|
|
کدخبر: ۳۷۳۰

طرح کلان ملی توسعه کاربردی رباتیک الهام یافته از طبیعت(ربات انسان نما)، روز گذشته با حضور رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مورد بازدید قرار گرفت.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، ‌ دکتر محمود کمره‌ای، ‌ رییس پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران در حاشیه بازدید رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از طرح ربات انسان نما و خودروی هیبرید پردیس با اشاره به موفقیت دانشگاه در مباحثپژوهشی، گفت: طرح‌های پژوهشی همچون ربات سورنا و یا پروژه اتوبوس خودرو هیبرید از جمله موفقیت‌های دانشگاه به شمار می‌رود.

وی افزود: در واقع دانشگاه تهران در زمینه نتیجه گرفتن از کارپژوهش و بردن پژوهش به سمت محصول مشخص که علاوه بر تولید علم و فناوری در زمینه رفع نیاز کشور نیز موثر باشد، موفق بوده است.

کمره‌ای با بیان اینکه در بحثربات انسان نمای طبیعت موضوع پوشش و نام آن به مسابقه گذاشته شده است، تصریح کرد: پوشش این ربات باید به نحوی باشد که علاوه بر داشتن برخی نمادهای کشور به گونه‌ای نباشد که برای خارج از کشور دافعه ایجاد کند.

برگزاری نخستین مرحله مسابقه ملی طراحی بدنه ربات انسان نما

دکتر یوسفی کما، مجری طرح کلان ملی ربات انسان‌نما با اشاره به برگزاری نخستین مرحله مسابقه ملی طراحی بدنه ربات انسان نما، تصریح کرد: با توجه به اینکه ظاهرربات به عنوان نماد ربات ملی برای ما بسیار حائز اهمیت است بنابراین طی فراخوانی از طراحان صنعتی دعوت به عمل آورده و شاخص‌ها و ویژگی‌های مورد توجه را به آنها انتقال دادیم تا بر اساس آن رباتی که در نهایت رونمایی می‌شود به عنوان ربات ملی مشخصه‌های مدنظر را داشته باشد.

وی درخصوص ویژگی‌های ربات گفت: ‌ ربات باید شاخصه‌های ایرانی را داشته باشد و مولفه‌های مربوط به معماری و طراحی ایرانی در آن مشاهده شود. ‌

به گفته یوسفی کما، این دوره از مسابقات ملی طراحی بدنه ربات انسان نما در آبان جمع بندی و طرح نهایی انتخاب می‌شود.

روبات انسان نما

وی با بیان اینکه سورنا ۱ نسخه اول ربات انسان‌نمای ایرانی ساخت دانشگاه تهران در سال ۸۷ رونمایی و سورنا ۲ در سال ۸۹ رونمایی شد، تصریح کرد: سومین ربات که نسخه پیشرفته تر سورناست تا یک سال و نیم دیگر رونمایی می‌شود.

تیم هنری برای اولین بار در طراحی رباتیک وارد شده است

امامی، عضوهیات علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران که مسوولیت ارزیابی طرح‌های پیشنهادی برای بدنه ربات را برعهده دارد با مروری بر ارزیابی اولیه طرح‌های دریافتی بدنه ربات، تصریح کرد: تیم هنری برای اولین بار در طراحی رباتیک وارد شده است که تلاش‌ می‌شود شاخص‌های مهم از جمله دیده شدن بعد ایرانی را به نحوی اعمال کنیم که در شاخص‌های جهانی مشکلی پیش نیاید.

وی در پایان اظهارامیدواری کرد که آرمان‌های فرمی‌ دانشگاهیان گروه هنر درعمل تحقق یابد.

همچنین دکترشیری، ناظر طرح کلان ملی توسعه کاربردی رباتیک الهام یافته از طبیعت با بیان اینکه تیم ناظر این طرح شامل دو عضو هیات علمی، چهار دانشجوی دکتری و هشت دانشجوی کارشناسی ارشد است، درنظارت این ربات یک هدف اصلی آن هم جنبه ملی بودن آن مدنظر است.

وی با تاکید بر ضرورت مستند سازی کسب دانش و انتقال آن به نسل‌های آینده و کم کردن فاصله با دنیا، ‌ اظهارامیدواری کرد که بتوان رباتی زیبا، شکیل و شایسته طراحی کرد تا در سطح دنیا بتوان به آن افتخار کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار