|
|
کدخبر: ۱۸۵۳۶۶

آزمون های برای کارشناسی فقه و حقوق در کنار رشته حقوق تعریف شده که اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تفاوتی در نتیجه این آزمون ایجاد نمی‌کند. به این دلیل رشته فقه و مبانی حقوق برخلاف رشته علوم قرآن و حدیث از مقطع کارشناسی مورد توجه قرار می‌گیرد. از جمله این آزمون ها می‌توان به آزمون های تاسیس دفتر اسناد رسمی، آزمون وکالت، آزمون قضاوت، آزمون مشاوره دادگستری و آزمون کارکنان دادگستری اشاره کرد. برای شرکت در این آزمون ها شما باید لیسانس حقوق، لیسانس فقه و حقوق یا سطح 2 حوزه علمیه را داشته باشید. در صورتیکه مدرک کارشناسی فردی غیر مرتبط با فقه و حقوق باشد، برای شرکت در این آزمون باید مدرک کارشناسی ارشد از رشته فقه و حقوق را مورد نیاز است.

آینده شغلی و بازار کار رشته فقه و حقوق

فارغ التحصیلان رشته فقه و حقوق می‌توانند با شرکت در آزمون های کانون وکلای دادگستری، مشاوران دادگستری، منصب قضاوت، تاسیس دفتر اسناد رسمی و کارکنان قوه قضاییه وارد بازار کار شوند. موارد اشاره شده در بالا، اولین بازار کاری هستند که برای فارغ التحصیلان این رشته ها می‌توان متصور شد.

از آنجایی که فارغ التحصیلان این رشته ها با مفاهیم حقوقی  آشنا هستند، کار در دفترهای قضایی و دفتر های وکالت نیز از جمله مشاغل دیگری هستند که می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند. دارندگان مدرک کارشناسی فقه و حقوق بین 30 الی 40 درصد از واحدهایی که گذرانده‌اند، مربوط به مسائل حقوقی و مابقی فقهی است. در نتیجه، این رشته در ابتدا فقهی و بعد حقوق است.

در نتیجه افرادی که رشته فقه و حقوق را انتخاب می‌کنند، به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد، باید توجه داشته باشند که در این رشته تنها حدود 30 الی 40 درصد دروس مرتبط به حقوق  و چیزی بین 60 تا 70 درصد مرتبط با فقه و اصول است.

دارندگان مدرک کارشناسی ارشد می‌توانند در پژوهشگاه های فقهی مشغول به کار شوند. همچنین امکان تدریس در حوزه های مختلف مانند تدریس در حوزه های علمیه، دانشگاه ها و آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری برای این افراد میسر است. برای تدریس در دانشگاه ها نیازی به عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها نیست. در صورتیکه شما در کارشناسی ارشد دانشجوی ممتاز باشید و در مقطع دکتری پذیرفته شوید، دانشگاه محل تحصیل دکتری شما یا دانشگاه دیگری از شما دعوت به تدریس می‌شود.

این اطلاعات به صورت کلی، بازار کار و آینده شغلی رشته فقه و حقوق بوده و درصورتیکه دانشجویی از معدل بالایی برخوردار بوده و به دروس مسلط باشد، در یکی از آزمون های اشاره شده در بالا پذیرفته خواهد شد.

منابع اصلی کنکور ارشد و دکتری فقه و مبانی حقوق کدامند؟

منابع کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق، شامل 4 درس زبان انگلیسی، عربی و اصول است.

سوالات زبان انگلیسی از کتب مختلفی طراحی می‌شود و به طور کلی دانشجو باید از دانش عمومی زبان قابل قبولی در سطح دانشگاه برخوردار باشد.

از منابع اصلی برای تست های عمومی زبان انگلیسی، گرامر زبان انگلیسی عباس فرزام، تافل رهنما ابراهیم نظری، 504 کلمه ضروری و... هستند.

 منابع مورد توجه طراحان سوال برای تست های زبان تخصصی راهنمای کامل زبان تخصصی الهیات تالیف عواطف رستمی انتشارات حقوق اسلامی هستند؛ اما صرفا نباید به این منابع اکتفا کرد و دانشجو باید از دانش عمومی زبان خوب و در سطح دانشگاه و دبیرستان برخوردار باشد.

سوالات تست تخصصی همچنین می‌توانند از کلید واژه ها و مداخل دیکشنری های خارجی مانند لایدن هلند طراحی شوند. از دیگر منابع طراحی سوالات زبان تخصصی، ترجمه شده قسمت هایی از کتاب روضه البهیه فی شرح لمعه الدمشقیه نیز می‌توان در نظر گرفت.

در ادامه به معرفی منابع تست های دروس عربی می‌پردازیم.

تست های درس عربی به دو بخش ترجمه و صرف و نحو تقسیم می‌شوند. سوالات ترجمه از قرآن کریم و نهج البلاغه طراحی می‌شوند. سوالات مختلفی نیز از جمله ضرب المثل های عربی اشعار جاهلی، اشعار اموی و اشعار عباسی طراحی شده و صرف و نحو آزمون کارشناسی ارشد این رشته، بر اساس سازمان سنجش، متناسب با جلد چهارم مبادی العربیه تالیف رشید شرطونی، شرح ابن عقیل و کتاب الاتقان فی علوم القرآن نوشته جلال الدین سیوطی طراحی می‌شوند.

از 20 تست درس عربی، 8 تست ترجمه، 3 تست تجزیه و ترکیب، 2 تست حرکت گذاری و 7 تست قواعد به صورت مبحثی طرح می‌شود.

بهترین منابع کنکور ارشد فقه و مبانی حقوق که توسط موسسه حافظون تهیه شده به بسیاری از داوطلبان در کسب رتبه های برتر کمک کرده است.

برای زبان عمومی در آزمون دکتری، 30 تست طراحی شده که شامل 10 تست لغت، 10 تست گرامر و 10 تست درک مطلب طراحی می‌شود.

گزینه دیگری که در آزمون دکتری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، استعداد تحصیلی است. استعداد تحصیلی در کنکور دکتری شامل 4 بخش درک مطلب، منطقی، تحلیلی و کمیتی بوده که از هر بخش 7 یا 8 تست طراحی می‌شود. زبان و استعداد تحصیلی منابع مشخصی نداشته و گفته می‌شود سطح دانشجویان برای آزمون دکتری، دانشجویان باید در سطح آزمون تافل باشد.

دروس تخصصی در آزمون دکتری شامل 90 تست است که شامل 30 سول عربی، 30 سوال فقه و 30 سوال اصول است.

منابع مورد توجه طراحان آزمون دکتری برای سوالات ترجمه، مانند آزمون ارشد، قرآن کریم، نهج البلاغه، امثال و حکم عربی، اشعار جاهلی، عبارات روز بین المللی و قانونی و فقهی بوده و 5 تست تجزیه و ترکیب و تحلیل صرفی و 3 تست حرکت گذاری و 12 تست قواعد مبحثی است.

تست های صرف و نحو عربی در سطح مبادی العربیه جلد 4 طراحی می‌شود.

سوالات دروس تخصصی رشته فقه و مبانی حقوق، شامل 30 سوال فقه و 30 سوال اصول است. 30 سوال فقه از کتاب روضه البهیه فی شرح لمعه الدمشقیه طراحی شده و 30 تست اصول در اصل بر اساس الموجز آیت الله سبحانی طراحی شده و بین 30 تا 40 درصد تست ها از اصول استنباط علامه حیدری تالیف شده و همینطور ممکن است داوطلبان با تست هایی از اصول مظفر نیز در آزمون دکتری مواجه شوند.

یکی از ایراداتی که به رشته فقه و مبانی حقوق وارد است، گستردگی و وسعت منابع بوده و دانشجویان عمدتا زمان کافی برای مطالعه تمامی این منابع نخواهند داشت. به همین دلیل به دانشجویان توصیه می‌شود بهترین منابع را از بازار تهیه کرده و مطالعه کنند.

بهترین منابع، منابعی تا حد امکان تلخیص شده و مفید باشند و در عین حال اصل مطلب از بین نرفته باشد.

کتب درس‌نامه و تست تالیف شده توسط موسسه حافظون از بهترین منابع پیشنهادی موجود در بازار برای شرکت در کنکور ارشد علوم فقه و مبانی اصول می‌باشد.

توصیه می‌شود داوطلبان کنکور دکتری به جای مطالعه منابع اصلی سنگین و حجیم، از منابع تلخیص شده استفاده کنند. منابع دکتری رشته فقه و مبانی حقوق از انتشارات حافظون به داوطلبان کمک می‌کند تا علاوه بر صرفه جویی در زمان، نتیجه بهتر یدر کنکور خود کسب کنند.

سخن پایانی

بسیاری از دانشجویان برای قبولی در مقطع ارشد و دکتری زمان زیادی صرف نمی‌کنند. توصیه ما به دانشجویان داشتن برنامه و هوشمندی در این مسیر است. پیروی از یک نقشه راه، منابع، دوره و مشاور خوب است. موسسه حافظون در این مسیر می‌تواند به شما در کسب نتیجه مطلوب کمک کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار