|
|
کدخبر: ۱۷۴۱۱۶

رئیس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران تاکید کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران بر لزوم ورود دیده بان های شهری به پروژه های شهری تاکید کرد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، محمد سالاری در پنل تخصصی شهرسازی ایرانی – اسلامی همایش شوراها و مدیریت محلی، اظهار داشت: وقتی می گوییم شهرها تجلی باورها و ارزش های فرهنگی افراد آن جامعه هستند، وقتی می گوییم شهرها نماد هویت آن جامعه هستند، وقتی می گوییم شهرها دستاورد عینی تمدن های جوامع و اعصار مختلف هستند، وقتی می گوییم ما مسلمان هستیم و کشور ما یک کشور اسلامی است و می پذیریم اندیشه های اسلامی در شهرسازی تاثیر مستقیم دارند، این پارادوکس برای ما پیش می آید که چرا کلانشهر تهران به عنوان مرکز سیاسی و اداری و پایتخت جمهوری اسلامی ایران شاهد چنین نابهنجاری در سیما و منظر است.

وی ادامه داد: نابهنجاری که نه تنها دغدغه شهروندان و متخصصین شهری و دانشگاهیان، بلکه مسئولین نظام و در راس آن مقام معظم رهبری شده است که در جلسه ای که با اعضای شورای شهر و مدیران شهری تهران داشتند در خصوص ساماندهی سیما و منظر شهری تذکر جدی دادند.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: با توجه به حمایت ویژه تمامی اعضای شورا از این کمیسیون، توانستیم در برنامه ۵ ساله دوم احکام و سیاست هایی را در ارتباط با تحقق منویات رهبری و راهبردهای طرح جامع و طرح تفصیلی بگنجانیم و به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسانیم.

سالاری تصریح کرد: مرحله بعد بحثاختصاص بودجه لازم بود که خوشبختانه با تعاملی که رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین اعضای شورا ی شهر تهران به ویژه ریاست شورا داشتند توانستیم در بودجه سال ۹۳، بودجه مأموریت های شهرسازی و معماری را نسبت به گذشته ۳۰۰ درصد افزایش دهیم و همچنین یک درصد از کل بودجه شهرداری تهران در سال ۹۳را به تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص سیما و نظر شهری اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: در بخشی دیگر، شهرداری تهران را ملزم به تغییر ساختار در معاونت شهرسازی و معماری کردیم تا این معاونت به وظایف اصلی خود بپردازد و از موازی کاری جلوگیری شود. چراکه اگر ما داعیه دار مدیریت یکپارچه شهری هستیم، باید مدیریت یکپارچه را عملی کنیم، کما اینکه بسیاری از اقدامات و پژوهش هایی که در حوزه های مختلف انجام می شود در مابقی معاونت ها و ادارات از آن بی اطلاع هستند.

سالاری در ادامه با اشاره به امضا تفاهم نامه بین کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و سازمان نظام مهندسی استان تهران، گفت: حتی اگر همه ساختارها و ظرفیت سازی ها هم در معاونت شهرسازی شکل بگیرد، این دستگاه های نظارتی هستند که بحثتخلفات در سیما و منظر را باید رصد کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: شورای شهر تهران تمامی اقدامات و قوانین و مصوبات اعم از برنامه، احکام را فراهم کرده است و به نظر من در شورای چهارم با توجه به تعاملات بسیار مثبتی که بین شورا و دولت و مجلس ایجاد شده است یک فرصت تاریخی پیش آمده و ما شاهد حضور وزرای مختلف دولت و معاونین رییس جمهور در شورای شهر تهران هستیم.

وی با اشاره به رونمایی پیش نویس قانون مدیریت شهری گفت: امیدواریم با پیش نویس قانون مدیریت شهری که به همت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران رونمایی شد، در همین شورا شاهد تصویب آن باشیم تا بسیاری از مشکلات رفع شود.

سالاری با تاکید بر لزوم نظارت اجتماعی بر امور شهری ادامه داد: اهمیت نظارت اجتماعی از همه نظارت ها مهم تر است. در شورای چهارم با لغو برخی مجوزات غیر کارشناسی که حتی کمیسیون ماده ۵ آنها را تأیید کرده بود، این اطمینان را بین شهروندان ایجاد کردیم که از تخلفات نمی گذریم و امروز اگر قرار باشد یک درخت قطع شود همسایگان بلافاصله گزارش می دهند و این موضوع نشان می دهد که نظارت اجتماعی تقویت شده است.

وی افزود: به نظر من مهم ترین عاملی که می تواند یک موضوع را تحقق بخشد دغدغه شدن موضوع برای آحاد مردم است. انصافا شورای چهارم در این زمینه که چالش های بزرگ شهر تهران را دغدغه عموم و حاکمیت کند موفق بوده است. مانند بحثآلودگی هوا که شورای چهارم توانست این دغدغه را در سطح مجلس شورای اسلامی ایجاد کند و حتی طرح انتقال پایتخت مطرح شد هرچند که این طرح به نظر خیلی از کارشناسان به سرانجام نخواهد رسید ولی موجب شد در کار گروه های فنی و تخصصی و رسانه ها این موضوع باز شود و نتیجه آن تشکیل یک کارگروه تخصصی برای حل چالش های کلانشهر تهران بود.

سالاری گفت: نتیجه این کارگروه حضور وزیر نفت در صحن شورای شهر تهران واعلام حمایت از توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا بود. در نتیجه اگر موضوعی دغدغه مردم، مدیریت شهری و حاکمیت شود بسیاری از راهکارهایی وجود دارد که می تواند نتایج مثبتی را همراه داشته باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی ادامه داد: امیدواریم با دغدغه ایجاد شده در خصوص سیما و منظر شهری ما بتوانیم بستر لازم را برای حضور دیده بان های شهری و ذینفعان شهری در پروژه های مدیریت شهری وطرح های توسعه شهری شاهد باشیم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: متاسفانه شورای شهر به عنوان مدعی العموم و دادستان در طرح های توسعه شهری ورود می کند در صورتی که، نهاد شورا باید بستر سازی لازم را انجام دهد تا دیده بان های شهری، دانشگاهیان و متخصصین مدیریت شهری وارد حیطه نقد پروژه ها شوند و شورا در مقام قضاوت و داوری عمل کند.

سالاری گفت: مهم ترین رسالت شورای شهر در دوره چهارم یکی بحثتحقق مدیریت یکپارچه شهری و دوم استفاده از توانمندی زیاد دیده بان های شهری است، موضوعاتی که در تمامی کشورهای توسعه یافته در حال انجام است. در کشور ما وقتی پروژه ای ساخته می شود متخصصین ما وارد نقد می شوند در صورتیکه باید در همان ابتدای طراحی، پروژه مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار