|
|
کدخبر: ۱۸۴۸۹۲

در کل ترشی یکی از چاشنی‌های بسیار معروف است کە بسیار از خانواده‌های ایرانی آن را در کنار بعضی غذاهای سنتی نظیر آبگوشت و لوبیاپلو قرار داده و از طعم دلچسب آن لذت می‌برند.

 

خواص ترشی: 

برخی معتقدند کە سابقه ترشی انداختن به ۴ هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد و حتی از ۲ هزار سال پیش در هند ترشی شور و خیار شور مصرف‌ می‌شده است. 

اغلب ترشی‌ها از سبزیجات مختلفی نظیر گل‌کلم، هویج، کلم‌پیچ، خیار و… تشکیل شده‌اند کە البته بعضی از ویتامین‌های آن بر اثر محیط اسیدی ترشی، به مرور زمان تخریب می‌شود. 

با این حال مصرف ترشی در بین خانواده‌های ایرانی بسیار فراگیر است و بسیار از خانواده‌ها در منزل اقدام به تهیه آن می‌کنند. 

حتی در فصل ترشی انداختن بسیارها از این طریق کسب در آمد می کنند و سطل‌های ترشی را پشت خودرو گذاشته و در خیابان‌ها به فروش می‌رسانند. همچنین بعضی هم کە در ترشی انداختن تبحر خاصی دارند از دوستان و آشنایان سفارش قبول می‌کنند. 

بازار خوب فروش ترشی در صندوق عقب خودرو ها در طی چند سال اخیر سبب شد کە بعضی به این فکر بیفتند کە مغازه‌هایی مختص فروش انواع ترشی تاسیس کنند کە اتفاقا فکر خوبی بوده و عده بسیاری از شهروندان مشتری پر و پا قرص این مغازه‌ها می باشند. 

البته انواع کارخانه‌ای ترشی هم مشتریان بسیاری دارد. امروزه  ترشی‌های شیشه‌ای حتی انواعی کە فکر تهیه آنها به ذهن هم خطور نمی‌کند، مانند ترشی قارچ یا خرما در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. 

درعین حال باید هنگام خرید به تاریخ مصرف و رنگ ترشی توجه کرد.  با وجود اینکه ترشی‌های خوشمزه و اشتها آور طرفداران بسیاری دارند اما متخصصان خاطرنشان می‌کنند کە اگر سبزیجات به‌صورت خام و تازه مصرف شوند، مواد مغذی بیشتری در اختیار فرد قرار می‌گیرد. 

 

طرز تهیه ترشی کلم قرمز: 

ترشی کلم قرمز یکی از انواع ترشی های محبوب ایرانی است که بر خلاف دیگر ترشی ها در تمام فصول سال مورد استفاده قرار می گیرد. این ترشی خوشمزه از پر مصرف ترین ترشی های ایرانی محسوب می شود که امروزه در کنار انواع غذاهای سنتی و فست فودی سرو می شود، 

 

مواد لازم برای تهیه ۱ شیشه کوچک 

کلم قرمز 

۵۰۰ گرم 

نمک 

نصف قاشق غذاخوری 

سرکه قرمز 

به اندازه کافی 

 

طرز تهیه ترشی کلم قرمز 

مرحله اول 

برای تهیه ترشی کلم قرمز رستورانی ابتدا برگ های کلم قرمز را جدا کرده و به خوبی می شوییم ، سپس در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان برود. در ادامه با یک دستمال تمیز برگ های کلم قرمز را به طور کامل خشک می کنیم و به صورت نوارهای باریک برش می زنیم. 

مرحله دوم 

برای زیباتر شدن ترشی کلم قرمز بهتر است برگ های کلم قرمز را به صورت نوارهای باریک و یک اندازه برش بزنید. پس از اینکه کلم قرمز آماده شد ان را در یک قابلمه مناسب می ریزیم و نمک را روی تمام قسمت های ان می پاشیم. 

مرحله سوم 

پس از اضافه کردن نمک ، کلم قرمز ها را با دست خوب مخلوط می کنیم تا نمک به تمام قسمت های آن برسد سپس یک سلفون روی درب قابلمه می کشیم و آنرا به مدت ۳۰ دقیقه کنار می گذاریم تا خوب استراحت کنند. 

مرحله چهارم 

در این مرحله یک ظرف شیشه ای مناسب انتخاب می کنیم و کلم قرمز ها را بعد ازگذشت ۳۰ دقیقه داخل ظرف شیشه ای می ریزیم و به اندازه ای سرکه اضافه می کنیم که به اندازه یک بند انگشت روی کلم قرمز ها را بگیرد. 

مرحله پنجم 

 

 

اینجا بخوانید:

ویتامین های چاق کننده

 

 

پس از اینکه سرکه را روی کلم ها ریختیم یک کیسه فریزر روی درب ظرف شیشه ای قرار می دهیم و درب انر ا محم می بندیم به صورتی که هیچ گونه هوایی وارد ظرف نشود. در ادامه ظرف را به مدت یک هفته در یک جای خشک و خنک قرار می دهیم تا ترشی اماده شود. 

مرحله ششم 

نکته مهم در مورد محل قرار دادن ترشی این است که حتما باید دور از نور مستقیم خورشید باشد زیرا ممکن است ترشی خراب شود. پس از گذشت یک هفته ترشی اماده است و می توانیم آنرا در یخچال نگهداری کنیم. 

 

طرز تهیه ترشی کلم قرمز فوری 

مرحله اول 

برای تهیه ترشی کلم قرمز یک روزه ابتدا لک بنفش را به صورت نواری خرد می کنیم و پس از شستشو، داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه سرکه را به همراه مقداری آب داخل یک قابلمه می ریزیم. 

مرحله دوم 

در این مرحله مقداری نمک و شکر به قابلمه اضافه می کنیم و آنرا روی حرارت قرار می دهیم تا شکر و نمک به طور کامل حل شوند و مخلوط سرکه و آب به نقطه جوش برسند. پس از اینکه به نقطه جوش رسید، کلم قرمزها را اضافه می کنیم. 

مرحله سوم 

حالا حرارت زیر قابلمه را کمتر می کنیم و اجازه میدهیم کلم قرمزها به مدت ۱۰ دقیقه درون مخلوط آب و سرکه بجوشند، سپس قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم و اجازه می دهیم ترشی در دمای محیط خنک شود. 

مرحله چهارم 

اگر می خواهید ترشی نرم تر شود می توانید انرا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشانید. پس از اینکه ترشی خنک شد، آنرا درون ظرف های شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال قرار می دهیم. پس از اینکه خنک شد سرو می کنیم. 

 

نکات طرز تهیه ترشی کلم قرمز 

متعادل کردن طعم ترشی کلم قرمز 

اگر دوست دارید طعم ترشی شما خیلی ترش نباید و ملایم تر شود می توانید مقداری شکر به مواد ترشی اضافه کنید. برای ملس شدن طعم مقدار مواد بالا توصیه می شود از یک قاشق غذاخوری سر خالی شکر استفاده کنید. شکر را در سرکه حل به طور کامل کنید ، سپس روی کلم ها بریزید. 

 

ظرف مناسب ترشی 

به دلیل اینکه ممکن است سرکه موجود در ترشی با ترکیبات موجود در ظرف های پلاستیکی واکنش نشان دهد، بهتر است از این نوع ظرف های برای تهیه ترشی استفاده نشود. مطمئن ترین ظروف برای تهیه ترشی ظرف های شیشه ای هستند. 

طرز تهیه ترشی پیاز: 

 

مواد لازم برای ۱ شیشه متوسط 

پیاز سفید یا قرمز ریز 

۲۰ عدد 

فلفل قرمز 

۲ عدد 

سیر 

۲ حبه 

نعناع خشک 

۱ قاشق چایخوری 

نمک 

نصف قاشق چایخوری 

شکر 

نصف قاشق چایخوری 

سرکه سفید یا قرمز 

به اندازه کافی 

 

 

مرحله اول 

برای تهیه ترشی پیاز مجلسی ابتدا پیازها را پوست می گیریم و داخل آبکش می ریزیم، سپس به خوبی می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی پیازها خارج شود و پیازها کاملا خشک شوند و هیچگونه رطوبیت نداشته باشند. 

مرحله دوم 

اگر می خواهید برای خشک شدن پیازها منتظر نمانید می توانید پیازها را با دستمال حوله ای خشک کنید. توجه داشته باشید که اگر پیازها دارای رطوبت باشند ترشی شما خیلی سریع کپک می زند، به همین دلیل مرحله خشک کردن پیازها را با دقت انجام دهید. 

مرحله سوم 

در ادامه سیرها را پوست می گیریم و پس از شستشو با یک دستمال تمیز خشک می کنیم. حالا فلفل قرمز را نیز می شوییم و با دستمال خشک می کنیم. تمام مواد ترشی باد کاملا خشک و بدون رطوبت باشند تا ماندگاری ترشی بالاتر برود. 

مرحله چهارم 

حالا به سراغ آماده کردن ترشی می رویم، برای این منظور یک ظرف شیشه ای متناسب با مقدار مواد ترشی انتخاب می کنیم و پیازها را به همراه سیر، فلفل قرمز و نعناع خشک به صورت منظم داخل ظرف شیشه ای می ریزیم. 

 

PicsArt_02-20-05.48.46

 

 

مرحله پنجم 

حالا سرکه را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا سرکه داغ شود، سپس شکر و نمک را به قابلمه اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا شکر و نک به طور کامل در سرکه حل شوند. 

مرحله ششم 

اگر می خواهید ترشی شما ملایم تر شود می توانید کمی آب جوشیده شده هم به سرکه اضافه کنید. در این مرحله صبر می کنیم تا سرکه در دمای محیط خنک شود سپس آنرا با یک پارچه تمیز صاف می کنیم و روی مواد داخل شیشه می ریزیم. 

مرحله هفتم 

نکته مهم در مورد اضافه کردن سرکه به مواد ترشی این است که حتما باید به قدری سرکه به شیشه حاوی مواد ترشی اضافه کنیم که مقدار سرکه حداقل یک بند انگشت بالاتر از مواد باشد. حالا درب شیشه را محکم می بندیم به صورتی که هیچ هوایی وارد شیشه نشود. 

مرحله هشتم 

شیشه ترشی را به مدت ۲ هفته در جای خشک و خنک دور از نور مستقیم خورشید نگهداری می کنیم تا ترشی آماده شود. پس از آنکه ترشی آماده شد آنرا در یخچال نگهداری می کنیم و پس از هر با مصرف درب ظرف را محکم می بندیم. 

 

ترشی پیاز با رنگ قرمز 

برای اینکه رنگ ترشی پیاز ما قرمز شود، بهتر است از ترشی قرمز استفاده کنیم. البته نکته مهم تر برای تغییر رنگ ترشی استفاده از رنگ لبو یا پودر لبو یا همان چغندر قرمز است. البته می توانیم از رنگ های مجاز خوراکی هم استفاده کنیم. 

ترشی پیاز قرمز پس از مدتی رنگش کدر می شود که می توانیم مجددا کمی آب لبو یا پودر لبو اضافه کنیم تا خوشرنگ شود. در صورتی که تمایل دارید پودر چغندر قرمز را در منزل به صورت سالم تهیه کنید از آموزش زیر استفادکنید. 

 

 

اینجا بخوانید:

ویتامین های لاغر کننده

 

 

 

طرز تهیه ترشی فلفل سبز: 

ترشی فلفل سبز یکی از انواع ترشی های خوشمزه و خوشرنگ ایرانی است که علاوه بر اینکه می توانید از آن به عنوان یک چاشنی خوشمزه استفاده کنید، می توانید برای تزیین غذاها نیز از آن بهره ببرید.  

 

مواد لازم برای ۱ شیشه کوچک 

فلفل سبز شیرین یا تند 

۵۰۰ گرم 

ترخون 

۳ شاخه 

سیر 

۶ حبه 

سرکه سفید 

به اندازه کافی 

نمک

به اندازه کافی 

 

طرز تهیه ترشی فلفل سبز 

 

مرحله اول 

برای تهیه ترشی فلفل سبز ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و فلفل سبزها را داخل آن می ریزیم سپس به حدی آب داخل قابلمه می ریزیم که ۴ انگشت تا روی فلفل ها را آب بگیرد، سپس قابلمه روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب زودتر به جوش بیاید. 

مرحله دوم 

پس از اینکه آب به جوش آمد ۴ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا نمک در آب حل شود و بعد قابلمه را از روی شعله بر می داریم و اجازه می دهیم تا آب سرد شود. سپس فلفل سبزها را می شوییم و در آبکش می گذاریم. 

مرحله سوم 

هنگامیکه آب داخل قابلمه سرد شد فلفل سبزها را داخل قابلمه می ریزیم و درب قابلمه را نیز می گذاریم و در کنار می گذاریم تا به مدت ۲۴ ساعت استراحت کند. این کار در جهت از بین بردن تلخی و تندی فلفل سبزها انجام می شود. 

مرحله چهارم 

پس از گذشت زمان استراحت فلفل ها درب قابلمه را بر می داریم و فلفل سبزها را در آبکش می ریزیم و آن ها را با آب می شوییم و به مدت ۱۵ دقیقه در آبکش می ریزیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد روی پارچه ای تمیز آن ها را پهن می کنیم. 

مرحله پنجم 

سپس با دستمال فلفل ها را دانه دانه خشک می کنیم و در سینی با فاصله می چینیم تا اگر هنوز رطوبتی در فلفل ها باقی مانده خشک شود.(رطوبت باعث کپک می شود) سپس سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و با دستمال خشک می کنیم. 

مرحله ششم 

سپس در بشقابی قرار می دهیم تا کاملا خشک خشک شوند.شیشه مورد نظر برای ترشی را می شوییم و خشک می کنیم و کنار می گذاریم تا اگر رطوبتی در آن باقیمانده خشک شود و بعد یک لایه از فلفل سبزها داخل شیشه می چینیم. 

مرحله هفتم 

در ادامه ۱ شاخه از ترخون و ۲ حبه از سیر را روی فلفل ها می گذاریم و بعد لایه بعدی فلفل ها را می چینیم و مجددا ترون و سیر روی آن ها قرار می دهیم.همین طور لایه های فلفل را می چینیم تا شیشه کاملا پر شود. 

مرحله هشتم 

در آخر سرکه سفید را روی فلفل ها می ریزیم تا کاملا روی آن ها با سرکه پوشیده شود و آن وقت درب شیشه را محکم می بندیم و در یخچال یا جای خنک و خشک به مدت ۱۰ روز نگهداری می کنیم تا ترشی فلفل سبز ما آماده شود و همراه با غذا نوش جان کنید. 

 

نکات طرز تهیه ترشی فلفل سبز 

 

سرکه مناسب ترشی فلفل 

برای تهیه این ترشی به سلیقه خود می توانیم از سرکه سفید یا سرکه قرمز استفاده کنیم. اگر طعم این ترشی را به صورت تند و تیز تر می پسندید، باید از سرکه سفید استفاده کنید. برای اینکه ترشی طعم ملایمتر و کمی شیرینی داشته باشد باید از سرکه قرمز استفاده کنید. 

 

طرز تهیه ترشی فلفل کبابی 

برای تهیه فلفل کبابی کافیست ابتدا فلفل ها را پس از شستشو داخل یک تابه مناسب بریزیم و روی حرارت ملایم یکی دو دقیقه تفت دهیم تا دو طرف فلفل ها کاملا کبابی شود. در ادامه باقی مراحل را مانند دستور بالا ادامه می دهیم. 

 

طرز تهیه ترشی لبو: 

برای افزایش اشتها در فصل زمستان می توانید از ترشی لبو استفاده کنید بنابرای طرز تهیه ترشی لبو در مطلب زیر برایتان قرار داده شده است که میتوانید در هوای سرد از این ترشی بینظیر استفاده کنید و از آن لذت ببرید. 

این ترشی خوشمزه و اشتها آور را برای روزهای سرد سال تهیه کنید و همراه با غذا میل کنید. 

 

 

PicsArt_02-20-05.50.07

 

مواد لازم : 


لبوی متوسط : ۳ عدد لیموترش بزرگ : یک عدد 
سیر کاملا ریز شده : ۵ حبه نمک : یک قاشق غذاخوری 
سرکه : نصف پیمانه آب : به مقدار لازم 

 

طرز تهیه ترشی لبو : 
۱ – لبوها را ابتدا با پوست درون یک زودپز ریخته و به مدت نیم ساعت آنها را بپزید تا نرم شوند. 

۲ – پوست لبوها را خیلی نازک بکنید و هر مدل که می خواهید آن ها را خرد کنید، فقط سعی کنید خیلی ریز نشوند. 

۳ – آنها را درون یک ظرف شیشه های دهان گشاد یا سفالی بریزید. 

۴ – سیر، نمک، سرکه و آب لیمو را درون آب بنفش داخل زودپز بریزید سپس آنها را در ظرفی که لبوها را در آن ریخته اید، بریزید. مواظب باشید سطح آب بیش از سطح لبوها باشد. اگر مقدار آب لبوها، کافی نیست، مقداری آب داغ به آنها اضافه کنید و در گوشه ای بگذارید. 

شما می توانید این ترشی خوشمزه را روز بعد میل کنید. 

  

با خواص چغندر ( لبو ) از نگاهی متفاوت آشنا شوید 

۱- طبیعت چغندر گرم و تر است. 

۲- ضماد برگ با اسیدبوریک باعث بهبود کک و مک و طاسی می‌شود. 

۳- فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌ های قلبی در بیماران قلبی است. 

۴- شیرۀ چغندر یکی از بهترین شیره های سبزی است که به ساختن گلبولهای قرمز خون کمک می کند، خون را تصفیه کرده و جریان خون را بهبود می بخشد. از این رو مصرف چغندر به خانمها بسیار توصیه می شود. چغندر قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند. 

۵- چغندر قرمز یا لبو به دلیل داشتن فیبر فراوان که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، بهتر است در سبد غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار بگیرد. 

۶- لبو دارای مقادیر فراوان آهن در کنار ویتامین ” C ” و اسید فولیک است که از بروز کم خونی در افراد بویژه دختران جوان ممانعت می کند. 

۷- املاحی که در شیرۀ چغندر وجود دارد، یک پاک کنندۀ بسیار عالی برای کبد، کلیه و کیسۀ صفراست. 

۸- چغندر ملین، نرم کنندۀ و ادرارآور بوده و در رفع یبوست نقش عمده ای را ایفا می کند. همچنین اهمیت به سزایی در دستگاه گوارش دارد. 

۹- درمان کننده التهاب مجاری ادرار است. 

۱۰- چغندر برای درمان التهاب مثانه، بواسیر و بیماریهای پوستی بسیار مفید است. اشتها را نیز زیاد می کند. 

۱۱- چغندر مانند هویج دارای کاروتن است که در معده تبدیل به ویتامین ” A ” می شود. 

۱۲- خوردن چغندر پخته، برای رعشه مفید است خصوصاً اگر برگ آن سرخ رنگ باشد. 

۱۳- برگ چغندر خام ورم طحال را بهبود می بخشد. 

۱۴- چغندر مخلوط با آب هویج دفع کننده سنگ کیسه صفراست. 

۱۵- خوردن چغندر، در هوای خشک خصوصاً در فصل زمستان مؤثر تر است و به همه، خصوصاً پیران بسیار توصیه می شود. 

۱۶- شستشوی سر با جوشانده برگ چغندر، شوره و چربی مو را از بین می برد و ضد شپش است. 

۱۷- قرار دادن دست و پای ترک خورده در آب گرم شده برگ چغندر، موجب بر طرف شدن عارضه می شود. 

۱۸- ضماد برگ چغندر با عسل جهت رفع طاسی و زگیل مؤثر می باشد و چنانچه با حنا مصرف شود برای رویاندن مجدد مو و نکویی آن تأثیر به سزایی خواهد داشت. 

۱۹- مصرف چغندر برای درد مفاصل و نقرس مفید می باشد چون مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد. 

۲۰- در استعمال خارجی برای پانسمان زخم و درمان تاول استفاده می شود. 

۲۱- شربت چغندر بهترین نوشابه و تقویت کننده بدن و دافع سموم بدن است (برای تهیه شربت چغندر، با آبمیوه گیری آب سه تا چهار عدد چغندر خام را بگیرید و آن را با یک لیوان آب معدنی مخلوط کنید). 

 

اینجا بخوانید:

8خاصیت میوه بهشتی 

 

 

۲۲- لبو به دلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.افراد می توانند با مصرف ۱۰۵ گرم چغندر قرمز، ۵۳ درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند. 

 

طرز تهیه ترشی هفته بیجار: 

ترشی هفت بیجار با اصالتی ۱۵۰ ساله نزدیک‌های پاییز منزل هر بیجاری‌ پیدا می‌شود. البته این ترشی به خاطر عطر و طعم بی‌نظیرش که مدیون ادویه مخصوص و جادویی آن است، محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده و دورچین غذاهای بسیاری از ما ایرانی‌ها است.  جالب است بدانید این ترشی به خاطر مواد تشکیل دهنده که شامل هفت میوه، هفت ادویه و هفت سبزی است به هفت بیجار مشهور شده است. اگر اهل انداختن ترشی هستید یا حتی اگر دستی در انداختن ترشی ندارید، بد به دلتان راه ندهید. 

 

مواد لازم برای تهیه ترشی هفت بیجار 

گل کلمدو کیلوگرم 

بادمجانیک کیلوگرم 

هویجیک کیلوگرم 

خیاریک کیلوگرم 

سیب زمینی ترشیدو عدد 

بهدو عدد 

لوبیا سبزیک کیلوگرم 

سیرپنج بوته 

فلفل سبز تند250 گرم 

فلفل دلمه‌ای (به رنگ دلخواه)یک عدد 

سبزی ترشی شامل ترخون، مرزه، نعناع، جعفری و گشنیزنیم کیلوگرم 

 

ادویه ترشی هفت بیجار (طرز تهیه در ادامه) 

سرکه سفیدیک‌ونیم لیتر 

مواد لازم برای تهیه ادویه مخصوص ترشی هفت بیجار 

پودر گلپر10 قاشق چای‌خوری 

فلفل سیاهیک قاشق چای‌خوری 

جوز هندییک قاشق چای‌خوری 

پودر رازیانهیک قاشق چای‌خوری 

پودر تخم گشنیزپنج قاشق چای‌خوری 

پنج قاشق چای‌خورییک قاشق چای‌خوری 

پودر زیره سبزدو قاشق چای‌خوری 

سبزی خشک (به نسبت برابر مرزه، ترخون، گشنیز و نعنا خشک)دو قاشق چای‌خوری 

 

طرز تهیه ادویه ترشی هفت بیجار 

 

برای تهیه کردن ادویه مخصوص و جادویی این ترشی تمام موارد ذکر شده را داخل مخلوط‌کن ریخته و آسیاب کنید. سپس ادویه‌ها را داخل یک تابه روی حرارت ملایم قرار دهید تا تفت بخورند. ادویه آماده است. از آن در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا در مواقع مصرف استفاده کنید. 

 

طرز تهیه ترشی هفت بیجار 

 

 

PicsArt_02-20-05.49.52

 

مرحله اول 

ابتدا گل کلم را به کمک دست تکه تکه کنید. سپس با دقت لازم با آب و نمک بشویید. 

مرحله دوم 

خیار، بادمجان‌ها، هویج‌ها، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی ترشی، فلفل سبز، لوبیا سبز و به را داخل یک لگن ریخته و بشویید. سپس کنار قرارشان دهید تا حسابی خشک شوند. تمام سبزیجات را به جز فلفل سبز به صورت مکعبی یا حلقه‌ای خرد کنید. 

مرحله سوم 

سبزی‌های ترشی را هم بشویید و بعد از این که کاملا خشک شدند، به صورت ساطوری خرد کنید. (خشک شدن مواد ترشی نکته مهمی است که باید رعایت کنید. در غیر اینصورت ترشی خیلی سریع کپک می‌زند.) 

مرحله چهارم 

تمام مواد را داخل یک پرف بزرگ مخلوط کرده و به مقدار دلخواه ادویه و نمک اضافه کنید. سپس بوته‌های سیر را پوست بگیرید. 

مرحله پنجم 

یک دبه خشک و تمیز متناسب با مقدار موادتان انتخاب کنید. مواد ترشی را لایه‌لایه داخل دبه ریخته و روی هر لایه سبزی خشک، حبه سیر و فلفل سبز بریزید. لایه لایه این کار را تکرار کنید تا مواد ترشی تمام شوند. روی سطح ترشی چند عدد فلفل سبز و حبه سیر و سبزی خشک بریزید. 

مرحله ششم 

داخل دبه تا جایی که روی مواد را بگیرد سرکه بریزید. توجه کنید که مقدار سرکه باید به اندازه یک بند انگشت روی مواد قرار یک بگیرد. 

مرحله هفتم 

در دبه را محکم ببندید و در جای خنک و تاریک به مدت ده روز نگهدارید تا حسابی جا بیفتد. نور آفتاب به همیچ وجه نباید به دبه ترشی بخورد. 

 

نکات طرز تهیه 

  • اگر می‌خواهید مواد ترشی کمی نرم به زیر دندان بیاید، آن‌ها را به صورت جداگانه در کمی آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید. این کار کاملا سلیقه‌ای است. اما یادتان نرود در صورت پخت حتما صبر کنید تا خشک شوند. 

  • اگر دوست ندارید طعم ترشی خیلی تند باشد به جای یک‌چهارم اندازه سرکه از آب جوشیده شده خنک استفاده کنید. 

  • مقدار سرکه و ادویه ترشی کاملا سلیقه‌ای و بسته به ذائقه‌تان است. 

  • از سرکه سیب و سرکه قرمز هم می‌توانید به جای سرکه سفید استفاده کنید. 

  • ادویه مخصوص این ترشی را به اسم ادویه ترشی هفت بیجار می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید اما چه بهتر که این ادویه را خودتان در خانه تهیه کنید. 

  • آب جوشیده شده داغ یا گرم به هیچ عنوان به ترشی اضافه نکنید چون باز هم باعث کپک زدن ترشی می‌شود. 

  • مقدار خرد شدن مواد ترشی هم سلیقه‌ای است. 

  • باقیمانده ظرف ترشی سر سفره را به هیچ وجه به دبه برنگردانید چون باعث کپک زدن می‌شود. 

 

طرز تهیه ترشی بادمجان: 

 

 

مواد لازم ترشی بادمجان شکم پر 

بادمجان قلمی 

۱ کیلوگرم 

فلفل تند 

۲ عدد 

سیر 

۶ حبه 

ترخون و مرزه 

۱ دسته متوسط 

نمک و سرکه 

به مقدار کافی 

هویج 

۲ عدد 

 

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر 

 

مرحله اول 

برای تهیه بادمجان شکم پر خوشمزه ابتدا قسمت اضافی کلاهک بادمجان ها را جدا می کنیم. توجه داشته باشید که نباید کل کلاهک بادمجان ها را جدا کنیم، فقط باید قسمت اضافی بالای آنها را جدا کنیم. 

مرحله دوم 

در این مرحله بادمجان ها را به خوبی می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه با یک کارد تیز شکم بادمجان ها را باز می کنیم، سپس آنها را درون یک قابلمه مناسب می چینیم. 

مرحله سوم 

حالا به اندازه ای سرکه به قابلمه اضافه می کنیم که روی بادمجان ها را بپوشاند. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و اجازه می دهیم سرکه شروع به جوشیدن کند. پس از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم. 

مرحله چهارم 

در این مرحله بادمجان ها را از سرکه خارج کرده و درون آبکش قرار می دهیم تا سرکه اضافی شان خارج شود. در ادامه سیر، هویج و فلفل های تند را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و درون یک کاسه مناسب می ریزیم. 

مرحله پنجم 

حالا ترخون و مرزه را به صورت ساطوری خرد کرده و به همراه مقداری نمک و در صورت تمایل زردچوبه به کاسه اضافه کرده و مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا بافت شان یکدست شود. در ادامه با مخلوط مواد، شکم بادمجان ها را پر می کنیم. 

مرحله ششم 

پس از قرار دادن مواد، شکم بادمجان ها را جمع می کنیم، سپس داخل یک ظرف مناسب در کنار هم می چینیم. در ادامه به اندازه ای سرکه اضافه می کنیم که سطح سرکه یک بند انگشت بالاتر از سطح بادمجان ها باشد. 

مرحله هفتم 

اگر بخواهیم تند و تیزی ترشی کمتر شود، می توانیم نصف ظرف را با سرکه و باقیمانده آنرا با آب جوشیده شده خنک پر کنیم. در ادامه درب ظرف را محکم می بندیم و به مدت ۳۰ روز در جای خشک و خنک قرار می دهیم تا ترشی آماده شود. 

مرحله هشتم 

 

 

اینجا بخوانید:

هر آنچه که باید در مورد خواص شگفت انگیز سیب بدانید

 

 

نکته مهم در مورد ترشی بادمجان این است که بادمجان سرکه را جذب می کند و به همین دلیل پس از گذشت یک هفته باید درب ظرف را باز کنیم و مقداری سرکه اضافه کنیم که روی بادمجان ها را بپوشاند. 

 

طرز تهیه ترشی لیته: 

ترشی لیته بادمجان یکی از انواع ترشی های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که در دیگر کشورهای خاورمیانه هم با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این ترشی خوشمزه هم مانند ترشی لیته به صورت له شده درست می شود. به کسانی که به ترشی هایی مانند ترشی بادمجان شکم پر و ترشی بادمجان کبابی علاقمند هستند توصیه می کنیم این ترشی خوشمزه را درست کنندف چون مطمئنا باب میل شان خواهد بود. در تهیه این ترشی به سلیقه خود می توانیم از مواد دیر هم استفاده کنیم تا لیته بادمجان خوشمزه تری داشته باشیم. مثلا برای تند تر شدن ترشی می توانیم چند عدد فلفل تند اضافه کنیم. 

 

مواد لازم ترشی لیته بادمجان 

بادمجان 

1 کیلوگرم 

سیر 

5 حبه 

سرکه سفید 

1 تا 2 پیمانه 

هویج 

2 عدد متوسط 

فلفل دلمه ای رنگی 

2 تا نصف فلفل 

فلفل تند 

3 عدد 

تخم گشنیز 

½ قاشق چایخوری 

گلپر و سیاه دانه 

½ قاشق چایخوری 

زردچوبه 

1 قاشق چایخوری 

فلفل سیاه 

1 قاشق چایخوری 

جعفری، نعناع و ترخون 

2 قاشق غذاخوری 

نمک 

به مقدار دلخواه 

 

دستور تهیه ترشی لیته بادمجان 

 

مرحله اول 

برای تهیه ترشی لیته بادمجان ابتدا بادمجان ها را می شوییم و کلاهک روی آن را می گیریم و به صورت گورخری یکی در کیان پوست آن را می گیریم و از وسط نصف می کنیم و روی تخته شپزخانه صورت حلقه ای خرد می کنیم. 

 

 

PicsArt_02-20-05.49.20

 

 

مرحله دوم 

در این مرحله داخل یک تابه مناسب آب و سرکه را می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به جوش بیاید و بادمجان ها را داخل ترکیب سرکه می ریزیم و اجازه می دهیم تا بادمجان ها پخته شو نرم شوند. 

 

مرحله سوم 

سپس در این مدت باقی مواد لیته را آماده می کنیم.هویج و سیر را پوست می گیریم و می شوییم و خرد می کنیم و داخل پارچ خردکن یا مخلوط کن می ریزیم. فلفل دلمه ای و فلفل سبز را نیز کلاهک و هسته های آن را جدا می کنیم. 

 

مرحله چهارم 

سپس داخل پارچ کنار باقی مواد می ریزیم و دستگاه را روشن می کنیم تا خوب ریز و پوره شوند. البته در صورتی که خرد کن یا مخلوط کن در دسرتس ندارید، می توانید روی تخته آشپزخانه نیز آن ها را با چاقوی تیز ریز ساطوری کنید. 

 

مرحله پنجم 

بعد از اینکه بادمجان ها نیم پز شدند زردچوبه را به همراه 3 قاشق غذاخوری از موادی که در بالا میکس کردیم را به بادمجان ها اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم تا آب بادمجان ها کاملا تبخیر شود. 

 

مرحله ششم 

زمانی مطمئن می شویم که دیگر بادمجان ها پخته اند که اگر پشت قاشق را روی ان ها کمی فشار دهیم له و متلاشی شوند. بعد از پخت از روی حرارت تابه را بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شوند. 

 

مرحله هفتم 

پس از خنک شدن بادمجان ها را داخل پارچ میکسر یا خردکن می ریزیم و یا حتی می توانید از چرخ گوشت نیز استفاده کنید. در ادامه دستگاه را روشن می کنیم تا بادمجان ها را به صورت پوره شده تحویل بگیریم. 

 

مرحله هشتم 

بعد تخم گشنیز را به همراه فلفل سیاه، سیاه دانه و سبزی های خشک مانند نعناع و جعفری را به بادمجان ها اضافه می کنیم و بعد مواد میکس شده(هویج،فلفل دلمه ای و ….)را به آن اضافه می کنیم و نم و سرکه را در سه مرحله به مواد اضافه می کنیم 

 

مرحله نهم 

سپس خوب مواد را زیر و رو می کنیم تا کاملا طعم دار شوند و در مرحله سوم لیته را می چشیم اگر نیاز بود مجددا نم یا سرکه اضافه می کنیم و بعد داخل شیشه می ریزیم و در آن را محکم می بندیم و در جای خنک قرار می دهیم.نوش جان 

 

طرز تهیه ترشی گل کلم خانگی: 

ترشی گل کلم یکی از انواع ترشی های سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که مانند دیگر ترشی ها در فصل پاییز یا زمستان تهیه می شود. ماده اصلی این ترشی گل کلم است ولی مواد دیگر آن در شهرهای مختلف کشور متفاوت هستند. 

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید یک شیشه بزرگ ترشی گل کلم تهیه کنید. 

 

مواد لازم برای ۱ شیشه 

مواد لازم ترشی گل کلم 

  • هویج ۵۰۰ گرم 

  • فلفل سبز تند ۵ عدد 

  • سرکه به اندازه کافی 

  • گل کلم متوسط ۱ عدد 

  • سیب ترشی ۵۰۰ گرم 

  • نمک ، گلپر و ترخون به اندازه کافی 

 

طرز تهیه ترشی گل کلم 

برای تهیه ترشی گل کلم ابتدا گل کلم را می شوییم سپس در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود. در مرحله بعد ترخون را پاک می کنیم و پس از شستشو آبکشی می کنیم و می گذاریم تا آب اضافه آن خارج شود. 

در ادامه هویج ها را پوست می گیریم و به صورت حلقه ای خرد می کنیم و در یک ظرف مناسب می ریزیم. سیب ترشی ها را نیز پوست می گیریم و متناسب با اندازه هویج ها به صورت یکدست خرد می کنیم و به هویج ها اضافه می کنیم. 

در مرحله بعد گل کلم را نیز متناسب با اندازه هویج و سیب ترشی خرد می کنیم سپس به ظرف مواد خرد شده می افزاییم. اندازه مواد خرد شده در ظاهر زیبای ترشی بسیار تاثیر دارد پس سعی می کنیم تا اندازه ها با هم تناسب داشته باشند. 

در مرحله بعدی ترخون تازه را روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد می کنیم و روی مواد ترشی می ریزیم.در صورتی که ترخون تازه در دسترس ندارید می توانید از ترخون خشک شده نیز استفاده کنید به این صورت که با دست آنها را خرد تر کنید 

و روی مواد ترشی بریزید. گلپر را نیز در مرحله آخر روی مواد ترشی می پاشیم و مواد ترشی را با هم به خوبی مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. شیشه ای که ترشی را در آن می خواهیم بریزیم را چک می کنیم تا کاملا خشک باشد 

و کم کم مواد ترشی را در شیشه می ریزیم و لابه لای هر ملاقه ترشی که می ریزیم فلفل سبز تند نیز قرار می دهیم.اندازه دوبند انگشت روی شیشه را خالی می گذاریم برای اضافه کردن سرکه ترشی مان. سرکه و نمک را با هم مخلوط می کنیم 

 

اینجا بخوانید:

پوست خیار سرشار از ویتامین 

 

 

و داخل شیشه ترشی می ریزیم به مقداری که روی مواد را سرکه بگیرد و درب شیشه را محکم می بندیم و در جای مناسب که خنک باشد حدودا ۱۵ روز آن را نگهداری می کنیم و بعد مصرف می کنیم. می توانید برای طعم یا رنگ متفاوت ترشی از لبو نیز استفاده کنید که ترشی قرمزی خواهید داشت. 

همچنین می توانید این ترشی را آماده طی ۲ ساعت داشته باشید به این شکل که مواد ترشی را با سرکه مخلوط کنید و در قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا با هم بپزند.(البته نگذارید کاملا مواد نرم شوند کمی که دندان گیر بود از روی حرارت بر دارید) 

 

طرز تهیه ترشی بامیه: 

ترشی بامیه یکی از انواع ترشی های خوشمزه و بسیار پر طرفدار ایرانی است که به دلیل اینکه بامیه فقط در فصل پاییز در بازار موجود است در فصل پاییز تهیه می شود. این ترشی علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد به دلیل وجود بامیه برای سلامتی نیز مفید است. 

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید یک شیشه ترشی بامیه تهیه کنید. 

 

مواد لازم برای ۱ شیشه 

مواد لازم ترشی بامیه 

  • سیر ۳ حبه 

  • بامیه ۵۰۰ گرم 

  • فلفل قرمز ۲ عدد 

  • نمک ۱ قاشق غذاخوری 

  • سرکه سفید یا قرمز ۱ فنجان 

  • شوید خشک شده ۱ قاشق غذاخوری 

 

طرز تهیه ترشی بامیه 

برای تهیه ترشی بامیه ابتدا بامیه ها را پاک می کنیم ( توجه داشته باشید در زمان جدا کردن سر بامیه ها به بافت بامیه ها آسیبی نرسد ) پس از اینکه بامیه ها را تمیز کردید آنها را می شوییم و روی آبکش قرار می دهیم تا کاملا خشک شوند. 

در مرحله بعد یک ظرف شیشه ای مناسب را انتخاب می کنیم و تا نصف آن بامیه می ریزیم و نصف قاشق شوید خشک و ۲ عدد سیر و ۱ عدد از فلفل قرمز را روی بامیه ها می ریزیم و یک لایه دیگر بامیه ها را روی آن ها میچینیم 

و باقی شوید خشک،سیر،فلفل قرمز را لابه لای بامیه ها قرار می دهیم و در آخر باقی بامیه ها را می ریزیم.بعد یک قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و سرکه و نمک را داخل آن می ریزیم و ۱ فنجان آب نیز به آن اضافه می کنیم 

(اضافه کردن ۱فنجان آب برای متعادل تر شدن طعم ترشی است،اگر تمایل دارید ترشی تندتری داشته باشید می توانید آن را حذف کنید و جایگزین آن سرکه کنید) و اجازه می دهیم تا سرکه به جوش بیاید و نمک کاملا در آن حل شود 

و سرکه را همان طور داغ در شیشه بامیه ها می ریزیم و صبر می کنیم تا ترشی کاملا سرد شود و بعد درب آن را محکم می بندیم و در یخچال به مدت ۲ هفته ترشی بامیه را می گذاریم تا استراحت کند.این ترشی خوش طعم را با غذا نوش جان کنید. 

 

طرز تهیه ترشی کیوی: 

ترشی کیوی یکی از ترشی ها خوشمزه زمستانه است که تهیه آن بسیار راحت و در عین حال بسیار خوشمزه می باشد، این ترشی مزه ای بین ترش و شیرین دارد و اصلا تیز نیست و برای افرادی مناسب است که رابطه خوبی با ترشیجات ندارند. نباید از خواص این میوه کوچک غافل شد کیوی یک ماده طبیعی و عالی برای مراقبت از پوست و مو و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است. کیوی در هضم غذا مانند یک پروبیوتیک عمل می کند و همچنین بسیار مفید برای افراد دیابتی است. رسپی ها مختلفی برای تهیه این ترشی کیوی وجود دارد که ما امروز یکی از بهترین دستورهای ترشی کیوی را به شما یاد خواهیم داد. شما می توانید از ترشی ها در کنار دورچین غذاها نیز استفاده کنید. 

 

 

PicsArt_02-20-05.49.20

 

مواد لازم برای تهیه ترشی کیوی 

  • کیوی ۱ کیلوگرم 

  • نمک ۲ ق غذا خوری 

  • شکر ۲ ق غذا خوری 

  • سیاه دانه ۲ ق غذا خوری 

  • سرکه به میزان لازم 

  • رنده پوست لیمو ترش ۱ ق غذا خوری 

 

طرز تهیه ترشی کیوی 

 

مرحله اول : آماده سازی کیوی 

کیوی را پوست کنده و پوست بگیرید سپس حلقه ای برش زده یا برای زیبایی قالب بزنید. لیمو را شسته و پوست سبز آن را رنده کنید دقت کنید پوست سفید رنده نشود زیرا باعث تلخی می شود. 

 

مرحله دوم : مخلوط کردن مواد ترشی 

سرکه (با توجه به ظرف مورد نظر سرکه بریزید) به همراه نمک و شکر و پوست لیمو ترش و سیاه دانه را مخلوط کنید. 

 

مرحله سوم : آماده کردن ترشی کیوی 

یک ظرف ترجیحا شیشه ای را شسته و خوب خشک کنید سپس کیوی ها را داخل ظرف چیده و مخلوط سرکه را روی کیوی ها بریزید به صورتی که سرکه روی سطح کیوی ها را بگیرد سپس درب شیشه را محکم بسته و ظرف را در جای خنک قرار دهید. ترشی کیوی ۳ الی ۴ روز قابل سرو است. نوش جان 

 

نکات کلیدی در تهیه ترشی کیوی 

  • اگر طعم تند و فلفلی دوست دارید می توانید چند عدد فلفل تند خشک یا تازه داخل ظرف بریزید. 

  • اگر تمایل داشتید مانند تصویر قالب بزنید از کیوی بزرگ و سفت استفاده کنید. 

  • از سرکه سفید استفاده کنید. 

  • وقتی ترشی را آماده کردید کمی بچشید اگر خیلی مزه تیز داشت ۱ نبات را پودر کرده و داخل ظرف ترشی ریخته و ظرف را تکان دهید تا مخلوط شوند. 

  • برای ترشی ها بهتر است از ظرف شیشه ای استفاده کنید و بعد از شستن حتما خشک شود تا کپک نزند. 

  • می توانید از میوه های دیگر در کنار این ترشی مانند سیب نیز استفاده کنید. 

 

طرز تهیه ترشی آلبالو: 

ترشی آلبالو یکی از انواع ترشی های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که در فصل تابستان تهیه می شود. شاید خیلی ها اسم این ترشی خوشرنگ و بسیار خوشمزه را نشنیده باشند، امام باید بدانید این ترشی یکی از ترشی های لاکچری و بسیار خوشمزه ایرانی محسوب می شود که معمولا در رستوران های گران قیمت در کنار انواع غذاهای سنتی ایرانی سرو می شود . 

 

مواد لازم ترشی آلبالو 

آلبالو 

۱ کیلوگرم 

آب 

۱ لیوان 

سرکه 

۳ لیوان 

شکر 

۱ قاشق غذاخوری 

نمک 

۱ قاشق غذاخوری 

تخم گشنیز 

½ قاشق چایخوری 

برگ نعناع 

۸ عدد 

 

طرز تهیه ترشی آلبالو 

 

مرحله اول 

ابتدا سرکه را به همراه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه شکر و نمک را به قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا مخلوط سرکه و آب به جوش بیاید و نمک و شکر به طور کامل حل شوند. 

 

 

اینجا بخوانید:

راه هایی برای کاهش ضربان قلب

 

 

مرحله دوم 

پس از اینکه مخلوط آب و سرکه به جوش آمدند، ۲ دقیقه صبر می کنیم تا قل بزنند سپس حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم سرکه کاملا خنک شود. در همین حین به سراغ آماده کردن آلبالوها می رویم. 

 

مرحله سوم 

دم های پشت آلبالوها را می گیریم و آنها را می شوییم، سپس داخل آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود. توجه داشته باشید که آلبالوها باید کاملا خشک شوند و هیچگونه رطوبتی نداشته باشند، چون رطوبت باعث کپک زدن ترشی می شود. 

 

مرحله چهارم 

در این مرحله آلبالوها را داخل یک ظرف شیشه ای مناسب می ریزیم، سپس تخم گشنیز و برگ های نعناع را روی آلبالوها قرار می دهیم. حالا مخلوط آب و سرکه را که کاملا خنک شده است را روی مواد اضافه می کنیم. 

 

مرحله پنجم 

سطح سرکه باید حداقل یک بند انگشت بالاتر از سطح مواد ترشی باشد. پس از اینکه ترشی آماده شد، درب شیشه را محکم می بندیم و به مدت دو روز در دمای محیط قرار می دهیم، سپس ترشی را به یخچال منتقل می کنیم. 

 

مرحله ششم 

پس از گذشت ۲ هفته ترشی ما آماده مصرف است و بعد از هر بار مصرف باید درب ظرف را محکم ببندیم. این ترشی هم مثل ترشی های دیگر ماندگاری بالایی دارد و اگر در یخچال در ظرف درب دار نگهداری شود می تواند تا ۲ سال هم سالم و با کیفیت بماند. 

 

طرز تهیه ترشی سیر: 

سیر ترشی از پرطرفدار ترین ترشی ها در ایران می باشد که بسیار خوشمزه و دلچسب است. مشا می توانید این ترشی را کنار غذا هایتان سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید. سیر از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.  

سیر ترشی یکی از ترشی‌های پرطرفدار در بین ایرانیان بوده که در کنارغذاها بسیار دل‌چسب و لذیذ است. ازنظر درمانی دارای ارزش و خواص بسیار بالایی است. ضد باکتری و میکروب بوده و از سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند. برای ترشی درست کردن بهتر است از سیر تازه و جوان استفاده کنید تا مدت بیشتری بتوانید آن را نگهداری کنید. برای سیر ترشی حتماً باید از سیر خشک استفاده کنید. طرز تهیه‌ این ترشی بسیار آسان است، اما جا افتادن آن به زمان زیادی احتیاج دارد پس باید کمی صبر داشته باشید. ترشی سیر با اکثر غذاهای سنتی ما خوب می‌شود ولی ترکیب بعضی غذاها مثل لوبیاپلو، دم‌پختک، ماهی و میرزاقاسمی با آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود. اگر نگران بوی بد سیر هستید می‌توانید با جویدن کمی چای خشک آن را از بین ببرید در اینجا روش درست کردن سیر ترشی و طرز تهیه سیر ترشی فوری را بیان می‌کنیم تا بتوانید به‌راحتی در منزل آن را درست کنید. 

 

خواص سیر ترشی 

سیر ترشی یا ترشی سیر دارای خواص و ویژگی‌های ارزشمندی است؛ اما برای دریافت خواص بی‌نظیر این ماده خوراکی باید در استفاده آن اصل اعتدال را رعایت کنید. از مهم‌ترین خواص سیر ترشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 

  • شست‌وشو دهنده طبیعی مجاری صفرا و هم دفع‌کننده سنگ کیسه صفرا 

  • دفع سم‌ها از کبد 

  • سیرترشی خون‌ساز و صاف کننده خون است 

  • سیرترشی اشتهاآور است 

  • کمک به هضم غذاهای سنگین و نیز افزایش سرعت هضم 

  • خواص ضدعفونی‌کنندگی معده و محیط دهان 

  • از بین بردن آفت دهان 

  • بازکننده عروق قلب قلبی 

  • قطع شدن خونریزی بواسیر 

  • پاک‌سازی کننده خون و کبد از اخلاط فاسد و سوخته است 

  •  سیر، انتی اکسیدان بسیار قوی است و به کسانی که دچار انگل روده و معده هستند توصیه می‌شود مصرف سیر را فراموش نکنند. 

  •  برای پوست مفید و دارای فسفر، منیزیوم، آهن و پتاسیم فراوان است. 

  • بیشترین ویتامین که در سیر وجود دارد ویتامین C است. 

  •  گروه‌های ویتامینی ازجمله ویتامین B1 و B2 و همین‌طور B3 در ترکیبات سیر وجود دارد. 

  • با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان خون و سرطان روده بزرگ می‌انجامد 

  • پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا را به همراه دارد 

  • خاصیت ضد انعقاد خون و کاهش‌دهنده غلظت خون 

  • کاهش چربی بد و کلسترول بد خون 

  • مفید برای پایین آوردن فشارخون بالا 

  • خون‌ساز و مفید برای بهبود علائم کم‌خونی 

  • تصفیه‌کننده خون، پاک‌سازی کبد و خون 

  • مفید برای بیماران قلبی و عروقی 

  • بالابرنده متابولیسم بدن 

 

طبع سیر ترشی 

طبع سیر در طب سنتی گرم و خشک معرفی می‌شود که از طرف دیگر سرکه دارای طبع سرد و تر است. از طرفی ترکیب سیر ترشی شامل سیر و سرکه می‌شود که ازاین‌رو طبعی متعادل را ایجاد می‌کند. نتیجه‌ای که از طبع سیر ترشی می‌توان دریافت کرد این است که سیر ترشی برای هیچ فردی ممنوعیتی ندارد و می‌توان استفاده متعادل از آن را در کنار وعده‌های غذایی داشت تا از برجسته‌ترین و بهترین خواصی که برای بدن به همراه دارد بهره‌مند شد. البته بسیاری از افراد ممکن است با دانستن خاصیت‌های بسیار مفید این خوراکی در مصرف آن زیادی روی کنند که این موضوع ممکن است فشار آن‌ها را پایین آورده و به‌شدت اذیت کننده باشد و موجب ایجاد سرگیجه برایشان شود. 

 

طرز تهیه سیر ترشی 

روش اول طرز تهیه سیر ترشی 

برای تهیه سیر ترشی فوری به مواد زیر نیاز داریم. 

سیر، سرکه بالزامیک، سرکه خرما، سس سویا 

ابتدا لایه اول پوست سیر را جدا کنید. بوته سیر سوا نشود و به همان حالت حفظ شود. سیرها در صافی قرار دهید و با دقت بشویید. بعد پارچه نظیفی را پهن کنید و سیرها را روی آن قرار دهید تا آب آن کشیده شود. حدود سه چهار روز صبر کنید تا کاملاً سیرها خشک شوند. سرکه بالزامیک و سرکه خرما را در یک ظرف بریزد تا باهم مخلوط شوند. بوته سیرها را داخل ظرف قرار داده و مخلوط سرکه را روی آن ریخته و قابلمه را روی شعله حرارت بگذارید. درب قابلمه را بگذارید تا سیرها کمی نرم شوند. حدود 20 دقیقه بجوشد. زیادی سیرها پخته نشوند. در صورت حرارت زیاد سیرها له می‌شوند. همین‌که سیرها کمی حرارت دیدند و نرم شدند سس سویا را اضافه کنید و گاز را خاموش‌کنید. صبر کنید سیرها سرد شوند. بعد سیرها را داخل شیشه مرتب بچینید و سرکه را روی سیرها بریزید در حدی که روی سیر گرفته شود. درب شیشه را ببندید و حدود یک ماه در جای خشک و خنک و تاریک بگذارید تا سیرترشی شما برسد. 

البته باید گفت که سس سویا باعث تخمیر ترشی می‌شود. برای همین ترشی هفت‌ساله را می‌توانید در عرض چهل روز میل کنید. در صورت در دسترس نبودن سرکه بالزامیک و سرکه خرما می‌توانید به‌جای آن از سرکه قرمز و عسل استفاده کنید. 

 

روش دوم طرز تهیه سیر ترشی 

مواد لازم: 

رب انار، شیره خرما، سیر خشک، سرکه 

اول سیرها را سوا و جدا کنید. پوست آن را پاک نکنید. بعد آن‌ها را بشویید و روی پارچه تمیزی قرار بدهید تا آب آن کشیده شود. زمانی که بعد چند روز خشک شدند، سیرها را درون ظرفی بریزید شیره خرما و رب انار را باهم مخلوط‌کنید و روی سیرها بریزید بعد سرکه را اضافه کنید. قابلمه را روی گاز بگذارید. حدود 4 دقیقه بجوشد. زمانی که سیرها نرم شدند حرارت را خاموش‌کنید. بعد از سرد شدن داخل شیشه‌ها قرار بدهید. بعد سرکه‌ای که در قابلمه جوشیده را داخل شیشه‌ها بریزید تا سطح سیر را بپوشاند. درب شیشه را ببندید و در جای خشک و خنک و تاریک نگهداری کنید. 

 

روش سوم طرز تهیه سیر ترشی: 

در این روش همه سیرهای خشک را پاک‌کنید. بشویید و بعد از خشک شدن داخل شیشه قرار بدهید. کمی نمک و از سرکه طبیعی سیب استفاده کنید. از سرکه بالزامیک استفاده نکنید زیرا طعم شیرینی به ترشی شما می‌دهد. نمک، فلفل قرمز، دانه خردل، دانه رازیانه می‌توانید به سیرترشی‌تان اضافه کنید. از هرکدام به‌اندازه نوک قاشق چای‌خوری اضافه کنید. بعد درب شیشه را ببندید و اجازه دهید تا چهل روز در جای خشک و خنک برسد. 

 

طرز تهیه‌ سیر ترشی به روشی دیگر: 

مواد لازم برای تهیه سیر ترشی 

سیر، نمک، سرکه انگور 

ساقه و ریشه‌ی سیرها را جدا کنید. سپس آن‌ها را به‌صورت حبه‌ای یا بوته‌ای داخل ظروف شیشه‌ای ریخته و سرکه را تا لبه‌ی ظرف بریزید. نمک را داخل ظروف ریخته و درب آن‌ها محکم ببندید و در جای تاریک و خنک و ترجیحاً خارج منزل نگه‌دارید. مدت‌زمان لازم برای آماده شدن سیر ترشی بین 1 تا 7 سال است. هرچه زمان بیشتری برای تهیه‌ی این ترشی صرف کنید، رنگ سیرها تیره‌تر شده و طعم بهتری دارد. 

 

نکات مهم در خصوص تهیه‌ سیرترشی: 

  • می‌توانید به‌جای سرکه‌ی انگور از سرکه‌ سیب نیز استفاده کنید. 

  • اگر سیر‌ها سبز شوند اشکالی ندارد. به‌مرور این مشکل برطرف می‌شود. 

  • سعی کنید از ظروف شیشه‌ای درب‌دار برای تهیه‌ سیر ترشی استفاده کنید؛ اما اگر ظرف شیشه‌ای در دسترس نبود، از ظروف پلاستیکی شفاف و بدون رنگ و بو استفاده کنید. 

  • شمالی‌ها برای تهیه‌ سیر ترشی، مقداری نبات نیز داخل ظروف می‌گذارند. 

  • می‌توانید در صورت تمایل مقداری رب انار نیز به این ترشی اضافه کنید. 

  • هرچه مدت‌زمان نگهداری سیر ترشی طولانی‌تر باشد، سیر نرم‌تر و شیرین‌تر خواهد بود. 

  • برای درست کردن ترشی سیر اصول خاصی نیاز نیست. بلکه بکار بردن سرکه مناسب در این نوع ترشی است. 

  • می‌توانید قبل داخل سیر ترشی یک برگ‌بو یا یک شاخه آویشن قرار دهید. 

  • برای سیرترشی، سیر و سرکه و نمک نیاز است. برای هر یک کیلو سیر یک لیتر سرکه و سه قاشق غذاخوری نمک نیاز است. 

  • می‌توانید داخل سیرترشی سبزی‌های معطر هم اضافه کنید. 

  • اصولاً ماندگاری رسیدن ترشی‌ها دو ماه نیاز است؛ اما اگر بیشتر بگذارید و حوصله به خرج دهید سیر ترشی بهتری خواهید داشت. 

  • اگر سیرترشی‌تان را روبروی آفتاب قرار دهید به‌مرور پخته می‌شوند و سیر شما نرم و شیرین خواهد شد. 

  • اگر سیر ترشی را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید سفت و تند خواهد شد. 

  • می‌توانید آخرسر زمانی که سرکه روی سیرها ریختید روی سیرها یک‌تکه نبات قرار دهید. نبات در سرکه حل می‌شود و تیزی سرکه گرفته خواهد شد و سرکه شما کمی به شیرینی خواهد زد. 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار