|
|
کدخبر: ۱۶۲۷۳۴

غلبه بر سردی احساسی، به گذر زمان، صبر، حوصله و مهارت، نیاز دارد.

به گزارشافکارنیوز، مرد: چرا این قدر بی حوصله ای؟
زن: احساس می کنم حال روحی ام اصلاً خوب نیست.
مرد: یه چایی برام می یاری؟
زن با خودش فکر می کند:(حال من اصلاً برایش مهم نیست. حتی نمی پرسد چی شده؟)
مرد: چه خبر؟
زن با بغض و حرص: هیچی… هیچ خبر.
مرد کنترل تلویزیون را به دست می گیرد و همان طور که به صفحه آن خیره شده می گوید: کنار چایی، خرما هم بذار، دلم بدجوری ضعف می ره…

همدلی و صمیمیت، شعارهای معروف و مهم رایج در هر رابطه ای هستند در عین حال که می توانند عاملی برای بروز اختلاف باشند. در هر رابطه ای به ویژه روابط زناشویی، بی توجهی به نیازهای احساسی می تواند واکنش های مختلفی را در هر یک از همسران ایجاد کند.

یکی از راه های ایجاد همدلی و صمیمیت، مطرح کردن سوال هایی است که از احساس همدردی و درک متقابل ناشی شده باشد. طرح این پرسش ها می تواند دو نتیجه مهم در بر داشته باشد: اول اینکه به همسران کمک می کند تا به درک عمیق تری از عواطف و احساسات طرف مقابل برسند. دوم اینکه در شرایطی که یکی از طرفین حرف دلش را با طرف مقابل در میان نمی گذارد فرد قادر است با در پیش گرفتن واکنشی مثبت و مسرانه، طرف مقابل را به گفتگوی بیشتر درباره احساسات درونی اش ترغیب کند.

حقیقت این است که شنونده خوبی بودن همیشه طرف مقابل را به حرف زدن تشویق می کند؛ به ویژه اگر فرد شنونده به جای خشمگین شدن و جبهه گرفتن، نشان دهد که گوینده(طرف مقابل) را درک می کند.

خوشبخت ترین زوج ها در دنیا، افرادی هستند که قادر به درک احساسات یکدیگر بوده و به طور شفاف حس همدلی شان را به هم بروز می دهند و مشتاقانه به دیدگاه ها و عقاید یکدیگر احترام می گذارند. در صورت نبود تعامل دو سویه احساسی در رابطه زناشویی، تعالی بخشیدن به آن تا نقطه ای مطلوب، بسیار مشکل و دشوار می شود. در واقع ویژگی ای که روابط عاشقانه و احساسی ما را از روابط دیگر زندگی ما مثل روابط کاری یا اداری جدا می کند، آن مقدار از وجود ماست که آن را با دیگری سهیم می شویم. در واقع در رابطه زناشویی، ما بخش عمده ای از جسم، وقت، انرژی عاطفی و فکری مان را با طرف مقابل سهیم می شویم؛ حال آنکه در روابط دیگر چنین نیست و همین مسئله، یکی از ارکان ایجاد «صمیمیت» است. به بیان دیگر، در میان گذاشتن مسائلی که فقط با همسرمان آن را مطرح می کنیم(و نه با دیگران)، یکی از عواملی است که باعثمنحصر به فرد شدن رابطه عاشقانه همسران از دیگر روابط می شود و این همان بخشی است که بسیاری از مردم با آن مشکل دارند.

چه باید کرد؟

غلبه بر سردی احساسی، به گذر زمان، صبر، حوصله و مهارت، نیاز دارد. برای غلبه بر این مشکل(سردی احساسی) لازم است آهسته و با قدم های مطمئن و استوار پیش بروید و از طرف مقابل تان توقعی نداشته باشید که انجام دادن آن برای خودتان هم مشکل باشد. اگر از همسرتان می خواهید که درباره مسائل و مشکلاتش، حال روحی و احساسی اش صحبت کند، سعی کنید ابتدا خودتان پیش قدم شوید. درباره ازدواج یا روابط ناموفق گذشته تان با او حرف نزنید. اگر فکر می کنید که بعد از مشاجره سختی که داشته اید، همسرتان درباره احساستش با شما روراست و صادق نیست؛ بدون اینکه او را سرزنش کنید، با او بلند حرف بزنید و ناسزا بگویید، درباره احساسات تان با همسرتان صحبت کنید. پیوند احساسی، رابطه ای دو طرفه است و درست هنگامی که تکلیف آن را بین خودتان معلوم کردید می توانید رابطه تان را به مرحله ای بالاتر سوق دهید.

قابل توجه آقایان

یاد بگیرید درباره احساسات تان با همسرتان صحبت کنید. مرد با احساسی باشید و اگر به همسرتان علاقمندید سعی کنید او و احساساتش را درک کنید.

قابل توجه خانم ها

انتظار نداشته باشید مردتان در موقعیت های غم انگیز، استرس زا یا حتی در لحظات خوشی، مثل یک زن واکنش نشان دهد. گوشه گیری و انزواطلبی همسرتان را به حساب طرد شدن خودتان نگذارید. فضای لازم را در اختیارش قرار دهید تا آن طور که راحت است با احساساتش کنار بیاید و مطمئن باشید پس از این دوران، او بار دیگر به سمت شما باز خواهد گشت.

راز / شماره ۴۴ / نیمه اول اردیبهشت ماه ۹۳ / صفحه ۵۵

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار