمرانی صرف کنترل و نگهداری به ویژه سیستم گرمایشی مدارس شود.

رئیسی ادامه داد: برای تکمیل تمام پروژه های نیمه تمام موجود به ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. ۱۵۰ هزار کلاس درس در کشور شناسایی شده است که باید سیستم گرمایشی آنها استاندارد شود که امسال ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای این موضوع مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه میان نیازهای موجود با اعتبارات فاصله وجود دارد، افزود: علت اینکه تصمیم گرفتیم تا تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزشی را به خیران واگذار کنیم به همین دلیل بود که میان نیازها و اعتبارات فاصله وجود دارد به ویژه در مناطقی که تعداد دانش آموزان زیاد است با این روند تخصیص اعتبارات عمرانی در کوتاه مدت نمی توانیم پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنیم به همین دلیل ساخت پروژه جدید را ممنوع کردیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص کمبود مدرسه در پروژه های مسکن مهر افزود: پروژه های مسکن مهر تعداد زیادی واحد مسکونی ساخته شده است که یکی از دغدغه های ما فضاهای آموزشی در آنهاست. هم اکنون دانش اموزان بدون کلاس درس نمانده اند اما در برخی استانها مانند تهران و البرز تراکم دانش آموزان در کلاس درس زیاد بوده و مدارس به صورت دو شیفته برگزار می شود.

رئیسی با اشاره به تشکیل جلسه ای میان وزیر آموزش و پرورش با وزیر راه گفت: این جلسه منجر به آن شد که ۳۰ پروژه آموزشی که نیاز فوری آموزش و پرورش است با مساعدت وزارت راه تکمیل شود. به گونه ای که وزارت راه ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز را تأمین کند.

وی بیان کرد: تکمیل این ۳۰ پروژه نیمه تمام به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که قرار شد ۱۰ میلیارد تومان آن توسط وزارت راه تأمین شود. اخیرا نیز جلسه ای در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و اطلاعات مربوط به فضاهای آموزشی مورد نیاز در سایت های مسکن مهر ارائه شد و معاون اول رئیس جمهور دستور دادند تکمیل این پروژه های نیمه تمام در دستور کار مسئولان مرتبط قرار بگیرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: پروژه هایی را که فوری است و تا شروع سال تحصیلی جدید قابلیت بهره برداری دارند را در اولویت تکمیل قرار داده ایم که در حدود ۱۰۰ پروژه فوری در تهران، البرز، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی داریم که تا شروع سال تحصیلی باید به بهره برداری برسد که اسامی این پروژه ها را به دفتر معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده ایم.

رئیسی با اشاره به اینکه قانون تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس مصوب سال ۸۵ اعلام می کرد که ۴ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشت شود و به ما پرداخت شود گفت: از آن اعتبار تاکنون ۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع در بخش تخریب و بازسازی داریم که ۷ میلیون مترمربع تحویل داده شده است.

وی بیان کرد: علی رغم اقدامات انجام شده یک سوم دانش آموزان کشور عمدتا در مدارس نیازمند مقاوم سازی تحصیل می کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار