|
|
کدخبر: ۱۷۷۰۹۵

خبرگزاری تسنیم: روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به توضیحات تسنیم به جوابیه اول درباره گفتگوی معاون این شرکت، مجدد پاسخ داد که به همراه فایل صوتی گفتگوی خسروانی منتشر می شود.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، روابط عمومی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به توضیحاتمنتشر شدههمراه جوابیه این شرکت بهمصاحبه تسنیم با معاون شرکت پالایش و پخشواکنش نشان داده و جوابیه دیگری را به تسنیم ارسال کرده است که متن کامل این جوابیه به همراه توضیحات تسنیم بدین شرح است:

«خبرگزاری تسنیمپس از ۴۸ ساعت جوابیه شرکت ملی پالایش و بخش را به همراه توضیحاتی منتشر کرد که اصل انتشار این جوابیه مورد قدردانی است لکن به نظر می رسد ۲ روز فاصله نیز زمان زیادی است تا اگر تسنیم قصد داشت، اشکالات اقدام خود را اصلاح و بابت آن از مخاطبان عذرخواهی کند اما این خبرگزاری از این تأخیر ۴۸ ساعته بهره گرفته تا با استدلالاتی ناقص و جدل گونه اقدام خطای خود را توجیه کند.

به همین مناسبت و البته به احترام افکار عمومی و امید اصلاح روند در پیش گرفتهخبرگزاری تسنیماعلام می گردد که اولین خواسته شرکت ملی پالایش و بخش با یادآوری این موضوع که دوران بگم بگم و طرفداران این گفتمان جنجال پایه پایان یافته، این است که با قید فوریت فایل صوتی مصاحبه جناب آقای مهندس خسروانی معاون محترم پالایش و پخش منتشر گردد تا حقیقت بیش از پیش برای مخاطبان آشکار شود.

نکته دوم یادآوری برخی اصول حرفه ای و خبرنگاری است که البته در اولین کلاس های آموزشی خبرنگاری از سوی استادان محترم این فن به علاقه مندان آماتور و خبرنگاری آموزش داده می شود و آن استفاده از فنون و تکنیک های خبری برای ارتقای سطح تولیدات خبری است. یکی از این فنون استفاده از تیترهای استنتاجی است.

بنا به تجربه و مستندات علمی همه اساتید در ضمن آموزش این فن ابتدا استتاج را به شاگردان خود آموزش می دهند لذا استفاده از این تکنیک برای افرادی توصیه شده است که قادر به استنتاج صحیح بوده و فراموش نکنند که مثلا باید استنتاج در یک مصاحبه از سخنان مصاحبه شونده استخراج شود نه برداشت های مصاحبه کننده، در پاسخ شتابزده و غیرکارشناسی تسنیم که البته نیازمند ۴۸ ساعت بازنگری دیگر نیز هست. تلاش شده تا با توهین به روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش مسئولیت خطاهای انجام شده متوجه دیگران شده و خود را مبرا سازد که بازخوانی آنها نشان می دهد که نگارنده محترم دقت به بسیاری از ارکان منطقی و حرفه ای خبری نداشته و پاسخی سفارشی تنظیم کرده است. ما به توصیه قرآن کریم پاسخ " سلام " را برای همکارانخبرگزاری تسنیمبرگزیده و تنها در مسیر جدال احسن به یک نمونه از اشارات غیرحرفه ای تسنیم می پردازیم امید که باعثهدایت گردد.

به این توضیح تسنیم دقت کنید: " دستور وزیر نفت برای توقف آنی تولید بنزین پتروشیمی ها عملیاتی نیست " تیتری استنتاجی از این جمله مهندس خسروانی است " زمانی که وزیر نفت دستور بر قطع تولید بنزین پتروشیمی داد به این معنی نیست که بلافاصله متوقف شود؛ نیاز به هماهنگی با واحدهای پتروشیمی و آماده سازی بخش، تامین و توزیع است. توقف تولید ریفرمیت پتروشیمی دو ماه طول می کشد. "

خدمت دوستان کاملا حرفه ای تسنیم یادآور می شود که با منطق استنتاج شما دوستان تنها امری که در عالم ممکنات آنی انجام می شود اراده و فعل قادر متعال است و الا مستحضرید که هر فعل و عملیاتی در خلقت(به جز استثنائاتی مانند تنظیم خبر و گزارش عجولانه در بعضی رسانه ها) نه تنها آنی اتفاق نمی افتد بلکه نیازمند هماهنگی و انجام مقدمات ذیربط با رعایت جوانب و ملاحظات است لذا هر گونه جمله نقل قول شده از مهندس خسروانی مستنتج به تیتر خارق الفکر خبرنگار گرامی نمی شود. شایسته بود دوستان تسنیم به جای توجیه اشتباه خود و آسمان و ریسمان کردن بار دیگر فایل صوتی مصاحبه و توضیحات شرکت ملی پالایش و بخش را مرور می کردند.

تسنیم توضیحات اولیه شرکت ملی پالایش و پخش را علیرغم میل منتشر کرد و از این جهت محل قدردانی است لذا فرض است به عنوان سپاس؛ آمادگی این شرکت برای حمایت از برگزاری دوره های آموزشی حرفه ای و همچنین تخصصی جهت افزایش سطح دانش فنی خبرنگاران حوزه صنعت نفت آن مجموعه اعلام شود.

در پایان امید آن می رود که به خطر افتادن برخی در قطع تولید بنزین پتروشیمی ها از یک سو و بهبود کیفیت محیط زیست و سلامتی آحاد جامعه از سوی دیگر دلیل اصرار بر دشمنی و لجاجت آن خبرگزاری نباشد.

دوستان علاقه مند به حوزه خبر که درخبرگزاری تسنیمفعال هستند لازم است جوابیه بالا را با تیتر تعیین شده طبق قانون مطبوعات درج نمایند.

حسن ختام این حدیثامیرالمومنین علیه السلام برای همه یادآور می گردد که فرمود: اللجاجه اوله جهل و آخره ندامه / ابتدای لجاجت نادانی و پایان آن پشیمانی است.

روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران»

توضیحات تسنیم:

روز روابط عمومی را پشت سر گذاشتیم که این روز را به تمامی همکاران شریف روابط عمومی ها در دستگاه های مختلف از جمله همکاران روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تبریک عرض می کنیم و به همین مناسبت از نسبت های ناروایی که نگارنده جوابیه این شرکت در حق همکارانخبرگزاری تسنیمروا داشته اند، می گذریم، هر چندخبرگزاری تسنیمحق خود را برای پیگیری قضایی برخی تهمت ها از سوی امضاکننده این جوابیه محفوظ می داند.

نکته دیگر اینکه با توجه به ماده۲۳ فصل ششم از قانون مطبوعات، انتشار یک جوابیه مشروط به عدم وجود توهین و افترا در متن جوابیه است کهخبرگزاری تسنیمجوابیه اول و دوم را علیرغم تمامی توهین ها و افتراهایی که نگارنده جوابیه روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش به همکاران این خبرگزاری نسبت دادند، منتشر کرد. ضمن اینکه رسانه طبق قانون یک ماه برای انتشار پاسخ فرصت دارد.

اما اصل ماجرا این است کهگفت وگویی خبرنگار تسنیم با معاون محترم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتیداشته است که متن کامل آن با سوال و جواب بدون کم و کاست منتشر شده تا مردم بخوانند و خود درباره دلایل توقف تولید بنزین پتروشیمی ها و برنامه ریزی برای واردات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین در سالی که ملزوم به قطع وابستگی ها بر اساس اقتصاد مقاومتی هستیم، قضاوت کنند.

در ماده ۳ قانون مطبوعات آمده است: " مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسئولان را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و به اطلاع عموم برسانند. "
در تبصره ماده ۳ هم انتقاد سازنده را مشروط به دارا بودن منطق، استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب کرده است که با توجه به موجود بودن گزارش ها و گفت وگو هایخبرگزاری تسنیمدرباره موضوع مورد بحث، بر روی سایت این خبرگزاری مخاطبان می توانند مشاهده کنند که هیچ کدام از موارد مطرح شده از سویخبرگزاری تسنیمنه تنها حاوی توهین و تخریب نبوده بلکه شامل سند و استدلال های مبنی بر " واردات بنزین بدون استانداردهای مصوب " و " رد ادعاهای برخی از مسئولان مبنی بر آلاینده بودن ریفرمیت(اکتان افزا) تولید شده توسط واحدهای پتروشیمی " بوده است.

در پایان پیشنهاد می کنیم، روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در صورتی که بخواهد به روند جوابیه نویسی ادامه دهد به جای پاسخ های سیاسی به انتقادات اقتصادی؛ که اندکی عصبانیت نویسنده به واسطه انتشار گزارش های مستند از سوی تسنیم در طول ماه گذشته در این جوابیه به چشم می خورد؛ زمینه را برای آشکار شدن حقایق در مساله توقف تولید بنزین پتروشیمی ها و برنامه ریزی برای واردات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین با برگزاری مناظره ها و میزگردهای تخصصی فراهم کند که در واقع وظیفه روابط عمومی دستگاههای دولتی جز این نیست.

ضمنا فایل صوتی مصاحبه خبرنگار اقتصادی تسنیم با معاون شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی جهت تنویر افکار عمومی و قضاوت خوانندگان در ادامه می آید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار