|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۳۷

لیورپول با بطور مشترک هجده بار عنوان قهرمانی در (بالاترین سطح) لیگ،هفت جام حذفی، هشت جام اتحادیه و پنج جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا که رکوردی برای یک باشگاه انگلیسی محسوب می شود، کسب کرده است.

باشگاه تیم لیورپول ، باشگاه فوتبال حرفه ای است که در مرکز لیورپول انگلستان بنا شده و مستقر است. این تیم علاوه بر این که همیشه در لیگ برتر کشور انگلستان حضور دارد و و افتخاراتی برای خود کسب کرده است. لیورپول با بطور مشترک هجده بار عنوان قهرمانی در (بالاترین سطح) لیگ،هفت جام حذفی، هشت جام اتحادیه و پنج جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا که رکوردی برای یک باشگاه انگلیسی محسوب می شود، کسب کرده است.
 

باشگاه فوتبال لیورپول

باشگاه فوتبال لیورپول (به انگلیسی: Liverpool Football Club) یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای است که در شهر لیورپول، انگلستان واقع شده‌است. این باشگاه در لیگ برتر، بالاترین سطح فوتبال انگلیس، رقابت می‌کند. این باشگاه که در سال ۱۸۹۲ تأسیس شد، سال بعد به لیگ فوتبال پیوست و از زمان تشکیل آن، بازی‌های خانگی خود را در آنفیلد انجام داده‌است.
در داخل کشور، این باشگاه نوزده عنوان قهرمانی لیگ فوتبال انگلستان، هشت جام حذفی، رکورد نه جام اتحادیه و شانزده جام خیریهانگلستان را به دست آورده‌است. در رقابت‌های بین‌المللی، این باشگاه شش عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، سه لیگ اروپا، چهار سوپر جام اروپا –رکورد کل انگلیس– و یک جام باشگاه‌های جهان را به دست آورده‌است. این باشگاه خود را به عنوان یک قدرت اصلی در فوتبال داخلی و اروپایی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ تثبیت کرد، زمانی که بیل شنکلی، باب پیزلی، جو فاگان و کنی دالگلیش، این باشگاه را در مجموع به یازده عنوان قهرمانی لیگ و چهار لیگ قهرمانان اروپا رساندند. لیورپول دو لیگ قهرمانان دیگر در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۹ به ترتیب با سرمربی‌گری رافائل بنیتز و یورگن کلوپ به دست آورد. کلوپ همچنین لیورپول را به نوزدهمین قهرمانی لیگ در سال ۲۰۲۰ رساند که این اولین قهرمانی باشگاه در شکل جدید لیگ برتر انگلیس بود.
لیورپول یکی از با ارزش‌ترین و پر طرفدارترین باشگاه‌های جهان است. این باشگاه رقابت‌های دیرینه ای با منچستریونایتد و اورتون دارد. تحت مدیریت شنکلی، در سال ۱۹۶۴ تیم از لباس تیم از پیراهن‌های قرمز و شورت سفید به یک لباس یکدست قرمز رنگ برای بازی‌های خانگی تغییر یافت که از آن زمان تاکنون مورد استفاده قرار گرفته‌است. سرود این باشگاه "هرگز تنها قدم نخواهی زد (به انگلیسی: You'll Never Walk Alone)" می‌باشد.
این باشگاه در سال ۱۸۹۲ میلادی تأسیس و به سرعت در فوتبال انگلستان تبدیل به تیمی قدرتمند شد. به نحوی که در طی سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۴۷، پنج بار به عنوان قهرمانی لیگ دسته اول دست یافت. با این وجود، لیورپول در اوایل دهه ۵۰ میلادی دچار افت شد و پس از حذف از لیگ دسته اول، هشت سال را در لیگ دسته دوم سپری کرد. در سال ۱۹۵۹ بیل شنکلی به سرمربی‌گری این تیم گماشته شد که این باشگاه در فصل سوم حضور شنکلی در این سمت (۱۹۶۱–۶۲) با قهرمانی در پیکارهای دستهٔ دوم، به دسته بالاتر صعود کرد. بازیکنان لیورپول به‌طور سنتی پیراهن‌های سفید و قرمز به تن می‌کردند اما در نوامبر ۱۹۶۴ میلادی لباس این تیم به صورت یک‌دست به رنگ قرمز تغییر یافت.
در سال ۱۹۸۵ فاجعه ورزشگاه هیسل باعث خدشه‌دار شدن نام باشگاه در سطح اروپا شد. در این حادثه ۳۹ هوادار یوونتوس به دلیل فروریختن دیواره ورزشگاه کشته‌شدند. چهار سال پس از آن، باشگاه لیورپول متحمل فاجعه دیگری شد. در این فاجعه که به سانحه هیلزبورو مشهور است، ۹۶ نفر از هواداران لیورپول تحت فشار هجوم تماشاگران بین حصار ورزشگاه کشته شدند. به یاد جان باختگان این حادثه دو شعله فروزان به نشان باشگاه افزوده شد. هر دو فاجعه اثرات و واکنش‌های وسیعی بر فوتبال اروپا، انگلستان و خود باشگاه تا به امروز به دنبال داشته‌است.
باشگاه فوتبال لیورپول از زمان شکل‌گیری آن تا به امروز در ورزشگاه آنفیلد بازی می‌کند. طرح‌هایی در دست بود که ورزشگاه جدیدی در استنلی پارک ساخته شود که بر اساس این طرح‌ها معین شده‌بود تا پایان سال ۲۰۱۱ ورزشگاه جدید در این مکان ساخته شود اما به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی ساخت این برنامه به حالت تعلیق درآمد. با به وجود آمدن این شرایط، برنامهٔ ذکر شده جای خود را به طرح افزایش گنجایش ورزشگاه آنفیلد تا سقف ۵۴۰۰۰ نفر داد. لیورپول پایگاه هواداری بزرگ و وسیعی در سراسر جهان دارد و در این امر با دیگر باشگاه‌های بزرگ رقابت می‌کند. این باشگاه هفتمین باشگاه پرطرفدار فوتبال در جهان است
رقبای سنتی لیورپول در انگلستان، منچستریونایتد و اورتون هستند. لیورپول و اورتون، شهرآورد بندر لیورپول را برگزار می‌کنند و مسابقه بین لیورپول با منچستریونایتد هم به دربی شمال غرب انگلیس معروف است. البته با قوی‌تر شدن منچسترسیتی به ویژه بعد از آمدن پپ گواردیولا به این تیم و حضور همزمان یورگن کلوپ بر روی نیمکت لیورپول، از فصل ۲۰۱۸–۱۹ تا امروز، منچسترسیتی اصلی‌ترین رقیب لیورپول در راه فتح عناوین بوده و مسابقه میان این دو همواره پرتماشاگرترین بازی فصل انگلیس شناخته شده‌است.
بازیکنان تیم لیورپول در جشن قهرمانی_پیروزی لیورپول در سوپرجام انگلیس

مالکیت باشگاه لیورپول

هم‌اکنون مالکیت باشگاه لیورپول را گروه ورزشی فین‌وی (به انگلیسی :Fenway Sports Group) بر عهده دارد که جان هنری و تام ورنر در راس آن می‌باشند. این گروه پیش از خرید سهام باشگاه لیورپول، در بخش ورزش به موفقیت‌های کلانی با تیم بوستون ردساکس که یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین تیم‌های بیسبال می‌باشد به دست آورده‌است. هم‌چنین اسطوره بسکتبال آمریکا، لبران جیمز نیز قسمت کوچکی از سهام تیم لیورپول را در اختیار دارد. در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۰ باشگاه لیورپول از مالکیت جورج جیلت و تام هیکس درآمد و با مبلغ ۳۰۰ میلیون پوند به گروه ورزشی فین‌وی که در آن زمان «نیو انگلند اسپورتس ونچرز» نام داشت واگذار شد. در آوریل ۲۰۱۰ میلادی مجله اقتصادی فوربز طی گزارشی اعلام کرد که باشگاه فوتبال لیورپول پس از منچستر یونایتد، رئال مادرید، آرسنال، بارسلونا و بایرن مونیخ ششمین باشگاه و برند با ارزش فوتبال جهان است. این مجله معتبر اقتصادی ارزش باشگاه را در آن زمان ۸۲۲ میلیون دلار اعلام کرد.
تام ورنر_پیروزی لیورپول در سوپرجام انگلیس

جان هری_پیروزی لیورپول در سوپرجام انگلیس

قهرمانی لیورپول در لیگ

این تیم تحت مدیریت بیل شنکلی ، تیم باشگاهی لیورپول سه جام قهرمانی در لیگ، دو جام حذفی و یک جام یوفا ، که یکی از اولین جام های اروپایی محسوب می شد بدست آورد. تیم لیورپول طی ۳۰ سال گذشته یکی از پر افتخار ترین و موفق ترین تیم های انگلستان و اروپا بوده است. آنها بین سال‌های ۱۹۷۷ و ۱۹۸۴ چهار بار به مقام قهرمانی باشگاههای اروپا دست یافته اند. باشگاه طی دهه ۱۹۹۰ دچار افت شد اما با کسب سه جام قهرمانی در سال ۲۰۰۱ و پنجمین جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا دوباره مطرح گردید.
فاجعه ای که در وزشگاه هیسل رخ داد باعث بد نام شدن این باشگاه در سطح اروپا شد چرا که در این حادثه ۳۹ نفر از هواداران تیم فوتبال یوونتوس به دنبال فرار از هواداران تیم فوتبال لیورپول کشته شدند.
و همچنین در چهار سال دیگر باشگاه شاهد فاجعه ای دیگر بود.در سانحه هیلسبورو ۹۶ هوادار لیورپول تحت فشار هجوم تماشاگران بین حصار ورزشگاه کشته شدند. به یاد قربانیان جان باختگان حادثه هیلسبورو دو شعله فروزان به علامت باشگاه اضافه شد. هر دو فاجعه اثرات و واکنش‌های وسیعی بر فوتبال انگلیس و اروپا و خود باشگاه تا به امروز در پی داشت.

قهرمانی لیورپول_پیروزی لیورپول در سوپرجام انگلیس

قهرمانی لیورپول در سال ۱۸۹۱

با قهرمانی در لیگ در سال ۱۸۹۱ و هم‌چنین کسب اولین موفقیت‌های بزرگ، به وجهه و محبوبیت تیم به میزان زیادی افزوده شد. در سال ۱۸۹۲ هولدینگ اجاره زمین را بالا برد. آنها تصمیم گرفت آنفیلد رود را ترک کنند و یک زمین در آن نزدیکی بخرند تا از آن پس بازی‌های خانگی‌شان را در آن انجام دهد. پس از آن، جان هولدینگ باشگاه لیورپول اف.سی را تاسیس کرد که در ورزشگاه آنفیلد بازی می‌کرد.
سال اولی که تیم لیورپول تشکیل شد یعنی سال ۱۸۳۲ ترکیب آن فقط از بازیکنانی اسکاتلندی تشکیل شده بود که این بازیکنان با پیراهن های آبی سفید بازی می کردند و رنگ پیراهن آن ها در سال ۱۸۹۴ به قرمز تغییر پیدا کرد.  اولین رویارویی با اورتوننیز پس از صعود لیورپول از دسته سوم به یکم در دو سال بعد اتفاق افتاد. لیورپول اولین فصل بازی در لیگ دسته اول را با ایستادن در انتهای جدول به پایان برد و دوباره به دسته دوم صعود کرد، برخلاف اورتون که در آن فصل، نایب قهرمان لیگ شد.
در سال بعد ، تیم لیورپول در رقابتی سخت و نفس گیری که با تیم منچسر سیتی داشت این تیم را پشت سر گذاشت و برای بار دیگری به دسته اول راه پیدا کرد.پس از آن سال تیم لیورپول جایگاه خود را در لیگ انگلستان تثبیت کرد و همچنین این تیم توانست در سال ۱۹۰۱ برای اولین بار قهرمان لیگ برتر انگلستان شود. بعد از سقوط به دسته دوم، این تیم یک بار دیگر درسال ۱۹۰۶ به عنوان تیم صعودکننده به دسته یک، قهرمان این لیگ شد.
در شروع فصل، اورتون بیشترین شانس قهرمانی را داشت، و همگان انتظار داشتند تا لیورپول در جام حذفی به قهرمانی برسد. همه چیز دقیقا برعکس شد، لیورپول قهرمان لیگ شد و جام حذفی به اورتون رسید. این دو باشگاه همشهری، سه بار موفق شده‌اند که در یک فصل، هردو جام را به شهر خود ببرند، موفقیتی که یک بار نیز نصیب منچستر یونایتد و منچستر سیتی، و یک بار نیز نصیب دو تیم همشهری آرسنال و تاتنهام هاتسپر شده است.
 

محکم کردن جایگاه

تیم لیورپول پس از دومین قهرمانی اش در لیگ برتر انگلستان جایگاه خود را محکم کرد، اما در سال های دیگر این تیم نتوانست به موفقیتی دست یابد. آن ها تا قبل از این که جنگ جهانی اول رخ دهد، نقش تقریبا متوسطی در لیگ برتر انگلستان داشتند ، اما به هرحال توانستند درسال ۱۹۱۴ برای اولین بار به فینال جام اتحادیه برسند. جالب توجه، پیروزی‌های بزرگ لیورپول بعد از صعود ( مانند سال ۱۹۰۶)، یا به
عبارتی بعد از آغاز به کار دوباره لیگ پس از دو جنگ جهانی است. این تیم بعد از جنگ جهانی اول، ابتدا دوبار در لیگ چهارم شد، قبل از این‌که درسال ۱۹۲۲ و ۱۹۲۳ عنوان قهرمانی را به دست آورد. بلافاصله پس از جنگ دوم جهانی، پنجمین عنوان، و در دومین سال بعد از صعود دوباره ( در سال ۱۹۶۲)، ششمین عنوان قهرمانی خود را کسب کرد.
 

حضور دائم لیورپول در لیگ برتر انگلستان

از آن به بعد این تیم به صورت دائم در لیگ برتر حضور یافت و حدود ۱۲ قهرمانی بدست آورد و برای تقریبا ۵ مرتبه در مکانی بعد از رده پنجم جدول قرار گرفت ، مربی این تیم در دهه ۱۹۶۰ ، بیل شنکلی اسطوره فوتبال انگلیس بود که باشگاه به شکل یک تیم قهرمان درآورده و یک بار گفته بود: ” بعضی‌ها فوتبال را نبرد مرگ و زندگی می‌دانند. من این نظریه را نمی‌پسندم. من به شما اطمینان می‌دهم که فوتبال خیلی جدی‌تر از اینها است.” در سرلوحه فلسفه او نیز گروه قرار داشت. برای او نظم و انضباط، روحیه جنگندگی و یکی بودن با باشگاه مهم بود.
یکی از موفقیت آمیر ترین سال های این تیم در تاریخ باشگاه آن ،سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ بود که این تیم تحت مربیگری باب پیسلی بود که که هدایت او و بازی خوب تیم لیورپول همانند زمان مربیگری بیل شنکلی بود.بازیکنان معروف آن زمان این تیم عبارت بودند از مارک لارنسن ، گرام سونس، یان کالاگان، فیل نیل، کوین کیگان، جان توشاک، کنی دالگلیش و یان راش .
لیورپول در رقابت‌های ملی در ۱۸ سال، ۱۲ بار قهرمان شد. این مسیر قهرمانی در سال ۱۹۷۳ با غلبه بر بوروسیا مونشن گلادباخ و قهرمانی در جام یوفا، به تمام اروپا گسترش یافت. اتفاقا در سال ۱۹۷۷ در رم هم که لیورپول برای اولین بار قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا را به دست آورد، همین تیم آلمانی حریفش در فینال بود. لیورپول در سال‌های ۱۹۷۸ در مقابل بروژ، ۱۹۸۱ در مقابل رئال مادرید، ۱۹۸۴ برابر آ. اس. رم و ۲۰۰۵ برابر آث میلان هم قهرمان اروپا شد.
 

نماد و رنگ باشگاه لیورپول

در طول تاریخ باشگاه لیورپول، رنگ لباس خانگی این تیم اغلب قرمز بوده اما در بدو تأسیس باشگاه، بازیکنان لباس آبی و سفیدی بر تن می‌کردند که به لباس باشگاه اورتون شباهت داشت. اما از سال ۱۸۹۶ میلادی رنگ لباس خانگی این تیم، به رنگ قرمز تغییر یافت.
در ژانویهٔ ۲۰۱۲ این باشگاه اعلام کرد که قراردادی به مبلغ ۲۵ میلیون پوند با واریور بسته‌است که از فصل ۲۰۱۲–۱۳ به مدت شش سال این شرکت به جای آدیداس لباس‌های باشگاه را تولید کند اما با فسخ قرارداد، از آغاز فصل ۲۰۱۵–۱۶، شرکت تولیدی نیو بالانس تولید لباس‌های این باشگاه را برعهده گرفت. با پایان قرارداد نیو بالانس در سال ۲۰۲۰، لیورپول با قراردادی به ارزش ۸۰ میلیون پوند تولید لباس‌های باشگاه را به کمپانی نایکی واگذار کرد.
نماد باشگاه لیورپول برگرفته از نماد شهر لیورپول است که به پرنده لیور (Liverbird) مشهور است. این نماد بر روی یک سپر قرار دارد، که در بالای آن شکلی از دروازه شنکلی قرار دارد که بر روی آن شعار معروف لیورپول تو هیچ‌گاه تنها گام برنخواهی داشت (به انگلیسی You'll Never Walk Alone) به چشم می‌خورد. در پی کشته شدن ۹۶ هوادار لیورپولی در سانحه ورزشگاه هیلزبورو در سال ۱۹۸۹ به یاد کشته شدگان این سانحه دو شعله فروزان آتش به نماد باشگاه اضافه شد.
لباس قرمز فوتبال_پیروزی لیورپول در سوپرجام انگلیس

لبای سفید فوتبال_پیروزی لیورپول در سوپرجام انگلیس

ورزشگاه آنفیلد

در شمال غربی انگلستان و کنار رودخانه مرسی ساید به شهری بندری برخورد می کنیم که قدمت آن به قرن 13 میلادی بر میگردد. جمعیت این شهر 500،000 نفر است. در این شهر ورزشگاه آنفیلد وجود دارد که محل برگزاری بازی های خانگی لیورپول می باشد. جالب این جاست که ما بین سال های 1884 تا 1891 این ورزشگاه محل بازی دیگر تیم این شهر یعنی اورتون بوده است و پس از انتقال بازی های این تیم به گودیسون پارک، آنفیلد به استادیوم اختصاصی لیورپول تبدیل شد. این استادیوم چهار جایگاه اصلی به نام های کاپ، اصلی، صد ساله و در راه آنفیلد دارد. اولین بازی لیورپول در این ورزشگاه به سال 1892 بر می گردد. اولین بازی بین المللی که در آنفیلد برگزار شد در سال 1889 مابین انگلستان و ایرلند بود. در سال 1996 و میزبانی انگلستان از یورو 1996، آنفیلد هم میزبانی بازی ها را بر عهده داشت.
نکته جالب برای ورزشگاه آنفیلد این است که این استادیوم جایگاهی برای پارکینگ ندارد و تماشاگران که با خودروی شخصی با استادیوم می آیند ماشین های خود را در خیابان های اطراف پارک می کنند. نکته دیگر در مورد این استادیوم این است که تعداد 59 جایگاه برای معلولین در نظر گرفته شده است که از این تعداد 8 صتدلی برای تیم مهمان در هر بازی است.
 

10 گلزن برتر تاریخ باشگاه لیورپول

  1. یان راش مجموعا 346 گل ( 229 گل در لیگ، 39 گل در اف ای کاپ، 48 گل در لیگ کاپ، 23 گل در دیگر رقابت ها)
  2. راجر هانت مجموعا 286 گل ( 245 گل در لیگ، 18 گل در اف ای کاپ، 5 گل در لیگ کاپ و 18 گل در دیگر رقابت ها)
  3. گوردون هاجسون مجموعا 241 گل ( 233 گل در لیگ، 8 گل در اف ای کاپ)
  4. بیلی لیدل مجموعا 228 گل ( 215 گل در لیگ، 13 گل در اف ای کاپ)
  5. رابی فاولر مجموعا 183 گل ( 128 گل در لیگ، 12 گل در اف ای کاپ، 29 گل در لیگ کاپ، 14 گل در دیگر رقابت ها)
  6. کنی داگلیش مجموعا 172 گل ( 118 گل در لیگ، 13 گل در اف ای کاپ، 27 گل در لیگ کاپ و 12 گل در دیگر رقابت ها)
  7. مایکل اوون مجموعا 158 گل ( 118 گل در لیگ، 8 گل در اف ای کاپ، 9 گل در لیگ کاپ و 23 گل در دیگر رقابت ها)
  8. استیون جرارد مجموعا 158 گل ( 97 گل در لیگ، 12 گل در اف ای کاپ، 9 گل در لیگ کاپ و 40 گل در دیگر رقابت ها)
  9. هری چامبرز مجموعا 151 گل ( 135 گل در لیگ، 16 گل در اف ای کاپ)
  10. جک پارکینسون مجموعا 130 گل ( 125 گل در لیگ و 5 گل در اف ای کاپ)
در سال2019-2020 لیورپول در جدول لیگ انگلیس با قدرت و اختلاف صدر نشین شد اما در لیگ قهرمانان اروپا در مقابل اتلتیکو تن به باخت داد و حذف شد.
 

علت رقابت لیورپول با منچستر یونایتد

هر دو باشگاه در شهرهای خودشان رقبیان محلی دارند ، لیورپول با اورتون و در شهر منچستر میان یونایتد و سیتی ولی دشمنی این دوتیم و نفرت هواداران این دوتیم کاملا متفاوت تر از نفرت نسبت به رقبای محلیشان است هواداران لیورپول در کنار هواداران اورتون مشغول به زندگی و کار هستند . آنها درطول هفته در کنار هم کار می کنند ، اغلب دوست هستند یا با هم رابطه خویشاوندی دارند . در شهر منچستر هم به همین شکل است .اما قضیه رابطه با یونایتدی ها متفاوت است. لیورپولی ها هیچ اختلاطی با یونایتدی ها ندارند ، هرگز نمی بینم در کنار هم کار کنند.
بعضا در دیگر کشورها هم همین وضعیت است ، ولی خب بعضا در برخی نقاط جهان هم شرایط متفاوت است . گویش متفاوت ، لهجه متفاوت و فاصله ی شهرها همه و همه زمانیکه فوتبال در میان است باعث نفرت هواداران دو باشگاه می شود . لیورپول با 19 قهرمانی بعد از منچستر یونایتد که با 20 عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم جزیره نام دارد پر افتخارترین باشگاه فوتبال انگلستان است . ولی لیورپول بهترین تیم کشوراست که توانسته 5 بار در رقابتهای اروپایی قهرمان شود و همینطور سه مرتبه جام یوفا را فتح کرده است. رقابت و چشم و هم چشمی بین لیورپول و منچستر قبلا با بوجود آمدن موفقیت های منچستر یونایتدی یا لیورپول در عرصه فوتبال و باشگاهی بود .
در واقع از زمان انقلاب صنعتی این وضعیت صورت گرفت . در سال 1800 ، لیورپول و منچستر بر شمال غرب انگلستان به دلایل مختلفی حکمفرما بودند ، لیورپول با وجود رودخانه مرسی موقعیت زیاد شغلی و مالی را برای اهالی شهر بوجود آورده بود . منچستر ، در 40 مایلی دریای ایرلند قرار دارد ، که در صنعت پارچه بسیار مشهور است چراکه صدها کارخانه پارچه در اطراف این شهر وجود دارد .
تجارت در این عرصه صادرات و واردات آن و همه چیز از طریق لیورپول صورت می گیرد ، در قرن گذشته این کار از طریق کشتی و کانال منچستر صورت می گرفت . در آغاز سال 1894 ، از طریق این کانال کشتی ها به جای عبور از گذرگاه لیورپول مستقیم تجارت خود را با منچستر صورت می دادند ، در آن زمان منچستر که شهری محصور به خشکی بود ، به سومین بندر شلوغ انگلستان تبدیل شد .این کانال در زمینه دشمنی مردمان لیورپول و منچستر نقش داشت و سبب شد این دشمنی میان هواداران دو باشگاه نیز جاری شود و این داستان مدت زمان زیادی هست که بین اهالی جریان دارد.
 

مربیان باشگاه لیورپول 

۱۸۹۲–۱۸۹۶
 ویلیام بارکلی
St Patrick's saltire.svg جان مک کنا
دو عنوان قهرمانی در دسته دوم
۱۸۹۶–۱۹۱۵
انگلستان تام واتسون
یک عنوان قهرمانی در دسته دوم و دو عنوان قهرمانی در دسته اول
۱۹۱۹–۱۹۲۳
انگلستان دیوید اشورث
یک عنوان قهرمانی در دسته اول
۱۹۲۳–۱۹۲۸
اسکاتلند مت مک کویین
یک عنوان قهرمانی در دسته اول
۱۹۲۸–۱۹۳۶
انگلستان جورج پترسون
 
۱۹۳۶–۱۹۵۱
انگلستان جورج کی
یک عنوان قهرمانی در دسته اول
۱۹۵۱–۱۹۵۶
انگلستان دان ولش
 
۱۹۵۶–۱۹۵۹
انگلستان فیل تیلور
 
۱۹۵۹–۱۹۷۴
اسکاتلند بیل شنکلی
یک عنوان قهرمانی در دسته دوم، سه قهرمانی در دسته اول، دو قهرمانی در جام حذفی، چهار قهرمانی در جام خیریه، یک قهرمانی در جام یوفا
۱۹۷۴–۱۹۸۳
انگلستان باب پیزلی
شش قهرمانی در دسته اول، سه قهرمانی در جام اتحادیه، شش قهرمانی در جام خیریه، سه قهرمانی در لیگ قهرمانان، یک قهرمانی در جام یوفا، یک قهرمانی در سوپر جام اروپا
۱۹۸۳–۱۹۸۵
انگلستان جو فاگان
یک قهرمانی در دسته اول، یک قهرمانی در جام اتحادیه، یک قهرمانی در لیگ قهرمانان
۱۹۸۵–۱۹۹۱
اسکاتلند کنی دالگلیش
سه قهرمانی در دسته اول، دو قهرمانی در جام حذفی، چهار قهرمانی در جام خیریه
۱۹۹۱
انگلستان رانی مورن
 
۱۹۹۱–۱۹۹۴
اسکاتلند گریم سونس
یک قهرمانی در جام حذفی
۱۹۹۴–۱۹۹۸
انگلستان روی اوانس
یک قهرمانی در جام اتحادیه
۱۹۹۸
انگلستان روی اوانس
 
۱۹۹۸–۲۰۰۴
فرانسه ژرارد هولیه
یک قهرمانی در جام حذفی، دو قهرمانی در جام اتحادیه، یک قهرمانی در جام خیریه، یک قهرمانی در جام یوفا، یک قهرمانی در سوپرجام اروپا
۲۰۰۴–۲۰۱۰
اسپانیا رافائل بنیتز
یک قهرمانی در جام حذفی، یک قهرمانی در جام خیریه، یک قهرمانی در لیگ قهرمانان، یک قهرمانی در سوپرجام اروپا
۲۰۱۰–۲۰۱۱
انگلستان روی هاجسون
 
۲۰۱۱–۲۰۱۲
اسکاتلند کنی دالگلیش
یک قهرمانی در جام اتحادیه
۲۰۱۲–۲۰۱۵
ایرلند شمالی برندان راجرز
 
۲۰۱۵–حال
آلمان یورگن کلوپ
یک قهرمانی در لیگ برتر فوتبال انگلستان، یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، یک قهرمانی در سوپرجام اروپا، یک قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان، یک قهرمانی در جام اتحادیه، یک قهرمانی در جام حذفی

تمام مربیان لیورپول_پیروزی لیورپول در سوپرجام انگلیس

15 باشگاه فوتبال جهان

  1. منچستریونایتد 3.004 میلیارد یورو
  2. رئال مادرید 2.895 میلیارد یورو
  3. بارسلونا 2.688 میلیارد یورو
  4. بایرن مونیخ 2.367 میلیارد یورو
  5. منچسترسیتی 1.909 میلیارد یورو
  6. 6- آرسنال 1.882 میلیارد یورو
  7. چلسی 1.524 میلیارد یورو
  8. لیورپول 1.260 میلیارد یورو
  9. یوونتوس 1.158 میلیارد یورو
  10. تاتنهام 978 میلیون یورو
  11. پاری سن ژرمن 948 میلیون یورو
  12. بروسیا دورتموند 917 میلیون یورو
  13. اتلتیکو مادرید 771 میلیون یورو
  14. شالکه 633 میلیون یورو
  15.  آث میلان 504 میلیون یورو

 

قهرمانی لیورپول در سوپرجام انگلیس

تقابل جذاب تیم های منچسترسیتی و لیورپول که در فصل گذشته رقابت نزدیکی با یکدیگر داشتند با نتیجه 3 بر 1 به سود سرخپوشان بندر لیورپول رقم خورد.
در این بازی آرنولد با گلزنی در دقیقه 21 باعث برتری تیمش شد اما آلوارس با گلی که به اشتباه آفساید اعلام شده بود، پس از تایید کمک داور ویدئویی بازی را به تساوی کشاند. در ادامه در شرایطی که انتظار می رفت بازی به تساوی برسد، یک صحنه مشکوک توسط داور پنالتی تشخیص داده شد تا صلاح گل دوم را از روی نقطه پنالتی به ثمر برساند. در ادامه در وقت های تلف شده نونیز بازیکن تازه وارد لیورپول نیز تیر خلاص را زد.

 

خلاصه بازی

لیورپول بازی را بهتر آغاز کرد و در همان دقایق ابتدایی و با گذر از سد ژائو کانسلو بود که محمد صلاح فرصت داشت گل اول را به ثمر برساند، اما ضربه این ستاره مصری به تور کنار دروازه سیتی برخورد کرد و این موقعیت از دست رفت. 
در دقیقه هفتم این دیدار، این بار کوین دی بروین از سمت چپ به سمت دروازه لیورپول حرکت کرد، اما ضربه او نیز پای ویرژیل فن دایک و در ادامه تور کنار دروازه برخورد کرد و راهی کرنر شد. دقایقی بعد این بار لیورپول روی ارسال ترنت الکساندر آرنولد صاحب فرصت گلزنی شد، اما ضربه سر اندرو رابرتسون چندان دقیق نبود و راهی به دروازه منچسترسیتی پیدا نکرد. 
اما در دقیقه 21 لیورپول به گل اول دست یافت. پاس رو به عقب محمد صلاح به ترنت آرنولد رسید. این مدافع انگلیسی به سمت دروازه سیتی ضربه زد و شوت او بعد از برخورد به سر ناتان آکه، وارد گوشه دروازه ادرسون شد.
دقایقی بعد ارلینگ هالند، ستاره تازه وارد منچسترسیتی در دو صحنه متوالی فرصت داشت گل تساوی را به ثمر برساند، اما اولین بار آدریان واکنش خوبی نشان داد و در صحنه دوم نیز در نهایت حرکت هالند منجر به ضربه سر محرز شد و توپ در اختیار دروازه بان لیورپول قرار گرفت. در ادامه تلاش دو تیم و به خصوص منچسترسیتی برای گلزنی اثربخش نبود و نیمه نخست با برتری 0-1 لیورپول به اتمام رسید.
منچسترسیتی نیمه دوم را هجومی آغاز کرد و در همان دقایق ابتدایی ریاض محرز روی پاس رودری و با حرکت از سمت چپ فرصت داشت گل تساوی را به ثمر برساند، اما آدریان با عکس العملی مناسب دروازه لیورپول را نجات داد.
در دقیقه 63 و روی پاس خوب جوردن هندرسون بود که داروین نونیز در مرکز محوطه جریمه منچسترسیتی در موقعیتی تک به تک قرار گرفت و فاصله ای تا زدن گل دوم لیورپول نداشت، اما ادرسون به خوبی ضربه او را دفع کرد و تیمش را همچنان در جریان بازی نگه داشت. 
اما دقایقی بعد منچسترسیتی بالاخره به گل تساوی دست یافت. ضربه فیل فودن از مرکز موطه جریمه توسط آدریان به صورت ناقص دفع شد. در ریباند خود فودن در ضربه زدن ناکام ماند و در ادامه و در مقابل شلوغی دروازه این خولین آلوارز بود که توانست در موقعیتی دشوار دروازه لیورپول را باز کند. اما در دقیقه 80 و بعد از برخورد توپ به دست روبن دیاس در محوطه جریمه، داور پس از بازبینی صحنه به سود لیورپول پنالتی اعلام کرد. محمد صلاح، گلزن مصری مرسی سایدی ها پشت توپ قرار گرفت و علیرغم تشخیص ادرسون، موفق به زدن گل دوم شد. در دقیقه 88 اندرو رابرتسون فرصت داشت کار سیتی را تمام کند، اما ضربه این بازیکن از بالای دروازه حریف به بیرون رفت. اما در اوقات اضافی ارسال محمد صلاح از سمت راست با پاس رابرتسون به مرکز محوطه همراه شد و داروین نونیز توانست با ضربه سر گل سوم را به ثمر برساند. در ثانیه های پایانی ارلینگ هالند در دهانه دروازه موقعیتی فوق العاده را به شکلی عجیب دیرک کوبید تا در نهایت لیورپول در این بازی 1-3 به برتری دست یابد.

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار