|
|
کدخبر: ۱۶۸۹۴۲

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید براینکه بانک ها مقصر درجه اول افزایش معوقات بانکی و عدم وصول آنها هستند، گفت: اراده ای برای وصول معوقات در دستگاه های اجرایی وجود ندارد.

موسی الرضا ثروتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدر ارتباط با چرایی افزایش معوقات بانکی و عدم وصول آنها از سوی سیستم بانکی، اظهار داشت: بخش عمده معوقات بانکی مربوط به افرادی است که متصل به گروه های خاص هستند و متاسفانه قوه قضاییه در این زمینه اصلا عملکرد خوبی نداشته است.

وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته فقط مسئولان به اظهارنظر برای وصول معوقات بانکی پرداختند و اقدام جدی صورت نگرفته است، تصریح کرد: متاسفانه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز توفیقی برای وصول مطالبات معوق حاصل نشد.

ثروتی علت اصلی عدم وصول مطالبات معوق را پیگیری نامطلوب برخی مسئولان عنوان کرد و گفت: افرادی که در دستگاه های مختلف مفسد هستند، باید با برخورد قوه قضائیه مواجه شوند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه عملکرد قوه قضائیه در زمینه برخورد با فساد چندان مورد رضایت نیست، تصریح کرد: اگر قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه اجرایی آلوده باشند، مبارزه با فساد به نتیجه نخواهد رسید.

ثروتی افزود: عدم وصول مطالبات معوق تا به امروز ریشه در مسئولان اجرایی دارد، که تاکنون اقدام موثر و جدی برای بازگرداندن پول مردم به سیستم بانکی انجام نداده اند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بانکها در افزایش معوقات بانکی جزء مقصرین درجه اول هستند، اضافه کرد: بیشتر بدهکاران کلان وثیقه کافی به بانکها نداده اند و با سود پایین تسهیلات بالایی دریافت کرده اند؛ از آنجا که سود بانکی کمتر از تورم بوده و برای بدهکاران دانه درشت بازپرداخت آن منفعت ندارد، طی سالهای اخیر معوقات بانکی افزایش یافته است.

ثروتی با بیان اینکه سیستم بانکی هیچ فشار سنگینی را روی بدهکاران کلان اعمال نکرده است، گفت: همانطور که برای بدهکاران مالیاتی قانون ممنوع الخروجی اعمال شد، بانک ها باید نسبت به ممنوع الخروج کردن بدهکاران خود نیز اقدام کنند.

وی با بیان اینکه پرونده معوقات بانکی هرچه سریعتر باید رسیدگی شود، افزود: در کشورمان سیستم مناسبی برای برخورد با اینگونه متخلفان وجود ندارد و به همین خاطر تخلفات گسترده در برخی دستگاه ها از جمله سیستم بانکی شکل می گیرد.

ثروتی در ادامه ایران خودرو را یکی از بزرگترین بدهکاران سیستم بانکی اعلام کرد و گفت: ایران خودرو ۳۰۰۰ میلیارد تومان به بانکها بدهکار است ولی به جای بازپرداخت این بدهی از طریق تاسیس یک بانک به سرمایه گذاری در سیستم بانکی روی آورده است.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه، هم اکنون رقم معوقات بانکی ۸۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی ۶۰ نفر در سیستم بانکی است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار