|
|
کدخبر: ۱۷۶۵۶۵

کرباسیان خبرداد:

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در طرح آلومنیوم جنوب گفت: گشایش اعتبار این طرح از سوی چین صورت گرفته و قرار است که احداثآن ظرف یک ماه آتی در منطقه ویژه انرژی لامرد، آغاز شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی کرباسیان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به خصوصیات صنعت آلومنیوم به لحاظ زیست محیطی و آلایندگی بسیار پایین گفت: دنیا در حال جایگزین کردن صنعت فولاد با آلومنیوم است و همین امر، مصرف آن را در دنیا افزایش داده است. ضمن اینکه این صنعت از جمله صنایع انرژی بر محسوب شده و کشورهایی از جمله ایران که منابع عظیم گازی دارند، بالقوه دارای پتانسیل ایجاد ارزش افزوده از این فلز هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حوزه خلیج فارس که نه آلومینا و نه بوکسیت در اختیار دارند، تولید آلومنیوم رو به افزایش است و به موازات آن، چین نیز به عنوان بزرگترین تولیدکننده آلومنیوم در دنیا، ۵۰ درصد تولید را در اختیار دارد و روز به روز در حال گسترش ظرفیت خود است.

وی تصریح کرد: ایران از نظر معادن بوکسیت که ماده اولیه اصلی آلومنیوم است، معادن اکتشاف شده اندکی دارد و تنها در جاجرم، یک معدن وجود دارد که قرار است کنار خود، کارخانه ۳۶ هزار تنی آلومنیوم داشته باشد.

کرباسیان در خصوص معدن آلومنیوم جاجرم گفت: به تازگی تجهیزات کارخانه آلومنیوم این معدن وارد کشور شده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، خاطرنشان کرد: در برنامه ۱۴۰۴ قرار است که تولید آلومنیوم ایران به ۱.۵ میلیون تن برسد و این در حالی است که در سال ۹۲، به میزان ۳۵۰ هزار تن تولید آلومنیوم در کشور صورت گرفته است که متاسفانه این میزان از ظرفیت اسمی واحدهای تولیدکننده نیز کمتر است، چراکه برخی از این واحدها مشکل برق دارند و برخی دیگر نیز به دلیل مشکلات نقدینگی نتوانسته اند مواد اولیه خود را تهیه کنند.

کرباسیان ادامه داد: هم اکنون به جز ایرالکو در اراک که تولید ۲۳۰ هزار تنی دارد، هرمزال و آلومنیوم المهدی نیز با ۲۵۰ هزار تن مشغول تولید هستند که البته قرار است که از کارخانه جاجرم نیز ۳۶ هزار تن آلومنیوم تولید شود.

وی با اشاره به سهم ۴۹ درصدی ایمیدرو در آلومنیوم جنوب گفت: ۵۱ درصد سهام این کارخانه مربوط به گروه سرمایه گذاری غدیر است که گشایش اعتبار برای آن از چین صورت گرفته و در منطقه ویژه انرژی لامرد، قرار است ظرف یکماه آتی احداثآن آغاز شود، ضمن اینکه میزان سرمایه گذاری این طرح یک میلیارد دلار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: همچنین پروژه ۱۷۵ هزار تنی آلومنیوم در مسجد سلیمان نیز از سوی بنیاد مستضعفان مراحل گشایش اعتبار را می گذراند. بنابراین اگر این طرح نیز گشایش اعتبار شود، مجموع تولید آلومنیوم کشور به یک میلیون تن می رسد که باید برای ۵۰۰ هزار تن باقیمانده نیز تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت سازی برای تولید صورت گیرد.

وی اظهار داشت: به تازگی سرمایه گذاران زیادی برای حضور در این زمینه ابراز علاقمندی کرده اند؛ این در حالی است که میزان مصرف و تولید هم اکنون در ایران برابری می کند و اگر سرمایه گذاری جدیدی صورت گیرد، می تواند با توجه به مزیت انرژی در ایران، تولیدات با ارزش افزوده صورت گیرد و به بازارهای صادراتی روانه شود.

کرباسیان از حل مشکل مواد اولیه آلومنیوم در مذاکره با مقامات قزاقستان خبرداد و گفت: در کمسیون مشترکی که در هفته های گذشته با قزاقستان برگزار شد، قرار بر این شد تا ایران در معادن بوکسیت قزاقستان سرمایه گذاری کند که این امر در حال مذاکره است تا مورد موافقت مقامات ارشد دو کشور قرار گیرد.

وی به سرمایه گذای ایران در معادن بوکسیت گینه در بیست سال قبل خبرداد و گفت: هم اکنون در حال فعال سازی این سرمایه گذاری هستیم تا بتوانیم مواد اولیه خود را تامین کنیم. اما این سرمایه گذاری سنگینی را می طلبد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: یکی از کارهای جدی در سال جاری، اصلاح خط تولید موجود در هرمزال، الومنیوم المهدی و ایرالکو است که تکنولوژی عقب مانده ای نسبت به روز دنیا دارند.

وی افزود: در حال حاضر مصرف ما از تولید کمتر است و بنابراین می توانیم آلومنیوم به بازارهای صادراتی ارسال کنیم اما مشکلات صادرات و جابجایی پول تاکنون این اجازه را نداده است.

کرباسیان در خصوص معدن نفلن سنیت نیز گفت: ظرف چند سال گذشته به دلیل تحریم ها و در اختیار بودن تکنولوژی مربوط به این معادن در دست دو کشور دنیا، متاسفانه کار متوقف شده بود، اما هم اکنون مذاکراتی در حال انجام است که برای نهایی کردن قرارداد، ظرف هفته آینده قرار است هیاتی به خارج از کشور سفر کند تا این مشکل حل شود.

وی با اشاره به برگزاری سومین کنفرانس بین المللی آلومنیوم نیز گفت: شرکت های بزرگ دنیا قرار است در این کنفرانس شرکت کنند که در ۸ سال گذشته در ایران حاضر نبوده اند، بنابراین امیدواریم حضور آنها به سرمایه گذاری بیانجامد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است که این کنفرانس ۴ و ۵ خردادماه در تهران برگزار شود و در آن ۲۰۰ مقاله از سوی دبیرخانه بررسی شده و ۴۰ مقاله آن ارایه خواهد شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار