|
|
کدخبر: ۱۷۰۸۴۰

یادداشت / هادی حق شناس

خبرگزاری تسنیم: نرخ سود سپرده باید متناسب با میانگین تورم باشد نه تورم نقطه به نقطه. بهتر این بود که میانگین تورم حداقل در نیمه اول سال ۹۳ به زیر ۲۰ درصد می رسید آن وقت بانک مرکزی نرخ سود سپرده ها را ۲۲ درصد اعلام می کرد.

به گزارش گروه " رسانه های دیگر "خبرگزاری تسنیم، طبیعی است که بازار پول مهم ترین بازار در ۴ بازار اقتصاد است. بازارهای کار، کالا، سرمایه و بازار پول تقسیم بندی علم اقتصاد برای بازارها هستند و معمولا این بازار پول است که اثرگذار بر سایر بازارهاست. به عبارت ساده تر سایر بازارها متاثر از بازار پول هستند. به لحاظ اینکه سه بازار دیگر می شود با پول پررونق یا کم رونق شود.

به عنوان مثال اگر زمانی نرخ سپرده ها خیلی بیشتر از نرخ بازدهی بازار کالا یا بازار بورس شوند، مردم به جای اینکه پولشان را در بازار سرمایه یا بازار کالا سرمایه گذاری کنند، مستقیما در بازار پول سپرده گذاری می کنند. بنابراین علامت دهنده بقیه بازارها به لحاظ نرخ بازدهی نرخ پول، بازار پول است. از طرف دیگر خود بازار پول هم متاثر از نرخ تورم است یعنی نوسانات نرخ تورم می تواند منجر به نوسانات نرخ سود در بازار پول باشد.

در اقتصاد ایران به دلایل مختلف همواره نرخ تورم دورقمی داشتیم و هر مقطع زمانی که نرخ تورم بیش از نرخ سود سپرده بانک ها بود، حجم سپرده گذاری کم شده به خاطر اینکه مردم جهت جلوگیری از کاهش ارزش پول سپرده گذاری در بانک ها، پول را از بانک ها خارج می کردند و به بازارهای دیگر هدایت می کردند.

در سنوات گذشته در سال هایی که بازار مسکن با رشد قیمت کاذب مواجه شد، یا بازار طلا و بازار ارز دچار رشد هیجانی شد، بخشی از منشا آنها ناشی از عدم قیمت واقعی نرخ سود سپرده بانک ها بوده است. یادمان نرفته سال ۱۳۸۵ وقتی به شکل دستوری نرخ سود سپرده بانک ها کم شد، پول ها به سمت سایر بازارها هدایت شدند.

نکته کلیدی اینکه نرخ سود سپرده باید متناسب با میانگین تورم باشد نه تورم نقطه به نقطه. اگر به عنوان مثال فقط در فروردین ماه نرخ تورم نقطه به نقطه زیر ۲۰ درصد شده است، عملکرد یک ماه نمی تواند منشا تصمیم گیری در بازار پول شود. بهتر این بود که میانگین تورم حداقل در نیمه اول سال ۹۳ به زیر ۲۰ درصد می رسید آن وقت بانک مرکزی نرخ سود سپرده ها را ۲۲ درصد اعلام می کرد و چه بسا بهتر این بود که حداقل چند ماهی از فاز دوم هدفمندکردن یارانه ها می گذشت و همچنین بانک مرکزی نرخ ارز را یکسان سازی می کرد و پس از آن اقدام به کاهش نرخ سپرده بانک ها می کرد.

گرچه کاهش نرخ سپرده بانک ها منجر به کاهش هزینه مالی پروژه ها و بنگاه های اقتصادی می شود، گرچه هرچه نرخ سود سپرده ها کمتر شود، نرخ سود تسهیلات بانکی نیز کمتر می شود و در این قضیه شکی وجود ندارد ولی شاخص های کلان اقتصادی باید باهم دیده شود. نرخ تورم نرخ رشد اقتصادی، نرخ رشد نقدینگی، نرخ سود سپرده بانک ها و شاخص هایی از این دست باید در یک بازه زمانی مناسب و باهم دیده و اجرایی شود.

به نظر می رسد بانک مرکزی کمی عجله کرد شاید اگر این تغییرات نرخ سود سپرده ها را با یک وقفه زمانی چند ماهه انجام می داد، نتایج بهتری می گرفت. گرچه امروز انتظار عمومی این است که تورم انتظاری کم شود به رغم اینکه فاز دوم هدفمندکردن یارانه ها اجرایی شد چون در فاز دوم افزایش قیمت حامل های انرژی تقریبا یک دهم فاز اول هدفمندکردن یارانه هاست، انتظار افزایش تورم غیرقابل تحملی را نداریم. ولی باز تاکید می شود بهتر این بود که متولی بازار پول پس از تخلیه تورم ناشی از هدفمندکردن فاز دوم یارانه ها، اقدام به اصلاح نرخ سپرده بانک ها می کرد.

منبع: روزنامه آرمان

انتهای پیام /

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار