|
|
کدخبر: ۱۸۲۰۷۰

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم با تاکید بر ضرورت نظارت بر واحدهای دریافت کننده تسهیلات رونق تولید گفت: وضعیت واحدهای تولیدی که تسهیلات دریافت کرده و همچنان در تولید مشکل دارند نگران کننده است.

به گزارش امیدنیوز ، مهرداد غضنفری روز یکشنبه در بیست و دومین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سالن جلسه های امام رضا(ع) فرمانداری قم، ادامه داد: باید وضعیت واحدهای دریافت کننده تسهیلات به صورت مستمر رصد شود و در صورتی که تخلفی در این زمینه صورت گرفته نیز برخورد لازم صورت گیرد.
وی با اشاره به رشد 80 درصدی تسهیلات رونق تولید اختصاصی به قم گفت: سهم این استان از تسهیلات رونق تولید، از پنج هزار میلیارد ریال درسال گذشته به 9 هزار میلیارد ریال در سال جاری افزایش یافته است.
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم، عملکرد استان قم در جذب اعتبارات تسهیلات رونق تولید در سال گذشته را خوب عنوان کرد و افزود: دلیل جذب خوب اعتبارات تسهیل رونق تولید در سال جاری، عملکرد خوب استان در سال گذشته بوده ، به گونه ای که تسهیلات اختصاصی به قم برای سال 97 از بسیاری از استان های بزرگ کشور نیز بیشتر است.
غضنفری تلاش مجموعه استان برای جذب 9 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولیدی اختصاصی به این استان را خواستار شد و گفت: باید با معرفی واحدهای واجد شرایط دریافت تسهیلات رونق تولید در بخش معدنی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری و تسریع در تکمیل پرونده واحدهای متقاضی، تا پایان امسال تمام 9 هزار میلیارد ریال جذب استان شود.
وی عملکرد استان قم در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را شاخص و برجسته دانست و گفت: کارهای برجسته ای در قالب این ستاد در جهت تسهیل و رفع موانع تولید در قم صورت گرفته است که باید گزارشی از عملکرد استان تهیه و به وزارت کشور ارسال تا با جمع بندی عملکرد استان ها، گزارش های دوره ای به ریاست جمهوری انعکاس داده شود.
غضنفری با تجلیل از فعالیت های استاندار قم برای توسعه اشتغال و تولید گفت: استاندار قم یکی از استانداران با تدبیر، هوشمند، شجاع و با برنامه است که هدایت و پشتیبانی وی راهنما و فصل خطاب فعالیت های اقتصادی در استان است و هر موفقیتی در این استان مرهوم حمایت های وی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی واحدها با وجود اینکه مشکل دارند از انعکاس مشکلات خود به مسئولان امتناع می کنند ادامه داد: موانع موجود در استان که موجب خروج صنعتگران از استان می شود باید شناسایی و اقدام لازم برای رفع آن صورت گیرد.

** نظارت بر 407 واحد صنعتی و کشاورزی دریافت کننده تسهیلات تولید
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به تقسیم سهم 9 هزار میلیارد ریالی تسهیلات رونق تولید به بخش های مختلف استان گفت: اعتبار تخصیصی به قم در قالب تسهیلات رونق تولید، 6 هزار و 300 میلیارد ریال در قالب سرمایه در گردش و 2 هزار و 700 میلیارد ریال به عنوان سرمایه ثابت در نظر گرفته شده است.
محمود سیجانی با اشاره به تعیین سهم بانک های استان برای پرداخت تسهیلات رونق تولید در سال 97، ادامه داد:تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی و اعتبارات ثابت برای طرح های نیمه تمام و بازسازی تخصیص داده می شود.
وی اظهار داشت: در بخش صنعت، معدن و تجارت 5500 میلیارد ریال سرمایه در گردش و 650 میلیارد ریال سرمایه ثابت، در بخش جهاد کشاورزی 500 میلیارد ریال سرمایه در گردش و 50 میلیارد سرمایه ثابت و در حوزه گردشگری 300 میلیارد ریال برای سرمایه در گردش و 2 هزار میلیارد ریال سرمایه ثابت تعیین شده است.
وی با اشاره به بازشدن سامانه بهین یاب برای ثبت نام متقاضیان دریافت تسهیلات رونق تولید در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری گفت: در یک هفته گذشته تا کنون 9 واحد صنعتی متقاضی دریافت 256 میلیارد ریال اعتبار، 2 واحد کشاورزی متقاضی دریافت 14 میلیارد ریال از قم در این سامانه ثبت نام کرده اند ضمن اینکه تا کنون هیچ واحد گردشگری در اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نکرده اند.
سیجانی تاکید کرد: با اشاره به محدودیت زمانی برای ثبت نام در سامانه بهین یاب و زمان بر بودن بررسی پرونده های ثبت نامی در این سامانه، ضروری است که واحدهای متقاضی دریافت تسهیلات رونق تولید در قالب سرمایه در گردش و سرمایه ثابت درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند.
وی با اشاره به گزارش تجمیعی کمیته نظارت بر واحدهای دریافتی تسهیلات رونق تولید در استان گفت: تاکنون از102 واحد صنعتی دریافت کننده تسهیلات رونق تولید نظارت شده که این واحدها با دریافت یک هزار و 893 میلیارد ریال تسهیلات 5 هزار و 369 شغل در بخش صنعتی تثبیت و 344 شغل جدید ایجاد شده است.
سیجانی ادامه داد: 305 واحد کشاورزی دریافت کننده تسهیلات نیز در استان نظارت شده که این واحدها 250 میلیارد ریال تسهیلات دریافت و با این تسهیلات 430 شغل تثبیت و 36 شغل جدید ایجاد شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ممنوع شده صادرات فلز روی و برخی فلزات در ماه های گذشته ادامه داد: ممنوع شدن صادرات برخی فلزات، واحدهای تولیدی که بر مبنای صادرات در این استان ایجاد شده را با مشکل مواجه کرده است.

** مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قم نیز در این جلسه با اشاره به اقدام های انجام شده در خصوص معافیت چاه های کشاورزی از پرداخت حق النظاره جهت تامین آب گلخانه ای، گفت: از سال 84، چاه های کشاورزی از پرداخت حق النظاره معاف شده اند که به دلایلی هم اکنون برخی گلخانه های استان با مشکل حق النظاره مواجه شده اند.
احمد حاجی حسینی مسگر با تاکید بر اینکه گلخانه هایی که مجوز فعالیت کشاورزی دارند از حق النظاره معاف هستند ادامه داد: مجوز چاه جدید با کارکرد کشاورزی بر اساس قانون صادر نمی شود ولی قانون، صدور مجوز برای چاه آب واحدهای صنعتی را استثنا کرده است که این امر موجب شده تا برخی گلخانه ها برای دریافت مجوز از این معافیت قانونی استفاده کننده که با این اقدام، مجوز چاه آب برخی گلخانه ها صنعتی است که این واحدها شامل پرداخت حق النظاره شده اند.
وی با اشاره به اعتراض برخی از واحدهای صنعتی شهرک شکوهیه در خصوص محاسبه حق النظاره آب چاه های مصرفی و چاه های استفاده نشده خود اظهار داشت: چاه هایی که فاقد کنتور هستند باید بر اساس پروانه چاه های خود، حق النظاره آب چاه های مصرفی و چاه های استفاده نشده را پرداخت کنند.
حاجی حسینی ادامه داد: به منظور رفع نگرانی واحدهای تولیدی مقرر شده است که این واحدهای صنعتی ضمن نصب کنتور بر روی چاه های خود، 50 درصد حق النظاره تعیین شده بر اساس پروانه خروجی آب درج شده در پروانه فعالیت چاه های خود را پرداخت و نیمی دیگر بر اساس کارکرد کنتور در ماه های آینده تعیین شود.

** رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز دراین جلسه گفت: مجوزهای جدید گلخانه ای بر اساس چاه های فعلی داده شده است و مجوزهای صادر شده بر مبنای حفر چاه جدید در استان نیست.
محمد رضا طلایی با بیان اینکه تمام چاه های گلخانه های استان مجوز فعالیت کشاورزی دارند گفت: با توجه به اینکه چاه های گلخانه های استان مجوز فعالیت کشاورزی طبق قانون باید از پرداخت حق النظاره معاف شوند.
در این کارگروه همچنین مشکلات سه واحد صنعتی مطرح و تصمیمات لازم برای رفع این مشکلات اتخاذ شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار