|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۸۳

برنامه ریزی موفق ، مهارتی است که با استفاده از آن می‌توانید مسیر رسیدن به اهداف و خواسته‌های‌تان را طراحی کنید تا زودتر محقق شوند.

برنامه ریزی موفق ، مهارتی است که با استفاده از آن می‌توانید مسیر رسیدن به اهداف و خواسته‌های‌تان را طراحی کنید تا زودتر محقق شوند. به گفته ناپلئون هیل، نویسنده آمریکایی: «یکی از ویژگی‌هایی که برای برنده شدن لازم است، قطعیت هدف، دانستن چیزی که می‌خواهید به آن برسید و اشتیاق سوزان برای رسیدن به آن است.»
در این مقاله از امیدنیوز، با معرفی بهترین اپلیکیشن برنامه ریزی به شما کمک خواهیم کرد که به برنامه ریزی خود در هر زمان و مکانی دسترسی داشته باشید.

 

برنامه ریزی چیست ؟

تعریف‌های متفاوتی از برنامه‌ریزی وجود دارد اما بهترین و ساده‌ترین تعریف آن عبارت است از:
برنامه‌ریزی فرایندی برای رسیدن به اهداف است.
به عبارت دیگر کارها و فعالیت‌هایی که باید به صورت منظم و پیوسته صورت پذیرند تا ما به اهداف‌مان برسیم.
 

اهمیت یادگیری برنامه ریزی

برای این‌که بتوانید در زندگی به اهداف و خواسته‌های‌تان برسید، لازم است برنامه‌ای برای آینده داشته باشید. البته هیچ کس نمی‌تواند برای تک‌تک لحظات آینده خود برنامه بچیند و مطمئن باشد که می‌تواند به‌طور تمام و کمال آن‌ها را محقق سازد. اما این کار لازمه رسیدن به زندگی بهتر است. زیرا در غیر این صورت نمی‌دانید مسیر را درست طی کرده‌اید یا اشتباه و کجای مسیر ایستاده‌اید.
بخشی از این موفقیت با طرح‌ریزی و داشتن برنامه‌ای مشخص، قابل دست‌یابی است. باید بتوانید به خوبی به این سوال پاسخ دهید که چگونه برنامه ریزی کنیم .
فواید داشتن برنامه مشخص در زندگی این است که می‌توانید:
  • فرد موفقی در جامعه شوید،
  • به اهداف‌تان برسید،
  • فشارهای ذهنی‌تان را کاهش دهید،
  • استرس روزانه خود به دلیل انجام نشدن تمام کارهای‌تان برطرف کنید،
  • اعتماد به نفس‌تان را افزایش دهید،
  • به دلیل رسیدن به خواسته‌های خود احساس رضایت‌مندی را تجربه کنید،
  • به ارتقا شغلی برسید و… .

امام علی ع فرمودند:

نداشتن برنامه صحیح در زندگی نیازمندی و فقر به بار می‌آورد.
 

علت استفاده از اپلیکیشن های برنامه ریزی

  • چک لیست کارها از روزهایی که یادداشت‌ها را روی تکه های کاغذ یادداشت می‌کردید و بعداً دیوانه‌وار همه چیز را روی میزتان در جست‌وجوی یک یادداشت زیر و رو می‌کردید، راه درازی را پیموده‌اند. امروزه،  فروشگاه‌های اپلیکیشن پر از برنامه های لیست کارهای دیجیتالی و برنامه ریزی روزانه هستند. دیگر خبری از تکه کاغذ یا تلاش برای رمزگشایی دست نوشته های نامرتب نیست و این مشکلات مربوط به گذشته است.
  • البته اپلیکیشن های برنامه ریزی مدرن بسیار فراتر از یادداشت های دیجیتال روی تلفن همراه هستند. می‌توانید از آنها برای برنامه‌ریزی و مدیریت کل گردش کار خود، تعیین تاریخ سررسید برای هر کار و تنظیم یادآوری استفاده کنید تا چیزی از قلم نیفتد یا فراموش نشود. با برخی از اپلیکیشن های برنامه ‌ریزی کارهای روزانه جامع تر، می‌توانید کل پروژه ‌ها و تیم‌ های کاری متعدد را مدیریت کنید.
  • کاهش حواس‌پرتی: زندگی دیجیتال می‌تواند به آسانی حواس کاربران را پرت کند و وقت ارزشمند آن‌ها را تلف نماید. بسیاری از اپلیکیشن های برنامه ریزی روزانه می‌توانند دسترسی به وب سایت‌ها یا برنامه‌های خاص را مسدود نمایند و از این طریق موجب افزایش تمرکز فرد روی کارهای مهم شوند.
  • برنامه و زمان‌بندی هدفمند: مشخص کردن امور مختلف و تخصیص وقت لازم به آن‌ها می‌تواند در افزایش بهره‌وری تاثیر چشمگیری داشته باشد. کاربران قادر خواهند بود به کمک اپلیکیشن‌های اشاره شده، برنامه روزانه یا هفتگی برای خود تعیین کنند تا دیگر نگران عقب افتادن کارهای خود نباشند.
  • کاهش استرس: داشتن جدول زمانی از پیش تعیین شده و برنامه منظم می‌تواند به کاربران کمک کند تا امور مهم را در موعد مقرر انجام دهند. برای مثال راحت‌تر از گذشته می‌توانید پروژه‌های کاری را پیش از اتمام زمان آن‌ها تحویل دهید و فشار ناشی از انباشته شدن کارها را از دوش خود بردارید.

 

بهترین اپلیکیشن های برنامه ریزی روزانه

  • Todoist ؛ بهترین برنامه برنامه ریزی روزانه
    اپلیکیشن Todoist یکی از محبوب‌ترین عناوین در میان بهترین برنامه های برنامه ریزی روزانه به شمار می‌رود که برای امور مختلف مثل خرید روزانه تا پروژه‌های بزرگ کاربرد دارد. پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف از نقاط قوت بزرگ آن است به طوری که علاوه بر اندروید و iOS روی ویندوز و مک هم در دسترس قرار دارد و حتی به یک افزونه اختصاصی گوگل کروم هم مجهز است. توسعه‌دهندگان آن امکان تعامل با سایر سرویس‌ها مثل اسلک، الکسا و گوگل کلندر را هم فراهم ساخته‌اند. اشتراک رایگان برنامه Todoist امکان ایجاد ۸۰ پروژه را در اختیار کاربران می‌گذارد. همچنین در این حالت قابلیت‌هایی مثل تکرار موعدهای مقرر و تعامل با سرویس‌های دیگر فراهم است. اما اگر می‌خواهید به ویژگی‌هایش پیشرفته‌تری مثل یادآور، نظردهی، قالب‌های پروژه و... دسترسی داشته باشید باید به سراغ نسخه پرمیوم بروید.

    ویژگی‌های اپلیکیشن برنامه ریزی ToDoist:

    - مهلت‌ها و یادآوری‌ها: برای اطمینان از اتمام کارها، ضرب‌العجل تعیین می‌کنید و کارهایتان حتماً به پایان می‌رسند.

    - پروژه‌ها و اهداف: ایجاد و مدیریت پروژه‌ها با کارهای فرعی، تعیین اهداف و پیگیری پیشرفت.

    - کارهای برجسته: مهمترین کارها را براساس اولویت کدگذاری کرده و با رنگ برجسته کنید.

    - گزارش‌ها: با گزارش‌ها پیشرفت خود را پیگیری کنید و برای هدف قرار دادن اهدافِ Todoist Karma امتیاز کسب کنید.


  • اپلیکیشن Calender

    در این موضوع هیچ شکی نیست که گوگل زندگی همه را راحت‌تر کرده است و ابزارهایی که دراختیار ما قرار داده، به قدری کامل و کاربردی هستند که استفاده از کلندر (تقویم) می‌تواند تمام نیاز‌های کاربرانش را از یک برنامه‌ریزی عادی برطرف کند. رابط کاربری این برنامه بسیار ساده است و شاید تنها مشکلی که گریبان‌گیر ایرانی‌ها باشد، تاریخ میلادی است و اگر بتوانید خود را با تاریخ میلادی همگام کنید، استفاده از آن هیچ چالش دیگری نخواهد داشت.

    به کمک این اپلیکیشن می‌توانید برنامه‌های هر روز را معین کنید، در همان روز یادداشت بنویسید و ساعت مشخصی را تعیین کنید که در گوشی هوشمندتان به شما هشدار داده شود. می‌توانید از همین الان برای یک سال آینده برنامه‌ریزی کنید و مطمئن باشید که گوگل در ساعت موعد به شما یادآوری می‌کند.

    ویژگی‌های اپلیکیشن برنامه ریزی Google Calendar :

     - تقویم: چون فضای اصلی این نرم‌افزار به صورت تقویمی است، شما راحت تمام بازه‌های زمانی روز و هفته و حتی سال خود را می‌بینید.

    - افزودن جلسات، تسک‌ها و رویدادها: روی همین تقویم می‌توانید کارها و رویدادهایی که در طول روز برایتان اتفاق می‌افتد را در بازه‌های زمانی (مثلا ساعتی) اضافه کنید.

    - کارهای تکرارشونده یا عادت: ویژگی جذاب دیگر این برنامه، امکان اضافه کردن عادت‌های تکرار شونده به تقویم است. مثلاً اگر دوست دارید هفته‌ای دوبار «غذای جدیدی بپزید»، کافی است از بخش Goals یا اهداف، این را اضافه کنید تا هر هفته دو بار برایتان تکرار شود.


  • Evernote ، سازمان دهنده، برنامه ریز و یادداشت بردار

    Evernote یک اپلیکیشن برنامه ریزی است که به شما این امکان را می دهد ضمن تمرکز روی کارهای اصلی خود، یادداشت برداری کرده و اطلاعات قابل دسترسی ضروری را نیز همیشه همراه خود داشته باشید. Evernote در Android ، macOS ، Microsoft Windows و iOS قابل دسترسی است. شما می توانید یادداشت برداری کنید و آن ها را به هر شکل مناسبی که نیاز دارید قالب بندی کنید و هم چنین سبک و سیاق دلخواه خود را ایجاد کرده و یک گزینه برنامه ریزی روزانه خوب داشته باشید.

    تاکنون، این برنامه تقریبا ۱٫۶ میلیون بار بررسی با بیش از ۱۳۰۰۰۰ دانلود داشته است. برای استفاده طولانی مدت می توانید به سرویس های رایگان محدود به مدت یک ماه و خدمات پولی دسترسی داشته باشید. Evernote برای افراد و گروه هایی مناسب است که سه طرح برای انتخاب شما ارائه می دهند. Evernote برای همه کسانی که هنگام برنامه ریزی برای رویدادها، عاشق یادداشت برداری و خلاقیت هستند بهترین گزینه است.

    ویژگی ها و امکان برنامه یادداشت Evernote :

    - امکان ایجاد و ویرایش یادداشت های متنی به صورت نامحدود

    - ذخیره ، همگام سازی و به اشتراک گذاری آسان و سریع یادداشت ها

    - امکان جست و جوی هوشمند برای یافتن متن دلخواه در میان یادداشت ها

    - امکان سازماندهی یادداشت های نوت بوک و برچسب ها

    - امکان ایجاد یک لیست خرید و یا لیست کار

    - برنامه ریزیسفر: پیگیری برنامه های سفر، بلیط هواپیما و گذرنامه

    - امکان اضافه کردن عکس، صدا، طرح، متن، اسناد و .. به یادداشت ها

    - اسکن کارت های دیجیتال، ویزیت و … برای اضافه کردن به یادداشت ها

    - امکان اضافه کردن یادآور برای یادداشت های مهم و ضروری خود

    - امکان به اشتراک گذاشتن مستقیم یادداشت ها در فیس بوک و توییتر

    - قابل استفاده برروی اسمارت فونها، تبلت ها و کامپیوتر


  • Ticktick، ایجاد لیست با قابلیت یادآوری و برنامه ریزی روزانه

    Ticktick یک اپلیکیشن بر پایه مدیریت وظیفه است که به صورت رایگان ایجاد لیست کارها، تقویم و یادآوری را به شما ارائه می دهد. برنامه Ticktick نزدیک به ۳۸۰۰۰ بررسی و یک میلیون بار دانلود در وب، iOS و برنامه های افزودنی کروم و اندروید داشته و برای شما در دسترس است و تقریبا همه افراد با برنامه های روزانه و هفتگی می توانند از آن استفاده کنند و آن را به یک اپلیکیشن عالی برنامه ریز روزانه تبدیل کنند.

    Ticktick به شما این امکان را می دهد در مسیر درست قدم بردارید، بازه های زمانی قانونی را رعایت کنید و بهره وری بیش تری داشته باشید. Ticktick در گروه بهره وری قرار دارد و دانلود و استفاده از آن رایگان است، مگر این که بخواهید از طریق پرداخت هزینه خریدهای درون برنامه ای، به ticktick pro برنامه را ارتقا دهید. علاوه بر این، برنامه Ticktick با iOS 8.0 یا بالاتر سازگار است.
     

     قابلیت های اپلیکیشن TickTick :

    - امکان همگام سازی تمام وظایف ایجاد شده شما با دستگاه های مختلف

    - دارا بودن ویجت اختصاصی برای مدیریت آسان وظایف ایجاد شده

    - امکان مرتب سازی وظایف بر اساس پارامترهای تاریخ، نام و غیره

    - امکان اضافه کردن یادداشت های مورد نظر به وظایف ایجاد شده

    - امکان مرتب سازی وظایف و کارهای ایجاد شده با درگ کردن (کشیدن)

    - امکان ایجاد وظایف تکرارشونده و یا زیر شاخه برای وظایف شما

    - دارا بودن توابع کاربردی دسته بندی وظایف، جستجو بین وظایف، ویرایش دسته ای وظایف، یادآور زمان و مکان و غیره


     

  • Microsoft to do ؛ پرطرفدار

    Microsoft to do ابزاری برای مدیریت وظایف است که به شما اجازه می دهد برنامه ریزی خود را برای انجام فعالیت ها با برنامه هفتگی، روزانه و سالانه انجام دهید. Microsoft to do هم چنین شما را قادر می سازد تا از آدرس های ساده موارد خاص مانند کتاب هایی که می خواهید بخوانید و موارد دیگر را یادداشت برداری کنید و آن را به یک اپلیکیشن کارآمد برنامه ریز روزانه تبدیل کنید.

    برنامه Microsoft to do باعث می شود کارهایی که دوست ندارید، برایتان لذت بخش و راحت شوند و بهره وری شما را افزایش می دهد. Microsoft to do قابل استفاده و رایگان است و می توانید آن را در چندین دستگاه همگام سازی کنید. Microsoft to do برای هر کاری بهترین است و درAndroid و iOS با بیش از ۳۶۰۰۰ بررسی و بیش از ۱٫۲ میلیون بار دانلود قابلیت دسترسی دارد.

    ویژگی های Microsoft to do :
    - مجهز به ویژگی برنامه‌ریزی روزانه

    - در Microsoft To Do امکان مشاهده لیست کارها در همه جا و همه وقت وجود دارد

    - امکان اشتراک‌گذاری لیست کارها با همکاران

    - امکان نوشتن توضیحات برای کارهایی که باید انجام شوند

    - امکان ارسال اعلانات پس ساختن یا حذف کردن یک لیست کارهای جدید

    - امکان سفارشی‌سازی کارها با انتخاب رنگ تم پس‌زمینه

    - امکان مشخص کردن کارهای چند مرحله‌ای در Microsoft To Do میسر است

    - امکان مشخص کردن تاریخی که باید تا آن روز کارها تمام شوند

    - امکان آپلود فایل تا حجم ۲۵ مگابایت

    - پشتیبانی از تقویم مخصوص شرکت‌ها

    - امکان نوشتن توضیحات برای کارهای مختلف

    - همگام‌سازی شده با مجموعه نرم‌افزارهای Office 365

     - امنیت بالا

    - پشتیبانی از حالت تیره یا Dark Mode


     

  • اپلیکیشن برنامه‌ریزی Any.do
    اپلیکیشن Any.do یکی از قدیمی‌ترین عناوین در میان بهترین برنامه های برنامه ریزی روزانه محسوب می‌شود که امکانات مختلفی را در قالب طرح‌های رایگان و پولی در اختیار کاربران می‌گذارد. البته خوشبختانه اغلب قابلیت‌های ضروری و کاربردی به شکل رایگان عرضه شده‌اند و نیازی به پرداخت حق اشتراک برای بهره‌مندی از آن‌ها وجود ندارد. از جمله آن‌ها می‌توان به تکرار تسک‌ها، به اشتراک‌گذاری لیست‌ها و ضمیمه کردن فایل‌ها اشاره نمود.اپلیکیشن Any.do توانسته مقام اول را از سوی نشریه وال استریت ژورنال در میان بهترین برنامه های برنامه ریزی روزانه کسب کند و در میان عناوین منتخب گوگل پلی هم قرار دارد. ویژگی‌های جالب آن مثل ایجاد یادآور و ساخت تسک از طریق واتساپ می‌تواند برای برخی افراد کاربردی باشد. همچنین باید به تعامل با سایر سرویس‌ها از جمله گوگل کلندر، اوت لوک، اسلک، گوگل Tasks، ترلو، الکسا، آفیس ۳۶۵ و... نیز توجه داشت.

     

    ویژگی‌های اپلیکیشن برنامه ریزی AnyDo :

    نرم افزار Anydo تقریباً تمام ویژگی‌هایی که از همچین ابزاری انتظار می‌رود را برآورده می‌کند. ویژگی‌هایی مثل لیست کارها، مدیریت وظایف، تنظیم یادآوری و … . همچنین تقویم و برنامه ریزی های روزانه ویژگی‌های عالی دیگری‌اند که Anydo علاوه بر ویژگی‌های اصلی مورد نظرتان، آن‌ها را هم دارد.

    - امکان دسته‌بندی وظایف و کارها؛ مثلاً شخصی، کاری و … و به اشتراک گذاشتن با دیگران

    - امکان دسته‌بندی کارها براساس زمان

    - ویژگی جدیدِ Anydo Moment به شما اجازه می‌دهد که در یک نگاه تمام کارهای روز را ببینید، آن‌ها را بررسی کنید و یا سریعاً آن‌ها را به روز دیگری منتقل کنید.

    - پروژه‌های بزرگ‌تر را به وظایف کوچکتر و فرعی تقسیم کنید و تصویر بهتری از کارهای بزرگتان ببینید.

 

نتیجه گیری

برنامه ریزی خوب برای فعالیت های خود و داشتن یک اپلیکیشن عالی به شما کمک می کند تمام فعالیت هایتان را راحت تر دنبال و پیگیری کنید و به دنبال آن تحقق اهدافتان نیز آسان می شود. با این اپلیکیشن های برنامه ریز روزانه به راحتی می توانید تمام فعالیت های خود را در هر مکانی که هستید انجام دهید.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار