|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۱۴

ماه شعبان در شمار شریف‌ترین ایّام سال قرار دارد که نه تنها خود شریف است، بلکه بستر ولادت ولیّ مطلق الهی، حضرت بقیةالله(ع) نیز هست.

امیدنیوز- ثانیه ها ٰدقیقه ها ٰساعت ها و روز ها می گذرد و به خود وعده آینده را می دهم در حالی که غافل از ثانیه هایی هستم که یک روز شاید نباشند ٰساعت هایی که شاید بخواهم نفس بکشم اما نتوانم ٰروز هایی که تاریخ باشد اما من نباشم …اما خدا این بار صدایم می کند بلند تر از همیشه فرا رسیدن ماهی را مِژده می دهد که

که در آن حسنه هفتاد بار دو چندآن گردیده، بدیها ریخته شده گناهان آمرزیده شده و حسنه قبول مى شود، خداى بزرگ به بندگان خود مباهات مى نماید، از عرش خود به روزه داران و عبادت کنندگان نگریسته و بخاطر ایشان به حمل کنندگان عرش خود مباهات مى نماید.

مگر می شود در ثانیه های شعبان غرق نشد ٰمگر می شود ساعت های شعبان را بی ذکرش گذراند ٰمگر می شود شعبان را با تمام خوبی هایش حس نکرد ٰآری به راستی شعبان را به آینده نمی شود وعده داد ٰشعبان ماهی است که بعد از رجب خدا دوباره فرصت داد تا در هیاهوی دنیا ٰساکت و بی صدا فقط خودش را صدا بزنیم …

ابن عباس مى گوید، در حالى که اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله نزد آن حضرت درباره فضایل شعبان سخن مى گفتند، آن حضرت صلى الله علیه و آله فرمودند:

ماه شریفى است و آن ماه من است. حمل کنندگان عرش آن را بزرگ داشته و قدر آن را مى شناسند و آن ماهى است که ارزاق مؤ منین براى رمضان در آن زیاد مى شود و بهشت آراسته مى گردد. و فقط به این جهت شعبان نامیده شده که ارزاق مؤ منین در آن زیاد مى شود.

آن ماه عمل است که در آن حسنه هفتاد بار دو چندآن گردیده، بدیها ریخته شده گناهان آمرزیده شده و حسنه قبول مى شود، خداى بزرگ به بندگان خود مباهات مى نماید، از عرش خود به روزه داران و عبادت کنندگان نگریسته و بخاطر ایشان به حمل کنندگان عرش خود مباهات مى نماید.

در این جا على بن ابى طالب علیه السلام بپا خاسته و عرض کرد:

پدر و مادرم فداى تو. اى رسول خدا! مقدارى از برترى آن را بیان فرمایید تا رغبت ما به روزه و عبادت آن بیشتر شده و براى خداى بزرگ در آن، شب زنده دارى کنیم.

آن حضرت صلى الله علیه و آله فرمودند:

کسى که روز اول شعبان روزه بگیرد، خداوند براى او هفتاد حسنه مى نویسد که هر حسنه اى برابر با یکسال عبادت است.
و کسى که دو روز از شعبان را روزه بگیرد، گناه هلاک کننده او از مى ریزد.
و کسى که سه روز از شعبان را روزه بگیرد، هفتاد درجه از در و یاقوت در بهشتها براى او بالا مى رود.
و کسى که چهار روز از شعبان راروزه بگیرد، روزى او گسترده خواهد شد.
و کسى که پنج روز از شعبان راروزه بگیرد، نزد بندگان خدا محبوب مى گردد.
و کسى که شش روز از شعبان را روزه بگیرد، خداوند هفتاد نوع بلا را از وى دور مى نماید.
و کسى که هفت روز از شعبان راروزه بگیرد، خداوند او را از شیطان، لشکریانش، وسوسه و اشاره اش حفظ مى نماید.
و کسى که هشت روز از شعبان را روزه بگیرد، تا زمانى که از حوضهاى بهشتى ننوشد از دنیا خارج نخواهد شد.
و کسى که نه روز از شعبان را روزه بگیرد، نکیر و منکر هنگام سوال از او، با او مهربان خواهند بود.
و کسى که ده روز از شعبان را روزه بگیرد، خداوند قبر او را به مقدار هفتاد ذراع در هفتاد ذراع وسعت مى دهد.
و کسى که یازده روز از شعبان راروزه بگیرد، بر قبر او یازده مناره از نور مى زنند.
و کسى که دوازده روز از شعبان را روزه بگیرد، تا دمیدن در صور(روز قیامت) هر روز هفتاد هزار فرشته او را در قبرش زیارت مى کنند.
و کسى که سیزده روز از شعبان را روزه بگیرد، فرشتگان هفت آسمان براى او استغفار مى کنند.
و کسى که چهارده روز از شعبان را روزه بگیرد، به چهارپایان و درندگان حتى ماهیهاى دریا الهام مى شود که براى او استغفار کنند.
و کسى که پانزده روز از شعبان را روزه بگیرد، پروردگار عزت، او را ندا مى دهد: سوگند به عزتم تو را با آتش نمى سوزانم.
و کسى که شانزده روز از شعبان را روزه بگیرد، هفتاد دریاى آتش بروى او خاموش مى شود.
و کسى که هفده روز از شعبان را روزه بگیرد، تمامى درهاى جهنم بر او بسته خواهد شد.
و کسى که هیجده روز از شعبان را روزه بگیرد، تمامى درهاى بهشت بروى او گشوده خواهد شد.
و کسى که نوزده روز از شعبان را روزه بگیرد، هفتاد هزار کاخ از در و یاقوت در بهشتها به او مى دهند.
و کسى که بیست روز از شعبان را روزه بگیرد، هفتاد هزار حور العین به او مى دهند.
و کسى که بیست و یک روز از شعبان را روزه بگیرد، فرشتگان به او خیر مقدم، خوش آمد و مرحبا گفته و بالهاى خود را به او مى مالند.
و کسى که بیست و دو روز از شعبان را روزه بگیرد، هفتاد هزار لباس ‍(بهشتى) از((سندس)) و((استبرق)) به او مى پوشانند.
و کسى که بیست و سه روز از شعبان را روزه بگیرد، هنگام خروج از قبر چهارپایى از نور براى او مى آورند که سوار آن شده و به بهشت پرواز نماید
و کسى که بیست و چهار روز از شعبان را روزه بگیرد، شفاعت او درباره هفتاد هزار یکتاپرست پذیرفته مى گردد.
و کسى که بیست و پنج روز از شعبان را روزه بگیرد، بیزارى از نفاق به او مى دهند.
و کسى که بیست و شش روز از شعبان را روزه بگیرد، خداوند جواز عبور از پل صراط را براى او مى نویسد.
و کسى که بیست و هفت روز از شعبان را روزه بگیرد، خداوند رهایى از آتش براى او مى نویسد.
و کسى که بیست و هشت روز از شعبان را روزه بگیرد، صورتش برق مى زند و مى درخشد
و کسى که بیست و نه روز از شعبان را روزه بگیرد، به رضایت بزرگ خداوند مى رسد.
و کسى که سی روز از شعبان را روزه بگیرد، جبرییل از جلو عرش او را ندا مى دهد: اى شخص! اعمال تازه ات را از نو شروع کن که گناهان گذشته و قبلیت آمرزیده شد. و خداى بزرگ و جلیل مى فرمایند: اگر گناهان تو به تعداد ستارگان آسمان و قطره هاى باران و برگهاى درختان و به تعداد شن، شبنم و روزهاى دنیا باشد، مطمئن باش که آن را براى تو آمرزیدم، و این آمرزش بعد از این که شعبان را روزه گرفتى براى خداوند بزرگ نیست.

شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت سید انبیاء صَلَّى اللهِعَلِیهِ وَ آله منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضانوصل مى‌کرد و مى‌فرمود شعبان، ماه من است هر که یک روز از ماهمرا روزه بگیرد بهشت برای او واجب می‌شود و از حضرت صادق علیه السلام روایت شدهاست که چون ماه شعبان فرا می‌رسید امام زین العابدین علیه السلام اصحاب خود راجمع مى‌نمود و مى‌فرمود اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعباناست و حضرت رسول صلى الله علیه و آله مى‌فرمود شعبان ماه من است پس در این ماهبراى جلب محبت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود روزه بدارید. بهحقّ آن خدایى که جان علىّ بن الحسین به دست قدرت اوست سوگند یاد مى‌کنم که ازپدرم حسین بن على علیهماالسلام شنیدم که فرمود شنیدم از امیرالمؤمنین علیهالسلام که هر که روزه بگیرد در ماه شعبان براى جلب محبّت پیغمبر خدا و تقرّب بهسوى خدا؛ خداوند او را دوست می‌دارد و در روز قیامت کرامت خود را نصیب اومی‌گرداند و بهشت را براى او واجب می‌کند.

در فضیلت بعضی از اوقات بر بعضی دیگر، هیچ تردیدی نیست. تمامیِ ماه مبارک رمضان، لیلة القدر، شب مبعثپیامبر(ص)، عید سعید غدیر و… در شمار این ایّام مبارک است. امّا گذشته از شرافت ذاتیِ بعضی از ایّام، اهمیّت حاصل از بعضی از وقایع خاص نیز به شرافت آن ایّام می‌افزاید.

ماه شعبان نیز در شمار شریف‌ترین ایّام سال قرار دارد که نه تنها خود شریف است، بلکه بستر ولادت ولیّ مطلق الهی، حضرت بقیةالله(ع) نیز هست. از این روست که در سخنان پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نیز به وفور به اهمیّت این ماه اشاره شده است.

بنابر آنچه در شماری از متون روایی وارد شده، پیامبر اکرم(ص) در یکی از سال‌ها، به هنگام آغاز این ماه خطبه‌ای خواندند و مردم را نسبت به شرافت این ماه آگاه فرمودند. قسمت‌هایی از این خطبه چنین است:

… شعبان ماه شریفی است و آن ماه من است. حاملان عرش آن را بزرگ می‌شمارند و حقّ آن را می‌شناسند. آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می‌گردد و در آن بهشت آذین بسته می‌شود و این ماه را شعبان نامیده‌اند زیرا در آن ارزاق مؤمنان تقسیم می‌شود و آن ماهی است که عمل در آن چند برابر می‌شود و کار نیکو هفتاد برابر ثمره می‌دهد.

خدایا در ثانیه های حضورت ٰثانیه های ظهور را تمنا می کنم ٰببخشی مرا تا بخشیده شوم تا پاک شوم و در دریای رحمتت ٰدر دریای مهربانی ات که همیشه به من برای آمرزیدن فرصت دادی غرق شوم ٰخدایا کمکم کن تا نیمه شعبان که پرونده اعمالم به امضای امام زمانم(عج) می رسد با آبرو باشم و شرمنده مهربانی های مولایم نشوم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار