|
|
کدخبر: ۱۷۶۰۶۴

در گفت وگو با تسنیم عنوان شد

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس آموزشی گفت: نمرات کاذب به این صورت است که گاه به دلایل مختلف نمره واقعی به دانش آموز داده نمی شود، یعنی ممکن است تحت شرایطی معلم با ارفاق چند نمره به دانش آموز اضافه کند یا در کارنامه نمره غیرواقعی ثبت شود.

محمد آتشک استاد دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس آموزشی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیمدرخصوص نمره دهی کاذب در مدارس اظهار داشت: نمرات کاذب به چند دلیل در نظام آموزشی کشور شکل گرفته است. گاه ممکن است فساد اداری و مالی در این زمینه دخیل باشد و یکی از پرسنل مدرسه این اقدام را انجام دهد و گاه ممکن است که سیاست های آموزشی باعثوقوع چنین رویه ای در مدارس شود.

وی افزود: به عنوان مثال وقتی برای سال بعد از پایه سوم راهنمایی را به طور موقت نداریم ممکن است ناخودآگاه نظام آموزشی این فشار را ایجاد کند تا دانش آموزانی که امسال در پایه سوم راهنمایی تحصیل می کنند، همگی باید نمره قبولی را کسب کنند. در واقع شاید هدف اصلی سیاست گذار و مجموعه آموزش و پرورش وقوع چنین موضوعی نباشد،اما گاهی سیاست هایی که از قبل وضع شده است نظام آموزشی را به ناچار به سمت چنین مسائلی می برد.

این کارشناس آموزشی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل نمره دهی کاذب این است که مدرسه نمی خواهد عملکرد آموزشی اش پایین بیاید، به همین دلیل مدیر مدرسه با خود می گوید اگر این دانش آموز در این درس تجدید شود چه فایده ای برای ما دارد جز اینکه باعثاُفت عملکرد آموزشی مدرسه می شود، بنابراین به معلم می گوید که با ارفاق، نمره قبولی به دانش آموز بدهد.

وی ادامه داد:نمره دهی کاذب به این صورت است که گاه به دلایل مختلف نمره واقعی به دانش آموز داده نمی شود، یعنی ممکن است تحت شرایطی معلم با ارفاق چند نمره به دانش آموز اضافه کند یا هنگام ثبت نمره در کارنامه نمره غیرواقعی برای دانش آموز ثبت شود.

آتشک در خصوص عواقب نمره دهی کاذب در مدارس خاطرنشان کرد: این روند باعثمی شود تا کیفیت آموزش در سطح مدارس اُفت کند و فارغ التحصیلان نظام آموزشی، مهارت های لازم را نداشته باشند، بنابراین چنین فارغ التحصیلانی در آینده برای ادامه تحصیل در سایر مقاطع بالاتر دچار مشکل می شوند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار