|
|
کدخبر: ۱۶۹۸۴۷

معاون وزیر بهداشت:

خبرگزاری تسنیم: معاون دانشجویی وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از مصرف مواد مخدر دانشجویان که ریتالین و قلیان در صدر مصرف است، بر ضرورت راه اندازی اتاق مشاوره در خوابگاه های بالای ۲۰۰ نفر تاکید کرد و گفت: فضای سرانه دانشگاه های علوم پزشکی فقط ۴ متر است.

به گزارش حوزه سلامتخبرگزاری تسنیم، محمدحسین آیتی با ابراز نگرانی از مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان که ریتالین، سیگار و قلیان در صدر مصرف قرار دارد، بر ضرورت راه اندازی اتاق مشاوره در خوابگاه های بالای ۲۰۰ نفر تاکید کرد و اظهار داشت: دو طرح پژوهشی شامل بررسی شاخص های دانشجویی و رتبه بندی خوابگاه ها را از نظر کیفیت و اجاره بها در دست تنظیم و تدوین داریم که مقدمات اولیه این طرح از سال گذشته آغاز شده است.

آیتی که به مناسبت هفته خوابگاه ها در نشست خبری مشترک با معاون فرهنگی وزارت علوم حضور یافته بود، گفت: در وزارت بهداشت، ۴۴۴ باب خوابگاه به صورت فعال وجود دارد که از این تعداد، ۲۶۲ باب اختصاص به دختران و ۱۶۲ باب اختصاص به پسران دارد و از این تعداد خوابگاه ها بیش از ۶۷ هزار و ۸۲۸ دانشجو ساکن هستند که سهم دختران دو برابر است.

وی افزود: تعداد ۴۳ هزار و ۱۰۳ دختر و ۲۴ هزار و ۱۲۵ نفر پسر در خوابگاه های دانشجویی وزارت بهداشت ساکن هستند که در کنار این خوابگاه های مجردی، ۲۴ باب خوابگاه متاهلی نیز فعال است.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت با بیان اینکه خوابگاه ها به سمت مشارکتی حرکت کرده اند، گفت: ۶۳ باب خوابگاه غیردولتی(خودگردان) وجود دارد که ۱۵ باب آن پسرانه است.

وی ادامه داد: از کل مساحت خوابگاه های دانشگاه های علوم پزشکی کشور، فقط ۳۳ درصد ساخت خوابگاهی دارند، به همین علت با مشکلات سرانه فضای فیزیکی استاندارد مواجه هستیم. براین اساس سرانه خوابگاه ها در دنیا بین ۱۲ تا ۱۴ متر مربع است که متاسفانه این سرانه در دانشگاه های علوم پزشکی ایران حدود چهار مترمربع است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت ادامه داد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید ۲۰ درصد از خدمات رفاهی دانشجویان به بخش خصوصی واگذار شود، اما متاسفانه از این قانون تفسیرهای متفاوتی شده است و رویکرد خوابگاه سازی را متوقف کرده است. براین اساس طبق این قانون باید خوابگاه ها در شهرک دانشگاهی ساخته شوند و از قانون تفسیر درستی شود.

وی با اشاره هفته خوابگاه ها که از ۲۰ تا ۲۶ اردیبهشت ماه برگزار می شود، افزود: در خوابگاه های وزارت بهداشت، افزایش پذیرش دانشجو بدون توجه به امکانات رفاهی دانشگاه ها مشکلاتی را ایجاد کرده است که همزمان با آن کاهش اعتبارات را شاهد هستیم.

آیتی افزود: کاهش اعتبارات در تمام سطوح بویژه در بخش تملک و دارایی، ساخت و تجهیز خوابگاه و امور رفاهی بوده و باید بدنبال راهکارهای جدی تری در رسیدگی به امور دانشگاه ها باشیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: شیوه نامه مشترکی بین سازمان امور دانشجویی وزارت علوم و معاونت دانشجویی وزارت بهداشت به امضا رسیده و مقرر شده طی مدت یکسال با برگزاری شش جلسه و چهار کارگروه، مسایل دانشجویی و خوابگاهی بحثو بررسی شود.

آیتی افزود: این چهار گروه شامل امور رفاهی، تربیت بدنی، خدمات مشاوره و امور انضباطی دانشجویان است که با هدف رسیدگی به وضعیت ۶۰۰ هزار دانشجوی دولتی و روزانه در وزارت علوم و ۱۷۰ هزار دانشجوی دولتی و روزانه در وزارت بهداشت تشکیل می شود.

آیتی یکی از شعارهای هفته خوابگاه ها را «خوابگاه سازی» عنوان کرد و گفت: در این رویکرد از ظرفیت های شهری و روستایی استفاده می شود و از کمک و حمایت خیرین نیز بهره گرفته ایم. براین اساس سال گذشته تفاهمنامه ای با مجمع خیرین سلامت به امضا رسید که طبق آن اولویت ساخت خوابگاه در استان ها به مجمع خیرین اعلام می شود که در این راستا سرمایه گذاری کنند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، از تدوین آیین نامه خوابگاه مشارکتی خبر داد و گفت: طبق این آیین نامه دانشجو و دانشگاه به صورت مشترک هزینه های خوابگاه را پرداخت می کند تا از خدمات رفاهی بهره مند شوند.

آیتی همچنین از برخورداری دانشجویان خوابگاه های غیردولتی(خودگردان) از وام های دانشجویی خبر داد و افزود: در آینده نزدیک، امکانی فراهم می شود تا این دانشجویان بخشی از هزینه های خود را از طریق وام پرداخت کنند.

مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان نگران کننده است

وی به مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان اشاره کرد و گفت: این موضوعی نگران کننده است، زیرا دانشجویان قشری فرهیخته هستند و در آمارها اعلام می شود که مصرف انواع قرص ها از جمله «ریتالین» در بین دانشجویان افزایش یافته است یا آنها سوءمصرف به مواد مخدر دارند.

آیتی افزود: در همین راستا سال گذشته، طرح مشترکی بین وزارت بهداشت، علوم و ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرا شد که از ۵۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۳۵ مرکز در این طرح پژوهشی نمونه گیری شدند. براساس یافته ها و نتایج این طرح پژوهشی، وضعیت سوءمصرف مواد مخدر در بین دانشجویان علوم پزشکی به نسبت کل کشور پایین تر بود.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت گفت: در اجرای این طرح پژوهشی همچنین مصرف سیگار، قلیان، الکل، مواد مخدر و داروها به تفکیک شیوع و بروز آن بررسی شد و نشان داد نوع و درصد آمارها با میانگین نرمال در جامعه مطابقت دارد.

ضرورت راه اندازی اتاق مشاوره در خوابگاه های بالای ۲۰۰ نفر

وی با بیان اینکه وجود حتی یک دانشجوی معتاد در بین دیگر دانشجویان حائز اهمیت است، افزود: در همین راستا، اتاق مشاوره باید حتماً در خوابگاه های بالای ۲۰۰ نفر راه اندازی شود.

آیتی درباره شیوع مصرف مواد در بین دانشجویان گفت: مواد به دو دسته سبک و سنگین تقسیم شده اند که در دسته اول سیگار، قلیان و سوء مصرف مواد الکلی بیشترین شیوع را داشته و دسته مواد سنگین شامل انواع مواد مخدر تریاک، هروئین، کراک و شیشه است.

وی درباره آخرین وضعیت آیین نامه شورای انضباطی دانشجویان افزود: تا قبل از ترم آینده اصلاحات آن انجام و اعلام خواهد شد و به صورت مشترک به امضای دو وزیر علوم و بهداشت خواهد رسید تا به دانشگاه ها ابلاغ شود.

آیتی با بیان اینکه در آیین نامه قبلی که در سال ۸۸ ابلاغ شده بود وضعیت دانشجویان در محیط های درمان و بیمارستان ها در نظر گرفته نشده بود، عنوان کرد: در شیوه نامه جدید این موضوع بررسی خواهد شد.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: براساس توافقاتی که با معاونت آموزشی صورت گرفته است، در سال تحصیلی جدید، هرگونه توسعه از جمله راه اندازی گروه های آموزشی، خوابگاه و رشته های تحصیلی جدید در علوم پزشکی از طریق شورای گسترش انجام می شود و منوط به توافق معاونت دانشجویی از لحاظ امکانات رفاهی، پذیرش دانشجو امکانپذیر خواهد بود.

وی اجرای این طرح را به منظور جلوگیری از افزایش بی رویه دانشجویان در دانشگاه ها عنوان کرد، زیرا هر ساله شاهد افزایش دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی هستیم و امکانات و تجهیزات مراکز آموزش عالی برای پذیرش دانشجو در نظر گرفته نمی شود. براین اساس در اجرای این طرح از دانشگاه های علوم پزشکی درخواست کرده ایم که برای جذب دانشجو باید امکانات دانشگاه ها نیز در نظر گرفته شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار