|
|
کدخبر: ۵۴۳۱۱

در هفته گذشته تکلیف قیمت فراورده‌های لبنی یا آزادسازی قیمت تعیین نشد و بلاتکلیفی دامداران همچنان ادامه داشته و ۲۲ هزار تن کره از گمرک ترخیص و ۱۸ هزار تن نیز در راه واردات است و طرح بررسی ریزگردها نیز با شدت گرفتن آلودگی هوا در کمیسیون مجلس بررسی می‌شود.

به گزارشامیدبه نقل ازفارس، بلاتکلیفی دامداران و مرغداران در ادامه یکی دو ماه اخیر، هفته گذشته هم همچنان ادامه داشت. تولیدکنندگان از قیمت نهاده‌های دامی ناراضی هستند و معتقدند به صورت سهل و آسان در اختیارشان قرار نمی‌گیرد و قیمت هم بالاست.

در این میان معاون بهبود امور دام وزیر جهاد کشاورزی معتقد است با تغییر نرخ ارز مرجع از ۱۲۲۶ به ۲۴۷۷ تومان قیمت نهاده ذرت در هر کیلو حدود ۱۰۰ تومان کاهش یافته و دسترسی تولیدکنندگان به این نهاده بیشتر شده است.

رکنی ابراز امیدواری کرد که در ماههای آینده به دو دلیل کاهش قیمت جهانی و نیز ملحق شدن تشکل‌های کشاورزی به واردات، مشکل دسترسی دامداران به نهاده‌ برطرف شده و قیمت نیز متعادل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نقدینگی را مشکل اصلی تشکل‌ها برای ورود به بحثواردات دانست که به گفته وی اقداماتی از سوی صندوق حمایت از طیور برای تأمین نقدینگی آنها در حال انجام است.

* قیمت محصولات پروتئینی و لبنی بلاتکلیف ماند

در پی چندین جلسه تعطیلی ستاد تنظیم بازار بالاخره دوشنبه هفته گذشته قرار شد قیمت شیر وفرآورده‌های لبنیتعیین شود البته این دستور ستاد تنظیم بازار از هفته‌های گذشته مطرح بود اما به هر دلیلی جلسات تنظیم نمی‌شد و یا این موضوع در دستور جلسه نبود.

هفته گذشته نیز نمایندگان صنایع لبنی و اتحادیه دامداران به جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت شیر و فراورده‌های لبنی و بررسی نهاده‌ها دعوت شدند اما دقیقاً پیش از برگزاری جلسه این موضوع از دستور خارج شد و نمایندگان صنایع لبنی و اتحادیه دامداران را به جلسه ستاد تنظیم بازار راه ندادند. در این جلسه وضعیت نهاده دامداران بررسی شد اما خبری به بیرون درز نیافت.

پیش از جلسه ستاد تنظیم بازار رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد: لغو قیمت تکلیفی محصولات لبنی و شیر خام در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح می‌شود و به احتمال زیاد تصویب و ابلاغ خواهد شد.

به گفته باکری، ‌منظور از لغو قیمت تکلیفی آزادسازی قیمت نیست بلکه تولیدکنندگان مواد لبنی ضمن اینکه مجاز خواهند بود قیمت فروش را خود تعیین کنند بلکه سازمان حمایت نیز نظارت جدی بر آن خواهد داشت. به هر حال این موضوع هنوز در جلسه ستاد تنظیم بازار بررسی نشده و تصویب یا عدم تصویب آن هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

* کمیته تحقیق و تفحص از صنعت چای تشکیل شد

هفته گذشته کمیته تحقیق و تفحص از صنعت چای و اعضای آن مشخص شدند. محورهای سه‌گانه تحقیق و تفحص شامل؛ توزیع چای سنواتی بدون شرب بین مردم، تأخیر مکرر در پرداخت مطالبات‌ چایکاران و نیز عدم رعایت موازین وارداتی از سوی چند شرکت از مهم‌ترین دلایل تفحص از صنعت چای کشور است.

غلامرضا نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است این تحقیق و تفحص تا دو ماه دیگر به نتیجه می‌رسد.

* ۲۲ هزار تن کره ترخیص شد

بعد از دپو شدن ماهها کره در گمرک به دلیل عدم تخصیص ارز، نهایتا همه ۲۲ هزار تن کره مانده در گمرک هفته گذشته ترخیص شد.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: این میزان کره چندین ماه نیاز داخل را تأمین می‌کند. اما علاوه بر آن ۱۸ هزار تن کره نیز تا یک ماه دیگر وارد کشور می‌شود.

* کمیسیون کشاورزی مجلس مقابله با ریزگردها را بررسی می‌کند

در پی شدت یافتن آلودگی هوا در کشور موضوع مقابله با ریزگردها نیز در کمیسیون کشاورزی بررسی می‌شود.

یونس اسدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تاکنون بررسی این طرح به ماده ۲۸ رسیده است.

طی سال‌های گذشته ریزگردها به ویژه در جنوب کشور زندگی هموطنان را به مخاطره انداخته است ریزگردها، گردوخاک بسیار ریزی است که تنفس را دچار مشکل می‌کند.

گفته می‌شود، جنگ‌های سالهای اخیر کشورهای منطقه باعثناپایداری خاک شده و نیز به دلیل کم بارش بودن این کشورها ریزگردهای زیادی تولید شده و وارد کشور ما می‌شود. البته در این میان برخی معتقدند، ریزگردهای با منشأ داخلی نیز سهم زیادی در این آلودگی‌ ریزگردی دارد.

طی دو سال گذشته ایران تفاهم‌نامه با کشورهای اطراف، عراق، سوریه، ‌عربستان، کویت، ‌قطر داشته است، اما پیشرفت تفاهم‌نامه قابل توجه نبوده و این کشورها همکاری نکرده‌اند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار