|
|
کدخبر: ۱۷۹۸۱۷

با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار تهران، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک و جمعی از کارشناسان و علاقه مندان به عرصه فرهنگ و هنر، امروز چهارشنبه ۲۱ تیر ماه، موزه بانک ملی ایران افتتاح شد.

معاون اول رئیس جمهور در این مراسم گفت: افتتاح موزه بانک ملی ایران اقدامی است که در آن می توان تاریخ بانک در ایران و مواجه شدن مردم کشورمان را با صنعت بانکداری شاهد شد.
به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، اسحاق جهانگیری افزود: نمایش اشیاء ارزشمند موجود در این موزه علاوه بر نگهداری و محافظت از آنها، بیرون کشیدن اشیاء از انبارها و معرفی تاریخ و نمایش تاریخ بانکداری کشورمان برای عموم، سه هدف مهم از بازگشایی و تاسیس این موزه است.
وی ادامه داد: این مهم قابل تقدیر و تشکر است و باید به خاطر چنین ایده ای از آقای دکترحسین زاده مدیر عامل و کارمندان بانک ملی ایران به جهت اجرا و انجام چنین کار فرهنگی تشکر کرد.
جهانگیری با مد نظر قرار دادن جایگاه موزه در ایران اعلام کرد: دولت ها و سازمان های بسیاری بوده و هستند که در ایجاد موزه فعالیت بسیار داشته و دارند. ما کشور بزرگ متمدنی داریم که در خود آثار زیادی اعم از تاریخی و طبیعی دارد که باید به نمایش گذاشته شوند.
وی یادآور شد: از نمایش این آثار است که به تمدن می رسیم. تبدیل شدن موزه ها در این جهت به مراکز فرهنگی، تفریحی، آموزشی و.. یکی از راه های رسیدن به تمدن است.
معاون اول رئیس جمهور همچنین به جایگاه بخش خصوصی و موسسات دولتی در ایجاد موزه ها اشاره کرد و افزود: هم اکنون ۶۰۰ موزه در ایران وجود دارد که به عنوان یک فرصت برای درآمدزایی و اشاعه فرهنگ و توسعه تمدن به شمار می روند. از این رو برای تبیین، مطالعه و روشنگری یک فرهنگ باید به تاریخ آن ملت نگاه کرد که موزه می تواند یکی از این مکان ها برای اجرای چنین اهدافی به شمار رود.
وی ادامه داد: یکی از زمینه های تخصصی که می توان در موزه به نمایش گذاشت و معرفی کرد؛ همان بانک و بانکداری است که نشان می دهد چگونه ایران با صنعت بانکداری مواجه شده است؟
جهانگیری با مد نظر قرار دادن عملکرد بانک ملی ایران در این مهم گفت: امروز و در بازدید از این موزه بود که متوجه شدم سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و بانک کشاورزی از دل بانک ملی ایران متولد شده اند.
وی تاکید کرد: این موضوعات است که می تواند از جاذبه های موزه بانک ملی ایران به شمار رود و در توسعه گردشگری کشورمان اثری مثبت داشته باشد.
وی با تاکید بر اقدام مثبت بانک ملی ایران به عنوان یک نهاد پولی و مالی اما دولتی در خصوص افتتاح موزه تخصصی بانکداری یادآورشد: شرکت های دولتی باید هزینه های اجتماعی خود را پرداخت کنند.
جهانگیری با ذکر مثالی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان خواهان فروش آثارشان در گالری ها و نمایشگاه های خارجی به قیمت نازل هستند. اما بانک ملی ایران در موزه خود برخی از این آثار را با قیمتی مناسب خریداری کرده تا علاوه بر نگهداری، آنها را در معرض نمایش عموم قرار دهد.
وی با مد نظر قرار دادن چگونگی اجرای مسئولیت اجتماعی نهادهای اقتصادی دولتی افزود: در شورای اقتصاد برای اولین بار تصویب شد که شرکت های بزرگ دولتی باید هزینه‌های اجتماعی مرتبط با کارهای خود را پرداخت کنند که بر این اساس، وقتی که یک کار میلیاردی در یک منطقه اجرایی می شود، باید نسبت به مسائل اجتماعی آن هم توجه داشت.
جهانگیری افزود: در این میان، یکی از کارهای اجتماعی مهمی که مراکزی مثل بانک ها می توانند انجام دهند، حمایت از جامعه هنرمندان کشور است که با زحمت یک اثری را خلق می کنند و منتظر می مانند اثر را در مزایده ای در داخل و خارج شرکت دهند.
معاون اول رئیس جمهور توسعه گردشگری را با اقتصاد مقاومتی محقق دانست و گفت: باید از مدیران کشور حفاظت کرد؛ البته راه بزرگی پیش روی ما است که مطمئن هستیم با سیاست های اقتصاد مقاومتی با اجماع و وحدت، کشور را از مشکلات عبور دهیم، ضمن اینکه ما کشور بزرگی داریم که ثروتمند است و نیروی انسانی و افراد تحصیلکرده زبده داریم که باید به آن اتکا کرد. پس موقعیت ما مهم و استراتژیک است، ولی به شرط اینکه توسعه و پیشرفت ایران برای ما اصلی ترین مساله باشد.
جهانگیری گفت: بانک ها در توسعه اقتصادی ایران نقش اول را دارند، البته دفاع از بانک ها به معنای این نیست که در جریان مشکلات بانک ها نیستیم. ما این مشکلات را می دانیم ولی گاهی اوقات جفا است که حجم خدمات و زحمات این مجموعه ها را در سراسر کشور نادیده گرفت و تنها نقطه ضعف ها را بزرگ کرد و دل مدیران را لرزاند.
وی با اشاره به مدیریت نظام بانکی ایران گفت: همواره به بانک ها توصیه کرده ایم که اگر مسئولیت قبول کرده اند، باید جرات تصمیم گیری داشته باشند و گره از کار بگشایند، نظام بانکی باید مدیران و کارکنان تصمیم گیر داشته باشد و مشکلات را حل کند.

بانک ملی ایران یک میراثفرهنگی ماندگار است

سخنران بعدی مراسم افتتاح موزه بانک ملی ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی بود.
علی طیب نیا با بیان این که بانک ملی ایران همواره در زمینه بانکداری و تامین مالی در کشورمان پیشتاز بوده است، گفت: انتظار ما از این بانک این است که با بهره گیری از دانش انباشته و تجربه نیروی انسانی گسترده اش، همچنان نقش پیشرو را در همه امور ایفا کند.
وی با اشاره به این که توسعه چیزی جز توان و ظرفیت یک جامعه در تحلیل مسائل و حل مشکلات نیست، اظهار کرد: تبادل اندیشه ها فقط در یک نسل نیست، بلکه از نسلی به نسل دیگری منتقل می شود و مطالعه تاریخ می تواند انسان ها را در حل مسائل پیش آمده کمک کند.
وزیر اقتصاد با بیان این که مشکل کمبود آب در تاریخ ایران همواره وجود داشته است، به لزوم استفاده از دانش انتقال آب در دوره های گذشته با حفر چاه ها و قنات ها اشاره و خاطرنشان کرد: میراثفرهنگی، تجسم و تجلی دانش گذشتگان است.
طیب نیا با تاکید بر این که بانک ملی ایران خود یک میراثفرهنگی ماندگار است، اظهار کرد: بانک ملی ایران تنها نماد بانکداری در کشور ما نیست، بلکه نماد تلاش های استقلال طلبانه پدران ماست.
وی ادامه داد: در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار، پیشنهاد تاسیس بانک ملی ایران مطرح شد، اما با دخالت بیگانگان، متاسفانه این ایده عملیاتی نشد. بار دیگر پس از پیروزی انقلاب مشروطه این خواسته مطرح شد، اما در نهایت این آرزوی دیرینه در سال ۱۳۰۷ محقق شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به وجود بیش از سه هزار شعبه بانک ملی ایران و نیروی انسانی قابل توجه آن، تاکید کرد: این تجربه و دانش انباشته باید به بهترین شکل استفاده شده و به همه نظام بانکی منتقل شود.
وی در ادامه به تشریح انتظارات دولت از بانک ملی ایران پرداخت و گفت: اقدامات اصلاحی بانک ملی ایران باید افزایش یابد. همچنین این بانک باید در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کمک کند.
طیب نیا با تاکید بر این که یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد کشور، نرخ سود بانکی بالاست، ادامه داد: ریسک اعتباری بانک ملی ایران صفر است و به همین دلیل این بانک باید در جهت کاهش نرخ سود پیشتاز باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به لزوم استفاده بانک ملی ایران از فضای پسابرجام اشاره کرد و گفت: بانک ملی ایران باید سرعت واگذاری اموال مازاد خود را بیشتر کند و در استقرار یک نظام بانکداری الکترونیک یکپارچه پیشقدم باشد.

تقدیر معاون رئیس جمهور از راه اندازی موزه تخصصی بانک ملی ایران

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که راه اندازی موزه های تخصصی در کشور به عنوان یک برنامه جدی دنبال می شود، از اقدام بانک ملی ایران برای راه اندازی موزه این بانک تقدیر کرد.
دکتر زهرا احمدی پور در مراسم افتتاح موزه بانک ملی ایران با اشاره به این که موزه ها مجموعه ای از دانش بشری و روند تغییر تکنولوژی را به نمایش می گذارند، گفت: امروز موزه ها دیگر تنها محلی برای نمایش اشیا نیستند، بلکه کارکرد مراکز آموزشی به خود گرفته اند.
به گفته وی، راه اندازی موزه های تخصصی مانند آنچه بانک ملی ایران عملیاتی کرده است، باعثمی شود دانش تخصصی در حوزه های مشخص مانند علوم بانکی و اقتصادی در گذشته و حال تجمیع شده و برای آیندگان به راحتی قابل دسترس باشد.
احمدی پور روند انتقال دانش مدیریت آب از طریق راه اندازی موزه هیدرولوژی را یک تجربه موفق در کشور خواند و گفت: با مشارکت سازمان میراثفرهنگی و تلاش سازمان های تخصصی در هر حوزه، بسیاری از اشیا که شاید در انبارها بود، اکنون به موزه ها منتقل شده و از این طریق می توان به آنها نگاه آموزشی داشت.
رئیس سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که موزه ها، فرصت های گردشگری کشور را توسعه می دهند، گفت: موزه یکی از عوامل جذب گردشگر است و اکنون مجاورت موزه بانک ملی ایران با موزه جواهرات ملی، می تواند میزان ورودی گردشگر به هر دو موزه را دو چندان کند.
وی تاکید کرد که جهت گیری کشور به سمت افزایش درآمد پایدار ناشی از گردشگری است و نقش موزه ها در این زمینه بسیار با اهمیت است.

موزه بانک ملی ایران نشان دهنده جایگاه ویژه این بانک در جهان است

همچنین در این مراسم، مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: بانک ملی ایران طی سال های متمادی با نهایت دقت و امانتداری میراثدار بخشی از تاریخ کشور بوده و امروز با تاسیس موزه، عظمت بانک در ادوار مختلف آن را به نمایش می گذارد.
دکتر محمدرضا حسین زاده اظهار کرد: اشیاء به نمایش درآمده در این موزه نشان دهنده جایگاه ویژه این بانک در جهان است.
مدیرعامل بانک ملی ایران افزود: این بانک در همه دوره ها، بزرگترین بانک کشور و یکی از بزرگترین بانک های منطقه بوده، به طوری که در سال ۱۳۵۷ نمایندگان حدود ۱۲۰ کشور به جشن سالگرد تاسیس بانک ملی ایران دعوت شده اند و ۴۶ فقره از هدایای شرکت کنندگان در آن، اکنون در موزه موجود است که این موضوع نشان دهنده جایگاه ویژه این بانک در جهان است.
وی با اشاره به عملکرد این بانک در سال های گذشته گفت: بانک های دولتی علاوه بر مشارکت در پروژه های بزرگ ملی، در اقتصاد مقاومتی ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت کردند که سهم بانک ملی ایران از این میزان سه هزار میلیارد تومان بود.
وی افزود: بانک ملی ایران همچون سایر بانک های کشور از تحریم های بانکی آسیب های متعددی دید اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و رفع تحریم ها به بازسازی روابط خود با بانک های دنیا پرداخت. در حال حاضر بانک ملی ایران با ۱۴۰ کارگزاری از ۳۰ کشور دنیا ارتباط دارد و در حال مذاکره با ۱۸ بانک خارجی دیگر برای برقراری روابط کارگزاری است.
وی افزود: پس از رفع تحریم ها ۲۰ میلیارد یورو نقل و انتقال ارزی، ۷۶ هزار عملیات سوئیفت و بیش از دو میلیارد یورو گشایش اعتبار اسنادی توسط بانک ملی ایران انجام شده است.
حسین زاده ادامه داد: این بانک با تاکیدات وزیر محترم اقتصادی و دارایی به طور جدی به دنبال واگذاری شرکت های تحت تصدی خود است. این بانک همچنین حمایت های خوبی را از استارتاپ ها به عمل آورده است و با جذب ۵۰ نخبه متخصص گروهی برای تولید محصولات IT در عرصه بانکداری تشکیل شده که دستاوردهای خوبی داشته است به گونه ای که اکنون روزانه ۵۰ میلیون تراکنش بدون هیچ گونه اختلالی در این بانک در حال انجام است.
مدیر عامل بانک ملی ایران اظهار کرد: باید مردم عزیز کشور را از خدمات و زحمات بزرگی که دولت یازدهم در عرصه بانکداری کشیده است آگاه کرد و دستاوردهای این عرصه را برای آنها شرح داد. با زحمات و عنایت رئیس محترم جمهور و معاون اول محترم ایشان، یک اتفاق بی سابقه در طول حیات بانک ملی ایران رقم خورد و آن افزایش سرمایه این بانک بود.
وی افزود: در طول حدود ۹۰ سال عمر بانک ملی ایران، سرمایه این بانک ۱۰ هزار میلیارد تومان بود اما با کمک دولت یازدهم سرمایه بانک در سال گذشته به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که اتفاق نادری بود و می توان گفت که پس از تاسیس بانک ملی ایران، این دومین اتفاق بزرگی بود که در این بانک رقم خورده است.
وی ادامه داد: بانک ملی ایران توانسته در بخش وصول مطالبات معوق عملکرد خوبی داشته باشد به گونه ای که نسبت مطالبات معوق به تسهیلات این بانک(NPL) به ۷.۸ درصد کاهش یافت.
حسین زاده گفت: از دولت محترم درخواست داریم که برای تسهیل استفاده از ظرفیت های بانک های بزرگ نسبت به اصلاح برخی قوانین اقدام شود. به طور مثال نرخ ذخیره قانونی برای بانک های تازه تاسیس ۱۰ درصد و برای بانک های دولتی با قدمت طولانی هم ۱۰ درصد است که می توان روی تغییر این قوانین مطالعه کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخچه تاسیس بانک ملی ایران ادامه داد: این بانک برآمده از آرزوی دیرینه ایرانیان برای داشتن بانکی مستقل و ملی بوده که پس از تاسیس مجلس اول جامه عمل پوشید و شکل گرفت.
حسین زاده افزود: در سال های بعد بانک رهنی که به بانک مسکن تغییر نام یافت و بانک فلاحتی که بانک کشاورزی شد از دل بانک ملی ایران جدا شد. تا سال ۱۳۴۰ بانک ملی ایران وظیفه انتشار اسکناس را بر عهده داشت و در این سال بود که بانک مرکزی از دل این بانک شکل گرفت.
مدیر عامل بانک ملی ایران با اشاره به نقش این بانک پس از انقلاب اظهار کرد: بانک ملی ایران در دوران پس از جنگ و سازندگی در بخش های مختلف اقتصاد کشور حضور داشت و به سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم پرداخت به گونه ای که ۵۰ درصد آزادراه های کشور مثل قزوین و زنجان با سرمایه گذاری این بانک احداثشده است.
موزه بانک ملی ایران در محل قدیم صندوق قرض الحسنه پس انداز ملی ایران، در خیابان فردوسی رو به روی سفارت آلمان واقع است.
این موزه شامل مجموعه ای از سکه ها، نقاشی های مدرن و کلاسیک، اشیای قیمتی اهدا شده از سوی بزرگان دنیا و نیز اسناد معاملات بزرگ است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار