|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۰۶

انواع شغل های فریلنسری وجود دارد که می‌توان با ماندن در خانه آن‌ها را انجام داد؛ فقط کافی است بدانیم سازوکار فریلنسری چگونه است.

امروز می‌خواهیم درباره افرادی صحبت کنیم که به اصطلاح، «خودشان، آقای خودشان هستند». این قشر از نیروی کار، فریلنسر (Freelancer) یا آزادکار نام دارند. فریلنسرها معمولاً هر زمان که بخواهند کار می‌کنند که خب، این خودش نوعی مزیت به حساب می‌آید. با این حال، در فریلنسینگ یا آزادکاری هم همیشه وضع گل‌و‌بلبل نیست و مشکلات مربوط به خودش را دارد.

در سال‌های اخیر به دلیل گسترش و توسعه بیش از حد اینترنت و فضای وب، بستر مناسبی برای افراد زیادی پدید آمده است تا بتوانند به راحتی و بدون نیاز به حضور فیزیکی در شرکت‌ها و مجموعه‌ها، کسب درآمد داشته باشند.

هر فردی خیلی راحت می‌تواند در هر نقطه‌ای که باشد و فقط با دسترسی به اینترنت با افراد مختلفی که نیاز به همکاری با نیرویی به صورت دورکاری دارند، ارتباط داشته باشد و پروژه‌های مختلفی را بر اساس نیاز آن‌ها و مهارت خود انجام دهد که به آن آزادکاری یا فریلنسرینگ می‌گویند.

امروز کسب درآمد شبیه یک جنگ شده است و هر کسی با سلاحی متفاوت در این کشمکش حضور پیدا می کند. یک نفر کارمندی می کند، دیگری فروشگاه می زند، برخی به دنبال کار آفرینی و ایجاد یک استارت آپ هستند و در نهایت عده ای، دورکاری و سایر شیوه ها را برای گذران زندگی انتخاب می کنند.

در بین همه روش هایی که برای کسب درآمد وجود دارد، روش فریلنسر که برخی آن را آزادکاری یا حق الزحمه ای‌ می نامند بیشتر از سایرین مورد توجه قرار گرفته است و روزبه روز بر تعداد کسانی که این شیوه کسب و کار را بر‌ می گزینند اضافه می شود.

انواع شغل های فریلنسری وجود دارد که می‌توان با ماندن در خانه آن‌ها را انجام داد؛ فقط کافی است بدانیم سازوکار فریلنسری چگونه است که در ادامه با انواع این شغل آشنا خواهید شد.

 

فریلنسری یا آزادکاری چیست؟

در ساده ترین تعریف، فریلنسری همان کاری است که در آن افراد شغل آزاد دارند و کارمند نیستند. درواقع فریلنسری کاری است که شما در آن با مدیر و رئیس و همکار (به صورت ثابت و همیشگی) سر و کار ندارید و کاملا آزادانه (Free) به فعالیت‌های خود می‌پردازید؛ شما به هیچ کارفرمای مشخصی در دراز مدت متعهد نمی‌شوید و به نوعی خودتان رئیس خودتان هستید. دقت کنید که این قضیه با مفهوم دورکاری کلا متفاوت است.

دورکاری یا کار ریموت به زبان ساده یعنی کار کردن از فاصله دور برای شخصی که قرار است از او پولی دریافت کنید و این شامل هر شکلی از به کارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات (استفاده از رایانه مثلا) از راه دور می‌شود. اما آزادکاری هم می‌تواند به صورت دورکاری و هم به صورت حضوری مستقیم انجام شود. بنابراین به مفهوم شغل آزاد، Freelancing و به کسی که شغل آزاد دارد و اصطلاحا آزادکار است، Freelancer گفته می‌شود.

 

 

« تاریخچه‌ی لغت فریلنسر (Freelancer) »

اصطلاح فریلنسر (Freelancer) بارها و بارها توسط والتر اسکات (Walter Scott) در رمان مشهور آیوانهو (Ivanhoe) به کار برده شده است. این لغت به جنگجویان مزدور قرون وسطایی اشاره دارد که هیچ‌گونه تعهدی به خاندان سلطنتی یا اشراف‌زادگان نداشتند.

توماس.آن براون (Thomas N. Brown) نیز پیش‌تر در کتاب دوران زندگی هیو میلر (The Life And Times Of Hugh Miller) از این اصطلاح استفاده کرد. بعدها لغتنامه‌ی انگلیسی آکسفورد این واژه را جزو افعال دسته‌بندی نمود (Freelance). با این حال، امروزه لغت فریلنس به شکل فعل، اسم، صفت و حتی قید در زبان انگلیسی کاربرد دارد.

 

« فریلنسر یا آزادکار کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ »

افراد آزادکار معمولا یا آنقدر شناخته شده هستند که به صورت خودکار به افراد مختلف معرفی می‌شوند و پروژه دریافت می‌کنند و یا این که از طریق یک سری سایت‌های پلتفرمی (سایت‌های فریلنسینگ ایرانی یا خارجی) پروژه را تقبل می‌کنند. گاهی هم به صورت موقت با یک شرکت یا آژانس تبلیغاتی قرارداد بسته و به صورت پروژه ای کار را جلو می‌برند.

اما چه چیزی باعث می‌شوند که افراد موقعیت طلایی و جایگاه امن خود را در شرکت ترک کرده و به مشاغل فریلنسری رو بیاورند؟ در اینجا تعدادی از جالب ترین دلایل این قضیه را باهم بررسی می‌کنیم.

خیلی از فریلنسرها می‌گویند که می‌خواهم با لباس راحتی کار کنم و محدودیت و سختی کار در شرکت را نداشته باشم. برخی دیگر می‌گویند نمی‌خواهم سر یک تایم مقرر (مثلا ۸ صبح) بیدار شوم و تا یک زمان مشخص، موظف به انجام کار باشم چرا که با این شیوه تایم کافی برای انجام کارهای دلخواه و مهارت آموزی ندارم. علاوه بر این موارد، اکثر فریلنسرها هم معتقدند که حقوق حاصل از پروژه‌های فریلنسینگ چند برابر حقوق کارمندی است و همین باعث می‌شود که افراد فریلنسر بودن را بر کارمند بودن ترجیح دهند.

 

« نحوه شروع کار به عنوان یک فریلنسر »

  • ولین قدم شما برای فریلنسر شدن این است که با در نظر گرفتن علایق و امکانات خود و بازار کار، شروع به مهارت آموزی کنید و در یک حوزه متخصص شوید.
  • برای اینکه کسی بتواند به عنوان یک فریلنسر کار کند، باید توانمندی‌ها و مهارت‌هایی جهت ارائه به مشتریان احتمالی خود، داشته باشد.
  • بعد از اینکه مهارت و شغل خود را انتخاب کرد، باید از طریق یک برنامه مربوط به کسب و کار، سایت‌های اینترنتی و یا حتی از طریق صفحات مجازی، کارش را معرفی کند.
  • وب‌سایت‌هایی وجود دارند که به افراد این فرصت را می‌دهند تا خود و مهارت‌هایشان را معرفی کنند و نمونه کارهایشان را در آنجا ثبت کنند تا کارفرمایان بتوانند آن‌ها را بر اساس نیازهای مجموعه خود انتخاب نمایند.
  • آن‌ها می‌توانند در همه شبکه‌های اجتماعی کارشان را معرفی کنند، اما یک پروفایل لینکدین می‌تواند بسیار مفید باشد. چون به عنوان یک رزومه آنلاین برای آن‌ها عمل می‌کند. باید به این نکته توجه داشت که کارفرمایان حرفه‌ای از لینکداین استفاده می‌کنند، چون منبع خوبی برای پیدا کردن کارهای انجام شده توسط یک فریلنسر می‌باشد.
  • هر فریلنسر نیازمند یک شماره موبایل یا شماره تلفنی است که مختص به کارش باشد و بتواند در اختیار کارفرمایان قرار دهد.
  • یک کارت ویزیت با طراحی مناسب نیز می‌تواند در دریافت پروژه‌های متعدد برای آن‌ها مفید باشد.

« چگونه خودمان را معروف کنیم؟ »

به اسم خودتان مانند یک برند، اعتبار ببخشید. هرگز فراموش نکنید که به عنوان یک فریلنسر برای خودتان کسب‌وکار دارید. در واقع، با شناساندن خود، محصولتان را معرفی می‌کنید. به این فکر کنید که چه چیزی باعث می‌شود شما از رقبا متفاوت‌تر به نظر برسید. آیا شما شوخ‌طبع هستید؟ آیا شما واقعاً کارآمد هستید؟ آیا شما سابقه آموزشی قوی دارید؟ از هرکدام از ویژگی‌های مطلوبتان، به نفع خود استفاده کنید.

اسم و اعتباری که برای خود ساخته‌اید، به تنهایی بیانگر رزومه شما نخواهد بود. فعالیت‌های شما در فضای مجازی، کارت ویزیت شما و در نهایت، هر چیزی که از طریق آن با مشتریان‌تان ارتباط برقرار می‌کنید وسیله‌ای برای شناساندن شما خواهند بود.

فرصت‌ها را غنیمت بشمارید. وقتی می‌خواهید کاری را شروع کنید، قاعدتاً نمونه کار زیادی برای نشان دادن به مشتریانتان نخواهید داشت. پس، بهتر است به جای اینکه به دنبال ساختن رزومه باشید، از هر فرصتی برای نمایش توانایی‌هایتان استفاده کنید. حتی حاضر باشید کارها را به قیمت ارزان‌تر انجام بدهید یا حتی مجانی! تجربه‌ای که از این کار کسب می‌کنید به شما کمک خواهد کرد در آینده قدرت مانور بیشتری داشته باشید. افراد ضعیف، شانسی برای انتخاب شدن ندارند، اما به یاد داشته باشید اغلب فریلنسرها از هیچی شروع کرده‌اند.

PicsArt_22-07-20_14-25-55-819

کسب‌وکارتان را در فضای مجازی گسترش بدهید. برای خودتان یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید و در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، لینکدین و ... فعال باشید. هرچه مردم سریع‌تر به شما دسترسی داشته باشند، مطمئناً برای شما بهتر خواهد بود. وقتی برای کاری درخواست یا رزومه ارسال می‌کنید، می‌توانید از لینک‌ها با پلتفرم‌های مختلف برای معرفی خود استفاده کنید. این کار به کارفرمایان این امکان را می‌دهد که به راحتی سابقه شما را چک کنند.

اهمیت انجام این امور در این است که تمامی فرصت‌های شغلی را در مسیر شما قرار خواهد داد. حتی اگر در اول کار، درآمد بالا نداشته باشید، حداقل به خاطر تجربه‌ای که از انجام دادن آن کار کسب می‌کنید، ارزشش را خواهد داشت.

برای کار بجنگید. در دنیای فریلنسرها، به کسی پول می‌دهند که زرنگ، مصمم و رقابت‌طلب باشد (این را یک فریلنسر به شما می‌گوید!). تنها به خاطر اینکه وب‌سایت یا اسم و برند شخصی دارید، منجر به این نمی‌شود که کارفرمایان سراغ شما را بگیرند. پیشنهاد بدهید و باز پیشنهاد بدهید. هر چه بیشتر برای انجام دادن کارها پیشنهاد بدهید، احتمال قبولی‌تان بیشتر است. شما بایدبرای گرفتن کارهای موردعلاقه‌تان تلاش کنید.

 

« بهترین سایت های فریلنسری ایران »

یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود فریلنسرهای تازه کار نتوانند پروژه تقبل کنند، عدم شناخت است. درواقع این افراد نمی‌دانند که کدام شرکت ها به تخصص آن‌ها نیاز دارند و متقابلا شرکت ها نیز در شناسایی افراد شایسته و متخصص حوزه دلخواه خود چالش دارند. بنابراین در این باز داغ فریلنسینگ، یک سری سایت های قانونی به وجود آمدند که به عنوان پلتفرم، ارتباطی ساده بین کارفرما و افراد آزادکار ایجاد کنند.

درواقع این سایت‌ها با ایجاد یک فضای ساده و محیط پرداخت امن و دریافت کارمزد، افراد متخصص را به کارفرما‌ها (شرکت ها) متصل می‌کنند تا روند تقبل پروژه با سهولت بیشتری انجام شوند. در ادامه به چند مورد از بهترین سایت های فریلنسری ایرانی اشاره می‌کنیم:

خانمی به دنبال بهترین سایت فریلنسری_انواع مشاغل فریلنسری

  • پونیشا
  • انجام میدم
  • پارسکدرز
  • ورکفا
  • کارلنسر
  • کاریشه
  • تایپایران
  • سان تایپ
  • پل دیزاینر

 

پل دیزاینر

پل یکی از سایت‌های فریلنسینگ  ایرانی است که فقط در حوزه هنر و طراحی فعالیت می‌کند. پل رابط طراح و کارفرما می‌باشد. کارفرمایان برای ثبت سفارش طراحی گرافیک، معماری و دکوراسیون، نقاشی، هنر و مدل سازی می‌توانند به این سایت اعتماد کنند. همچنین فریلنسر‌ها نیز می‌توانند با عضویت در این سایت کسب درآمد کنند. این سایت تنها سایت فریلنسر ایرانی می‌باشد که به هر دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس کاربران می‌باشد.

مزیت اصلی پل نسبت به سایر رقبا، مشخص بودن تعرفه طراحی می‌باشد. کارفرمایان می‌توانند قبل از تعریف پروژه، پورتفولیو و تعرفه طراحان را مشاهده  و مقایسه کنند.

 

« کدام مهارت ها متمم برای فریلنسرها مفید است؟ »

بسیاری از مهارتهای متمم می‌توانند برای فریلنسرها مفید باشند. اما حداقل چهار درس وجود دارد که اگر فریلنسر هستید، پیشنهاد ما این است که آن‌ها را جدی بگیرید:

 
  • مهارت مذاکره

می‌دانیم که در شرایط رقابتی فعلی، بدون مذاکره موفق نمی‌توان پروژه گرفت. مذاکره صرفاً به مذاکره تنظیم قرارداد محدود نیست. چون در طول پروژه هم،‌ دائماً چانه‌زنی بر سر جزئیات پروژه برقرار است و در نهایت، گرفتن پول هم ماجراها و دردسرهای خودش را دارد.

بنابراین می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که فریلنسرها دائماً با مذاکره و متقاعدسازی سر و کار دارند و اگر در این زمینه قوی نباشند، هرگز نمی‌توانند به یک فریلنسر موفق تبدیل شوند.

به همین علت، متمم یادگیری مذاکره را به عنوان مهارتی مهم برای فریلنسرها ضروری می‌داند.

 

  • مهارت مدیریت پروژه

مهارت دیگری که همه‌ی مشاغل فریلنسری به آن نیاز دارند، مدیریت پروژه است. مدیریت پروژه فقط به پروژه‌های بزرگ نفت و گاز محدود نمی‌شود. حتی یک کار کوچک و مختصر دو هفته‌ای هم،‌ به مهارت مدیریت پروژه نیاز دارد.

می‌توانیم بگوییم هر فریلنسر یک مدیر پروژه است که باید یک پروژه موفق را تحویل دهد.

بنابراین به عنوان یک فریلنسر باید بتوانید برنامه ریزی و کنترل پروژه انجام دهید و بیانیه کلیات پروژه را بنویسید و آرزوها و رویاهای کارفرما را به لیستی واقع‌بینانه از اقلام قابل تحویل تبدیل کنید.

درس مدیریت پروژه های کوچک می‌تواند در زمینه اجرای پروژه های فریلنسری به شما کمک کند.

 

  • مهارت گزارش نویسی

از لحظه‌ای که پروپوزال یک پروژه را می‌نویسید و به کارفرما ارائه می‌دهید تا وقتی که صورتجلسه پایان کار را تنظیم می‌کنید، درگیر گزارش نویسی هستید.

هم‌چنین در تمام مدتی که پروژه به پیش می‌رود، لازم است گزارش پیشرفت کار تنظیم کرده و برای کارفرما ارسال کنید.

خوش‌مان بیاید یا نیاید، بسیاری از کارفرماها به جای کار، به گزارش کار پول می‌دهند. حتی اگر نگاه مستقیم مشتری چنین نباشد، واحد مالی و حسابداری، عاشق گزارش‌های شماست و با دریافت گزارش،‌ زودتر قانع می‌شود که پول شما را پرداخت کند.

مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، گزارش نویسی یک ابزار قدرتمند ارتباطی هم هست که می‌تواند اختلافات میان شما و کارفرما را به حداقل ممکن برساند و در مدیریت تعارض به کمک‌تان بیاید.

به همین علت، پیشنهاد ما به فریلنسرها این است که برای گزارش نویسی وقت بگذارند.

 

  • مشاوره مدیریت

فریلنسری یک دنیای بسیار بزرگ با طیف گسترده‌ای از مشاغل است. اما بررسی‌های ما نشان داده که بسیاری از دوستان متممی که علاقه‌مند به کار فریلنس هستند، از میان انواع مشاغل فریلنسری شغل مشاوره مدیریت را به عنوان مسیر شغلی آینده خود برگزیده‌اند.

اگر شما هم از جمله‌ی همین دوستان هستند و به مشاوره مدیریت علاقه‌مندید، پیشنهادمان این است که علاوه بر درس‌های بالا به درس مشاوره مدیریت هم سر بزنید و نکات مطرح‌ شده در آن را بخوانید.

با این کار ممکن است خطاهای شما در این مسیر کاهش یابد و مسیر رشد و موفقیت را سریع‌تر طی کنید.

مردی پشت میز نشسته_انواع مشاغل فریلنسری

« شغل های فریلنسری »

چنانچه به دنبال یک برنامه انعطاف‌پذیر و پویا هستید که بتوانید در هر زمان و مکانی که می‌خواهید کار کرده و درآمد کسب کنید، باید به دنیال یک شغل آزاد همانند فریلنسری باشید. در ادامه ۲۶ مورد از مشاغل فریلنسری را برای شما شرح خواهیم داد که از طریق  آن می‌توانید به راحتی در منزل خود کار کنید و درآمد مخصوص به خود را داشته باشید. البته این تنها بخشی از مشاغل فریلنسری است و شما میتوانید رد هز شغلی که باشید به صورت فریلنسری شروع به کار کنید.

  • مشاغل خلاق

۱- بلاگر

بلاگری یکی از حرفه‌های پر درآمد در دنیای امروزی است که در حوطه مشاغل خلاق فریلنسری قرار می‌گیرد در واقع آن‌ها با جستجوی اسپانسرها، انجام تبلیغات تجاری و… برای خود درآمد کسب می‌کنند. همچنین آن‌ها ممکن است برای شرکت‌های مختلف به صورت ساعتی و یا پستی کارکرده و در ازای آن مبلغی دریافت کنند.

۲- نوشتن مطالب تبلیغاتی

نوشتن یکی دیگر از کارهای فریلنسری است که می‌توان در خانه و یا هر جای دیگه انجام داد. در این نقش، شما متن را برای تبلیغات و یا هرمنظور دیگری که شرکت خاصی از شما می‌خواهد، ایجاد می‌کنید. این ممکن است شامل ایجاد محتوا برای یک وب سایت، نوشتن توضیحات برای یک سایت خرید آنلاین یا ایجاد زیرنویس برای پست‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی باشد.

۳- مدیر رسانه های اجتماعی

شما به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت مدیریت کلیه کانال‌های شبکه‌های اجتماعی یک کسب و کار، به دست آوردن ممبر، رساندن پیام و صدای شرکت و تعامل با کاربران شبکه‌های اجتماعی را برعهده دارید. امروزه و با توجه به فزونی یافتن استفاده از اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی این حرفه بسیار پرطرفدار شده است.

۴- طراح گرافیک

مشاغل مختلفی وجود دارند که اغلب نیازمند استفاده از طرح‌های گرافیکی می‌باشند. اگر سابقه کار در زمینه طراحی دارید و می خواهید روی نمودارها، صفحات وب، مواد چاپی و موارد دیگر کار کنید، می‌توانید با فریلنسری طراح گرافیک کار خود را از خانه شروع کنید. البته نا گفته نماند که شما باید دارای سابقه حرفه‌ای و یا دانشگاهی و تجربه استفاده از نرم افزارهای طراحی مانند Adobe Photoshop و Illustrator را داشته باشید.

۵- طراحی لوگو

استارتاپ‌ها اغلب با لوگوهای مختلفی خود را وارد بازار کار می‌کنند. از این‌رو همیشه نیازمند افرادی هستند تا برای آن‌ها لوگو طراحی کند. سایت‌هایی مانند 99 Design مکان‌های عالی برای یافتن مشتریان اولیه در این زمینه هستند. در ظنر داشته باشید که این حرفه نیز جذا از مزیت‌های خوبی که به همراه دارد قادر است درآمد خوبی را برای شما رقم بزند.

۶- ویرایشگر کپی

اگر شما یک عاشق دستور زبان هستید و همیشه مهارت خاصی در پیدا کردن غلط نوشتاری قرار دارید، می‌توانید به عنوان ویرایش کپی مشغول به کار شوید. شما می‌توانید یک متن را برای وب سایت‌ها، کتاب‌ها، برنامه‌های درسی، مجلات و هر اثر نوشتاری دیگری که منتشر می‌شود تصحیح و ویرایش کنید و در ازای آن مبلغی به عنوان دستمزد دریافت کنید.

۷- بازیگر صداگذاری

آیا تا به حال درباره صداها در پیش پرده‌های فیلم توجه کرده‌اید؟ این صداگذاری توسط صداپیشه‌ها انجام می‌شود و از آن برای تبلیغات، تلویزیون، فیلم و حتی بازی‌های ویدیویی استفاده می‌گردد.

۸- مشاور نامگذاری و نام تجاری

شرکت‌ها غالباً در زمینه نامگذاری و توسعه برند خود نیاز به کمک افراد متخصص در زمینه نام‌گذاری و تعیین نام تجاری دارند. اگر ذهن خلاقی دارید و می‌توانید در زمینه‌های تجاری و نام گذاری به شرکت‌های مختلف کمک کنید، می‌توانید وارد این حرفه به صورت مستقل شوید.

۹- عکاس

اگر یک استودیوی خانگی دارید، می‌توانید از آنجا پرتره بگیرید. یا شما می‌توانید به عنوان یک عکاس در خانه، کار ویرایش و رتوش عکس را انجام دهید. همچنین اگر به دنبالکار ساده و معمولی هستید، می توانید عکس‌های خود را در وب سایت‌هایی مانند انجمن ۶ بفروشید. برای اطلاعات بیشتر مقاله فریلنسر عکاسی را مطالعه کنید.

۱۰- تصویرگران

شما می‌توانید به عنوان یک تصویر‌گر برای پروژه‌هایی مانند کتاب، مجله، کارت، تبلیغات، پوستر، نقاشی دیواری و گرافیک وب تصاویر ایجاد کنید. تصویر کمتر از طراحی گرافیکی فنی است و اغلب به کاربر اجازه می‌دهد تا روی پروژه‌های سرگرم کننده مانند کتاب‌های کودکان، کار کند

 

  • مشاغل اداری یا فنی

۱۱- پشتیبانی اداری / دستیار

یکی دیگر از شغل های فریلنسری که محبوبیت زیادی نیز دارد، پشتیبانی اداری و یا دستیار است.شما میتوانید در این حرفه کارهایی مانند ورود داده، مدیریت تقویم، پاسخ به ایمیل‌ها، ایجاد یا پرداخت فاکتور یا گرفتن تماس تلفنی را برای شخص یا اشخاصی انجام دهید. همچنین می‌توانید تمامی این فعالیت‌ها را در مقیاسی بزرگ‌تر برای یک شرکت انجام دهید.

۱۲- مترجم

اگر به چندین زبان صحبت کنید و یا مسلط هستید و یا مهارت خوبی در این زمینه دارید، می‌توانید به عنوان مترجم مشغول به کار شوید. شما می‌توانید مقالات، دستورالعمل‌ها، کتاب‌ها، برنامه درسی، فیلم‌نامه‌های فیلم‌، اسناد حقوقی و موارد دیگر را ترجمه کنید.

۱۳- نگارنده

یکی دیگر از مشاغلی که می‌توان به عنون کار فریلنسری از آن یاد کرد، نگارندگی است. در این حرفه لازم است نگارنده به سخنان با صدای بلند گوش دهد و آن‌ها را در یک سند یادداشت کند. این کار می‌تواند برای یک سخنرانی، یک وبینار، یک کنفرانس ویدیویی یا هر چیز دیگری انجام شود. این نوع کارها به گوش دادن دقیق احتیاج دارند و معمولاً به صورت ساعتی پرداخت می‌شوند.

۱۴- توسعه دهنده برنامه

اگر مهارت ایجاد برنامه‌های تلفن همراه را دارید، می‌توانید به عنوان فریلنسر این کار را در خانه انجام دهید. در حالت ایده آل، شما مشتریانی از تجربه قبلی خواهید داشت، اما سایت‌هایی مانند وب سایت Upwork و افراد در هر ساعت فرصت‌هایی را به شما پیشنهاد خواهند کرد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

۱۵- ورود اطلاعات

این شغل فریلنسری خلاقانه و پر زرق و برق نیست، اما اگر صبور باشید و بتوانید سریع تایپ کنید، ورود اطلاعات را شغلی کاملاً ساده خواهید یافت. در این نوع کار به شما اطلاعات داده می‌شود تا طبق سلیقه مشتری به سندی منتقل کنسد. این یک روش عالی برای کسب تجربه برای مشاغل دیگری است که به کارهای اداری نیاز دارند.

۱۶- برنامه نویس

یکی دیگر از کارهای فریلنسری برنامه نویسی است که با وجود داشتن کامپیوتر و اینترنت می‌توانید از هرجایی نرم افزار و کد کامپیوتر بنویسید. افزایش شرکت‌های فناوری به این معنی است که کارهای زیادی در دسترس است و مشاغل کوچک و افراد همیشه به دنبال ایجاد وب سایت‌های خود هستند. از این‌رو می‌توان گفت برای برنامه نویسان باتجربه کمبود کار وجود ندارد.

فریلنسری پایتون نیز یکی دیگر از زیر مجموعه‌های فریلنسری برنامه‌نویسی است.

۱۷- وکیل

اگر سابقه قانونی دارید ، بازار گسترده ای برای خدمات حقوقی در سایت های آزاد وجود دارد. مشتریان به دنبال بررسی قرارداد ، تحقیق و نوشتن حقوقی ، راهنمایی IP و مارک تجاری ، اطلاعات ثبت اختراع و موارد دیگر هستند. یک مکان عالی برای جستجوی کار با استارتاپ هایی است که برای شروع به مشاوره حقوقی نیاز دارند.

۱۸- خدمات مشتری

شما در این نقش از طریق ایمیل، تماس تلفنی یا پشتیبانی از چت تجربه مثبتی را برای مشتریان فراهم کنید. این شغل نسبت به سایر شغل‌های دیگر  انعطاف پذیر نیست؛ زیرا احتمالاً مجبور خواهید بود در یک زمان مشخص در رایانه یا تلفن خود باشید، اما بازهم امکان انجام آن حتی در خانه هم امکان‌پذیر است.

۱۹- طراح تجربه کاربری

اگر در حرفه کاربری و یا UX سابقه کار دارید می‌توانید به صورت فریلنسر شروع به کار کنید و محصولات بهتر، در دسترس‌تر، مفیدتر و قابل استفاده‌تری را برای مشتریان خود ایجاد کنید. قبل از جستجوی کار در سایت‌های متنوع، از به روز بودن نمونه کارها و رزومه کاری خود اطمینان حاصل کنید. چراکه مشاغل تجربه کاربر می‌توانند رقابتی باشند.

مشاغل اداری_انواع مشاغل فریلنسری

  • مشاغل تناسب اندام

۲۰- مربی شخصی

فرصت‌های مختلفی برای مشاغل تناسب اندام در محل ورزش و مراکز محلی وجود دارد. اما شما می‌توانید از خانه خود به عنوان مربی خدمات خود را ارائه دهید. اگر سالن بدنسازی در منزل یا فضای تمرینی کافی دارید، می‌توانید به مشتریان خود کمک کنید.

۲۱- مربی یوگا

یکی دیگر از شغل های فریلنسری پردرآمد مربی یوگا است. اگر در خانه اتاق یوگا یا فضای آتلیه دارید، می‌توانید کلاس‌های یوگا را برگزار کنید. در غیر این صورت می‌توانید درس‌ها را ضبط کرده و به صورت آنلاین در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

۲۲- مشاور تغذیه

اگر علاقه زیادی به کمک به دیگران در تغذیه سالم دارید می‌توانید به یک مشاور تغذیه تبدیل شوید. قبل از شروع این حرفه به طور جدی باید کمی تحصیلات و تجربه در این زمینه داشته باشید. شما باید با مشتری به تنهایی کار کنید و کاملاً به آن‌ها کمک کنید تا از طریق کاهش وزن، درمان بیماری یا پیشگیری از بیماری از طریق غذایی که می‌خورند زندگی خود را تغییر دهند. همچنین شما می‌توانید جلسات را به صورت تلفنی یا از طریق گپ ویدیویی برگزار کنید.

۲۳- مربی سلامتی

شما نیز می‌توانید به عنوان یک مربی سلامتی به مشتریان کمک کنید تا بسته به نیازهایشان در انجام عادات سالم مانند ایجاد یک برنامه تغذیه یا برنامه ورزشی، عادت‌های سالم‌تری داشته باشند.

 

  • مشاغل آموزشی

۲۴- استاد راهنما

شما می‌توانید در حرفه‌ای که به آن مسلط هستید باید به عنوان یک معلم خصوصی کار کنید. شما می‌توانید از طریق گپ ویدیویی به دانش آموزان در مهارت‌هایی که خود نیز در آن توانایی دارید، کمک کنید. شما قادر خواهید بود مشتری‌ها را در مکان‌های مختلف و حتی در همسایگی خود پیدا کنید. همچنین سعی کنید مهارت‌های خود را به تنهایی تبلیغ کنید یا از شرکت‌های موجود مانند Preply برای شروع استفاده کنید.

25- مدرس ESL

آیا شما مسلط به زبان انگلیسی بومی هستید؟ جمع زیادی از مردم در سراسر جهان قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارند. سایت‌هایی مانند Tutor English English مربیان را با فراگیران اسکایپ در سرتاسر جهان متصل می‌کنند.

۲۶- تهیه کننده برنامه درسی

اگر سابقه تحصیل دارید، فرصت زیادی برای نوشتن و توسعه محتوای برنامه درسی وجود دارد. نیازها از مدارس ابتدایی تا دوره‌های تحصیلات تکمیلی متفاوت است.

 

  • سایر مشاغل

۲۷- معماری

شما می‌توانید به عنوان یک فریلنسر معماری نیز فعالیت کنید. فریلنسر معماری میتواند در پروژه‌های آماری و یا توصیفی از کارفرمایان گوناگون کار بپذیرد. 

۲۸- عمران

افرادی هستند که به عنوان فریلنسر عمران فعالیت می‌کنند و باید گفت که فریلنسری در حوزه عمران نیز ممکن است!

۲۹- طراحی سایت 

طراحی سایت نیز یک کار فریلسنری و دورکاری است؛ امروزه افراد بسیاری در زمینه فریلنسر طراحی سایت فعالیت می‌کنند و درآمد خوبی نیز دارند.

۳۰- الکترونیک

شما به عنوان یک مهندس یا تکنسین برق یا الکترونیک می‌توانید به عنوان یک فریلنسر الکترونیک فعالیت کنید. این حرفه مورد نیاز شرکت‌های خصوصی و حتی افراد متفرقه و خارج از شرکت است. همچنین شما میتوانید در پروژه‌های دانشگاهی رشته مهندسی الکترونیک نیز یک فریلنسر مکانیک حرفه‌ای باشید. 

۳۱- حسابداری

بله؛ اشتباه نخوانده‌اید! فریلنسر حسابداری نیز وجود دارد و جزو یکی از مشاغل فریلنسری است. شما می‌توانید به عنوان یک حسابدار نیز در این زمینه فعالیت کنید. دریافت پروژه های حسابداری و تکمیل آن‌ها از اصلی ترین خدماتی است که شما میتوانید در حرفه فریلنسری حسابداری به آن بپردازید. 

 

« آزادکاری، جاده‌ای برای موفقیت »

طبق گزارشی از نشریه Financial Times که در سال 2011 منتشر شد، تعداد افراد فریلنسر‌ موجود در بریتانیا از 2008 تا 2011، رشد 12 درصدی را تجربه کرده است. این رشد در سال های اخیر بسیار بیشتر شده است و در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر 35 درصد از نیروی کار (یعنی بیش از 53 میلیون نفر) را آزادکارها یا فریلنسر ها به خود اختصاص داده اند. جالب تر اینجاست که درصد بسیار بالایی از فریلنسرها از سبک زندگی و کاری خود ابراز رضایت کرده اند و بیش از نصف آن ها تاثیر مشکلات اقتصادی بر کسب و کارشان را رد می کنند.

 

« چرا فریلنسرها از نوع کار خود رضایت دارند؟ »

  • افراد فریلنسر رئیس خودشان هستند. هرچند که همه شان با مشتریان حوزه تخصصی خود سروکار دارند اما چون تعهدی به سازمان خاصی ندارند در فعالیت های خود احساس آزادی بیشتری می کنند. ضمن اینکه پیش از آنکه مشتری تعیین کند چه می خواهد، فریلسنر ها هرکدام به طور شخصی اصول و ضوابطی تعیین می کنند تا با مشکلات و سختی های کمتری مواجه شوند.
  • کسب درآمد می کند.
  • برای همه مناسب است. برخی با وجود توانایی بسیار مشکلاتی دارند که کار شرکتی و تمام وقت برای شان ممکن نیست. بعضی دچار ناراحتی های روانی هستند یا معلولیتی دارند که کار به صورت معمول را برای شان ناممکن می کند. اصلا بعضی‌ها دوست ندارند شش روز هفته را هشت ساعت برای یک شرکت کار کنند. ضمن اینکه برخی نیز با وجود اینکه به کار تمام وقت مشغولند دوست دارند تا درآمدهای جانبی داشته باشند. برای همه این افراد، فریلنسینگ یک مسیر خوب است.

مردی درحال کارکردن با لپ تاپ_انواع مشاغل فریلنسری

« مزایای فریلنسرینگ »

  1. آن‌ها مدیر خودشان هستند، آزادانه برای خود کار می‌کنند، کسی نظارت مستقیم بر کار آن‌ها ندارد و در هر زمانی از روز که بخواهند می‌توانند کار خود را انجام دهند، حتی نیمه‌های شب.
  2. در هر مکانی که دوست داشته باشد می‌تواند کار خود را انجام دهد.
  3. می‌تواند یک درآمد دلخواه و مشخص را برای خود تعیین کند و در هر ماه با توجه به نیاز شخصی خود، درخواست پروژه و انجام کار دهد.
  4.  نیاز به رفت و آمد به محل کار ندارند
  5. زمان انجام کار برایشان انعطاف‌پذیر است
  6. عوامل مزاحم برای‌شان وجود ندارد
  7.  به کارهای روزانه و شخصی خود می‌توانند برسند
  8. توانایی بروز خلاقیت دارند
  9. اختیار عمل بالا دارند
  10. تنوع کاری بالا دارند

 

« فریلنسرها چگونه به موفقیت می‌رسند؟ »

شخصی که به عنوان یک فریلنسر فعالیت می‌کند، می‌تواند برای خود کار کند و در آن واحد چندین کارفرما داشته باشد. برای اینکه کسی بتواند یک فریلنسر خوب باشد، لازم است بازاریابی را هم بلد باشد تا بتواند با بازاریابی، پروژه‌های مختلفی را کسب کند. البته در ابتدا لازم است یک رزومه کامل از توانمندی‌ها و مهارت‌هایش آماده کند و بهتر است که نمونه‌های کاری و تجربه‌های کاری او نیز در این رزومه باشند.

1. مهارت‌های خود را با کاری که انجام می‌دهند، تطابق دهند.

فریلنسر باید به عناوین کاریابی‌ها نگاه کند و ببیند که اجرای پروژه‌های کارفرمایان به چه مهارت‌هایی نیاز دارد. آن‌ها را لیست کرده و با مهارت‌های خود بسنجد و ببیند که کدام یکی از آن‌ها با مهارت‌های او همخوانی دارند.

2. به بازار کار توجه کنند.

یک فریلنسر ممکن است خیلی از کارهای موجود را بتواند انجام دهد، اما لازم است کاری را انتخاب کند که بازار هدف بیشتری دارد. اگر تمایل داشته باشد که فریلنسری تمام وقت شود، به دنبال کاری برود که افراد بیشتری به آن نیاز دارند و همچنین پول بیشتری برای این‌کار پرداخت می‌کنند.  در نتیجه قبل از شروع کار، لازم است که تحقیقات خود در مورد بازار هدف را به صورت کامل انجام دهد.

3. برنامه‌ریزی کلی داشته باشند.

اولین کاری که برای شروع نیاز است، داشتن یک برنامه جامع می‌باشد. شاید فریلنسر قبل از شروع کارش برنامه‌هایی در ذهش ترسیم کرده باشد و بخواهد بر اساس آن پیش برود، اما لازم است برای اینکه برنامه‌هایش به صورت کامل اجرا شوند، آن‌ها ‌را روی کاغذ پیاده کند. با مشخص کردن برنامه کاری بر روی کاغذ، می‌تواند زمانبندی‌ها، چالش‌ها و ابزار مورد نیاز و ... را مشخص کرده و با خیال آسوده به سراغ پروژه‌‌اش برود.

4. برنامه روزانه مشخص تعیین کنند.

یک فریلنسر برای موفقیت در شغل خود، لازم است برای انجام کارها زمان‌های مشخصی را از قبل در نظر بگیرد، مثلاً اینکه چه روزهایی در هفته تصمیم دارد کار کند و چه ساعت‌هایی در روز. سپس بعد از تعیین زمان‌های خالی برای انجام کارهایش، می‌تواند پروژه خود را آغاز کند.

5. ابزارهای لازم برای انجام کار را تهیه کنند.

اگر شخصی بخواهد به عنوان یک نویسنده فعالیت خود را آغاز کند، در نتیجه به یک کامپیوتر و یک اینترنت خوب نیازمند است و اگر عکاس است پس لازم است یک دوربین عکاسی مناسب داشته باشد. باید به این نکته توجه کند که اگر قبل از فراهم کردن ابزارهای مورد نیاز، پروژه‌ای را به دست بگیرد، قطعاً به مشکل بر می‌خورد.

6. خود را به یک برند تبدیل کنند

یک فریلنسر باید خودش را تبلیغ کند و در اصل خود را به عنوان یک کالا تصور کند که باید به فروش برسد. برای این منظور چه کاری باید انجام دهد؟ نقاط قوت و برتری‌های خود نسبت به رقبایش را پیدا کند و به وسیله آن‌ها خودش را از دیگران متمایز سازد. عملکرد و کیفیت کارش بهتر است؟ سرعت عمل بالاتری دارد؟ از هر ویژگی بهتری که نسبت به دیگران دارد برای برندینگ خودش استفاده کند و آن‌ها را در رزومه، فضای مجازی و کارت ویزیتش مشخص کرده و روی این موارد بیشتر مانور دهد. این ویژگی‌ها و برتری‌های او، به عنوان برند شخصی‌اش شناخته می‌شوند.

اگر شخصی به تازگی یک فریلنسر شده‌ است، لازم است برای پیشرفت در کارش پروژه‌های بیشتری بگیرد. پس ناچار است که قیمت‌های پایین‌تری پیشنهاد بدهد و پروژه‌ها را در زمان کوتاه‌تری تحویل دهد و یا حتی در اوایل کارش، داوطلب ارائه یک کار به صورت رایگان باشد. این‌کار می‌تواند کمک کند تا افراد بیشتری او را بشناسند و به کار کردن با او ترغیب شوند.

8. از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند.

امروزه اکثر افراد در فضای مجازی حضور دارند و هر یک به گونه‌ای فعالیت می‌کنند، در نتیجه لازم است فریلنسرها، شبکه‌های اجتماعی مخصوصی برای کارشان داشته باشند و برند خودشان را در این فضا تبلیغ کنند. در ضمن نباید فراموش کرد که آن‌ها باید در فضای مجازی به روز باشند.

9. کار را با چنگ و دندان به دست آورند.

برای اینکه یک فریلنسر موفق بود، نباید به داشتن یک وب‌سایت و همچنین فعالیت در فضاهای مجازی اکتفا کرد. باید برای گرفتن پروژه‌های مختلف جنگید و از رقبا جلو افتاد. لازم است که بیشتر جستجو کرده و کارهای بیشتری را پیدا کنند. در غیر این صورت نباید انتظار داشته باشند که کارها به سمت آن‌ها سرازیر شوند.

10. در طی انجام کار دلسرد نشوند.

افراد برای شروع کار می‌توانند از وب‌سایت‌های ویژه‌ای که برای فریلنسرها وجود دارد شروع کنند و اگر در طول یک مدت مشخص، کاری به آن‌ها ارجاع نشد دلسرد نشده و تلاش خود را بیشتر کنند. فریلنسرها برای اینکه به هدفشان برسند باید این مراحل را پشت سر بگذارند و دایره جستجوی خود را گسترش دهند.

11. در شروع کار قانع باشند.

برای شروع کار، باید به کارهای کوچک با دستمزد پایین هم راضی بود. برای اینکه شهرت و اعتبار پیدا کنند و بتوانند کارهای بیشتری دریافت کنند و در نتیجه درآمدشان را افزایش دهند، لازم است پروژه‌های کوچک را نیز قبول کرده و با انجام همین کارهای کوچک، علاقه‌شان به کار را به کارفرمایان نشان دهند.

12. هیچ وقت بیکار نباشند.

برای اینکه در کار فریلنسرینگ موفق شد، باید همیشه کار کرد، حتی در زمان‌های بیکاری. اگر پروژه‌ای در دست ندارند نباید بیکار بمانند و در این فرصت در همایش‌های مختلف شرکت کنند، یک کار جدید هم سو با تخصص‌شان را در دست بگیرند تا هم خودشان را بسنجند و هم بتوانند از آن به عنوان رزومه و نمونه کاری استفاده کنند.

حتی در این فرصت می‌توان در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کرد و خود را معرفی کرد، به دیدن مشتری‌های خود رفته و خودشان را به آن‌ها نشان دهند، با آن‌ها تماس بگیرند و اشتیاق‌شان را برای انجام کار نشان دهند.

13. انتقاد پذیر باشند.

برای اینکه فریلنسر موفقی شوند باید انتقاد پذیر بوده و ایرادهایی که به کار گرفته می‌شود را پذیرفته و در جهت اصلاح آن‌ها تلاش کنند.

14. چهره خوبی برای برندشان بسازند.

همیشه باید سعی کنند که مشتریانشان را از خود راضی نگه داشته و همیشه آن‌ها را برای خود حفظ کنند، حتی زمانی که پروژه آن‌ها تمام شده باشد. زیرا ممکن است از طرف آن‌ها به افراد دیگری معرفی شوند و یا حتی در آینده خود آن‌ها دوباره به سراغ‌شان بیایند.

15. کارها و زمان‌شان را درست مدیریت کنند.

برخی از افراد فکر می‌کنند که وقتی فریلنسر هستند و خودشان مدیر خود هستند، دیگر نیازی نیست که ساعت کاری منظمی داشته باشند، اما بهترین کار این است که یک مدیر دقیق برای کار خودشان بوده و زمان کار و استراحت خود را از قبل مشخص کنند تا بر مبنای آن بتواند تعیین کنند که چه مقدار کار می‌توانند انجام دهند و بر اساس زمان‌های کاری آزاد خود، مشخص کنند که با چند کارفرما می‌توانند همکاری کنند. میزان حقوق درخواستی خود را بر اساس پروژه و یا ساعت کارکرد محاسبه کرده و سپس بر اساس ارقام کاری رقبایشان، پیشنهاد خود را مطرح کنند.

16. به روز بودن را اولویت قرار دهند.

باید سعی کنند نرم افزارهای جدید را شناسایی کرده و با بکارگیری به موقع آن‌ها، کارهایشان را تسریع ببخشند.

17. "نه گفتن" را تمرین کنند.

اگر برای انجام یک کار فرصت کافی ندارند، به هیچ وجه آن‌را قبول نکنند و به سادگی بگویند نه، چون اگر یک کار را قبول نکنند خیلی بهتر از این است که  کار را پذیرفته ولی نتوانند سر زمانی که قول داده‌اند آن‌را تحویل دهند.

18. یک وب‌سایت یا وبلاگ برای خود طراحی کنند.

در عصر اینترنت، داشتن یک وب‌سایت برای هر کسب و کاری نیاز است، این کار نه تنها فریلنسر را به بازار کار معرفی می‌کند، بلکه باعث می‌شود از او به عنوان یک آدم حرفه‌ای یاد کنند.

19. وب‌سایت خود را مرتب به‌روزرسانی کنند.

فریلنسر نباید تنها به ساختن یک وب‌سایت بسنده کند؛ برای اینکه اعتبار سایت خود را بالا ببرد و همچنین در بهینه بودن آن در موتورهای جستجو تأثیرگذار باشد، لازم است آن‌را به صورت مرتب به روزرسانی کند.

20. طوری با مشتری خود رفتار کنند که انگار فقط یک مشتری دارند.

فریلنسرها باید خوش قول بوده و کار مشتری خود را به موقع تحویل دهند تا مشتری بداند که برای کارش ارزش قائل هستند و با دلسوزی کار او را انجام می‌دهند. سعی کنند کار را به گونه‌ای به مشتری تحویل دهند که او احساس رضایت کامل از کار داشته باشد.

21. صبور بودن را فراموش نکنند.

شاید زمانی پیش بیاید که مجبور شوند کاری را حتی بیش از 5 بار ویرایش کنند تا مشتری به رضایت برسد، در این شرایط باید کاملاً صبور باشند و با آرامش کارشان را انجام دهند و تلاش کنند که زودتر به نتیجه مطلوب برسند.

 

« آیا همه پروژه‌های فریلنسرها به موفقیت ختم می‌شود؟ »

مشتری ایده‌آل از نظر یک فریلنسر، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ معتبر، سریع در پرداخت دستمزد، داشتن پروژه‌های بزرگ، ارائه پاداش، بازخوردهای مثبت بسیار، ارجاع کار بسیار، فعال، علاقه‌مند، پاسخگو و شخصی که کار کردن با او آسان باشد.

با این حال فریلنسرها باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشند که کار کردن با همه مشتریان در نهایت به موفقیت ختم نخواهد شد. بدیهی است که ارتباط بین مشتری با فریلنسر انواع مختلفی دارد و یک فریلنسر با افراد زیادی در کار برخورد خواهد کرد که قطعاً نتیجه همه آن‌ها مثبت نخواهد بود.

در زیر برخی از این موارد را می‌توانید مشاهده نمایید:

  • یک مشتری که دستمزد خوبی می‌پردازد، اما دائماً منفی، آزاردهنده و یا مضطرب است.
  • یک مشتری که اگر با او کار کنند مثل توپ در همه جا صدا می‌کند، اما برای دریافت دستمزد، با او به مشکل بر می‌خورند.
  • یک مشتری که بی‌نهایت کار به یک فریلنسر ارجاع می‌‌دهد، اما 30٪ از آن‌ها قابل انجام هستند.
  • یک برند فوق‌العاده معروف که به عنوان نمونه کار برای آن‌ها عالی است، اما لایه‌های اداری و مراحل دریافت تأییدیه کار از آن‌ها، همانند باتلاق آن‌ها را در خود فرو می‌برد.

فریلنسرها مطمئناً می‌توانند نمونه‌های کاری خود را با موارد بالا مطابقت داده و متوجه شوند که رفتارهای منفی مشتریان، مانع رسیدن آن‌ها به موفقیت می‌شود. حال با توجه به موارد بالا مشخص می‌شود که برای دستیابی به موفقیت نباید منتظر پیدا شدن یک مشتری ایده‌ال بمانند و خودشان باید استراتژی‌های مناسبی برای موفقیت در نظر بگیرند.

مردی روی صندلی نشسته_انواع مشاغل فریلنسری

« مقایسه کارمند تمام وقت بودن با فریلنسری »

فریلنسرینگ، تعریف کار و محل کار را به طور چشمگیری تغییر داده است. در حال حاضر، تعداد زیادی از مردم در خانه یا خارج از محل کار خود فعالیت می‌کنند و همچنین تعداد زیادی از مردم نیز به عنوان مشاور یا پیمانکار فعالیت می‌کنند.

با افزایش رکود اقتصادی در کشورها، بسیاری از کارفرمایان به دلیل کاهش سود، اقدام به کاهش هزینه‌ها از جمله هزینه‌های استخدام کارمندان تمام وقت، نموده‌اند. علاوه بر این، پیشرفت‌های تکنولوژی باعث تسهیل کار فریلنسرها و همچنین ارتقای کیفی کار آن‌ها شده است و در نتیجه کیفیت کاری مورد نیاز کارفرمایان در همکاری با فریلنسرها هم تأمین می‌شود.

قرارداد بین کارفرمایان با فریلنسرها تا حد زیادی یک قرارداد برنده- برنده برای هر دو طرف است. کارفرمایان با کار کردن با فریلنسرها می‌توانند صرفه‌جویی مالی و همچنین کاهش مسئولیت را داشته باشند و فریلنسرها هم از این آزادی عمل استفاده می‌کنند تا بتوانند چندین کار همزمان انجام دهند و درآمد خود را افزایش دهند.

با این وجود ممکن است کارفرمایان و نیروهای کاری باشند که هر دو مخالف کار کردن به صورت دورکاری باشند. از دیدگاه این دسته از کارفرمایان، آن‌ها تعهد ضمنی که کارمند تمام وقت دارد را ترجیح می‌دهند. این دسته از نیروی کار نیز ممکن است ثبات یک کار تمام وقت را ترجیح دهند و مزایایی مانند بیمه درمانی و صندوق بازنشستگی را مطلوب و ضروری بداند.

 

« مزایای استخدام فریلنسر برای کارفرمایان »       

  • کاهش هزینه

حتی با وجود نرخ بالاتر پرداختی‌ها به فریلنسرها، انتظار می‌رود که کارفرمایان بتوانند سالانه 20٪ تا 30٪ در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند، زیرا فریلنسرها فاقد مزایایی مانند بیمه درمانی و بازنشستگی هستند. همچنین برای همکاری با یک فریلنسر، کارفرمایان نیازی به فضای اداری هم نداشته و می‌توانند هزینه‌های اداری خود را کاهش دهند.

  • کاهش مسئولیت

از آنجایی که فریلنسرها استخدام نیستند، مسئولیت کارفرمایان کاهش می‌یابد. فریلنسرها حق دریافت بیمه بیکاری ندارند. کارفرمایان تقریباً هیچ مسئولیتی در قبال جبران خسارت فریلنسرها ندارند و یا به طور کلی فریلنسرها حق ندارند از چیزی شکایت کنند. همچنین اگر کارفرمایان از کار فریلنسرها راضی نباشند، می‌توانند خیلی راحت‌تر و سریع‌تر نسبت به کارمندان تمام وقت، نفرات جدیدی را جایگزین آن‌ها کنند.. این مورد در جاهایی که قوانینی خاصی برای کارکنان دارند، بسیار مفید است.

  • دسترسی بهتر به نیروی کارآمد

با افزایش و پیشرفت سیستم‌های عامل‌ ارتباطی، کارفرمایان می‌توانند کارمندی دقیقاً مطابق با نیازشان پیدا کنند. در حال حاضر پلتفرم‌هایی مخصوص استخدام برنامه نویسان حرفه‌ای، دانشجویان، نویسندگان، طراحان، بازاریابان، حسابداران، وکلا، کارکنان فروش، مشاوران کسب و کار و غیره وجود دارند که موجب تسهیل کار برای کارفرمایان شده و آن‌ها می‌توانند به محض پیدا کردن شخصی با مهارت‌های مورد نظرشان، همکاری خود را با او شروع کنند.  

  • کیفیت بالاتر

فریلنسرها کارهای تخصصی خود را انجام می‌دهند، یعنی کارهایی تکراری با مشتریان تکراری. آن‌ها تلاش می‌کنند که در هر زمان بهترین کار خود را برای حفظ رابطه انجام دهند، چون فریلنسرها می‌دانند که قرارداد همیشه در صورت رضایت قابل تمدید است، در حالی که عملکرد کارکنان ممکن است دارای فراز و فرود باشد.

  • کاهش هزینه حقوق و دستمزد کارمندان

کارفرمایان می‌توانند برای انجام پروژه‌های موقت از فریلنسرها استفاده کنند و دیگر نیازی نداشته باشند تا تعداد کارکنان دائمی خود که بعد از این پروژه به آن‌ها نیازی ندارند، را افزایش بدهند.

  • دسترسی جهانی

شرکت‌ها به دنبال پیدا کردن افرادی خارج از محدوده جغرافیایی خود هستند تا بتوانند به کمک آن‌ها و با صرف هزینه‌های محدود، بازار‌های جدید را شناخته و فعالیت خود را توسعه دهند.

جلسه با کارفرما_انواع مشاغل فریلنسری

« معایب استخدام فریلنسر برای کارفرمایان »

چند شغله بودن آنها

یک از ویژگی‌های اصلی فریلنسرها این است که آن‌ها به دنبال گسترش کسب و کار خود بوده و در نتیجه با توجه به حجم کاری‌شان گاهی ممکن است بدقولی کنند. کارفرمایان باید تلاش کنند که برنامه فریلنسر مورد نظرشان را با برنامه کاری خودشان منطبق کنند، همچنین باید همواره یک برنامه جایگزین هم برای مواقعی که فریلنسرها در دسترس نیستند داشته باشند. بسیاری از شرکت‌ها یک تیم از فریلنسرها را استخدام می‌کنند که همیشه دارای پشتیبان باشند.

نامناسب بودن آنها در زمینه ارتباطات با مشتری

اگر کارفرمایی به دنبال گسترش تعداد مشتریان خود باشد، ممکن است انتخاب یک فریلنسر خوب نباشد؛ زیرا این کارکنان تمام وقت هستند که در مورد همه مسائل جاری شرکت آگاه هستند و می‌توانند این دانش را در هنگام ایجاد روابط با مشتریان به کار گیرند، پس در نتیجه همکاری با فریلنسرها که به این اطلاعات دسترسی ندارند، نمی‌تواند مفید باشد.

چالش‌‌های مربوط به آموزش و نظارت

چه مدت زمانی بایستی صرف آموزش فریلنسرها شود؟ اگر به یک زمان طولانی برای راه انداختن آن‌ها نیاز باشد، سرمایه گذاری بر روی یک کارمند تمام وقت، گزینه بهتری می‌باشد. همچنین اگر یک جایگاه کاری نیاز به نظارت داشته باشد، بایستی یک کارمند تمام وقت را استخدام کرد زیرا یک فریلنسر ممکن است در خارج از ساعات کاری عادی فعالیت خود را انجام دهد، یعنی زمانی که کارفرما قادر به نظارت بر پیشرفت کاری او نیست.

وجود تهعد کاری بیشتر در کارمندان تمام وقت

حتی اگر یک فریلنسر بخواهد کسی را به عنوان یک مشتری ثابت حفظ کند، باز هم موفقیت فردی آن مشتری اولویت او محسوب نمی‌شود. در حالی که یک کارمند تمام وقت، به احتمال زیاد سطح تعهد بالاتری نسبت به شرکت خود احساس می‌کند و انگیزه بیشتری برای اضافه کردن به داشته‌های شرکت دارد.

  • عدم وجود کنترل کافی بر فریلنسر

کارفرما نمی‌تواند بر روی کارمند تمام وقت خود و یک فریلنسر، به یک اندازه کنترل داشته باشد.

 

« جنبه‌های قانونی »

بسیاری از نشریات و روزنامه‌ها گزینه‌ای به نام "امضای نامرئی" را به نویسنده‌های فریلنسر پیشنهاد می‌دهند. به این شکل که نویسنده با ویراستارِ مجله قرارداد می‌بندد، اما نام او در پایین مقاله‌ها ذکر نخواهد شد. در نتیجه، فرد هم به عنوان نویسنده مشغول به کار است و هم از تعهدات سازمانی در امان خواهد بود. این موضوع در برخی کشورها با مشکلات مالیاتی مواجه شده است (به‌عنوان مثال نقض در انگلستان).

آزادکاران باید به تنهایی از عهده‌ی قراردادهای کاری، مسائل حقوقی، حسابداری، بازاریابی و ... برآیند و اگر انجام این امور را به سرویس‌های خدماتی متخصص واگذار کنند، باید هزینه‌ی زیادی بپردازند.

کمیسیون اروپا تاکنون در هیچ یک از متون قانونی، توضیحی درباره‌ی فریلنسر نداده است، اما فرد خود اشتغال را چنین تعریف می‌کند:

کسی که تحت شرایط تعیین شده توسط قانون ملی، به دنبال فعالیت سودآور برای خودش است.

برخی معایب مربوط به فریلنسینگ، باعث شده اتحادیه‌ی اروپا به فکر وضع قوانین و مصوبات جدید باشد که طبق آن شرکت‌ها و سازمان‌ها، حق استخدام فریلنسر را به طور مستقیم ندارند، مگر آنکه مزایایی از قبیل حقوق بازنشستگی و پاداش به آن‌ها پرداخت گردد. این اصلاحات در انگلستان به شدت مورد بحث قرار گرفته و ممکن است تأثیر عمده‌ای روی چگونگی عملکرد فریلنسرها و صنعت بگذارد.

طبق این اصلاحات، کارفرمایان باید همانند کارکنان رسمی با آزادکاران رفتار کنند یا آن‌هایی را استخدام کنند که از قبل، تحت استخدام سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها باشند.

سال ۱۳۹۰ در ایالات متحده‌ی امریکا، سازمان‌های دولتی و ایالتی نظارت خود را بر فریلنسرها و پیمانکاران مستقل افزایش داده و آیین‌نامه‌هایی مبنی بر تساوی حقوق کارگران تنظیم کردند. به این ترتیب، شرکت‌ها نمی‌توانند برای اجتناب از پرداخت مالیات و جبران خسارت ناشی از بیکاری، افراد را طبقه‌بندی کنند.

در ایران نیز بعضاً قراردادهایی بین طرفین تنظیم می‌گردد که افراد، مطابق با قوانین کار موجود عمل خواهند کرد. شرایط کارمزدی در قرارداد تنظیم شده و تشخیص هرگونه تخلف با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

 

« نکته پایانی از جنس تخصص و مهارت »

در دنیایی که روز به روز پیچیده تر میشود، شکل و تنوع کار بسته به مهارت ها و نیازهای روز بالا می‌رود. افراد می‌توانند با شرایط مختلف ارزش های متفاوتی خلق کنند که این موضوع قطعا به نفع دو طرف بازار تمام می‌شود. لذا این شکل از کار روز به روز با استقبال بیشتری رو به رو می‌شود. هر چند که این نوع از کار ،شخصیت متناسب با خود را نیز می‌طلبد.

تا به حال تجربه آزادکاری در سایت‌های فریلنسینگ داشته اید؟ تجربه‌های شما مثبت بوده اند یا چالش برانگیز؟ معمولا کدام سایت‌ها را برای دریافت پروژه انتخاب می‌کنید؟ امیدواریم این مطلب برای شما مفیده واقع شده باشد. 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار