|
|
کدخبر: ۱۸۴۰۵۸

مطرح شدن طرح صیانت از اینترنت در کشور موضوع داغ خبری این روز ها است. دکتر رضاابوالقاسمی پژوهشگر برتر کشوری، یادداشتی پیرامون این موضوع ارائه کرده است.

 مردمی که در شرایط سخت معیشتی به سر می برند و با چالش های مختلف این روزها همچون مشکلات اقتصادی جدّی، صف مرغ، گران شدن نان، پیشرفت مجدد بیماری کرونا در سطح کشور، روند آهسته واکسیناسیون، کمبود آب در خوزستان، قطعی برق در نقاط مختلف کشور، دست و پنجه نرم می کنند، حالا شنونده ی طرحی ناگهانی، پنهانی و غیر علنی به نام صیانت از اینترنت هستند. این طرح درحالی مطرح شده است که بسیاری از مردم در فضای مجازی دارای کسب و کار هستند و معیشت آنها با فضای مجازی گره خورده است. اگرچه نمی توان نیت خوانی کرد که چه اهدافی پشت این طرح وجود دارد اما از دیدگاه کارشناسی باید بصورت جدّی ابهامات این طرح بررسی شود.

در همین راستا لازم است به نکاتی که ماحصل تجربه ی زندگی  نگارنده این یادداشت، در کشور چین است اشاره شود و امید است که این موارد برای مطرح کنندگان و مسئولین مربوطه ی این طرح مفید واقع شود. در ابتدای ورود به کشور چین افراد از نظر دسترسی به اینترنت و ارتباطات اینترنتی، شرایطی غیرعادی تجربه خواهند کرد. در واقع دسترسی به اینترنت که تا قبل از ورود به کشور چین به راحتی برای همه ی افراد مهیا بوده است محدود و سخت شده و برای آنها همه چیز فیلتر خواهد بود. این محدودیت شامل هر آنچه در شبکه­ ی اینترنتی چین تعریف نشده است می باشد و عدم دسترسی به موتورهای جستجوگر مرسوم و شبکه ­های مجازی همچون گوگل، گوگل ­مپ، تلگرام، واتس­اپ، اینستاگرام را می توان اشاره کرد. اما رفته رفته برای افرادی که به چین مسافرت می کنند و با هدف تحصیل و یا هر فعالیت دیگری به چین وارد می شوند، مشخص میشود که چین و حکومت آن برای مردم کشورش هر آنچه در رابطه با ارتباطات و اینترنت است پیش بینی کرده است. به منظور فعالیت های اجتماعی پیام رسانی بومی به نام وی چت در دسترس مردم چین است. موتورهای جستجوگر قوی برای پژوهش­ های علمی و فعالیت های روزانه برای همگان تعریف شده است و جالب اینجاست که با همه­ی محدودیت­هایی که در دسترسی به اینترنت در چین اعمال شده است این کشور یکی از قطب­ های علمی در دنیا است.

نکته ی حائز اهمیت و قابل تامل این است که در پروسه ی حکمرانی، سیاست گذاری و قبل از تصویب قوانین مهم همچون موضوعات مرتبط با اینترنت، فرهنگ سازی، شرح موضوع، زیرساخت ها و پیش بینی ­های مورد نیاز از مهمترین اولویت هاست که در ایران متاسفانه این موضوع همیشه برعکس است و پس از تصویب شدن و ایجاد ناآرامی در سطح جامعه مسئولین به فکر گفتگو با مردم می­ افتند و تازه طرح موضوع می شود.

کشور چین اگر اینترنت، نرم افزارها و اپلیکیشن های بومی برای مردم خود تعریف کرده است پیش بینی همه ی جنبه های مورد نیاز را نیز کرده است بطوریکه مردم آن کشور حتی اشتیاق ندارند از اینستاگرام، تلگرام، واتس­اپ، گوگل، گوگل­ مپ و... استفاده کنند. به بیان دیگر هر چه بخواهند از نوع بومی و چینی با امکانات فراوان و البته با سرعت بالا در اختیار دارند. اگرچه مردم سایر نقاط دنیا از جمله ایران می توانند از وی چت استفاده کنند ولی ایده آل ترین دسترسی به امکانات و بیشترین قابلیت های آن هنگامی است که در کشور چین مورد استفاده قرار گیرد. مردم چین با این نرم افزار همه ی فعالیت ها و کارهای روزانه خود مانند ارتباطات صوتی و تصویری، دنبال کردن فعالیت های یکدیگر، اشتراک گذاشتن وقایع روزانه خود، پست گذاشتن و هر آنچه به نوعی در اینستاگرام، واتس­اپ و تلگرام اتفاق می افتد در این نرم افزار تعریف شده و مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دنبال کردن اخبار و رویدادهای به روز دنیا، خرید و پرداخت­های روزانه مردم، تراکنش های مالی و هر آنچه که سایر کشورها برای هر کدام از این فعالیت ها اپلیکیشنی مجزا دارند، همه در وی چت تعریف شده است و همین قابلیت ها و امکانات است که باعث شده مردم چین رغبتی به استفاده از اپلیکیشن های متفاوت در شبکه های مجازی نداشته باشند.

بنابراین اگر قرار است طرح صیانت از اینترنت و آنچه که مسئولین مربوطه بعد از تصویب اش در حال بیان آن هستند تحقق یابد، باید بصورت تخصصی برای همه ی جوانب آن مانند آنچه که در کشور چین اتفاق افتاده است در ابتدا جایگزین برای آنها تعریف شود. جایگزینی که حتی بهتر و ایده آل تر از شرایط فعلی باشد و مردم از آن راضی بوده و همه ی نیازهای اقشار جامعه را تامین کند. این موضوع نیاز به فراهم کردن زیرساخت های مخصوص به خود دارد که باید تخصصی بررسی شود. آنچه که کشور چین را در این امر موفق کرده است و موجب شد که مردم همسو با این اتفاق باشند و آنچنان مجذوب کاربری با وی چت و موتورهای جستجوگر بومی خود شوند این است که برای همه چیز جایگزین ایده آل تعریف شده است. اگر موتورهای جستجوگر همچون گوگل در چین فیلتر است و دسترسی به آن محدود است در عوض موتورهای جستجوگر چینی مطلوب تر از آن در دسترس است. اگر دسترسی به اپلیکیشن­ ای معمول در چین محدود است در عوض جایگزینی بسیار مطلوب تر همچون وی چت وجود دارد.

در نهایت امید است تجربیات این چنین، نگرش مسئولین مربوطه را بهبود بخشد و تصمیم گیری های بهتر، شفاف تر و با استراتژی مانع زدایی و رفاه حال مردم ایران زمین در شرایط بحرانی کشور صورت پذیرد.

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار