|
|
کدخبر: ۱۵۲۴۲۵

محققان دانشگاه آلبوکورکو در ایالت نیومکزیکو موفق به ساخت میکروسکوپ چند طیفی(HSM) جدیدی شده اند که می توان با استفاده از آن برهم کنش پروتئین ها را در مقیاس مولکولی درون سلول ها مشاهده کرد.

به گزارشافکارنیوز، این میکروسکوپ از سیستم شناساگر EMCCD با سرعت بالا برخوردار است و توانایی تصویربرداری در مقیاس های پایین تر از محدودیت پراش نور را داراست. این دستگاه نرخ ضبط ۲۷ Fps داشته و می تواند میدان دید ۲۸ میکرومتر مربع داشته باشد. هر پیکسل این دستگاه ۱۲۸ کانال طیفی دارد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه آلبوکورکو با ارائه این دستگاه امکان ردیابی نقاط کوانتومی را فراهم کرده است. این میکروسکوپ که پیمایشگر آن قابلیت روبش در پایین تر از محدوده پراش را داراست، قادر است محل نقاط کوانتومی را با دقت ۱۰ نانومتر شناسایی کند.

به گفته این محققان، برخی فرآیندهای سیگنال دهی سلولی با دیمر شدن یا اولیگومر شدن پروتئین های غشاء سلولی اتفاق می افتد. مقیاس این فرآیندها کوچکتر از محدودیت پراش میکروسکوپ های نوری است، بنابراین نمی توان آنها را با استفاده از میکروسکوپ نوری مشاهده کرد. اما این میکروسکوپ HSM شرایطی را فراهم می کند که بتوان ذرات منفرد را مشاهده کرد، بنابراین می توان رفتار کمپلکس های سیگنال دهی کوچک را مشاهده کرد؛ چیزی که با میکروسکوپ های نوری امکان مشاهده شان وجود ندارد.

این محققان اظهار کردند: ما از دوربین Andor iXon ۸۶۰ EMCCD برای تصویربرداری از این سیگنال ها استفاده کردیم، زیرا این دوربین می تواند با سرعت بالا و در شرایط نوری کم از ذرات تصویربرداری کند؛ در واقع هم حساسیت و هم دقت این دوربین بالا است. ما در این روش تصویربرداری از یک طیف سنج با طیف نوری ۵۰۰ تا ۷۵۰ نانومتر استفاده کردیم. در این میکروسکوپ، فناوری تکثیر الکترون(EMCCD) امکان افزایش سیگنال های نوری را فراهم می کند.

از کاربردهای این میکروسکوپ می توان به مشاهده رفتار پروتئین های غشاء با تصویربرداری با قدرت تفکیک بالا و رهگیری مبتنی بر طیف سنجی اشاره کرد. برای مثال می توان تشکیل دینامیکی و جدا شدن گیرنده های فاکتور رشد را با این میکروسکوپ مشاهده کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار