|
|
کدخبر: ۱۷۱۲۱۵

شبکه ان بی سی نیوز آمریکا:

خبرگزاری تسنیم: شبکه ان بی سی نیوز آمریکا با اشاره به این که بلافاصله پس از دستیابی به توافق جامع هسته ای شاهد ورود سیل شرکت های خارجی به ایران نخواهیم بود نوشت: در مراحل اولیه توافق نهایی، کاهش تحریم ها تدریجی و به راحتی برگشت پذیر خواهد بود.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی ان بی سی نیوز طی گزارشی نوشت: رضا مانند بسیاری از تجار در تهران، برای تحویل سفارشات مشتریانش با مشکلاتی مواجه است.
تحریم های دردسرساز اعمال شده از سوی غرب علیه برنامه هسته ای ایران، به کسب و کار این واردکننده لیوان های کریستالی آسیب زده است و نوسانات قیمتی گاهی وی را متضرر می کند.
دستیابی به توافقی با غرب، برای برداشته شدن این تحریم ها می تواند زمینه ساز خروج از این وضعیت باشد. اما تعداد کمی از مردم که شامل وی می شود نفس های خود را حبس کرده اند و خود را برای ورود سریع سرمایه گذاری خارجی و افزایش مبادلات تجاری در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات، آماده کرده اند.
رضا در این باره گفت: «من تنها شاهد برداشته شدن گام های کوچک و محتاطانه ای بوده ام… هنوز هیچ کس سرمایه گذاری بزرگی در بازار انجام نداده است، زیرا آنها در مورد آینده مطمئن نیستند.»
در حالی که مذاکره کنندان در تلاش برای دستیابی به توافقی جامع هستند، مقامات ایرانی تلاش های قابل توجهی را برای برقراری مجدد روابط تجاری با شرکت های خارجی به خصوص در حوزه انرژی انجام داده اند. هیئت های تجاری از کشورهای مختلف روانه ایران شده اند. زمانی هیچ تاجر غربی ای تمایلی برای سفر به ایران نداشت.
دور بعدی مذاکرات قرار است از روز ۱۳ ماه می آغاز شود و امید می رود که توافق نهایی تا ماه جولای منعقد شود.
هرچند از نظر تئوریک این توافق مسیر را برای سرمایه گذاری خارجی بیشتر در ایران هموار خواهد ساخت، اما کارشناسان می گویند، باید زمانی طولانی بگذرد تا قراردادهای مهم با ایران به امضا برسند.
سوزان مالونی، تحلیلگر مرکز سابان، وابسته به موسسه بروکینز در این باره گفت: «هنوز هیچکس دسته چکش اش را کاملا آماده نکرده است، زیرا این احتمال وجود دارد که مذاکرات بیش از اینها به طول بینجامد.»
وی افزود: «ما قرار است شاهد منافع بسیاری(در ایران) باشیم، اما قراردادهای بزرگ بلافاصله روز بعد از توافق منعقد نخواهند شد.»
بر اساس این گزارش برخی شرکت ها دست نگاه خواهند داشت تا ببینند، موضع واشنگتن در قبال تجارت با ایران چیست و فضای فعالیت تجاری در ایران به خصوص برای شرکت های اروپایی ای که قبلا در این کشور حضور داشتند، چگونه است.
مالونی افزود: «این خاطره در اذهان وجود دارد که ایران آسانترین جا برای تجارت نیست… ایرانی ها مصمم هستند تا این پیش زمینه ذهنی را تغییر دهند.»
بخش عمده ای از این تلاش از نیاز فراوان این کشور به احیای اقتصادش نشات می گیرد، که از تحریم ها به شدت آسیب دیده است.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برنامه های اقتصادی را در صدر اولویت کاری خود قرار داده است و تمایل دارد که نشان دهد ایران برای تجارت آزاد است. این موضوع در کنار مذاکرات، کمک کرده است تا ایران بتواند به نقشه مبادلات تجاری بین المللی بازگردد.
احتمالا پس از انعقاد توافق نهایی، تحریم های اروپا پیش از همه برداشته خواهند شد. شرکت های فعال در زمینه انرژی و خودرو مشتاق حضور در بازار ایران هستند. شرکت های هواپیمایی، داروسازی و تولیدی نیز بر ایران تمرکز کرده اند.
شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه به صورت محتاطانه ای به بهبود روابط اقتصادی با ایران خوشبین است.
پیر اولیویر سالمون، سخنگوی این شرکت گفت: «شما باید همیشه امیدوار باشید… ایران بازار عظیمی دارد. پتانسیل عظیمی در این کشور نهفته است.»
در همین حال، شرکت خودروسازی رنوی فرانسه به لطف کاهش تحریم ها، در ماه ژانویه، صدور محدود قطعات به ایران را از سر گرفت. این شرکت اعلام کرده است که انتظار دارد تولید خودرو در ایران در نیمه اول سال ۲۰۱۴، افزایش قابل توجهی داشته باشد.
اما دستیابی به توافق نهایی همچنان با موانعی مواجه است. روحانی به دلیل توافق موقت ژنو، تحت فشار در ایران قرار دارد. برخی گروه های مخالف توافق ایران و غرب در واشنگتن نیز تحرکاتی را آغاز کرده اند.
حتی اگر توافق نهایی منعقد شود و محدودیت های تجاری کاهش یابند، همچنان این نگرانی وجود دارد که شرکت های خارجی به نقض تحریم های وضع شده توسط کنگره آمریکا متهم شوند و یا اینکه این لغو تحریم ها کوتاه مدت باشند.
به گفته شاشانک جوشی، کارشناس مسائل ایران، به همین علت است که به احتمال فراوان، در مراحل اولیه توافق نهایی، کاهش تحریم ها تدریجی و به راحتی برگشت پذیر خواهند بود. این بدان معناست که ایران حداقل در اوایل کار، تنها تا حدی برای تجارت آزاد خواهد بود.
وی افزود: «در یک رابطه همراه با بی اعتمادی، هر طرف نگران است که اگر امتیازات زیادی را خیلی زود به طرف مقابل بدهد، طرف دیگر آن امتیازات را بگیرد و دبه در بیاورد.» وی افزود: «گام های کوچکتر به هر طرف اجازه می دهد تا اعتماد ایجاد کنند، البته این اطمینان را هم می دهد که تقلب از سوی هر یک از طرفها تنها تبعات محدودی را به دنبال خواهد داشت.»
انتهای پیام / / ۱۴


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار