|
|
کدخبر: ۲۳۷۳۹

رویترز: در صورت پیشرفت مذاکرات هسته ای

رویترز نوشت: هرگونه کاهش تحریم ها علیه ایران از سوی واشنگتن در قبال برداشتن گام هایی از سوی تهران، احتمالا جزئی و نمادین خواهد بود و اعطای هرگونه امتیاز بزرگتر به ایران از سوی کنگره با مانع مواجه خواهد شد.

به گزارشامید، رویترز طی گزارشی نوشت: هرگونه کاهش تحریم ها علیه ایران از سوی واشنگتن در قبال برداشتن گام هایی از سوی تهران، احتمالا جزئی و نمادین خواهد بود و پیش بینی می شود که اعطای هرگونه امتیاز بزرگتر به ایران از سوی کنگره با مانع مواجه شود.
در جریان گفتگوهای روز سه شنبه در مورد بحثهسته ای بین ایران و گروه ۱ + ۵ در ژنو، مذاکره کنندگان ایرانی بسته ای پیشنهادی را با هدف پایان دادن به بحران هسته ای ده ساله ارائه دادند. اما هر دو طرف گفتند که هنوز برای سخن گفتن از پیشرفت در مذاکرات بسیار زود است.
این گزارش افزود: حتی اگر ایران وعده اقدامات جدی را بدهد، بعید است که بتواند اعضای کلیدی کنگره آمریکا را که عموما موضعی سرسختانه در قبال ایران نسبت به دولت اوباما دارند، راضی کند.
افرادی همچون رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، اعلام کرده اند که قبل از انجام هرگونه اقدامی برای کاهش تحریم های فعلی و حتی موافقت با عدم تشدید تحریم ها، خواهان توقف غنی سازی اورانیوم حتی با غنای پایین تر که در تولید انرژی استفاده دارد، هستند.
یک تحلیلگر ایرانی گروه بین المللی بحران در این باره گفت: «سخن گفتن از کاهش تحریم ها راحت تر از انجام آن است.» وی افزود: «بدون تغییر نگرش اساسی در مواضع ایران، کاهش قابل توحه تحریم ها ممکن نیست.»
بر اساس این گزارش تحریم هایی که واشنگتن در گام اول احتمالا آنها را کاهش خواهد داد، ناچیز هستند و شامل کاهش محدودیت ها در زمینه واردات تجهیزات پزشکی، سفر و فروش قطعات یدکی هواپیما و خدمات شرکت های آمریکایی سازنده هواپیما در ایران می شوند.
گرگ تیلمن، از اعضای انجمن کنترل تسلیحات و از مقامات سابق اطلاعاتی وزارت امور خارجه آمریکا گفت «بسیاری از این تحریم ها تاثیر چندانی ندارند و تفاوتی در حال اقتصاد ایران ایجاد نخواهند کرد.» وی افزود: «اما حداقل دانستن این موضوع مهم است که اگر ایرانی ها نشان بدهند که تمایل به برداشتن گام هایی مهم در مسیری که آمریکا و دیگر طرف ها خواهان آن هستند، دارند، مواردی هستند که می توانند برای نشان دادن حسن نیت آمریکا انجام گیرند.»
سوانح هوایی مرگبار ناشی از قدیمی بودن ناوگان حمل و نقل هوایی در ایران افزایش یافته است و به گفته مقامات ایرانی ناتوانی در خرید هواپیماهای ساخت کشورهای غربی به دلیل تحریم ها موجب کشته شدن بیش از ۱۷۰۰ نفر از زمان آغاز تحریم ها در سال ۱۹۹۵ شده است.
یکی از دستیاران کنگره آمریکا پیشنهاد کرده است که کاهش تحریم دارایی ها و حساب های ایران در آمریکا که موجب بلوکه شدن میلیاردها دلار از دارایی های این کشور شده و همچنین امکان دسترسی به سیستم بانکی در مراحلی که چندین ماه به طول خواهد انجامید ممکن است امکان پذیر باشد، به شرطی که ایران امتیازات قابل توجه و تایید شده ای را به طرف غربی بدهد.
وی افزود: «شما ممکن است امکان دسترسی مجدد به تعداد مشخصی از بانک های ایرانی، نه به همه آنها را بدهید و محدودیت هایی را در زمینه حجم تراکنش هایی که می توانند انجام شود در نظر بگیرید.»
رئیس جمهوری آمریکا همچنین می تواند معافیت های موقتی از تحریم فروش نفت را که موجب کاهش شدید صادرات نفت ایران شده است، به اجرا بگذارد و تحریم ها را برای ۱۲۰ روز تعلیق کند.
میشائیل سینگ، مسئول بخش امور خاورمیانه دولت جورج بوش در این باره گفت: «شما باید از خودتان بپرسید که چه راه هایی برای کاهش تحریم ها وجود دارد که اگر ایران به تعهدات خود عمل نکرد بتوانید مجددا در آنها تجدید نظر کنید.»
اما حتی معاف کردن موقت ایران از تحریم ها می تواند با عکس العمل منفی کنگره مواجه شود و این در حالی است که اوباما به اندازه کافی بر سر مسائل مالی با جمهوری خواهانی که دولت را تا لبه پرتگاه مالی پیش برده اند مشکل دارد.
این گزارش افزود: اعمال فشار بر ایران یکی از معدود موضوعاتی است که هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان بر سر آن توافق دارند و لابی های قدرتمند طرفدار اسرائیل نقش مهمی در اتخاذ این موضع توسط دو حزب رقیب در کنگره آمریکا دارند. آنها در عین حال نگران اند که اوباما در مذاکرات فعلی با ایران، بیش از حد نرمش نشان دهد.
بعید به نظر می رسد که معاف نمودن موقتی ایران از تحریم های عمده در زمینه نفت و دسترسی به حساب های بانکی بتواند به صورت فوری منجر به اعطای امتیازات قابل توجه و برگشت ناپذیر از سوی ایران شود. اما اگر تحریم ها در طی چند مرحله و در گذر زمان کاهش یابند، می تواند منجر به پیشرفت در مذاکرات در دراز مدت شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار