|
|
کدخبر: ۱۷۳۴۵۲

خبرگزاری تسنیم: فشارها و تحریم‏های اقتصادی مانند تحریم بانک مرکزی و تحریم فروش نفت متوجه این هدف است که مانع از پیشرفت‏های پیاپی ایران در دستیابی به دانش‏های نوین گردد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، شاید بتوان ادعا کرد که وجه دیگری که توجه به اقتدار درون ‏زا را حداقل در کشور ما بیش از پیش ضروری می ‏نماید، آرمان‏های انقلاب اسلامی، استکبارستیزی، حمایت از مظلومان عالم و مواجهه با جریان صهیونیزم جهانی است که در عمل منجر به تحریم‏ های اقتصادی، علمی و... در سال‏های بعد از انقلاب شده است. سیاست‏های تحریم به ‏ویژه در سال‏های اخیر منجر به تعمیق بی ‏اعتمادی میان ایران و دنیای به ‏اصطلاح غرب شده است، این عامل و موانعی که در دستیابی به بسیاری از تعاملات جهانی برای ایران اسلامی ایجاد شده، باعثضرورت توجه به تقویت توان داخلی و بهره‏ مندی بیش از گذشته از آن شده است. اما در این میان رهبری بر دو حوزه بیش از سایرین برای تقویت توان داخلی ‏تأکید دارند. «باید ساخت قدرت ملی را در درون کشور تقویت کنیم و استحکام ببخشیم. برخی عناصر همیشگی است، برخی هم عناصر فصلی است. آنچه جزو عناصر همیشگی است، عزم راسخ است؛... هم عزم راسخ مسؤولان لازم است، هم عزم راسخ مردم لازم است... اما آنچه که فصلی است - آنچه که در حال حاضر برای کشور اولویت دارد - به نظر من مسأله اقتصاد و مسأله علم است» در عرصه اقتصاد ایشان با تأکید بر حداکثر استفاده از نیروی انسانی، منابع طبیعی و سایر سرمایه ‏ها، به تبیین رویکردهایی نظیر اقتصاد مقاومتی پرداخته ‏اند. در عرصه علم و فناوری نیز تأکیدات ایشان بر توجه به نخبگان جوان، شرکت‏های دانش ‏بنیان و اقتصاد دانش ‏بنیان از کلید واژه‏ هایی است که مورد توجه و تکرار قرار گرفته است. ملت ایران که پس از پیروزی انقلاب همه‏ ی موانع را پشت سر گذارده، در آستانه‏ ی دستیابی به دانش ‏های بسیار پیشرفته با تهاجمی روبه ‏رو شده است که جلوگیری از پیشرفت بیشتر ایران را به هر نحو ممکن هدف قرار داده است. در این برهه‏ ی حساس اگر بنا باشد نظام جمهوری اسلامی عقب‏ نشینی کند، یقیناً حد توقفی برای این عقب ‏نشینی نخواهد بود، بلکه باید در همه‏ی عرصه‏ های دانش ‏نوین عقب‏ نشینی کند. در این برهه دشمنان ما تنها به‏ دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‏های هسته ‏ای نیستند، زیرا تمام تحلیل‏ها و اطلاعات خودشان نشان می ‏دهد که ایران به ‏دنبال انرژی صلح ‏آمیز هسته ‏ای است. علاوه بر این، امروز کشورهای پیشرفته که به دانش‏های نوین دست پیدا کرده‏ اند و دنیا را به‏ وسیله‏ ی این دانش‏های پیشرفته در قبضه ‏ی قدرت خودشان گرفته ‏اند، جهان را به دو اردوگاه کشورهای بسیار پیشرفته و کشورهای عقب‏ مانده تقسیم کرده ‏اند تا دائماً این کشورها را وابسته به خود نگه دارند.
نظام جمهوری اسلامی طی سی‏ وچند سال گذشته مسیر دستیابی به دانش‏های نوین را پیموده و این علوم را یکی پس از دیگری در اختیار گرفته است. دانشمندان جوان ایرانی به ‏طور جدی در پی دستیابی به این دانش‏ها هستند و بحمدالله به مراحل خوبی از آن دست یافته ‏اند و مسیر برای آن‏ها هموار شده است. فشارها و تحریم‏های اقتصادی مانند تحریم بانک مرکزی و تحریم فروش نفت متوجه این هدف است که مانع از پیشرفت‏های پیاپی ایران در دستیابی به دانش‏های نوین گردد. اقتصاد مقاومتی دقیقاً در چنین شرایطی معنی می ‏یابد. یعنی در شرایطی که کشور تحت تهاجم اقتصادی است و متقابلاً به ‏دنبال مأیوس ‏کردن دشمن از دستیابی به نقشه‏ هایش است.

تجربه‏ های گذشته‏
تجربه ‏های گذشته ثابت کرده که ما می ‏توانیم در قبال این تهاجم دشمن مقاومت کنیم. ما در دوران دفاع مقدس با این‏که دستمان خالی بود و همه ‏ی کشورها به کمک صدام آمده بودند، توانستیم با مقاومت هشت ‏ساله‏ ی خود به جایی برسیم که دشمن را مجبور به شکست و پشتیبانان او را دچار یأس کنیم. آن‏ها ناگزیر شدند بدون این‏که دستاوردی داشته باشند، این جنگ را خاتمه دهند. در اقتصاد مقاومتی هم ما باید همان مسیر مقاومت در دوران دفاع مقدس را دنبال کنیم. یعنی باید بتوانیم با تکیه بر امکانات داخلی، نیروی انسانی، سرمایه، سرمایه ‏گذار و امکاناتی که در زمینه‏ های کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت در کشور وجود دارد و نیز با اتکا به خداوند و استفاده از ظرفیت‏های کمتر استفاده شده مانند شرکت‏های دانش‏ بنیان، در برابر فشارهای جدید مقاومت کنیم و این دوران گذار را به ‏سلامت بگذرانیم.

چرا باید به تولید داخل اهمیت بدهیم؟

افزایش وابستگی، آسیب ‏پذیری و کاهش اقتدار ملی در تحریم‏ها و نوسانات اقتصادی: عدم استفاده از توانمندی‏ های داخلی و بازگذاشتن درهای بازارهای حساسی مانند صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، مخابرات و تجهیزات پزشکی ضریب آسیب ‏پذیری کشور از ناحیه تحریم‏ها را به ‏شدت بالا می ‏برد که نمونه‏ هایی از آن در گذشته تجربه شده است.
افزایش احتمال خرابکاری و تهدیدات امنیتی: استفاده از تجهیزات خارجی به ‏ویژه در صنایعی همچون مخابرات به‏ لحاظ امنیتی و پدافند غیر عامل امری بسیار نامعقول است و امکان تسط و خرابکاری دشمن را افزایش می‏ دهد. حساسیت این موضوع زمانی که طرف خارجی در بهره ‏برداری از تجهیزات هم حضور داشته باشد دوچندان می ‏شود.
خروج نیروی انسانی کارآمد از کشور به‏ دلیل نبود بازار کار مناسب: فقدان بازار کافی برای نیروی کار متخصص داخلی باعثمی‏ شود که نیروهای تربیت‏ شده کشور به سایر کشورها مهاجرت نمایند. بازار کار این نیروها چیزی نیست جز شرکتهای تولیدکننده تجهیزات پیشرفته و ارائه‏ دهنده خدمات مهندسی. کشور ما به‏ واسطه تربیت گسترده نیروی انسانی در سطوح تحصیلات تکمیلی به‏ طور محسوسی با این چالش مواجه است.
افزایش نیاز کشور به تأمین منابع ارزی: تأمین بخش زیادی از نیازهای کشور از خارج، نیاز کشور به منابع ارزی را افزایش می ‏دهد که خود می ‏تواند عامل دیگری برای وابستگی به خارج باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار