|
|
کدخبر: ۱۷۴۳۲۳

رویترز گزارش داد

خبرگزاری تسنیم: رویترز از ادامه مشکلات ایران در زمینه واردات مواد غذایی به رغم توافق ژنو خبر داد و نوشت هم اکنون ۵ کشتی هر یک به ظرفیت ۶۰ تا ۷۰ هزار تن غله به بنادر ایران رسیده اند اما به دلیل مشکل در پرداخت پول محموله خود را خالی نکرده اند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از رویترز، در حالی که تحریم های بانکی غرب، معامله با ایران را دشوار ساخته است، مشکلات در زمینه پرداخت پول، در حال مختل کردن ارسال محموله های مواد غذایی به ایران است و صدها هزار تن محموله های غلات و شکر در مبادی ترانزیتی بلاتکلیف مانده اند.
تحریم ها علیه ایران شامل خرید مواد غذایی و دیگر کالاهای بشردوستانه نیست، اما اقدامات اتحادیه اروپا و آمریکا انجام معاملات تجاری با ایران را در دو سال گذشته دشوار ساخته است.
چند منبع تجارت بین الملل در این زمینه گفتند، کشتی های حامل محموله های غلات، شامل گندم و سویا و همچنین شکر خام، چندین هفته است در بیرون از بنادر ایران نظیر بندر امام خمینی و بندرعباس، بلاتکلیف مانده اند.
مقامات ایرانی تایید کردند که مشکلاتی در زمینه واردات وجود دارد که عمدتا ناشی از اکراه بانک های بین المللی برای همکاری با ایران است.
یک منبع تجاری اروپایی گفت: «مشکلاتی در زمینه دریافت پول قراردادها وجود دارد و ظاهرا ایران در زمینه پرداخت پول معاملات انجام شده با مشکل مواجه است. این به پیچیدگی های امور بانکی برمی گردد.»
چند منبع تجاری به افزایش مشکلات گشایش اعتبارات اسنادی که برای تحویل بدون دردسر کالاها ضروری است، اشاره کردند.
یک منبع تجاری دیگر گفت: «بانک های اروپایی تمایلی به همکاری ندارند… به محض اینکه بانک ها کلمه ایران را در اسناد ببینند، آنها را رد می کنند.»
بانکداران و مقامات دولتی گفتند، بانک های غربی جلوی تلاش های ایران برای استفاده از این بانک ها جهت پرداخت پول معاملات کالاهای بشردوستاننه را می گیرند، زیرا نگران اند که مبادا بر اساس تحریم های آمریکا مجازات شوند.»
یک مقام دولتی ایران که نخواست نامش فاش شود گفت: «هنوز قادر به گشایش اعتبارات اسنادی نیستیم.»
این مقام دولتی افزود: «بانک های بین المللی از همکاری با ایران می ترسند… و ما نمی دانیم راه حل این موضوع چیست. ده ها کشتی در بنادر در انتظار هستند و ما کاری نمی توانیم بکنیم.»
بر اساس این گزارش آمارهای ردیابی کشتی ها نشان می دهد که ۵ کشتی هر کدام با ظرفیت حمل ۶۰ تا ۷۰ هزار تن غلات در اوایل آوریل از بنادری در اروپا، استرالیا و آمریکای جنوبی به ایران رسیده اند. این کشتی ها در روز ۹ می، یعنی چند هفته پس از تاریخی که باید محموله هایشان را خالی می کردند، همچنان در اطراف بندر امام خمینی و بندرعباس حضور دارند.
محموله های این ۵ کشتی مجموعا نزدیک به ۲ درصد مصرف سالانه گندم ایران را تشکیل می دهد.
اطلاعات ردیابی کشتی ها نشان می دهد که کشتی های دیگر نیز احتمالا در ماه های اخیر با این مشکل مواجه شده اند. ۴ کشتی باری در پایان ماه ژانویه، استرالیا را به مقصد ایران ترک کرده اند.
این کشتی ها پس از رسیدن به آب های ایران در اواسط تا اواخر فوریه، عمدتا در اطراف بندر امام خمینی بلاتکلیف ماندند، تا اینکه در ماه آوریل این کشتی ها به استرالیا بازگشتند. سخنگوی شرکت بازرگانی محصولات کشاورزی کارگیل در استرالیا گفت، ۳ کشتی ای که به ایران محموله برده بودند، به دلیل تراکم کشتی ها در بندر ایران با تاخیر مواجه شدند.
یک کشتی اوکراینی نیز اخیرا به مدت چند هفته تا ماه آوریل در اطراف بنادر ایران بلاتکلیف مانده بود.
یک منبع تجاری اروپا گفت، حداقل یک یا دو محموله ارسالی به ایران، به مقصد کشورهای دیگر تغییر مسیر دادند: «این محموله ها برای مدتی طولانی در بنادر ایران گیر کرده بودند و ضرر بزرگی را متحمل شدند… آنها بعدا به خریداران دیگر فروخته شدند.»
یک مقام دیگر دولتی ایران گفت: «بعضی از این محموله ها مجبور شدند به کشوری که ما این کالاها را از آنها خریده بودیم برگردند.»
سخنگوی شرکت بازرگانی آرچر دانیلز میدلند که شرکت متبوعش به ایران محصولات کشاورزی صادر می کند در این باره گفت: «مشکل دیگر این است که… کشتی های با محموله غلات که به ایران می رسند، اغلب باید هفته ها منتظر بمانند تا بانک مرکزی ایران با آزاد سازی پول برای پرداخت به آنها موافقت کند.»
یک منبع بانکی نیز گفت: «تا زمانی که تحریم ها به صورت مناسبی کاهش نیافته اند، ما نباید تاخیر های بروکراتیک بیشتر در ایران برای مدیریت منابع ارزی محدود در دسترس این کشور را نادیده بگیریم.»

به گزارش تسنیم، ادامه مشکلات ایران در واردات مواد غذایی در حالی است که طرف غربی در توافق هسته ای ژنو متعهد شده است مسیر واردات غذا را برای ایران هموار کند و کانالی بانکی برای انجام این کار ایجاد شود.

انتهای پیام / / ۳۲


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار