|
|
کدخبر: ۱۹۴۳

یک تورگردان گفت: آرامش سیاسی و رقابت‌های فوتبال و والیبال تیم‌های ایران، انگیزه‌ی گردشگران خارجی را برای سفر به ایران بالا برده است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، محمدابراهیم ابراهیمی با اظهار امیدواری نسبت به تغییر شرایط گردشگری در ایران یادآوری کرد: گردشگری نه‌تنها در ایران، بلکه در همه‌ی دنیا به آرامش سیاسی‌، امکانات و تأمین نیاز مخاطب در کشور مقصد وابسته است، در حال حاضر این آرامش در ایران برقرار است و با توجه به بحران در مصر‌، ترکیه، بحرین و سوریه‌ و حذف نام ایران از اخبار منفی رسانه‌ها، اکنون کشور ما به یک مقصد برای گردشگران تبدیل شده، برای همین آژانس‌های خارجی زیادی تمایل دارند که ایران را به فهرست مقاصد خود اضافه کنند و به آن تور بفرستند.

وی در ادامه گفت: در صنعت گردشگری هر بازاری عمری دارد، زمانی ایران مقصد فرانسوی‌ها بود؛ ولی حدود چهار سال می‌شود که جمعیت گردشگران فرانسوی در کشور ما روبه کاهش رفته ‌است؛ اما نباید فکر کرد این بازار را از دست داده‌ایم، باید به آن فرصت داد تا در زمان مناسب احیا شود. حالا ایران برای گردشگران آلمانی و ایتالیایی جذاب شده و امسال جمعیت گردشگرانی که از این دو بازار به ایران آمده‌اند، ‌ واقعا قابل توجه بود. باید در نظر گرفت اروپایی‌ها افرادی هستند که به آرامش در کشور مقصد بسیار توجه می‌کنند، شرایطی که اکنون در کشور ما حاکم است.

او سال ۲۰۱۴ ‌میلادی را با توجه به درخواست‌های آژانس‌های خارجی، برای صنعت گردشگری ایران بسیار امیدبخش دانست و افزود: در حال حاضر شرایط طوری پیش می‌رود که فکر می‌کنم در سال ۲۰۱۴ با کمبود هتل مواجه شویم و این نگرانی بزرگ ما است. از سوی دیگر، با ثبات نبودن قمیت‌ها‌، کار را کمی سخت کرده است.

وی ادامه داد: زمانی که ارزش «یورو» در ایران بالا رفت‌، قیمت تورهای ایران قابل رقابت و مناسب شد، ‌ برای همین خیلی‌ها تصمیم گرفتند به کشور ما سفر کنند‌؛ ‌ اما همزمان هتل‌ها، ‌ موزه‌ها و وسایل حمل و نقل‌، قیمت‌ها را افزایش دادند. آژانس‌های خارجی تورم موجود در ایران و افزایش نرخ‌ها تا پنج درصد را قبول می‌کنند؛ ‌ اما افزایش ناگهانی تا ۲۰ درصد و بیشتر را نمی‌پذیرند و شرایط برای‌شان غیرمعقول به نظر می‌آید و حتی امکان دارد از درخواست خود صرف نظر کنند.

این تورگردان با انتقاد از نظام قیمت‌دهی هتل‌های کشور، گفت: با توجه به وضعیت نرخ‌ها کاملا درک می‌کنیم که مخارج هتل‌ها افزایش یافته است؛ اما ظاهرا برخی هتل‌ها نمی‌دانند که کارشان وابسته به گردشگر و آژانس‌های گردشگری است و سلیقه‌یی قیمت می‌دهند، مثلا ما در شهر یزد از دو هتل چهار ستاره با شرایط خدماتی یکسان، دو قیمت متفاوت گرفته‌ایم و این بی‌ثباتی در قیمت‌ها اصلا برای صنعت گردشگری و طرف‌های خارجی خوب نیست. ما نمی‌توانیم مدام تغییر قیمت‌ها را به خارجی‌ها اعلام کنیم‌، چون این شرایط نامطمئنی را در بازار رقابت به‌وجود می‌آورد.

وی بیان کرد: ‌ ما باید از یک سال قبل به آژانس‌های خارجی قیمت بدهیم، این یک اصل در سراسر دنیا است؛ ولی وضعیت نرخ‌گذاری در کشور ما آنقدر بی‌ثبات است که نمی‌دانیم دقیقا براساس چه نظامی باید نرخ بدهیم.

او در ادامه‌ی این گفت‌وگو به مشکل انتقال ارز از خارج کشور به ایران اشاره و اظهار کرد: این یک مسأله‌ی بزرگ است‌، چراکه نمی‌توانیم از طریق بانک‌ها، ‌ پول را به کشور منتقل کنیم، آژانس‌ها نیز همراه مسافر پولی نمی‌فرستند، ‌ باید از طریق صرافی‌ها اقدام کنیم که آن‌ها هم اصلا شرایط مطمئنی را ایجاد نمی‌کنند، برخی بانک‌ها هم که امکان انتقال ارز از طریق آن‌ها وجود دارد‌، ارز را با نرخ مرجع حساب می‌کنند، ‌ در حالی‌ که هزینه‌ی ما با ارز آزاد حساب می‌شود.

ابراهیمی تأکید کرد: ‌ با وجود آن‌که روزهای خوبی را برای صنعت گردشگری پیش‌بینی می‌کنیم؛ ‌ ولی باید توجه کرد که چنین مشکلاتی هم داریم و لازم است برای رفع آن‌ها، به‌منظور تداوم جریان ورود گردشگر خارجی و حفظ بازارها، سریع‌تر و اصولی‌تر اقدام شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار