|
|
کدخبر: ۱۷۰۵۳۸

یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران از احتمال کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در استان گلستان به ویژه دشت گرگان خبر داد و اعلام کرد: به روز رسانی اطلاعات ذخایر هیدروکربوری در آب های کم عمق دریای خزر در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از حوزه پارس جنوبی، یکی از بزرگترین ذخایر گاز طبیعی ایران در مناطق شمال و شمالشرق کشور قرار گرفته است به طوری که در طول یک دهه گذشته چندین میدان گازی همچون طوس، افشار و چند سازند گازی در این مناطق کشف شده است.

در چند سال گذشته عملیات لرزه نگاری فاز ۳ طرح توسعه منطقه خانگیران با هدف مشخص شدن حجم دقیق گاز ذخیره شده در این منطقه در سطح این مناطق انجام شده است که برآورده های اولیه از وجود شواهد ذخایر جدید گاز در این مناطق حکایت دارد.

علاوه بر این، هم اکنون مطالعات اکتشافی این میدان جدید توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است که تاکنون میزان و نوع اکتشاف این میدان با کشور ترکمنستان قطعی نشده است. پیش بینی می شود با حفاری چاه های جدید اکتشافی و توصیفی حجم دقیق ذخایر و یا مشترک بودن این میدان گازی اظهار نظرهای کارشناسی شده ای انجام شود.

سید رمضان بحرینی رئیس اداره زمین شناسی شرکت نفت خزر از انجام مطالعات ژئوفیزیکی و کسب نتایج امیدوارکننده از وجود پتانسیل های گازی در استان گلستان و به ویژه دشت گرگان خبر داد و افزود: نتیجه این مطالعات از وجود پتانسیل های گازی در استان گلستان و به خصوص دشت گرگان حکایت دارد.

بحرینی با اشاره به بازبینی اطلاعات قدیمی مربوط به مناطق کم عمق دریای خزر، تصریح کرد: مطالعات انجام شده در این حوضه، اکثرا قدیمی و غیرقابل استناد است که هم اکنون بازبینی و به روز رسانی این اطلاعات در دستور کار اداره زمین شناسی نفت خزر قرار گرفته است.

وی اکید کرد: مطالعات خطوط لرزه نگاری دو بعدی و بازبینی اطلاعات مربوط به چاه های آذربایجان و ترکمنستان نیز انجام شده ضمن آنکه بازبینی اساسی مطالعات زمین شناسی ۳ استان ساحلی و بخش جنوبی دریای خزر نیز در دست اقدام است.

در همین حال شرکت ملی نفت ایران سال گذشته با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: با انجام عملیات لرزه نگاری و شناسایی ساختمان زمین شناسی جدید در نوار مرزی شمال شرق کشور، حفاری نخستین چاه اکتشافی در میدان مشترک با ترکمنستان موسوم به " افشار - یک " آغاز شده است.

انجام عملیات حفاری در میدان مشترک افشار یک با در نظر گرفتن ضرورت افزایش منابع گازی در شمال شرق کشور و همچنین مشترک بودن آن از یک سو و مجاورت این میدان با تاسیسات پالایشگاهی شهید هاشمی نژاد از سوی دیگر، از علل اصلی اولویت های حفاری در این ساختمان زمین شناسی محسوب می شود.

بر اساس بررسی های زمین شناسی و ژئوفیزیکی، پیش بینی می شود افق های تیرگان، شوریجه و مزدوران دارای خواص مخزنی مناسب و حاوی مقادیر قابل توجهی گاز باشند.

به گزارش مهر، مخزن مشترک گنبدلی از ظرفیت تولید روزانه ۷۰۰ هزار متر مکعب گاز شیرین برخوردار است. با بهره برداری از این طرح مشترک، گاز تولیدی پس از انتقال به پالایشگاه هاشمی نژاد و نم زدایی در شبکه گاز سوخت این واحد پالایشگاهی و به ویژه در کوره ها و بویلرها مورد استفاده قرار می گیرد.

نخستین چاه اکتشافی این مخزن مشترک گازی در سال ۱۳۴۸ شمسی حفر شد که منجر به کشف ذخایر گاز طبیعی نشد و در نهایت با انجام حفاری مجدد در سال ۱۳۶۰ شمسی کشف ذخایر گازی در این مخزن مشترک نهایی شد. در نهایت بهره برداری از این مخزن مشترک گاز ایران – ترکمنستان در سال ۱۳۶۵ شمسی آغاز شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار