|
|
کدخبر: ۱۷۱۱۰۴

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: حاشیه از همان زمانی که «مسکن ویژه» ازروی کاغذ به کیلومتر ۷ جاده مخصوص نقل مکان کرد با این طرح همراه بوده است. سال ۸۹ مسکن ویژه تهران با هدف خانه دارکردن خانواده هایی که امکان خروج از پایتخت را نداشتند، مطرح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، بر این اساس تهرانسر به عنوان منطقه اجرای طرح مسکن ویژه انتخاب شد. حدود شش ماه بعد یعنی اوایل سال ۹۰ عملیات ساخت و ساز حدود ۲۵۰۰ واحد مسکونی در این سایت آغاز شد.

حدود دو سال بعد مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از واگذاری واحدهای مسکن ویژه به صورت محله ای در خردادماه ۹۲ خبر داد. فریبرز واحدی در این باره گفته بود: «واگذاری واحدهای مسکونی از خرداد امسال آغاز و در ماه های تیر، مرداد و شهریور ادامه خواهد داشت، اما واگذاری اصلی در سه ماه فصل پاییز انجام می شود. پیمانکاران مسکن ویژه حدود سه ماه از برنامه زمانبندی عقب هستند و در نهایت آنها تا پایان امسال وقت دارند که واحدهای مسکونی را تحویل دهند.»

اما افزایش قیمت مصالح ساختمانی در نیمه های سال ۹۱ و عدم پیش بینی ها لازم سرنوشت پروژه های مسکن ویژه را به سمت و سوی متفاوتی نسبت به وعده های مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران برد. اختلاف پیمانکاران با اداره کل راه و شهرسازی در خصوص قیمت تمام شده نیز شرایطی را به وجود آورد تا مسکن ویژه تهرانسر در برهه ای از زمان متوقف شود.

پس از این اتفاقات بود که واحدی نیمه تابستان سال گذشته و در بحبوحه تغییرات وزارت راه و شهرسازی از خلع ید دو پیمانکار به دلیل درخواست های غیرموجه خبر داده و به تسنیم گفته بود: «با هرکسی که بخواهد در فضای تغییر امتیاز بگیرد و قیمت ها را بالا ببرد به شدت مقابله می کنیم. پیمانکاران جدید توانمند جایگزین پیمانکاران خلع ید شده خواهند شد.»

وی با تأکید بر این که پیمانکاران توانمندی انتخاب خواهند شد، وعده ای جدید درباره زمان واگذاری واحدهای مسکن ویژه داد: «از آذرماه امسال یک سری از واحدهای مسکن ویژه تهرانسر آماده و به متقاضیان واگذار می شود و کل واحدها نیمه اول سال آینده تکمیل و تحویل خواهد شد.»

این در حالی بود که نارضایتی پیمانکاران مسکن ویژه به متقاضیان این طرح سرایت کرد و شماری از آنها با امتناع از امضای پیش قرارداد خود، تجمع های اعتراضی را در مقابل مجلس و سازمان ملی زمین و مسکن برگزار کردند.

این حواشی واکنش مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران را به دنبال داشت. واحدی اواسط آذرماه در این باره به تسنیم گفته بود: «تاکنون بیش از ۲۲۰۰ نفر از متقاضیان نهایی مسکن ویژه برای امضای پیش قرارداد عرصه و اعیان به اداره راه و شهرسازی استان تهران مراجعه کرده اند. متقاضیانی هم که فکر می کنند شرایط مسکن ویژه مناسب نیست می توانند از این طرح انصراف دهند و ما خسارت آنها را بر اساس تعرفه روز شمار بانک عامل(مسکن) از زمان افتتاح حساب پرداخت خواهیم کرد. برای تکمیل ظرفیت های احتمالی آزادشده در مسکن ویژه نیز متقاضیان جدید جایگزین خواهند شد.»

به گزارش تسنیم، بهمن ماه سال گذشته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران بدون آن که به زمان تحویل واحدهای مسکن ویژه اشاره ای کند از این احتمال خبر داد که قیمت تمام شده این واحدها ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان کم یا زیاد شود.

از سوی دیگر با وجود تاکید واحدی بر خلع ید دو پیمانکار به دلیل درخواست های غیرموجه، اما یکی از همان پیمانکاران هم اکنون در سایت تهرانسر به کار خود ادامه می دهد.

بر اساس اعلام قبلی قرار بود واگذاری واحدهای مسکن ویژه پس از چندبار خلف وعده از آذرماه سال گذشته آغاز و نیمه امسال به پایان برسد. اما نه در آذرماه بر خلاف اظهارات واحدی، واحدی به متقاضیان واگذار شد و نه با توجه به عملکرد نامناسب پیمانکاران می توان امیدی به بسته شدن پرونده ۲۵۶۰ واحد مسکن ویژه تا اطلاع ثانوی داشت.

نباید فراموش کرد که دستگاه های خدمات رسان عملکردی مشابه پروژه های مسکن مهر در مسکن ویژه دارند، موضوعی که واگذاری واحدها این طرح را با تاخیراتی مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار