|
|
کدخبر: ۳۰۹۸۴

میراثفرهنگی در هفته ای که گذشت

رئیس سازمان میراثفرهنگی گفت: موافقم که با استاندارد کافی و در محیط مشخص قلیان سرو شود و با این جمله که آقایان می توانند قلیان بکشند و خانم ها نمی توانند مخالفم و به نظرم قلیان کشیدن خانم ها اشکالی ندارد.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، رئیس سازمان میراثفرهنگی در سخنانش در برنامه پایش که از شبکه اول سیما پخش شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بالاخره شیردال تقلبی است و یا اصلی اظهار داشت: حتی اگر شیردال تلقبی هم باشد ما آن را به عنوان اقدامی که حاصل حسن نیت آمریکاست تلقی می کنیم. ماجرا اینگونه بود که در سال ۲۰۰۳ این شیء توسط سازمان مبارزه با قاچاق آمریکا کشف شد و این در حالی است که همان موقع این شیء قرار بود با مبلغ ۹۰۰ هزار دلار فروخته شود مگر می شود یک شیء که تقلبی باشد چنین قیمتی داشته باشد.

وی گفت: البته ممکن است قدمتی که آنها اعلام کردند یعنی ۲۷۰۰ ساله نباشد ولی اینکه عده ای می گویند از روی اصل آن تقلبی آن را ساخته اند و به ما داده اند درست نیست و ما این موضوع را حسن نیت آمریکایی ها می دانیم چرا که نظر کارشناسان آمریکایی این است که این شیء اصل است. البته کارشناسان ایرانی هم روی این موضوع در حال بررسی هستند.

نجفی در پاسخ به برخی از نگرانی های مردم یادآور شد: در زمینه کاروانسراها برنامه جدی داریم و بخش خصوصی می تواند وارد این موضوع شود. البته ما مالکیت را منتقل نمی کنیم اما بر حسب میزان سرمایه گذاری ۴۰ یا ۵۰ سال اجاره می دهیم.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی می تواند به مرمت این کاروانسراها بپردازد و ما اجاره ای هم از آن نمی گیریم. تصمیم گیری در زمینه ورود بخش خصوصی و آغاز مرمت این کاروانسراها حدود یک ماه طول می کشد اما مرمت آن ممکن است زمانبر باشد.

وی در پاسخ به سوالی که یکی از بینندگان تصویر سرعین اردبیل را نشان داده بود و گفته بود که برنامه شما برای معرفی سرعین چیست، یادآور شد: خوشبخانه سرعین الان آباد شده است و بخشی از گردشگری سلامت محسوب می شود که ما آن را دنبال می کنیم مثلا آبگرم سرعین هم اینگونه است که ما در بخش های بهداشتی و پیشگیری به توسعه آن می پردازیم و باید آن را به دنیا معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: با عنوان کمیته توسعه گردشگری سلامت راه اندازی شده است که دو بخش دارد بخش اول مانند سرعین در بخش های بهداشتی و پیشگیری و بخش دوم در بخش های درمانی مد نظر است.

* ضریب اشغال تخت هتل های کشور سالانه ۳۰ درصد است / باید به سمت افزایش بخش های هتل ها حرکت کنیم

نجفی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود ایران ارزانترین مقصد گردشگری است یادآور شد: این اعتقاد را ندارم چرا که با بالا رفتن قیمت دلار این اتفاق کمرنگ شده است به عنوان نمونه قیمت هتل های ۵ ستاره ما بالاست و از طرفی ضریب اشغال تخت هتل ها پایین است که به طور متوسط ۳۰ درصد در سال هتل ضریب اشغال تخت دارد.

نجفی همچنین در پاسخ به سولا دیگری مبنی بر اینکه هتل های دنیا بسیاری از درآمد خود را از طریق غیرتخت یعنی رستوران و مرکز تجاری درمی آورند وضعیت ما چگونه است گفت: باید به این سمت حرکت کنیم اما ما محدودیت هایی هم داریم که مثلا نمی توانیم مشروب را صرف کنیم. لذا باید به دنبال راهکارهای دیگری باشیم که مثلا به هتل ها امکان داشتن بخش تجاری بدهیم.

* نظر جنجالی رئیس سازمان میراثفرهنگی درباره قلیان

رئیس سازمان میراثفرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی انتقاد دارند که برای گرفتن مجوز در خصوص مراکزی که بتوانند قلیان سرو کنند با سازمان میراثفرهنگی لابی می کنند و مجوز لازم را از آنجا می گیرند خاطرنشان کرد: این مشکل را قبول داریم اما این قول را می دهیم تا دو ماه آینده همه مجوزهای صادر شده و ضوابط صدور آنها را روی سایت میراثفرهنگی قرار دهیم که برای همگان مشخص باشد. که با این وجود امضای طلابی و لابی بازی از بین می رود.

نجفی در خصوص قلیان نیز گفت: ما محدودیت هایی ایجاد می کنیم که وقتی سر جمع آن محدودیت ها را بررسی می کنیم متوجه می کنیم به ضرر بوده است تا به نفع. نظر من در مورد قلیان این است که نمی گویم در فضای بسته قلیان صرف شود اما جاهایی هستند که مکانهای مناسبی دارند و می تواند قلیان صرف کنند. اگر جلوی آنها را بگیرند به نظرم کار خراب تر می شود.

وی تصریح کرد: موافقم که با استاندارد کافی و در محیط مشخص قلیان سرو شود و با این جمله که آقایان می توانند قلیان بکشند و خانم ها نمی توانند مخالفم و به نظرم قلیان کشیدن خانم ها اشکالی ندارد. البته می دانم خیلی ها با حرف من مخالفند اما معتقدم محدودیت های روزمره مردم آنقدر بالاست که دیگر قابل دفاع نیست و نتیجه عکس می دهد.

* صنایع دستی باید با نیازهای روز جامعه پیش برود / تا دو ماه آینده موضوع وام صنایع دستی حل می شود

رئیس سازمان میراثفرهنگی در پاسخ به این سوال که متاسفانه نگاه جدی به صنایع دستی نشده است و سوال اینجاست که ما صنایع دستی را به عنوان کسب و کار صنعت نگاه می کنیم یا هنر اظهار داشت: صنایع دستی بخشی از صنایع فرهنگی است اما اینکه آیا این بخش مربوط به فرهنگ است یا صنعت به نظرم اینگونه است که حلقه واسط بین این و محسوب می شود و از طرفی بخشی از هویت تاریخی ما در آن است. اما باید کاری بکنیم که کیفیت صنایع دستی افزایش یابد و البته با نیازهای امروز جامعه هم همسان شود. تا کی قلمدان درست کنیم که مورد نیاز مردم نیست.

وی افزود: از طرفی باید در بخش توسعه بازرگانی در صنایع دستی بسیار فعالیت کنیم و آن را توسعه دهیم. باید در نظر داشت که صنایع دستی ضعیف ترین حلقه صنعت نیست بلکه باید برعکس باشد. همچنین باید طرح تجاری درستی هم در این زمینه ایجاد شود.

نجفی همچنین در پاسخ به این پرسش که یکی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی بیمه و پرداخت وام به آنهاست گفت: در خصوص وام آنها درست می گویند متاسفانه سقف تسهیلات در صنایع دستی توسط پر شده است همچنین ما باید یارانه ای به آنها پرداخت می کردیم که بودجه آن هم تمام شد البته دولت مصوبه ای دارد که گردشگری و صنایع دستی جزء بخش صنعت محسوب شود که با این وجود می توان از تسهیلات این بخش استفاده کرد لذا امیداریم تا دو ماه آینده گشایشی در این زمینه ایجاد شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا کالاهای چینی بازار صنایع دستی را اشغال کرده است گفت: متاسفانه هیچ جای دنیا بازار داخلی را در اختیار رقیب قرار نمی دهند این اشکال درست است و باید صنایع دستی خود را عرضه کنیم و از طرفی ضوابط گمرکی اعمال کنیم، نمی شود افرادی به صورت تجاری صنایع دستی چینی وارد کنند و در بازار صنایع دستی بفروشند. این موضوع سلیقه مردم را هم تغییر می دهد.

*وضعیت بحرانی در موزه ها / هیئت امنایی شدن موزه ها جادادن به افراد بی پست و مقام است؟

مهران نوروزی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم، درباره هیئت امنایی شدن اداره موزه ها با بیان اینکه رشته دانشگاهی به نام مدیریت موزه وجود دارد که این رشته تخصصی فقط در مقطع فوق لیسانس یا دکتری وجود دارد اظهار داشت: این رشته فقط به این موضوع می پردازد که موزه ها چگونه اداره شوند.

وی با بیان اینکه روش برتر مدیریت موزه در دنیا روش هیئت امنایی است افزود: معروفترین موزه دنیا موزه لوور به این صورت مدیریت می شود لذا در اصل، روش هیئت امنایی موفق است اما اصل موضوع، نحوه اجراست که چه افرادی هیئا امنا بشوند و چگونه عمل کنند؟ قاعدتاً اگر بخواهیم روش هیئت امنایی در مدیریت موزه موفق باشد باید بدنه هیئت امنا را افراد کارشناس تشکیل دهند.

این کارشناس موزه داری تصریح کرد: الان موزه علوم و فن آوری جمهوری اسلامی ایران به صورت هیئت امنایی اداره می شود و تقریباً بزرگترین موزه ای است که به این صورت در کشور مدیریت می شود اما اعضای هیئت امنای آن، یکی شهردار تهران است، یکی وزیر علوم و یکی آقای حداد عادل است، یعنی کسانی هستند که شاید تا حالا حتی یک بار داخل موزه نیامده باشند البته آنها اگر بیایند هم نمی دانند باید چه کار کنند لذا آنچه هیئت امنا نیاز دارد در وهله اول تخصص است.

عضو جامعه موزه داری ایران ادامه داد: متأسفانه اینطور به نظر می آید که مطرح شدن بحثهیئت امنا در موزه های ما جا و مکان دادن به افرادی است که در میراثفرهنگی پست و سمتی برایشان نتوانستند پیدا کنند، مثلاً افرادی که زمزمه های آنها برای عضو هیئت امناشدن موزه ملی مطرح است نشان می دهد عاقبت موزه ها چگونه خواهد بود.

نوروزی یادآور شد: لذا نمی توانیم با هیئت امنایی شدن موزه ها مخالف باشیم اما اینکه چه کسانی با چه تخصص و دیدگاهی هیئت امنا شوند مهم است، پیشنهاد جامعه موزه داری این است که فردی به عنوان هیئت امنای موزه انتخاب شود که پدیده موزه داری را بشناسند و بدانند نیازها و کمبودهای موزه ها چیست؟ همچنین فکر اساسی برای خروج موزه ها از وضعیت موجود داشته باشند.

این کارشناس موزه داری خاطرنشان کرد: وضعیت موجود موزه ها شبیه به انبارهایی است که چند سالن نمایش دارند در حالی که موزه های قدرتمند و هیئت امنایی دنیا اینگونه است که یک پایگاه رسانه ای قدرتمند و مراکز پویای آموزشی هستند لذا می بینیم تعداد بازدیدکننده موزه علوم و فن آوری امریکا در یک سال گذشته ۲ میلیون بازدیدکننده است در حالی که در برخی از موزه های ایران ۲۰ هزار نفر هم بازدیدکننده ندارد.

وی افزود: باید موزه را نجات داد، موزه ها در وضعیت بحرانی هستند و برای خروج از این وضعیت نیاز به هیئت امنایی شدن موزه ها داریم و هیئت امنا هم برای نجات از این وضعیت باید بدنه کارشناسی داشته باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار