|
|
کدخبر: ۱۷۶۳۶۰

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: فعالیت اقتصادی نیازمند امنیت اقتصادی و فضای آرام سیاسی می باشد اما اگر مدام شاهد درگیری های سیاسی باشیم مشکلی بر مشکلات موجود افزوده می شود و نه چیز دیگر.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در هفتاد و ششمین نشست ماهانه اعضاء مرکز جامع صادراتی ایران طی سخنانی در جمع مدیران و فعالان اقتصادی گفت: کشورهای در حال توسعه جهان از جمله ایران برای رونق دهی به اوضاع اقتصادی، ایجاد اشتغال و دستیابی به رشد و توسعه پایدار اقتصادی با کمبود منابع سرمایه گذاری و کمبود درآمد های ارزی روبرو هستند. جبران عقب ماندگی و دستیابی به توسعه پایدار، نیازمند سرمایه گذاری برای بهره جویی از مزیتهای نسبی و تواناییهای بالقوه اقتصادی هستند. در فرآیند جهانی شدن، سرمایه نیز با سهولت قابل نقل و انتقال است. اما سرمایه گذاران به دنبال کسب سود بیشتر و مکانی امن برای سرمایه گذاری خود میباشند. با اشباع سرمایه گذاری در کشور های پیشرفته صنعتی، نرخ بازده سرمایه گذاری در این کشورها رو به نزول رفته و سرمایه گذاران همواره در صدد بهره جویی از فرصتهای تازه با بازده بیشتر هستند.

وی افزود: چنانچه امنیت سرمایه گذاری در کشور های در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار تضمین شده و بستر قانونی لازم فراهم شود، سرمایه گذاران بین المللی میل و رغبت بیشتری برای حضور در اینگونه بازارها را خواهند داشت. این امر به کشور های میزبان سرمایه نیز فرصت بهره گیری از مزیتهای نسبی، رشد اقتصادی، اشتغال زایی و دستیابی به دانش و فناوری روز برای تولید کالاهای رقابتی در عرصه بین المللی را میدهد. بنابراین، تسریع در ورود سرمایه گذاری های خارجی، منافع متقابلی را برای کشور های میزبان و سرمایه گذاران بین المللی بدنبال خواهد داشت. برهمین اساس از کمبود سرمایه در مباحثاقتصادی بعنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه نیافتگی یاد شده است. بعبارت دیگر، رشد و توسعه اقتصادی بدون انباشت سرمایه امکان پذیر نخواهد بود؛ بگونه ای که غالب صاحب نظران برجسته دلیل توسعه نیافتگی بسیاری از کشورها را کمبود درآمد و منابع مالی و در نتیجه سرمایه گذاری ناچیز اعلام کرده اند.
سبزعلیپور اظهار داشت: بررسی روند چند سال اخیر نشان میدهد که کشور از بُعد رشد اقتصادی، با دو چالش ریشه ای و اساسی رو به رو بوده است. ۱ - معضلات و موانع داخلی ۲ - مشکلات بین المللی
البته این دو چالش ریشه ای نیز هر یک مشتمل بر چند بخش و دسته مجزا میباشند، بطوریکه معضلات و موانع داخلی شامل دو گروه از مشکلات می باشند: الف: مشکلات ساختاری و بنیادی که ریشه اقتصادی دارند. ب: موانع و مشکلاتی که ریشه آنها خفته در موضوعات سیاسی است.
مشکلات بین المللی هم دارای دو بخش می باشند: الف: نحوه تعامل با جهان و همچنین اختلافات سیاسی با کشورها. ب: معضلات و مشکلات حادثشده بر اثر تحریمها و فشارهای خارجی.
لکن راجع به این موارد بسیار سخن گفته ایم و همه شما عزیزان بیش از من در این خصوص اطلاعات دارید زیرا همه می دانیم که مشکلات ساختاری و بنیادی که ریشه اقتصادی دارند، شامل کاهش تولید و فروش نفت، کاهش سرمایه گذاریهای دولتی، تعیین دستوری نرخ سود بانکی، نرخ بالا و بی ثبات رشد حجم نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی و جهش نرخ ارز و… چندین مورد دیگر میباشد و بحثتحریمها و فشارهای خارجی و مشکلات حادثشده از این گذر هم کاملاً روشن بود و جای شرح و توضیح ندارد. لکن نحوه تعامل با جهان و همچنین اختلافات سیاسی با کشورها مسئله ای حاکمیتی است و از عهده ما خارج بوده و با سخنرانی و جلسه فعالان اقتصادی هم تغییر نمیکند فلذا این موضوع نیز از بحثامروز ما خارج است اما تنها موردی که برای فعالیت فعالان اقتصادی بسیار مهم است و موضوع مورد نظر اینجانب جهت طرح در این جلسه میباشد موانع و مشکلاتی است که ریشه در موضوعات سیاسی و اختلافات جناحی و شخصی دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی تأکید نمود: کشور ما ایران، برای غلبه بر مشکلات و رشد و توسعه اقتصادی نیازمند فضای آرام سیاسی و امنیت اقتصادی می باشد زیرا چنانچه همه ابزارهای رشد و حتی منابع عظیم مالی در اختیارمان باشد اما فضای سیاسی کشور ملتهب باشد مطمئناً هیچگونه حرکت مثبتی رخ نخواهد داد ولیکن اگر فضا سیاسی آرام باشد قطعاً سایر ابزارهای رشد و توسعه اقتصادی نیز مهیا خواهد شد. اینکه هر کس منافع شخصی و جناحی خود را بر منافع کشور و مردم ترجیح دهد، اصلا کار پسندیده و معقولی نیست زیرا در این صورت سنگ روی سنگ بند نمیشود. اینکه جمعی برای سهم خواهی بیشتر با گروهی دیگر درگیر شوند و برای منافع شخصی شان، چوب لای چرخ همدیگر بگذارند عاقبتی جزء ضربه زدن به نظام و نابود کردن پایه های اقتصاد ایران چیز دیگری به ارمغان نخواهد آورد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تصریح نمود: سرمایه و سرمایه گذار همانند آهوانی هستند که بدنبال فضای امن و آرام می گردند و کوچکترین نا امنی، آنها را فراری می دهد از همین رو فعالیت اقتصادی نیازمند امنیت اقتصادی و فضای آرام سیاسی می باشد و در این صورت موفقیتهای اقتصادی نمایان خواهد شد اما اگر مدام شاهد درگیریهای سیاسی باشیم و هر روز گروهی خود را دلسوز و گروه دیگری نگران کشور، جمعی خود را مدعی مردم… و اخیراً هم برخی خود را دلواپس و دیگری دلاور میهن و ملت بدانند فقط کشور را دچار حرج و مرج می کنند و مشکلی بر مشکلات موجود می افزایند و لا غیر. لکن اینجانب نیز از همین تریبون اعلام می کنم که همه فعالان اقتصادی ایران هم دلواپس هستند اما دلواپس و نگران آرامش و امنیت اقتصادی کشور، نه چیز دیگری زیرا بدون آرامش سیاسی و امنیت اقتصادی، صنعت و تجارت و سایر بخشهای اقتصادی کشور مرده ای بیش نخواهند بود و جانی برای حرکت نخواهند داشت. من نگران مذاکرات هسته ای نیستم زیرا پنج ماه پیش نتیجه آنرا حدوداً اعلام کرده ام پس هرچه آید خوش آید، اما دقیقاً می دانم تنها خواهشی که همه فعالان اقتصادی ایران از جناح های سیاسی دارند این است که منافع ملی را بر منافع شخصی و جناحی ارجح بدانند و با دلسوزی و همکاری با دولت، قدمهای مثبتی را در جهت ساختن ایرانی امن و آرام بردارند تا موفقیتهای اقتصادی نیز بیش از پیش محقق و نمایان شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار