|
|
کدخبر: ۱۷۳۵

شورای اسلامی شهر تهران، بودجه سال ۹۲ سازمان نوسازی شهر تهران را با رقمی معادل هفتصد و نود و نه میلیارد و سی و یک میلیون تومان از حیثدرآمدهای سایر منابع تامین اعتبار به تصویب رساند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پانصد و پنجاه و نهمین جلسه خود در شرایطی بودجه سازمان نوسازی شهر تهران را با رقمی معادل ۷۹۹ میلیارد تومان بررسی و به تصویب رساندند که زمان رسیدگی و بررسی بودجه سازمانها و شرکت های مستقل شهرداری تهران، اردیبهشت ماه سال جاری بود، بنا به دلیل شفاف شدن مسائل مالی، بررسی بودجه سال ۹۲ این سازمان به طول انجامید.

رسول خادم رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا با تاکید بر اینکه سال ۹۲ سال سررسید پرداخت اصل و سود اوراق مشارکت فروخته شده از سوی سازمان نوسازی شهر تهران است، افزود: طولانی شدن سیر بررسی بودجه سازمان به دلیل شفاف شدن وضعیت مالی و همچنین مشخص شدن میزان اصل و سود معوق اوراق مشارکت بود و از سوی دیگربه لحاظ بودجه‌ای نباید سازمان را بلاتکلیف می‌گذاشتیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان تشریح بودجه سازمان خاطر نشان کرد: در بودجه سال ۹۲ سازمان مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار جهت پرداخت جریمه تاخیر تادیه سود اوراق مشارکت مربوط به سالهای قبل در نظر گرفته شده است.

وی گفت: مشابه این مبلغ را نیز در بودجه سال ۹۱ در نظر گرفته بودیم که در اختیار سازمان قرار نگرفت. به همین دلیل است معادل آن را در سال ۹۲ در نظر گرفته‌ایم.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه وعمران شورا نیز یادآور شد: سال گذشته در سقف بودجه سال ۹۱ معادل رقم فوق در نظر گرفته شده بود اگر این اعتبار به سازمان داده نشده مشخص شود کجا هزینه شده است؟

وی در ادامه افزود: در مدیریت قبلی سازمان نوسازی معادل ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شد ولی به دلیل نبود برنامه مشخص نشد که این پول کجا هزینه شده است. اگر هر سال شورا بودجه تصویب کند ولی بدهی‌های سازمان به بانکها و مردم پرداخت نشود بحران به وجود خواهد آمد.

رسول خادم نیز در این خصوص افزود: مدیریت فعلی سازمان در نظر دارد که در تعامل با بانکها از طریق دریافت وام‌های کم بهره و تهاتر املاک از طریق شهرداری، بانک شهر، اصل مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان و سودهای معوقه را پرداخت کند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهرتهران نیز با اشاره به اینکه شورای شهر در بودجه سال ۹۱ تمام تلاشش را کرد تا بدهی سازمان به مردم و بانکها پرداخت شود، گفت: اینکه گفته می‌شود با وجود بودجه مصوب هنوز بدهی‌ها موجود است جای سوال دارد؟ باید برای پرداخت بدهی‌های سازمان برنامه وجود داشته باشد هر چه دیرتر بدهی‌ها پرداخت شود به جای ورشکسته شدن، سازمان منفجر می‌شود.

وی افزود: اگر بودجه مصوب باشد ولی بدهی‌ها و معوقات پرداخت نشود عین بی هنری است.

علیرضا جاوید معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز با تاکید بر اینکه سازمان نوسازی دیگر وضعیت بحرانی را ندارد، گفت: طی یکسال گذشته با حمایت شورا تمام موضوعاتی که سازمان را باچالش مواجه کرده بود بررسی و منابع سازمان معادل هزار میلیارد تومان شناسایی شده است.

وی افزود: در حال حاضر بدهی‌های کوچک به مردم پرداخت شده است همچنین بخشی از وام‌ها در تهاتر با املاک از طریق شهرداری و بانک شهر پرداخت شده است.

جاوید این اطمینان را به اعضای شورای شهر تهران داد که از سوی سازمان نوسازی جایی نگرانی وجود ندارد.

حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اما معتقد است مدیریت قبلی سازمان نوسازی شهرداری تهران باید پاسخگوی نابسمانی‌هایی که با بی برنامه‌گی در هزینه کرد، ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت ایجاد کرده باشد.

وی افزود: اگر افرادی که تخلفاتی را انجام دادند و چیزی به آنها نگفتیم را مجبور به پاسخگویی می‌کردیم خیلی از مشکلات امروز را نداشتیم.

بیادی در ادامه خاطر نشان کرد: انتقاد جدی را باید به خودمان بگیریم که چرا وقتی با ۴۰۰ میلیارد تومان طی ۴ سال تنها ۴۰۰ دانه، خانه ساخته شد برخورد نکردیم، در حالی که اگر این پول را به یک بنگاه دار می‌دادیم، ۴۰۰ هزار پلاک می‌ساخت.

وی تصریح کرد: اگر چه مدیریت فعل سازمان برنامه‌های خوبی را برای برون رفت از بحران اجرا کرده است، ولی وقتی بودجه‌های مصوب را نیز برای پرداخت بدهی‌ها هزینه نمی‌کنند، عین این است که باز به بیراهه می‌روند.

براساس این گزارش و بعداز استماع اظهارات اعضا شورا در خصوص وضعیت سازمان، بودجه سال ۹۲ سازمان نوسازی به تصویب رسید.

که براساس ماده واحده این مصوبه بودجه سال ۹۲ این سازمان معادل هفت هزار و نهصد و نود و نه میلیارد و سیصد و سیزده میلیون ریال است که از این مبلغ، معادل ۲۱۱ میلیارد تومان آن هزینه‌های جاری است که شامل ۳۶ میلیارد تومان هزینه‌های پرسنلی، ۳۰ میلیارد تومان، هزینه سررسید ۴ماهه سال ۹۲ سود اوراق مشارکت، ۱۳۰ میلیارد تومان جریمه تاخیر تادیه سود اوراق مشارکت مربوط به سنوات قبل و ۱۵ میلیارد تومان هزینه دفاتر تسهیل گری است.

همچنین هزینه‌های سرمایه‌ایی شامل سرمایه گذاری و بازپرداخت وام‌ها و دیون سرمایه‌ایی معادل ۵۸۸ میلیارد تومان است.

از سوی دیگر در تبصره‌های این مصوبه نیز آمده است، سازمان نوسازی موظف است برنامه‌های عملیاتی خود در خصوص باز پرداخت اصلی اوراق مشارکت به سررسید سال ۹۲ را قبل از هرگونه اقدام در قالب بودجه اصلاحی سال ۹۲ به تصویب شورا برساند.

همچنین سازمان می‌بایست گزارش ماهانه خود را از نحوه اجرای بودجه مصوبش به شورای شهر تهران ارسال کند و کمیسیون بودجه شورا باید این موضوع را پیگیری کند.

براساس این گزارش اعضای شورا بندی دیگر را به مصوبه اضافه کردند که براساس آن هزینه سود اوراق مشارکت با رقمی معادل ۳۰ میلیارد تومان و نیز هزینه جریمه تاخیر سود مربوط به سنوات قبل که معادل ۱۳۰ میلیارد تومان است صد درصد تخصیص یافته تلقی شود.

همچنین در ادامه جلسه طرح دوفوریتی به تصویب رسید که براساس آن شهرداری تهران موظف شد با توجه به افزایش تعداد اعضای شورای شهر در دوره چهارم به ۳۱ نفر و کمبود فضای اداری، ظرف مدت حداکثر یک ماه جهت تامین فضای لازم برای فعالیت نمایندگان جدید و بخش های مختلف شورا و نیز با تاکید بر نامه قبلی شورا مبنی بر اختصاص ساختمان های ۱۳۷،۱۸۸۸ و طبقات فوقانی ساختمان شورا(طبقه ۷الی۹) که اکنون در اختیار شهرداری است اقدام لازم را صورت دهد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار