|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۱۱

هر روز با عوامل استرس‌زای مختلفی رو‌به‌رو هستیم. عوامل کوچکی که استرس و دل‌نگرانی‌های نامحسوس ولی آزاردهنده ایجاد می‌کنند و البته عوامل محسوسی که به جزئی جدانشدنی از زندگی امروزه تبدیل شده‌اند.

استرس انواع مختلفی دارد که شدت تأثیرگذاری آنها کاملا متفاوت است و البته درمان‌های مختلفی نیز برای هر نوع از استرس وجود دارد. در دسته‌بندی انواع عوامل استرس، نوعی از استرس نیز وجود دارد که با عنوان استرس مفید از آن یاد می‌شود. استرس مفید بر عملکرد ما تأثیر مثبت دارد و نیروی محرکه‌ای برای فعالیت‌ و در واقع انگیزه‌ی حرکت به سوی هدف است. در دهه‌ی اخیر، روان‌شناسان بسیاری به مطالعه‌ی عوامل استرس‌زا و چگونگی واکنش بدن انسان نسبت به آنها پرداخته‌اند. رویدادهای استرس‌زا به چند دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از: استرس حاد، استرس ضمنی و استرس مزمن.

 

عواملی که منجر به استرس حاد می‌شوند، وقایع و رویدادهای کوتاه‌مدتی هستند که علی‌رغم پایان یافتن، تأثیرات شدید و ضربات سنگینی به زندگی فرد وارد می‌کنند. استرس ضمنی ناشی از موقعیت‌های کوتاه‌مدت اما مستمر در زندگی است؛ مثلا عوامل استرس‌زای موجود در محل کار که تقریبا هر روز آن را تجربه می‌کنید. استرس مزمن نیز گونه‌ای از استرس است که پیوسته با شما و همراه‌تان است و سرسختانه در جریان زندگی شما حضور دارد؛ مانند نگرانی‌هایی که از رابطه‌ی زناشویی متزلزل دارید.

 

اینجا بخوانید:

عوامل و راه های کاهش استرس 

 

 

این نوع از استرس به مرور زمان به استرس همیشگی و دائمی تبدیل می‌شود. برای داشتن یک زندگی شاد باید عوامل استرس را بشناسید و با جرئت و شجاعت آنها را از زندگی خود حذف کنید. 

 

۱. محل کار 

همه‌ی ما بیشتر ساعات روز را در محل کارمان می‌گذرانیم، پس عجیب نیست که در همین محل با یکی از بزرگ‌ترین عوامل استرس روبه‌رو شویم. طبق پژوهشی که انجمن روان‌شناسی ایالت متحده آمریکا در سال ۲۰۱۲ انجام داده است، حدود ۷۰ درصد آمریکایی‌ها در محل کار خود با عوامل استرس‌زا مواجه هستند. این آمار در سایر نقاط جهان نیز به همین شکل است.

 

مثلا در انگلستان در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ حدود سه‌ونیم میلیون روز ناخوشایند کاری یعنی روزهایی که با استرس و نارضایتی در محل کار سپری شده‌اند، برای افراد وجود داشته است. برای رهایی از عوامل استرس‌زای موجود در محل کار باید برنامه‌ریزی دقیقی ترتیب بدهید که وظایف کاری‌ را از اوقات فراغت و وقت‌گذرانی با خانواده‌تان تفکیک کنید. اگر عوامل استرس‌زای کار شما به بخش جدانشدنی از شغل‌تان بدل شده‌اند و از شر آنها گریزی نیست، حداقل تلاش کنید این استرس به سایر بخش‌های زندگی‌تان وارد نشود. مثلا در زمان استراحت و خارج از وقت کاری، کار را تعطیل کنید و فکرتان را با مسائل مرتبط با آن مشغول نکنید. 

شما هم از چروک‌های پوست، جوش‌های ناخوانده که روی پوست‌تان جا خوش می‌کنند و اضافه وزن خود نگران و شاکی هستید؟ خب طبیعی است. همه دوست دارند زیبا و جذاب باشند اما وقتی مسائل ظاهری به عوامل تولید استرس و دغدغه‌ی اصلی افراد تبدیل می‌شوند، باید فکری کرد. آلن کانر (Allen Kanner) روان‌شناسی است که درباره‌ی عوامل ایجاد کننده‌ی استرس مطالعه و تحقیق می‌کند. طبق مطالعات وی بیش از ۵۰ درصد افرادی که مورد مطالعه قرار داده بود از وزن خود ناراضی بودند و برای آنها اضافه وزن و ظاهرشان موضوعی جدی و استرس‌زا بوده است.

 

 

PicsArt_03-05-11.10.00

 

به یاد داشته باشید بسیاری از نارضایتی‌هایی که از ظاهر خود دارید، راه چاره دارند. تمرینات ورزشی، تغذیه سالم و تغییر سبک زندگی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر ظاهر و روحیه‌ی شما دارند. درست است که ورزش کردن باعث نمی‌شود بینی‌تان کوچک‌تر یا قدتان بلندتر بشود اما به شما اندامی متناسب تقدیم می‌کند که شادابی و اعتماد به نفس‌تان را بالا می‌برد. ورزش در تمامی سنین به‌ویژه برای افراد میان‌سال مانند آبی است که آتش سوزان استرس و هیجانات کاذب را فرو می‌نشاند. 

 

۳. اجتماع 

همه دوست دارند موفق باشند، روی دیگران تأثیر بگذارند و دیده و شنیده بشوند و این خواسته‌ای عادی و طبیعی است، اما اگر این خواسته از مسیر منطقی خود خارج شود و تحت تأثیر تبلیغات و الگوهایی که جهان امروز را تحت سلطه دارد قرار بگیرد چیزی جز استرس و فشار به همراه نخواهد داشت. برای نمونه هنجارها و الگوهای تبلیغاتی را که دنیای جدید درباره‌ی ظاهر به افراد تلقین می‌کند در نظر بگیرید؛ اندام های ایده‌آل و زیبایی‌های ناب و سایر الگوهای ظاهری که موجب نگرش منفی افراد نسبت به ظاهر و بدن‌شان می‌شود.

 

همه تلاش می‌کنند خود را شبیه ایده‌آل‌های ارائه شده در تبلیغات تجاری و مدل‌های فشن و مد کنند. از قدیم گفته‌اند شنونده باید عاقل باشد. فشار و استرسی که از سوی محیط به افراد وارد می‌شود، عواقب مخرب و ماندگاری به دنبال دارد. نمونه‌ی دیگری از استرس محیطی که اجتماع به افراد تحمیل می‌کند، استرسی است که گروه‌های اقلیت در جوامع تجربه می‌کنند. انواع تبعیض‌های موجود در جوامع از جمله تبعیض نژادی استرس فراوانی تولید می‌کنند که اگر طولانی‌مدت باشد، صدمات جبران‌ناپذیری به فرد و جامعه وارد می‌کند. 

 

۴. رقابت 

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز عنوان شد، نوعی از استرس که با نام استرس مفید شناخته می‌شود، نقش کاملا متفاوتی در زندگی افراد دارد. استرس مفید باعث حرکت و شکوفایی می‌شود و رقابت، تلاش و بهبودی عملکرد را به دنبال دارد. این نوع استرس افراد را به یادگیری، تمرین بیشتر و متعهد بودن تشویق می‌کند. استرس مفید همان اضطراب شیرینی است که در برخی ملاقات‌ها دچارش می‌شوید یا همان حس مطلوبی که برای شرکت در رقابت‌های سالم دارید. 

 

۵. سلامت 

گاهی اوقات بیش از حد نگران سلامتی خود یا اطرافیان‌مان می‌شویم؛ نگرانی از ابتلا به بیماری‌ها، خطراتی که سلامت عزیزان‌مان را تهدید می‌کند و هزار و یک دل‌نگرانی این چنینی که فقط و فقط زاییده‌ی افکار منفی ما هستند. بعضی وقت‌ها سابقه‌ی بیماری یا وقایع ناخوشایندی که در گذشته سلامت ما یا عزیزان‌مان را تهدید کرده است، به عامل استرس در زندگی بدل می‌شود. نگرانی در مورد سلامتی، خود یکی از کلیدی‌ترین عوامل تهدید سلامتی است. استرس انرژی ما را می‌گیرد، شور و نشاط را از بین می‌برد و از ما فردی کسل و ناامید می‌سازد. 

 

۶. تغییرات 

سازگاری با تغییرات برای بیشتر مردم سخت است. مثلا بیشتر افراد نقل مکان کردن را تجربه‌ای پراسترس می‌دانند. شروع یک کار جدید، آغاز زندگی مشترک، جابه‌جایی منزل و… تغییرات اجتناب‌ناپذیری هستند. خواه این تغییرات مثبت باشند یا منفی، باید خود را با شرایط جدید وفق داد و همین تلاش برای تطبیق پیدا کردن با موقعیت‌های جدید باعث ایجاد استرس می‌شود. توماس هولمز (Thomas Holmes) و ریچارد ریهی ( Richard Rahe) در پژوهشی رویدادهای متغیر زندگی را اولویت‌بندی کردند و نتیجه پژوهش را با عنوان SRRS یا رتبه‌بندی عوامل اجتماعی تطبیق‌پذیر، ارائه دادند.

 

در این مطالعه مشخص شد که نقل مکان و تغییر منزل با قرار گرفتن در جایگاه بیست‌و هشتم، از استرس‌زا‌ترین وقایع زندگی افراد است. سایر عوامل استرس که در جایگاه‌های بالاتری قرار گرفتند شامل مرگ والدین، تغییرات در روابط عاطفی و جدایی است. 

 

۷. مسائل مالی 

حتی اگر بحران اقتصادی در کار نباشد و وضع مالی نسبتا خوبی هم داشته باشید، باز هم در مورد اوضاع مالی نگرانی‌های مختلفی خواهید داشت. برنامه‌ریزی مالی، سرمایه‌گذاری، دخل و خرج و در یک کلام بحث پول همیشه نگرانی‌هایی به همراه دارد. مسائل مختلفی مثل سطح رفاه زندگی، بازنشستگی و هزاران مورد دیگر تحت تأثیر امور مالی هستند.

 

مطالعات نشان می‌دهد ترس از ناتوانی در مدیریت مالی و گرداندن زندگی مطابق میل باعث می‌شود افراد همواره در زندگی نگرانی‌هایی را احساس کنند. راهکار منحصربه‌فردی برای رهایی از نگرانی‌های این چنینی وجود ندارد، چون افراد مختلف شرایط مالی، درآمد و شیوه‌های زندگی‌ متفاوت دارند و این گوناگونی‌ها صدور حکم کلی در این مورد را دشوار می‌سازد. برای رهایی از تنش‌های مربوط به مسائل مالی باید برنامه‌‌ریزی، قناعت و صبوری را تمرین کرد. 

 

۸. روابط 

حتی شادترین روابط هم درجه‌ای از استرس را در خود پنهان دارند. هم‌زیستی در تمام شکل‌هایش مشکلاتی در پی دارد. برای زندگی کردن با همسر، هم‌خانه و … باید تفاوت‌ها را پذیرفت. اختلافات میان افراد از مسائل فیزیکی نظیر فضای خانه و استفاده از وسایل و … شروع می‌شود و به مسائل بسیار مهمی چون اختلاف عقیده می‌رسد.

تفاوت‌ها اجتناب‌ناپذیرند و البته می‌توانند منبع عوامل استرس‌زا در روابط میان افراد باشند. گاهی اوقات مشکلات ایجاد شده در رابطه منجر به مشاجره‌های جدی و جدایی می‌شود. تلاش برای کاهش اختلافات در روابط و درک متقابل افراد، راهکار ارزشمندی در جهت گریز از استرس و زندگی شادتر است. 

 

۹. فقدان و حرمان 

فقدان، محرومیت از دیدن یا شنیدن یا به‌طور کلی از دست دادن ارتباط با هر چیزی است که مورد علاقه شماست و یکی از عوامل اصلی ایجاد استرس به شمار می‌رود. حرمان یا احساس محرومیت باعث ایجاد خلأ احساسی می‌شود، به‌ویژه وقتی شخص از دست رفته از نزدیکان و دوستان فرد باشد. 

 

۱۰. رویدادهای گذشته 

آنچه در گذشته رخ داده است، گاهی دست از سر ما برنمی‌دارد. مثلا وحشت ناشی از حادثه‌ای در رانندگی، سرقت، تجاوز و … می‌تواند زندگی را برای همیشه به بمبی از استرس تبدیل کند که مترصد جرقه‌ای برای انفجار و نابودی است. بر اساس پژوهش‌ها مردان وحشت و استرس بیشتری را در زندگی تجربه می‌کنند چون سهم بیشتری در بروز حوادث دارند. یادتان باشد مسکوت گذاشتن مشکلاتی که باعث استرس شده‌اند بسیار مخرب و ویران‌گر است. 

 

استرس مداوم پس از رویدادهای وحشتناک باعث نوعی اختلال با عنوان (PTSD (Post Traumatic Stress Disorder یا اختلال استرس پس از سانحه می‌شود. این اختلال نوعی عارضه‌ی بلندمدت است که پس از تجربه‌ی عوامل استرس‌زای شدید در افراد شکل می‌گیرد. این اختلال بیش از یک سوم افراد را در جهان تهدید می‌کند. برای داشتن آرامش و فرار از استرس باید در گام نخست عوامل ایجاد کننده‌ی آن را شناخت. تعریف مسئله مهم‌ترین بخش شروع درمان و حل مشکل است. 

 

استرس و اضطراب احساس ناخوشایندی است که گاهی با آن مواجه می‌شویم. این احساس در حقیقت واکنشی است نسبت به رویدادها و شرایط دلهره‌آوری که در زندگی فرد ایجاد می‌شود. 

 

 

اینجا بخوانید:

درمان انزوا طلبی به همراه تست گوشه گیری

 

 

بنابراین این احساس هم جنبه ادراکی دارد و هم واکنش فیزیولوژیکی با خود به همراه دارد. در واقع ما اضطراب را هم در ذهن و هم در جسم خود تجربه می کنیم. 

 

اگر علائم استرس و اضطراب طولانی باشند باعث ایجاد اختلال در زندگی شخص می‌شود که البته به کمک پزشک متخصص می‌توان آن را کنترل و درمان کرد. 

 

بروز نشانه استرس و اضطراب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عوامل ارثی و ژنتیکی، حوادث کودکی، عوامل زیست شناختی و جسمانی (اختلال در سیستم هورمونی)، عوامل محیطی و اجتماعی (زلزله، سیل، مشکلات خانوادگی) و … از جمله مواردی هستند که می‌توانند سبب ایجاد استرس و اضطراب در شرایط مختلف شوند. 

 

خستگی دلایل بسیاری می تواند داشته باشد. به عنوان مثال خستگی می‌تواند ناشی از انجام کارهای سخت، مطالعه سخت یا علائم افسردگی و دیگر شرایط پزشکی باشد. 

چنانچه خستگی ناشی از وسواس یا نگرانی و ترس باشد می توان آن را نشانه‌ استرس دانست. استرس زیاد می تواند تاثیری منفی بر روی سطوح انرژی بدن داشته باشد. زیرا بسیاری از هورمون های کلیدی بدن با توجه به سطح استرس دچار عدم تعادل می شوند. بر همین اساس نیز گفته می‌شود که سطوح بالای استرس و علائم خستگی ارتباط نزدیکی با هم دارند. 

 

البته نشانه‌ استرس و اضطراب تنها بعد رفتاری ندارند. بلکه برخی از نشانه‌های جسمانی نیز وجود دارند که بروز هر یک می‌تواند نشانه استرس و اضطراب شدید باشد. در ادامه برخی از این نشانه‌های فیزیکی و جسمانی را برای شما لیست کرده‌ایم. 

  • خشکی دهان 

  • سرخ شدن 

  • سرگیجه 

  • افزایش ضربان قلب 

  • لرزش دست‌ها 

  • عرق کردن کف دست 

  • رنگ پریدگی 

  • احساس درد در قفسه سینه 

  • ساییدن دندان ها به هم 

 

علائم استرس 

اضطراب می تواند خود را با علائم و نشانه های مختلفی نشان دهد. موارد زیر از مهم ترین این علائم می باشند. 

 

علائم فیزیکی 

سردرد، درد عضلانی، عرق کردن بیش از حد، فشار خون بالا، از دست دادن حس جنسی، مشکلات خواب، غش کردن ، بیماری های قلبی، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و … از نشانه های فیزیکی اضطراب می باشند. 

 

PicsArt_03-05-11.09.45

 

 

علائم رفتاری 

گریه کردن زیاد، دوری از جامعه، مصرف دخانیات و الکل، غذا خوردن بیش از حد، بی اشتهایی، بی انگیزه بودن و … از نشانه های رفتاری اضطراب می باشند. 

 

علائم احساسی 

ناتوانی در تصمیم گیری، فراموش کاری، عصبانیت، خستگی، شکاک شدن، خوردن ناخن،  بد بینی، احساس غم و … از نشانه های احساسی اضطراب می باشند. 

 

انواع استرس 

بر خلاف تصور عموم مردم، اضطراب همیشه منفی نیست و ممکن است اثرات مثبتی نیز داشته باشد. به همین سبب در ابتدایی ترین دسته بندی برای اضطراب ، می توان بیان کرد ما به طور کلی دو دسته اضطراب داریم.

استرس مثبت و استرس منفی این دو دسته می باشند. استرس مثبت، اضطرابی است که با علائمی چون انرژی فیزیکی، امید، تلاش و … خود را نشان می دهد و می تواند تاثیرات مثبتی روی رضایت از زندگی داشته باشد. 

اما استرس منفی، اضطرابی است که می تواند تاثیرات منفی روی زندگی و سلامت فرد بگذارد. این اضطراب را می توان بر اساس مدت زمان وجود آن، به چند دسته تقسیم بندی کرد. 

 

استرس زودگذر 

یکی از رایج ترین اضطراب ها، اضطراب زودگذر می باشد. این اضطراب بیشتر زمانی رخ می دهد که فرد در مورد شرایط آینده و فعلی فکر می کند و دچار اضطراب می شود. این اضطراب به سرعت اتفاق می افتد و در کوتاه ترین زمان نیز از بین می رود. به طور مثال وقتی متوجه می شوید که بنزین شما رو به پایان است، ناگهان دچار اضطراب می شوید و با بنزین زدن، این اضطراب از بین می رود. این نوع اضطراب می تواند با شکم درد و یا سردرد خود را نشان دهد. 

 

استرس متداول 

یکی دیگر از انواع استرس، استرس متداول است. این نوع اضطراب مانند مورد قبلی به سرعت از بین می رود اما بر خلاف مورد قبلی، متداول است و هر روز به وجود می آید و از بین می رود. این تکرار هر روزه اضطراب ، می تواند مشکلات زیادی را برای سلامت بدن به وجود آورد.

در واقع بدن فرد به اضطراب معتاد می شود و به مرور زمان می تواند مشکلاتی مانند بیماری های قلبی و فشار خون بالا را برای افراد به وجود آورد. افرادی که دچار این نوع اضطراب هستند، به سرعت عصبانی می شوند و بسیار حساس هستند. 

 

استرس مزمن 

یک نوع دیگر از استرس، استرس مزمن و طولانی مدت می باشد. این اضطراب می تواند ماه ها و سال ها با فرد همراه باشد و مشکلات جدی برای فرد به وجود آورد. این اضطراب مزمن خود را با ایجاد چین و چروک، موی سفید، بیماری های قلبی، دیابتی و … نشان می دهد. این اضطراب یکی از بدترین اضطراب ها می باشد که برای بدن بسیار مضر است.

زیرا فرد به آن عادت کرده است و به دنبال راهی برای خلاصی از آن نیست. او احساس می کند که وجود این اضطراب بخشی از شخصیت اوست و باید با آن کنار بیاید. این نوع اضطراب مزمن می تواند منجر به سکته ی قلبی، سکته ی مغزی و حتی خودکشی در فرد شود. 

 

استرس حاد و وخیم 

بدترین نوع اضطراب ، استرس حاد و وخیم است که افراد هیچ کنترلی روی آن ندارند و نمی تواند افسار آن را به دست گیرند. برای کاهش این اضطراب حتما باید به یک روانشناس با تجربه و متخصص مراجعه کرد تا با کمک او بتوان کنترل کمی روی آن پیدا کرد. 

 

معرفی مهم ترین عوامل استرس زا 

همانطور که بیان کردیم عوامل مختلفی وجود دارد که می توان باعث اضطراب شود که به آن ها عوامل استرس زا گفته می شود. هر کسی در مواجه با این شرایط و عوامل ممکن است برخورد متفاوتی داشته باشد اما می توان عواملی را به صورت کلی بیان کرد که می تواند برای همگان استرس زا باشد. 

 

  • مرگ و فوت یکی از عزیزان می تواند عامل مهمی در به وجود آمدن استرس باشد که همگان در مواجه با آن دچار ناراحتی و اضطراب می شوند. 

  • بی پولی و نداشتن شغل از دیگر عوامل مهمی است که باعث ایجاد اضطراب می شود. این مورد برای مردان بسیار مهم است زیرا مسئولیت امرار معاش خانواده بر عهده ی آنان است و در صورت نداشتن پول و شغل مناسب دچار این مشکل می شوند. 

  • یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد بیماری برای خود یا یکی از عزیزان می باشد. بیماری های خاص و مشکل دغدغه ی زیادی برای افراد به وجود می آورد که می تواند برای فرد استرس زا باشد. 

  • طلاق و جدایی می تواند از دیگر عوامل مهم در این زمینه به شمار رود. 

  • ازدواج، بارداری، بازنشسته شدن و … از اتفاقات معمولی است که برای هر کس به وجود می آید و می تواند باعث به وجود آمدن اضطراب شود. 

  • به وجود آمدن مشکلات جنسی و ناتوانی در برقراری رابطه ی جنسی از دیگر عوامل مهم در این زمینه به شمار می رود که می تواند ذهن افراد را به خود مشغول کند. 

  • از دست دادن کار و اخراج شدن از دیگر عواملی است که می تواند باعث به وجود آمدن اضطراب شود. 

 

چند علامت خطر خانواده های پر استرس 

آیا در مورد علائم خطر “خانواده های پر استرس” اطلاع دارید؟ “استرس بیش از حد” در خانواده ها بر روی تمام اعضای خانواده تاثیر منفی میتواند بگذارد مثل افزایش میزان بیماریهای جسمی، روانی و روان-تنی یا سایکوسوماتیک در این اعضای خانواده خانواده های پراسترس نشانه های خطری وجود دارند که در ادامه دکتر ندا فرزانه روانپزشک و خانواده درمانگر به آنها اشاره می کند. 


هر پدر و مادری در جامعه امروزی این حقیقت را متوجه شده است که هر چند ناخواسته اما استرس بخشی از زندگی خانواده  های امروزی شده است. بسیاری از والدین، استرس ناشی از موضوعاتی مانند زمان خواب یا نحوه برخورد با بچه ها در مورد انجام روزمره تکالیف و یا درس خواندن برای کنکور را به عنوان یک جزء اجتناب ناپذیر زندگی پذیرفته اند.

 

بنابراین، بعضی از مواردی که در زندگی روزمره با آن روبرو هستیم و ممکن است که به مرور برای ما عادی باشند، در صورتی مدیریت درست نشدن میتوانند به عوامل استرس زایی تبدیل شوند که در نهایت، مجموعی از این عوامل استرس زا بخصوص با گذشت زمان میتوانند به صورت عوامل خطری برای صلب آرامش و آسایش خانواده باشند.

 

متاسفانه نتیجه به صورت تبدیل شدن خانه  ای که از آن انتظار همدلی و آرامش برای فرد فرد اعضای خانواده میرود، به خانه  ای پر از ترس،خشم و استرس است. 

بعضی از علائم خطر خانواده هایی که پر استرس هستند به شرح زیر هستند: 

 

اعضای خانواده کمتر از حد معمول می خوابند 

وقتی استرس در خانواده بیش از حد افزایش می یابد، یکی از نخستین مسائلی که تحت تاثیر قرار می گیرد، “خواب” است که میتواند به صورت مختل شدن کیفیت و یا کمیت خواب باشد که اغلب برای اعضای خانواده همراه با بی خوابی است. کمبود خواب میتواند تاثیرات منفی فراوانی بر روی شما و فرزندان  تان ایجاد کند که یکی از شایعترین این موارد به صورت استرس و اضطرب می باشد که البته استرس نیز میتواند متعاقبا موجب بی خوابی شود که در نهایت این دور باطل همچنان ادامه می یابد.

 

یکی از بهترین راه کارها برای تنظیم ساعت خواب و بیداری در فرزندان که برای والدین میتواند موثر باشد این است که اگر احساس می کنید کودکان  تان کم خواب از گذشته شده اند، سعی کنید آن ها را نیم ساعت زودتر به رختخواب بفرستید. این کار را درباره خودتان هم انجام دهید تا شاهد یک تغییر واقعی در فضای خانواده باشید. 

 

 

اینجا بخوانید:

راه هایی برای مقابله با افراد مغرور 

 

 

 

بالا رفتن میزان کلامی پرخاشگری در بین اعضای خانواده 

هر قدر که والدین و یا فرزندان استرس بیشتری را تجربه کنند، تمایل بیشتری به بالا بردن میزان صدا و ایجاد بگومگو های غیر ضروری پیدا می  کنند. اگر فرزندان  تان در گفت و گوها فریاد می کشند، همه تلاش  تان را بکنید تا با اطمینان و آرامش بیشتری پاسخ آن  ها را بدهید و این آرامش را به آن  ها منتقل کنید چون این مسئله میتواند بخاطر افزایش سطح اضطراب ناخودآگاه در آنها باشد.

البته اگر شما هم در مقابل فریاد بکشید، هیچ گونه کمکی به شرایط نمی کند. بنابراین بهتر است که در آن لحظه گفت و گو را متوقف کنید. به فرزندان  تان بگویید ما هردو نیاز به آرامش داریم و بهتر است که در شرایط بهتر و زیر نظر روانپزشک و یا روانشناسی که در این زمینه با تجربه اند، با یکدیگر صحبت کنیم. 

 

اعضای خانواده کمتر از معمول با یکدیگر وعده های غذایی میل میکنند 

وقتی که یکی از اعضای خانواده استرس بیش از حد دارند و این استرس را با رفتارهای غیرکلامی و یا کلامی به بقیه اعضا نیز منتقل میکنند، این احتمال افزایش می یابد که فرزندان نیز رفتارهای مقابله جویانه ای انجام خواهند داد. به طور مثال، کمتر سر میز غذا حاضر شدن برای این که با شما صحبت نکنند، عدم انجام به موقع تکالیف و یا اصرار برای اینکه به مدرسه نروند.

 

 

PicsArt_03-05-11.10.43

 

 

از کارهای مفید برای تشویق این که خانواده را سر میز غذا گرد هم بیاورید، میتواند به صورت نوشتن جملات مثبتی درباره خانواده  روی کاغذ و بلند خواندن آنها هنگام صرف غذا در حضور همسر و فرزندان میباشد.

انجام این عمل میتواند باعث شود که بچه  ها غذا را در جوی آرام و مثبت و در حضور والدین خود میل کنند. انجام این مسئله میتواند به تحکیم بنیانهای خانواده و افزایش صمیمیت اعضای خانواده کمک فراوانی کند. 

 

فرزندان  منزوی شوند 

بعضی از بچه  ها وقتی استرس زیادی را تحمل می  کنند، منزوی می  شوند و خودشان را از دیگران دور  می کنند. بچه  های بزرگ  تر ممکن است خود را در اتاق حبس کنند اما واکنش بچه  های کوچک  تر احتمالا خودداری از بازی با دیگر بچه  ها خواهد بود.

 

یکی از بهترین توصیه ها به والدین در این موارد این است که در چنین حالتی با فرزندتان صحبت و او را از این موضوع مطمئن کنید که ارتباط عاطفی بالایی بین شما و او برقرار است و او می تواند درباره هر موضوعی با شما بدون نگرانی از تنبیه و یا سرزنش شدن صحبت کند. البته راهکارهای سریع و موثری نیز مثل دوش گرفتن یا تنفس عمیق برای کاهش سریع اضطراب وجود دارند که این کارها به طور موقتی میتوانند آنها را آرام تر کند. 

 

 اختلال در عملکرد شغلی 

استرس بالا میتواند باعث کاهش کارائی در عملکرد روزانه شود زیرا استرس بالا، توانایی تمرکز و سازمان دهی مغزی را کاهش میدهد، آن هم درست در زمان هایی که نیاز به عملکرد دقیق و حرفه ای دارید. یکی از دقیق ترین راهکارها در این مواقع این است که منبع استرس را شناسایی و با همسر برای از بین بردن آن همفکری کنید.

 

به عنوان مثال اگر آماده شدن همزمان شما و بچه ها هنگام صبح باعث می شود، روزتان را با عصبانیت و استرس آغاز کنید، راهکاری برای آن بیابید. به عنوان مثال نیم ساعت زودتر بیدار شوید یا بخشی از کارهای تان را از شب قبل انجام دهید. 

 

کاهش احساس رضایت مندی در اعضای خانواده 

استرس مزمن، بر روی بدن در هر سن و سالی تاثیرات منفی فراوانی دارد. وقتی خانواده در شرایط پر استرسی قرار دارد مثل استرس شغلی و یا مالی، سیستم ایمنی اعضای خانواده ضعیف می شود و احتمال ابتلا به بیماری های روانی مثل افسردگی و یا اضطراب افزایش می یابد. در این شرایط، بچه های کوچک تر معمولا از دل درد، سردرد یا کابوس های شبانه شکایت می کنند و اعضای بزرگ تر دچار درد گردن، شانه، پشت و گاهی نیز دچار بی خوابی می شوند.

در چنین شرایطی، علاوه بر افزایش ساعت های خواب، از تمیز نگه داشتن دست ها و تحرک کافی خود و اعضای خانواده تان مطمئن شوید. برای این که ضمن جلوگیری از بیماری ها با عامل استرس زا نیز مقابله کنید، یک توصیه ساده و قابل انجام در این موارد به صورت انجام دادن فعالیت های لذت بخش مانند بازی های خانوادگی شبانه یا دیدن فیلم میباشد. 

 

 نبودن ساعات کاری خالی در برنامه روزانه اعضای خانواده 
نبودن ساعات کاری خالی در برنامه روزانه اعضای خانواده به صورت حقیقتی غیر قابل اجتناب و بعضا به صورت عاملی برای پز دادن و یا فخر فروشی به دوستن و یا اطرافیان در زندگی مدرن امروزی تبدیل شده است.

این که بچه ها بعد از مدرسه به کلاس های آموزشی بروند و بعد از آن هم به فعالیت های فوق برنامه دیگری بپردازند، فشار زیادی به همه اعضای خانواده وارد می کند و می تواند استرس صبحگاهی سروقت رسیدن به مدرسه، سرکار و غیره را افزایش دهد.

به عنوان مثال اگر متوجه شدید درحال این طرف و آن طرف دویدن هستید تا سر وقت به مدرسه یا سرکار برسید، چند لحظه بایستید، ۱۰ نفس عمیق بکشید و دوباره به آماده کردن خودتان مشغول شوید.

این که با آرامش همه وسایل مورد نیازتان را بردارید اما چند دقیقه دیرتر برسید، کمتر از این که بعد از رسیدن به مدرسه یا سرکار متوجه شوید چیزی را فراموش کرده اید به شما استرس وارد خواهد کرد. اما راهکار بلند مدت، کاستن از میزان فعالیت ها و برنامه های خود و فرزندان  تان است. 

 

با عوامل استرس زا در خانواده چه کنیم؟ 

استرس همانند سایر حس ها، چیزی معمولی است که همه در زندگی اشان تجربه می کنند. همه ما تا حالا استرس را در شرایط مختلف و به میزان مختلف تجربه کرده ایم. یکی از این شرایط وجود استرس در خانواده است که ممکن است مقداری پیچیده تر از سایر استرس ها باشد. زیرا وقتی شما در خانواده استرس زا بزرگ شوید، این موضوع قطعا بر سایر جنبه های زندگی شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. 

آشنایی با عوامل استرس زا در خانواده و یا به طور کلی تر، آشنایی با عوامل استرس زا به شما در شناسایی آن، قبول کردن آن و مدیریت شرایط بسیار می تواند کمک کند. استرسی که مدیریت نشود باعث به وجود آمدن سطح بالاتری از استرس می شود و در نهایت اگر از آن جلوگیری نشود می تواند منجر به مشکلات بزرگتری شود.

از جمله مشکلات ناشی از استرس در خانواده می توان به عدم موفقیت در کارها، بیماری های اعصاب و روان و بیماری های فیزیکی مانند فشار خون، قند خون و تضعیف سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. اگر سرپرست خانواده ای هستید و یا حتی به عنوان عضوی در خانواده خود مشاهده کردید که خانواده پراسترس و پر التهابی دارید باید سعی کنید که با استفاده از راهکارهایی استرس را در خانواده خود مهار کنید. 

در ادامه با چند راهکار برای کنترل استرس با ما همراه باشید: 

 

1. عوامل استرس زا درون خودت را بشناس 

قبل از این که به فکر وجود استرس در خانواده و عوامل استرس زا در خانواده باشید باید سعی کنید که دلایل استرس درونی خود را شناسایی بکنید. زیرا تا زمانی که خود شما مضطرب هستید نمی توانید اضطراب دیگری را از بین ببرید.

زمینه های استرس در خودتان را شناسایی کنید، تجربه نشان داده است که زمینه های اضطراب در یک خانواده بین اعضای آن تا حد زیادی مشترک است. به طور مثال اگر تحصیل برای شما با اهمیت باشد و ایجاد مشکل در آن شما را مضطرب می کند، به احتمال زیاد نیز در فرزندان شما ایجاد استرس می کند. 

 

2. فعالیت آرامش بخش برای خانواده 

کاهش استرس و اضطراب در خانواده می تواند توسط کارهایی که برای همه اعضای خانواده آرامش بخش هستند انجام دهید. ممکن است این فعالیت دیدن یک فیلم کمدی با خانواده باشد یا رفتن به یک رستوران و یا پیک نیک و … 

 

 

PicsArt_03-05-11.09.30

 

 

3. فعالیت های فیزیکی برای کاهش استرس را جدی بگیرید 

این کار یک تمرین فردی است ولی وقتی شما این کار را انجام بدهید می توانید به راحتی آن را به سایر اعضای خانواده خود آموزش دهید تا در مواقعی که در معرض استرس شدید قرار می گیرند بتوانند با استفاده از این کارها استرس خود را کنترل کنند. یکی از نقش های خانواده در پیشگیری از اضطراب فرزندان می تواند آموزش همین تکنیک های ساده فیزیکی باشد که در ادامه برای شما آورده ایم 

تنفس عمیق: وقتی که ضربان قلب شما بر اثر استرس بالا می رود سعی کنید با تنفس عمیق ذهن خود را بر روی چیزی دیگر متمرکز کنید. این کار را به مدت یک دقیقه انجام دهید 

دراز کشیدن و آرام کردن بدن: سعی کنید بدن خود را ریلکس کنید و ماهیچه های خود را شل کنید. این کار به آرامش اعصاب شما نیز کمک می کند. 

 

 

اینجا بخوانید:

خوراکی های نشاط آور

 

 

4. خواب کافی داشته باشید 

متاسفانه در دنیای مدرن امروزه، وسایل الکترونیک و موبایل ها تا تخت خواب ما نیز آمده اند اگر همسرتان و یا فرزندانتان عادت کرده اند که قبل از خواب نیز گوشی خود را به همراه داشته باشند باید سعی کنید این عادت را تغییر دهید. نقش خانواده در پیشگیری از اضطراب بسیار موثرتر از نقش آن در درمان اضطراب و استرس است و آموزش های این چنینی مواردی هستند که شما می توانید با تمرین کردن آن ها با خانواده خود در امر پیشگیری بسیار کمک کنید. 

داشتن خواب کافی شبانه باعث می شود که ذهن متمرکزی داشته باشید و همین موضوع باعث می شود که استرس کمتر به سراغ شما بیاید. 

 

5. قبول کردن احساسات 

هیچ  وقت به خانواده خود به گونه ای رفتار نکنید که آن ها احساسات و عواطف خودشان را از شما پنهان بکنند. ترس، غمگینی، استرس همگی مواردی هستند که یک فرد در زندگی بارها و بارها در سوح مختلف آن ها را تجربه می کند. 

بیان شدن احساسات اعضای خانواده در جمع باعث می شود که هر شخص حمایت خانواده را احساس بکند و علاوه بر این می تواند از تجربیات اعضای خانواده در آن زمینه استفاده بکند. این کار بسیار مهم و حیاتی است زیرا تاثیر خانواده در استرس را به خوبی نشان می دهد. در صورتی که شما به احساسات اعضای خانواده توجه نکنید و فرزند خودش را در این امر تنها ببیند استرس تنهایی نیز به او اضافه خواهد شد و وخامت اوضاع بیشتر می شود ولی هنگامی که بتواند با خانواده خود صحبت کند اطمینان خاطر دارد که می تواند از این شرایط نیز به سلامت عبور کند. 

 

6. انرژی اتان را برای چیزهایی که می توانید کنترل کنید ذخیره کنید 

موارد بسیار زیادی وجود دارند که شما هیچگونه کنترلی بر روی آن ها ندارید و اگر انرژی و زمان خود را صرف آن ها کنید به هیج نتیجه ای نخواهید رسید. ولی در مقابل اتفاقاتی که در خانه شما و برای خانواده شما می افتد به طور کامل تحت نظر شما است و شما به آن ها احاطه دارید. سعی کنید از این فرصت به خوبی استفاده کنید و انرژی اتان را برای مدیریت استرس در خانواده صرف کنید. 

 

7. خنده بهترین درمان است 

اگر به یک خانواده پر استرس نگاه کنید متوجه می شوید چیزی که در این خانوده جای خالی اش احساس می شود خنده است!! شادابی و نشاط بزرگترین دشمن استرس و افسردگی هستند. سعی کنید محیط خانه را به فضایی شاد برای همسر و فرزندانتان تبدیل کنید. در طول هفته حداقل یک برنامه برای شادی خانواده در نظر بگیرید. نیازی نیست که حتما به سینما و یا گردش بروید. بلکه می توانید از برنامه هایی که همه اعضا از آن لذت می برند استفاده کنید 

به طور کلی سعی کنید که استرس را در خانواده خود به حداقل ترین سطح ممکن برسانید، تحقیقات نشان دهده اند که در خانواده پر استرس تربیت فرزندان با مشکلات جدی ای مواجه می شود که در زندگی آن ها بسیار موثر است. تیک های عصبی، نداشتن کنترل اعصاب، رنجش زود همه ناشی از استرس های دوران کودکی هستند که به وقت خودشان مورد درمان قرار نگرفته اند. 

 

8. مراجعه به فردی متخصص 

گاهی اوقات به علت شرایط حاکم بر خانواده پر استرس سطح این اضطراب به قدری پیشرفت می کند که دیگر نقش خانواده در کاهش استرس موثر نیست و باید از یک شخص متخصص کمک گرفت. 

 

تاثیر چیدمان خانه در کاهش استرس 

سبز ، یک رنگ بسیار آرامش دهنده است. سبز ، هماهنگی را افزایش و نگرانی را تسکین می دهد. خانه تان را با الحاقات سبز رنگ مثل گیاهان خانگی ، آراسته کنید. 

رنگ بر شیوه ای که احساس می کنیم اثر می گذارد. آن می تواند روی حالت های ما به صورت مثبت یا منفی اثر بگذارد. 

آیا شما از پوشیدن رنگهای مشخصی یا بودن در اتاقی که از رنگهای خاصی پر شده است ، احساس ناراحتی می کنید؟ 

آیا رنگهای دیگری هستند که شما را آرام می کنند؟ 

رنگهایی که ما می پوشیم و اطرافمان قرار می دهیم ، حالت درونی مان را منعکس می کنند. 

یاد بگیرید چطور با استفاده از رنگ ، استرس را کاهش دهید و یک حالت مثبت درونی ایجاد کنید. 

1 - خودتان را با رنگ صورتی محاصره کنید 

صورتی رنگ آسودگی خاطر است. باریکه های کوچکی از صورتی را در اطراف خانه برای ایجاد یک جو آرام ، اضافه کنید. شما می توانید از صورتی در دستشویی و حمام ، اتاق خواب یا باقی فضاها استفاده کنید. یک گرمکن صورتی یا الحاقات دیگر بپوشید تا انرژی تان را متعادل کند و آرامش درونی تان را افزایش دهد. 

  

2 - رنگ زرد را به زندگی تان اضافه کنید اگر احساس افسردگی و ضعف می کنید 

زرد ، یک رنگ عالی برای بالا بردن روحیه تان و کاهش استرس است. 

  

3 - رنگ آبی را برای یک محیط آرام و یک خواب خوب شبانه ، انتخاب کنید 

آبی ، یک رنگ بسیار آرام کننده است. آبی ، آسودگی خاطر و بهبودی را افزایش می دهد. اگر از بی خوابی رنج می برید ، خودتان را با اضافه کردن چندین مورد آبی به دکور اتاق خواب تان ، بخوابانید. رختخوابتان را در سایه هایی از آبی قرار دهید و لباس خواب آبی بپوشید. رنگ آبی همچنین یک رنگ خوب برای پوشیدن هنگام صحبت در جمع است چون ارتباط خوب را ارتقاء می دهد. 

  

4 - کمی رنگ سبز به محیط و جالباسی تان اضافه کنید 

سبز ، یک رنگ بسیار آرامش دهنده است. سبز ، هماهنگی را افزایش و نگرانی را تسکین می دهد. خانه تان را با الحاقات سبز رنگ مثل گیاهان خانگی ، آراسته کنید. اگر احساس خستگی می کنید، یک چیز سبز رنگ و حیات بخش بپوشید. 

  

 

PicsArt_03-05-11.10.13

 

 

5 - کمی بنفش در زندگی تان قرار دهید 

بنفش، رنگ هوشمندی ، آرامش و قوت است. آن را برای آرامش درونی بپوشید. از آن برای ارتقاء محیط آرام درون خانه تان استفاده کنید. 

  

6 - رنگ سفید کلاسیک را برای یک ظاهر و احساس تمیز ، انتخاب کنید 

سفید ، پاک کننده و تصفیه کننده است. هنگام استفاده در دکور خانه ، سفید یک ظاهر تازه و تمیز به دست می دهد و واقعا یک اتاق را باز می کند. عمده جالباسی تان را سفید کنید.

پوشیدن سفید کمک می کند تا ذهنتان را پاک کنید و روحتان را خالص کنید. یکی از مهمترین چیزها در مورد استفاده از رنگ سفید در خانه یا جالباسی این است که به همه چیز می آید.

حتما لباس ها و دکور سفیدتان را تمیز نگه دارید چون سفیدی که گرفته و چرک به نظر برسد همان تاثیر را در احساساتتان خواهد داشت. 

 

اینجا بخوانید:

افسردگی دشمن نامرئی

 

 

مردم معمولا رنگ‌ها را بر اساس سلیقه شخصی یا هماهنگ با رنگ دیگر وسایل خانه انتخاب می‌کنند. اما هنگام انتخاب رنگ باید تاثیر آن روی احساسات مان را نیز در نظر بگیریم.

بعضی رنگ‌ها مثل خاکستری بعد از یک روز طولانی و پر استرس حس خوبی به ما نمی‌دهند و حتی باعث ایجاد احساس خستگی و افسردگی می‌شوند. 

 

زرد روشن 
 
رنگ زرد به بعضی افراد احساس اضطراب می‌دهد. درست است که این رنگ ویژگی‌های خوبی نیز دارد، اما استفاده از آن در اتاق کمی تند و خشن است. 
 
قهوه‌ای مایل به قرمز سوخته 
 
مراقب باشید که این رنگ را با رنگ قرمز بورگاندی اشتباه نگیرید. رنگ قهوه‌ای یک رنگ آرام بخش است، اما وقتی ترکیبی از رنگدانه‌های قرمز در آن وجود داشته باشد باعث ایجاد احساس اضطراب و عصبانیت می‌شود. به علاوه، چون یک رنگ گرم و تیره است فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد. 
 
زرد آفتابی 

 
این رنگ صرف نظر از این که به دکوراسیون پاییزی جلوه زیبایی می‌دهند اگر در به کار بردن آن زیاده روی شود ذهن را بیش از حد تحریک کرده و باعث سردرد می‌شود. 
 
قهوه‌ای تیره 
 
اگر می‌خواهید برای اتاق از رنگ آرام بخش قهوه‌ای استفاده کنید باید در انتخاب طیف آن دقت کنید. به عنوان مثال رنگ قهوه‌ای تیره باعث افسردگی و تحلیل انرژی می‌شود. از این رنگ به عنوان رنگ حاشیه استفاده کنید و برای دیوار اتاق از طیف‌های روشن‌تر استفاده کنید. 
 
صورتی پاستلی 
 
انتخاب طیف مناسب صورتی کمی سخت است، چون خیلی از آن‌ها کودکانه و بیش از حد دخترانه هستند. مثل صورتی پاستلی که یک فضای افسرده کننده ایجاد می‌کنند. 
 
خاکستری در آشپزخانه و پذیرایی 
 
این رنگ در اتاق خواب و حمام آرامش بخش است، اما طراحان استفاده از آن را در آشپزخانه و اتاق‌های دیگر توصیه نمی‌کنند. رنگ خاکستری را در آشپزخانه و پذیرایی به کار نبرید مگر این که بخواهید اشتهای خود را کم کنید. 
 
قرمز روشن 
 
اگر تمام دیوار اتاق را قرمز کنید در شما احساس خشونت و استرس ایجاد می‌کند. اگر علاقه زیادی به این رنگ دارید از آن به عنوان رنگ حاشیه استفاده کنید. 
 

روان‌درمانگران معتقدند بین محیط و سلامت روان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. اگر استرس دارید و بیشتر اوقات خود را در خانه می‌گذرانید، باید عناصر استرس‌‌زا را شناسایی کنید و سپس با اصول خاصی استرس را کاهش دهید. 

 

۱. شلختگی و بی‌نظمی محیط 

بی‌نظمی و شلختگی در خانه اشکال مختلفی مانند تخت نامرتب و ظرف‌های شسته‌نشده دارد که معمولا باعث ایجاد استرس می‌شود. 
اگر بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانید، بهتر است همیشه محیط اطراف خود را تمیز و مرتب نگه دارید، چراکه محیط تمیز باعث کاهش استرس و دوری از هر نوع تنش و اضطراب می‌شود. 

۲. نبود نور کافی در محیط 

نبود نور کافی ممکن است باعث استرس و خواب‌آلودگی در افراد شود. بر اساس مطالعات انجام‌شده در سال ۲۰۰۵، نور و به‌خصوص رنگ‌ها تأثیر زیادی بر روان افراد دارند. استفاده از نور سفید و سبز استرس و تنش را به‌طرز معجزه آسایی کاهش می‌دهد. اگر بیشتر اوقات در خانه هستید، برای دور ماندن از استرس می‌توانید از لامپ‌های سبز و سفید استفاده کنید و درها و پنجره‌ها را برای نور طبیعی خورشید و هوای تازه باز بگذارید. 

۳. فضای کوچک و تنگ 

فضای کوچک و تنگ، به‌خصوص اگر بدون پنجره باشد، باعث ایجاد استرس می‌شود. چیدمان وسایل خانه راز مدیریت استرس است. اگر در خانه کار می‌کنید، سعی کنید فضایی بزرگ‌تر و با پنجره را انتخاب کنید و برای تقویت روان خود روزانه چند دقیقه زیر نور خورشید قدم بزنید. 

۴. یکسان‌بودن محیط کار و محیط استراحت 

به‌خاطر همه‌گیری کرونا دورکاری برای افراد اجباری شد و بسیاری نتوانستند خود را با محیط کار و محیط استراحت وفق دهند و همین امر باعث ایجاد استرس بود. اگر در خانه کار می‌کنید، باید در ذهنتان نیز محل کار و محل استراحت را از هم جدا کنید و اگر توانستید، اتاق مجزا برای هرکدام داشته باشید. به‌گفته روان‌درمانگران حتی اگر بتوانید تخت‌خواب خود را دورتر از میز کار قرار دهید، تأثیر زیادی بر مدیریت استرس خواهد داشت. 

۵. وسیله‌های قدیمی 

وسایل قدیمی مثل کاناپه یا میز قدیمی می‌توانند باعث ایجاد استرس در افراد شوند. بهتر است از شر وسایل کهنه خود خلاص شوید و آرامش درون خود را تضمین کنید. 

۶. صدای تلویزیون 

صدای تلویزیون تنش و اضطراب ایجاد می‌کند، به‌خصوص اگر اخبار در حال پخش باشد. اگر تلویزیون نمی‌بینید، آن‌ را خاموش کنید. 

توصیه‌هایی برای کاهش استرس 

اولین قدم قبل از مدیریت استرس این است که تشخیص دهید واقعا دچار استرس هستید یا نه. علائم رایج استرس عبارت‌اند از: 

  • علائم فیزیکی: سردرد، تپش قلب، عرق کف دست، خشکی دهان، معده‌درد، مشکلات خواب و تمرکز. 

  • علائم عاطفی و احساسی: افسردگی، اضطراب، کابوس‌های شبانه، گریه‌های مکرر. 

  • علائم رفتاری: تغییر اشتها، بی‌حوصلگی، پرخاشگری، عصبانیت، کمبود انرژی، انزوای اجتماعی، کاهش میل جنسی

 

۱. به موسیقی ملایم گوش کنید 

فواید موسیقی همیشه معجزه می‌کند. موسیقی‌های بی‌کلام و آرامش‌بخش را در فضای خانه پخش کنید و از آن لذت ببرید. این سبک موسیقی برای کاهش استرس بسیار مفید است. 

۲. محیط اطرافتان را مرتب کنید 

هر چیزی را که لازم ندارید دور بریزید و اطراف خود را تا می‌توانید تمیز و مرتب نگه دارید. میز کارتان را منظم کنید. همان‌طور که گفته شد، محیط شلوغ می‌تواند باعث ایجاد آشفتگی و استرس شود. 

۳. اهداف کوچک و واقع‌بینانه تعیین کنید 

اهداف واقع‌بینانه و کوچک برای خود تعیین کنید و آنها را باثبات و مستمر انجام دهید. با خودتان صادق باشید و برای تلاش خودتان ارزش قائل شوید. مثلا می‌توانید فهرستی از کارهای ۳۰ثانیه‌ای معین کنید و هر روز آنها را انجام دهید و آخر هفته شاهد کاهش استرس و حال خوبتان باشید. 

۴. از نتایج کارهای خود لذت ببرید 

هر روز که شروع به کار و فعالیت در خانه می‌کنید، از نتیجه کارهای خود لذت ببرید و حتی به خودتان پاداش بدهید، مثلا خود را به یک فنجان قهوه دعوت کنید یا از رایحه‌درمانی برای کاهش استرس‌های روزانه استفاده کنید. برای اینکه هر روز بتوانید نتیجه کارهای خود را ببینید، با اثر مرکب شروع کنید و هر روز مقداری از یک کار را انجام دهید. 

۵. حرف بزنید 

اگر در خانه با یکی از اعضای خانواده‌تان به مشکل برخورده‌اید، باید با او صحبت کنید و خواسته‌هایتان را بگویید. این کار علاوه بر حل مشکل، باعث افزایش عزت نفس شما می‌شود. هرچقدر عزت نفس بیشتری داشته باشید، استرستان هم کمتر خواهد شد. 

۶. به برنامه‌های خود سروسامان دهید 

برنامه‌ریزی همیشه اهمیت دارد. سعی کنید برای هر روزتان برنامه داشته باشید و آن‌ را حرفه‌ای سروسامان دهید. هر کاری را در زمان مناسب خودش انجام دهید و خارج از برنامه‌تان کاری نکنید. معمولا اگر بخواهید خارج از برنامه‌تان کاری کنید، حتما دچار استرس خواهید شد. اولویت‌بندی شرط اساسی برای سروسامان‌دادن به برنامه‌هایتان خواهد بود. 

۷. مراقبه و یوگا را امتحان کنید 

مراقبه و یوگا معجزه‌اند. سعی کنید هر روز زمانی را به انجام مراقبه و یوگا اختصاص دهید. با اینکار ذهن خود را از هر تنش و استرسی دور و فقط در زمان حال زندگی می‌کنید. با مراقبه می‌توانید آرامش درونتان را در بدترین شرایط ممکن نیز حفظ کنید. 

۸. کارها را عقب نیندازید 

باور کنید عقب‌انداختن کارها یا اهمال‌کاری خیلی بیشتر از انجام کار استرس ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید حالتان همیشه خوب باشد، فقط شروع به کار کنید و ادامه‌اش بدهید. 

۹. بپذیرید بعضی چیزها ورای اختیار شما هستند 

این مسئله را بپذیرید و برای خود استرس ایجاد نکنید. تشخیص به‌موقع اینکه نمی‌توانید بعضی شرایط را کنترل کنید، بسیار برای روان شما مفید خواهد بود و شما را از استرس دور خواهد کرد. 

۱۰. تفریح کنید 

زمانی را برای تفریح تعیین کنید. بیرون بروید، سفر کنید، با بچه‌هایتان وقت بگذرانید، با حیوان خانگی‌تان بازی کنید، بازی‌های شاد با دوستانتان انجام دهید و سعی کنید اوقات شادی برای خود بسازید. تفریح بهترین گزینه برای کاهش انواع تنش و استرس است. 

۱۱. محیط خانه را پر از آرامش کنید 

استفاده از لامپ‌‌های سبزرنگ، انواع شمع و عود، گیاهان و کاغذدیواری یا رنگ شاد می‌تواند به شما حس آرامش القا کند و در کاهش استرس بسیار مفید باشد. 

۱۲. غار تنهایی داشته باشید 

همه ما نیاز داریم که گاهی اوقات به خودمان فضا دهیم و در غار تنهایی خود شروع به فکرکردن کنیم. برای این کار یک کاناپه یا یک صندلی راحت در حیاط یا زیرزمین قرار دهید و گاهی به آنجا پناه ببرید و استرس خود را کاهش دهید. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار