|
|
کدخبر: ۱۷۰۱۱۳

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش اعلام کرد

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اعلام این که شاخص های زیست محیطی بنزین وارداتی مورد آزمون قرار نمی گیرد و سازمان محیط زیست به آن بی توجه است گفت: شاید واردات بنزین برای کسانی انگیزه ایجاده کرده که آلایندگی آن مهم نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، جلیل سالاری در مورد اطلاعیه سازمان محیط زیست مبنی بر آلایندگی بنزین تولید پتروشیمی ها تصریح کرد: کسی که متن این اطلاعیه را تنظیم کرده است الفبای پالایشگاه را نمی داند؛ چراکه این متن از مفاهیم اولیه پالایشگاهی به دور است.

وی با اشاره به این که ریفرمیت تولید شده در واحدهای پتروشیمی مشابه ریفرمیت تولید پالایشگاه هاست یادآور شد: البته بنزن ریفرمیت پتروشیمی به دلیل عبور از واحدهای " بنزن زدایی " بسیار کمتر است.

او ادامه داد: در حالی در اطلاعیه سازمان محیط زیست آمده است که نمونه بنزین عرضه شدن در تهران در آلمان بررسی شده است که ضرورتی ندارد نمونه بنزین را برای آنالیز به کشور آلمان ارسال کنند؛ چرا که همه واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی مجهز به دستگاهGCبرای اندازه گیری شاخص های محیط زیستی هستند.

وی افزود: البته در گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری از بنزین چند جایگاه سوخت نمونه برداشته و به آلمان فرستاد اما برخلاف اطلاعیه محیط زیست آنالیز این نمونه ها اثبات می کند که بنزین توزیع شده در پایتخت نزدیک به استانداردهای یورو۴ و ۵ است.

به گفته سالاری در چارچوب استانداردهای اجباری کیفیت بنزین و طبق اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، با توجه به این که ریفرمیت به طور مستقیم قابل عرضه نیست این محصول بعد از تحویل به پالایشگاه ها ترکیب و کیفیت آن با استانداردهای اعلام شده تطبق داده می شود.

وی بنزین خواندن ریفرمیت تولیدی در واحدهای پتروشیمی را نادرست دانست و با تاکید بر این که این محصول بنزین نیست بلکه اکتان افزا است گفت: بنزین تولید شده به کمک پتروشیمی ها در تهران توزیع نشده است؛ چراکه با وجود دو پالایشگاه تهران و امام خیمنی شازند نیازی به توزیع بنزین تولید شده به کمک ریفرمیت پتروشیمی ها در شهر تهران نیست، از سوی دیگر لزومی ندارد که بنزین را از یک مسیر ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ کیلومتری به تهران منتفل کرد.

سالاری با اظهار این که بنزین جز فهرست کالاهایی است که مشمول استاندارد اجباری می شود و بر اساس مصوبات شورای عالی استاندارد این محصول نباید با کیفیتی پایین تر از استاندارد تولید، صادر یا وارد شود گفت: بر همین اساس گمرک نیز باید از ورود فرآورده هایی که با استاندارهای مصوب مطابقت ندارد جلوگیری کند.

وی افزود: بنزین تولید کشور در گذشته با استاندارد یورو۲ تولید و وارد می شد اما در سال ۱۳۹۲، استاندارد ملی ۴۹۰۴، ازسوی سازمان استاندارد به عنوان یک استاندارد اجباری برای بنزین اعلام شد که بر اساس این استاندار جدید علاوه بر این که باید به تدریج بنزین تولیدی کشور مطابق با این استاندارد تولید شود بنزین وارداتی نیز باید دارای شاخص های تعیین شده باشد.

معاون سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در مورد روند نظارت بر بنزین وارداتی توضیح داد: بنزین وارداتی باید در آزمایشگاه های مرجعی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد است مورد آنالیز قرار بگیرد تا مطابقت آن با استاندارد ۴۹۰۴ تایید شود. همچین در تعرفه آزمون فیزیکی شیمیایی بنزین معمولی ابلاغ شده توسط معاونت نظارت بر اجرای استاندارها و سیستم کیفیت سازمان ملی استاندارد نیز بر ارزیای بنزن و آروماتیک موجود در بنزین وارداتی تاکید شده است.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد طبق تفاهم صورت گرفته ارزیابی بنزین وارداتی را به وزارت نفت سپرده است تا در چارچوب استاندارد ۴۹۰۴ بنزین وارداتی را آنالیز و گواهی کنترل کیفیت را صادر کند تا گمرک مجور ورود محموله را بدهد.

سالاری اظهار کرد: ولی هم اکنون نتایج نمونه های آنالیز شده از بنزین وارداتی نشان می دهد که آزمون آروماتیک و بنزن بر روی بنزین وارداتی انجام نمی شود و کنترل کیفی بنزین وارداتی بر اساس استانداردهای یوروو۲ صورت می گیرد. این در حالی است که اداره نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی که نماینده دولت در تایید کیفیت بنزین وارداتی است و آزمایشگاه های مرجع به عنوان نماینده سازمان ملی استاندارد، این نمونه های آنالیز را تایید می کنند. حتی آنالیزهای ارائه شده توسط فروشنده هم از استاندارهای مصوب انحراف قابل توجهی دارد. بر این اساس مشخص نیست که آقایان بر چه اساس اعلام می کننده که بنزین وارداتی دارای استانداردهای یورو ۴ و ۵ است؟

این مدیر سابق وزارت نفت تاکید کرد: شاخص های کیفی بنزین وارداتی کنترل نمی شود و مشخصات آنالیز این بنزین نشان می دهد که از استاندارد های اعلام شده فاصله بسیار دارد.

وی گفت: جای تعجب دارد که سازمان محیط زیست به عنوان یکی از اعضای اصلی شورای عالی استاندارد به جای توجه به این موارد، بدون کار کارشناسی اعلام می کند بنزین تولید شده به کمک پتروشیمی ها آلاینده است و اطلاعیه ای را صادر کند که دور از واقعیت است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار