|
|
کدخبر: ۱۷۰۸۴۴

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: متاسفانه توقعی که از دولت در اجرای هدفمندی یارانه ها وجود دارد، محقق نشد، ماشین هدفمندی در مرحله اول از مسیر خودش منحرف شد. انتظار بر این بود که دولت یازدهم ابتدا این انحراف را تصحیح کند.

غلامعلی جعفرزاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که آیا مسیری که دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در پیش گرفته است، مسیر درستی است؟ گفت: متاسفانه توقعی که از دولت در اجرای هدفمندی یارانه ها وجود دارد، محقق نشده است. ماشین هدفمندی یارانه ها، در مرحله اول از مسیر خودش منحرف شد. انتظار بر این بود که دولت یازدهم ابتدا این انحراف را تصحیح کند و سپس گام دوم هدفمندی یارانه ها را آغاز نماید. مسلما ادامه مسیر قبلی هدفمندی یارانه ها، زاویه انحراف را افزایش خواهد داد. دولت می بایست اول، مسیر اول را اصلاح نماید بعد به سراغ اجرای گام دوم برود.

وی افزود: دولت باید به قانون هدفمندی یارانه ها برگردد و انچه که در قانون است که اجرا کند. متاسفانه دولت قبل، قانون را در گام اول اجرا نکرد. لذا دولت جدید بایستی عمل به قانون را محور اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها قرار دهد. به طور مثال ماده ۱۰ قانون هدفمندی یارانه ها به صراحت می گوید که یارانه بایستی به کسانی که واجد شرایط نیستند پرداخت نشود. لذا باید برخی از دریافت یارانه حذف شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت با نقد نسبت به اجرای گام اول یارانه ها در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شرکت کرد. پس به وعده های خود عمل کند و نقدهای خود را عملی کند. اگر دولت همین ماده ۱۰ را اجرا کند، در هزینه هایش بسیار صرفه جویی خواهد شد. در حال حاضر که افزایش درآمد برای دولت سخت است می تواند با اجرای متن قانون، هزینه های خود را کاهش دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما با افزایش قیمت حامل های انرژی موافقید؟ افزود: اتفاقی که در دولت قبل رخ داد و دست دولت یازدهم را بست، این بود که هزینه های دولت قبل در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، روی دست دولت جدید ماند. لذا دولت نمی تواند میزان یارانه پرداختی را کاهش دهد. از طرف دیگر مجلس نیز اجازه استقراض از بانک مرکزی را به دولت نداده است. لذا دولت برای افزایش درآمد و پوشش هزینه های خود مجبور است، قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد. هرچند که این افزایش باید منطقی و ملایم باشد تا به اقتصاد شوک ایجاد نکند. متاسفانه دولت قبل بیش از میزان درآمدش هزینه کرد و بخشی از کسری خود را از بانک مرکزی استقراض نمود.

جعفرزاده تصریح کرد: در حال حاضر منابع دولت اجازه نمی دهد که به تولید یارانه دهد. واقعا دولت در اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها با مشکل منابع مالی مواجه است. اگر دولت هدفمندی یارانه ها طبق قانونی که عرض کردم اجرا نکند در اجرای آن حتما با مشکل روبرو خواهد شد. به اعتقاد من کاری که تاکنون دولت انجام داده است، اصلا هدفمندی یارانه ها نبوده است.

وی اضافه کرد: در زمان افزایش قیمت حامل های انرژی، باید برای جبران بخشی از هزینه ها به اقشار آسیب پذیر کمک کنیم. برای کمک به اقشار آسیب پذیر ترجیحا پرداخت غیرنقدی و کالایی بهتر از پرداخت نقدی است. چون که حجم نقدینگی را رشد نمی دهد. در پرداخت غیرنقدی و کالایی نیز استفاده از کالاهای داخلی باید مورد توجه قرار گیرد. با این کار هم نقدینگی کنترل می شود و هم از تولید داخل حمایت می گردد.

به گفته وی، متاسفانه در مرحله اول پرداخت سبد کالا انحراف هایی وجود داشت. به طور مثال به جای استفاده از برنج ایرانی، از برنج هندی استفاده شد. اینکه دولت در ادامه حیات خود قصد دارد در شرایطی که با کسری منابع مواجه است، سیاست پرداخت سبد کالا را ادامه دهد، به نظر من اقدام احساسی است. دولت روحانی همچون دولت قبل می خواهد کار جدید را انجام دهد که قبلا کمتر صورت گرفته است. در صورتی که اقتصاد و مردم نیاز به کار جدید ندارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: تا زمانی که دولت هدفمندی یارانه ها را طبق قانون اجرا نکند، نخواهد توانست تورم را کنترل نماید. اول دولت باید اجرای هدفمندی یارانه ها را اصلاح کند، سپس به سراغ برنامه های دیگر برود.

جعفرزاده افزود: من قبول دارم که دولت تمام انرژی خود را صرف اجرا هدفمندی یارانه ها کرده است. این ضعف دولت است. هدفمندی آنقدر ارزش ندارد که دولت تمام همت خود را صرفا برای اجرای هدفمندی یارانه ها هزینه کند. دولت باید تمام خود برای پیشبرد اهداف اصلی نظام تقسیم کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار