|
|
کدخبر: ۱۷۷۳۱۹

معاون فنی سازمان تامین اجتماعی مطرح کرد

خبرگزاری تسنیم: معاون فنی سازمان تامین اجتماعی گفت: از سال ۶۶ بیمه بیکاری در ایران به طور آزمایشی آغاز شد و از سال ۶۹ به صورت یک قانون دائم در حال اجرا است به طوری که اکنون ۲۰۰ هزار نفر ماهیانه مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، محمد حسین فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه دو نیم ساعت که با موضوع طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کارپخش می شد، با تاکید بر اینکه قانون اساسی در دو بعد تکالیفی را برای حمایت از بیکاران بر عهده دولت قرار داده است گفت: در اصل ۲۸ قانون اساسی آمده است که هر کس حق دارد شغلی را که به آن تمایل دارد و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند، همچنین دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد کند.

وی ادامه داد: در اصل ۲۹ قانون اساسی بحثتامین اجتماعی مطرح است که در آنجا بیان شده است که تامین اجتماعی از نظر بیکاری، پیری و از کار افتادگی و بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادثو سوانح نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی، مراقبت همگانی حقی است همگانی و در این مسیر دولت موظف است از محل درآمدهای عمومی و محل درآمد مشارکت مردم خدمات و حمایت های مالی فوق را برای همه مردم تامین کند.

فرهنگی تاکید کرد: این دو حکم که در قانون اساسی که قانون ممتاز کشور ماست، باید به خوبی اجرا شود و انتظار می رود که نظام جمهوری اسلامی در کنار قوه مقننه در کنار دولت برای بسترسازی اشتغال و همچنین حمایت های قبل از اشتغال برنامه داشته باشند و این حلقه مفقوده در نظام مدیریتی کشور ما و نظام حمایتی بخش های حمایت کننده ما بود و خلا عملی و اجرایی داشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: قانون بیمه بیکاری در مجلس از سال ۸۹ مطرح بود و جلسات کارشناسی بسیاری قبل از مطرح شدن طرح بیان شد و از کارشناسان بخش های مختلف و تجارب جهانی بسیاری استفاده شد و کشورهای مختلف این تجربه را داشتند و از کارشناسان وزارت کار وقت هم دعوت شد و بسته ای در قالب طرح بیان شد.

وی اظهار کرد: در بخش حمایت از بیکاران متقاضی کار، حرفه آموزی، بانک اطلاعات دقیق به روز در سطح جغرافیا و مناطق کشور پیش بینی شده است و ایجاد امید را به دنبال دارد و بستر اشتغال را فراهم می کند. سابقه بیمه هم حساب نمی شود و برای آنها مشوقی نیست در اینکه توقف کنند. بنابر این باید دولت و خود بیکاران تلاش کنند و حرکت کنند تا اینکه تحت پوشش بیمه بازنشستگی و بیمه فوت قرار گیرند.

وی ادامه داد: خلاصه آن طرح این بود که صندوق منتزع شده ای از تامین اجتماعی را برای کسانی که مشمول بیمه بیکاری هستند تشکیل دهیم و برای کسانی که شاغل نیستند و سابقه اشتغال هم نداشتند و تازه وارد بازار کار شده اند و هنوز کاری پیدا نکردند این صندوق از این دو مجموعه حمایت کند. طبق قانون، بیمه بیکاری موجود برای بخش اول همان ۳ درصدی است که کارفرما موظف به تامین آن است و در قانون شرایط خاصی هم برای آن مقرر شده است.

فرهنگی افزود: این قانون را در فصل دوم به روز آوری کرده بودیم یعنی برخی احکام جدید را و بعضی اشکالاتی که در مانع شدن افراد مشمول بیمه بیکاری برای اشتغال مجدد وجود داشت را برطرف کرده بودیم. بخش هایی را که با دولت مرتبط بود در قانون برنامه دولت چنین اجازه ای راداشته که در قانون برنامه پنجم این افراد را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد، بیکاران متقاضی کاری را که سابقه اشتغال ندارند، نه در قالب بیمه بیکاری بلکه در قالب حمایت وارد این مجموعه کنیم و این صندوق مجوز و مکلف باشد که این مجموعه را مدیریت و حمایت کند تا به اشتغال برسند.

فرهنگی بیان کرد: شورای نگهبان دو ایراد برای تامین مالی این طرح گرفت. یکی برای فصل دوم بود که ۳ درصد بیمه بیکاری را به ۴ درصد افزایش داده بودیم، البته دولت هم در لایحه ای این ۴ درصد را تایید کرده بود. و در فصل سوم هم گفته شده بود منابعی که پیش بینی شده منابع تامین کننده بار مالی نیست در رفت و برگشت هایی که اتفاق افتاد موضوع بیکاران متقاضی کار با نظر مثبت شورای نگهبان حل شد. یعنی مجلس در اصلاحی این موضوع را حل کرد.

در قانون هدفمندی یارانه ها هم این موضوع پیش بینی شده بود. امروز مجلس دو بحثبیمه بیکاری را از این قانون حذف کرد، یکی تشکیل صندوق جدید بود و دیگری حمایت از بیکاران. در قانون بودجه ۹۳ با پیش بینی این اتفاق در تبصره ۲۱، منبع مورد نیاز برای سال اول اجرا درقانون پیش بینی شده تا ۲۰درصد را تحت پوشش قرار دهد. به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که دولت موظف است این را هزینه کند.

*۲۰۰ هزار نفر ماهیانه مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنند

محمدحسین زدا، معاون فنی سازمان تامین اجتماعی در ادامه این برنامه گفت: از سال ۶۶ بیمه بیکاری در ایران آغاز شد و سه سال به صورت آزمایشی بود و از سال ۶۹ به صورت یک قانون دائم در حال اجرا است و در حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر ماهیانه مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنند.

وی ادامه داد: بحثمنابع و مصارف نگران کننده است و تا پایان آذرماه ۹۲، در آمد این صندوق حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود در حالی که هزینه های آن مبلغی بالغ بر حدود ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. بنابر این برای تداوم باید بازنگری انجام شود.

معاون فنی سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: اصل این قانون داشتن شغل و از دست دادن شغل بوده است که به تبع آن باید بیکاران را پوشش دهیم تا زمانی که شغل جدید انتخاب کند یا پیشنهاد کند یا به سن بازنشستگی که می رسد تحت پوشش باشد و بتواند از حمایت های قانونی بهره مند شود. این قانون جاری است تا امروز که فصل دوم حذف نشده بود مشارکت داشتیم. امروز فصل دوم این قانون حذف شد و از این پس صندوق جداگانه با هیئت مدیره جداگانه با ارکان مشخص قانون جدید را دنبال می کند و ما نیز صندوق بیمه بیکاری خودمان را داریم و ادامه دار خواهد بود.

*صندوق جدید افرادی که هنوز کار ندارند را حمایت می کند

فرهنگی درباره تفاوت بین شرایط فعلی با قبل از تغییر قانون بیمه بیکاری گفت: در بحثاحتساب سابقه، کل مدت را در بازنشستگی تعدیل کرده بودیم و اعلام شده بود که می تواند یک سال سابقه محسوب شود. یکی از محاسن آن این بود که کل افراد تحت پوشش را تشویق می کرد که در این یکسال برای خود کار پیدا کنند که به بیمه بازنشستگی متصل شود.

وی تاکید کرد: از تعداد بیمه بگیران کم می شد به حوزه اشتغال و تولید اضافه می شد. بیمه بیکاری در مجلس لایحه ای دارد که بعدها در مجلس بررسی می شود اما اسم این صندوق باز هم بیمه بیکاری و حمایت از متقاضیان جویای کار است. این صندوق قرار است افرادی را تحت پوشش قرار دهد که هنوز دارای کار نیستند و بحثحمایتی است.

فرهنگی بیان کرد: بر اساس آنچه که در فصل دوم طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار ذکر شده بود، مشمولان بیمه بیکاری دایره شمول بیشتری داشت که با حذف مواد ۶ تا ۲۵ این طرح که افزایش مشمولان را در نظر گرفته بود، تنها کسانی که جویای کار هستند، مشمول می شوند.

* تمام دورانی که فرد بیمه بیکاری دریافت می کند جز سوابقش محسوب می شود

زدا با بیان اینکه صندوق بیمه بیکاری که در حال حاضر خدمات ارائه می دهد بسیار مترقی است گفت: به کسانی سرویس می دهد که علی رغم میل باطنی بیکار شده اند و همین مسئله نشان می دهد که میل به اشتغال و شاغل بودن را افزایش می دهد، طول دورانی که فرد مقرری بیمه بیکاری دریافت می کند جز سابقه فرد محسوب می شود، چراکه ناخواسته شغل خود را از دست داده است. قانون گذار این را لحاظ می کندچون ناخواسته شغل خود را از دست داده است نباید به سوابق آن خدشه ای وارد شود.

وی ادامه داد: در زمانی که مقرری دریافت می کنند باید به واحدهای فنی و حرفه ای مراجعه کنند و درصورتی که بی سواد باشند پس از هدایت به نهضت سواد آموزی با سواد می شوند و اگر دارای حرفه هستند تحت آموزش های فنی و حرفه ای آنها را ارتقا می دهند و همچنین در طول مدت بهره مندی از بیمه بیکاری از تمام خدمات درمانی سازمان بهره مند می شود.

معاون فنی سازمان تامین اجتماعی افزود: تمام طرح هایی که شکل بیمه ای دارد سازمان حمایت و تحت لوایح حاضر به انجام آن است. اما به محض اینکه طرح از حالت بیمه ای خارج و حمایتی شد دیگر وظیفه صندوق نیست. تمام افرادی که ناخواسته شغل خود را از دست می دهند پس از مراجعه به ادارات کار و طرح شکایت در صورتی که مورد تایید برای استفاده از این طرح قرار گیرند به سازمان تامین اجتماعی هدایت و ۵۵درصد حقوق زمان اشتغالشان به اضافه تا سه نفر افراد تحت تکلف و به ازای هر نفر ۱۰ درصد که این مبلغ در نهایت از ۸۰درصد حقوق زمان اشتغال نباید فراتر رود به عنوان مقرری بگیر به فرد مشمول پرداخت می شود.

زدا تاکید کرد: بر اساس جدول موجود برای افرادی که از این قانون بهره مند می شوند از ۶ماه برای افراد مجرد و تا ۵۰ ماه برای افراد متاهل که بیش از ۲۰ سال سابقه دارند قابلیت اجرا دارد و اگر فردی در سن بالای ۵۰سال به مقرری بیمه بیکاری وصل شود اگر شرایط بازنشستگی را از نظر سن و سابقه داشته باشد، مقرری بیمه بیکاری دریافت می کند تا بازنشست شود.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار