|
|
کدخبر: ۱۷۶۹۰۲

بازدید معاون وزیر آموزش و پرورش از خبرگزاری تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر نقدها همراه با جهت گیری اصلاح و انصاف باشد باعثمی شود که مجموعه آموزش و پرورش از رشد بیشتری برخوردار باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیمعلی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همزمان با هفته ارتباطات و روابط عمومی ازخبرگزاری تسنیمبازدید کرد و با مدیران و مسئولان این خبرگزاری به گفت وگو پرداخت.

زرافشان در جریان بازدید ازخبرگزاری تسنیمدر جمع مدیران و خبرنگاران این خبرگزاری با اشاره به خاطره ای از سال ها قبل و جریان فعالیتش به عنوان یک روزنامه نگار گفت: سال ها قبل یکی از دوستان از من دعوت کرد تا برای روزنامه ای که در حال راه اندازی بولتن بود، فعالیت کنم بنابراین به ساختمان این روزنامه رفتم و با یکی از دوستان راجع به بولتن صحبت کردم و من به ایشان گفتم قبل از این که راجع به بولتن صحبت کنید من پرسشی از شما بپرسم.

وی افزود: به یاد دارم که در آن ایام این روزنامه تیتری را از یکی از شخصیت های معروف زده بود که معنای تیتر با صحبت های فرد متفاوت بود. به مسئولان روزنامه گفتم تیتری که شما زده اید، صحبت های این فرد نیست که در پاسخ گفتند این جزء آداب ژورنالیستی است. وقتی این پاسخ را شنیدم به آن ها گفتم که من به درد کار شما نمی خورم. من ژورنالیست نیستم اگر قرار باشد در این حوزه کار کنیم باید با ادبیات ژورنالیستی اسلامی رفتار کرد.یک روزنامه نگار مسلمان باید تفاوتی با روزنامه نگار غیر مسلمان داشته باشد و آن هم در بحثصداقت، اصلاح و کمک به پیشرفت کشور است.اگر بپذیریم که رسانه رکنی از مردم سالاری دینی است باید به تحقق هر چه بیش تر مردم سالاری دینی کمک کرد.

** تاثیر نقدهای منصفانه در اصلاح عملکرد مسئولان

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:اگر نقدها همراه با جهت گیری اصلاح و انصاف باشد باعثمی شود که مجموعه از رشد بیشتری برخوردار باشد.این روزها فضای رسانه ای خاص شده است و دوره سکوت تبدیل به یک دوره پرسشگری پرشتاب شده است که برای ما مسئولان این پرسشگری مورد استقبال است.اما بخش عمده سوالاتی که مطرح می شود، نکاتی است که ربطی به این دولت ندارد مثلاً عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان، وقتی که این دولت در شروع به کار ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد بدهی گذشته دارد این بدهی چه ارتباطی با دولت جدید دارد؟ استقرار ساختار ۶.۳. ۳ و مشکلات کتاب های درسی از گذشته وجود داشته و به دور جدید نیز رسیده است.

وی افزود: نبش قبر کردن گذشته کمک زیادی به جامعه نمی کند. هم اکنون جامعه نیاز دارد که نسبت به روند حکومت خوش بین باشیم و آینده روشنی را پیش روی خود ببینیم. بخشی از آینده روشن هم از طریق اعتماد مردم شکل می گیرد یعنی مردم نسبت به مسئولان حسن اعتماد داشته باشند و آن ها را افرادی بدانند که کارایی لازم را در مسئولیتی که پذیرفته اند، دارند. اگر این اعتماد حاصل شود مردم از مسئولان حمایت خواهند کرد. البته گاهی اوقات هم نمی توان این مسائل را از هم تفکیک کرد و افراد جامعه مسئولان را با یک نگاه می بینند و وقتی سوال می کنند تصورشان این است که وزیر باید پاسخگو باشد و این وزیر چه فردی است برای مردم فرقی ندارد و آن ها می خواهند مسئولان در هر جایگاهی که هستند پاسخگوی مطالبات آن ها باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کارکنان رسانه ها جمع حرفه ای هستند که با مسائل به صورت حرفه ای برخورد می کنند اما گاهی اوقات اختلافاتی با دوستان رسانه ای پیدا می کنیم که این اختلاف در ادبیات تخصصی است. اگر در ادبیات تخصصی اشتراک داشته باشیم هیچ وقت این اختلاف ایجاد نمی شود مثلا استقرار ساختار در آموزش و پرورش یک اصطلاح و سند تحول بنیادین اصطلاحی دیگر است اما در برخی مواقع یک خبرنگار این دو اصطلاح را یکی می داند که این موضوع موجب انحراف در بحثخبررسانی می شود.

زرافشان گفت: به نظر می رسد که اگر بخواهیم دو نقش برای رسانه قائل شویم یکی از نقش های اصلی، رسانه به عنوان رکنی از مردم سالاری دینی است و از این طریق رسانه ها می توانند بازتاب دهنده مطالبات، خواسته ها و مسائل مردم نسبت به دولت ها باشد و از دولت ها پرسشگری داشته باشد. نقش دوم رسانه این است که کمک کند جهت گیری حرکتی دولت ها و مسئولان برای سیاست های کلان نظام باشد و این مراقبت و پیگیری را انجام دهند تا مسئولان در مسیرها و تعهدات خود گام بردارند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار