|
|
کدخبر: ۱۶۹۱۸۷

سحرخیزی و داشتن شادابی در طی روز به عوامل بسیاری بستگی دارد که در اینجا به تعدادی از آنها می پردازیم تا بتوانیم راهکاری برای سلامتی جسم و روح مان پیدا کنیم:

به گزارشافکارنیوز، حتماً شنیده اید که می گویند «سحرخیز باش تا کامروا شوی» این موضوع از نظر شما تا چه حد صحت دارد؟ آیا شما فرد سحرخیزی هستید؟ آیا هنگام بیدار شدن احساس کسالت می کنید و یا بسیار شاداب هستید؟ آیا فکر می کنید خواب خوبی داشته اید و یا هنوز نیاز به خواب دارید؟ آیا از زیبایی طلوع خورشید و عبادت صبحگاهی و خوردن یک صبحانه کامل لذت می برید؟ آیا نرمش صبحگاهی در برنامه های روزانه شما نقشی دارد؟ آیا فکر نمی کنید با شروع خوب صبحگاهی، روز و شب بهتری نیز خواهید داشت؟

دانشمندان با توجه به تحقیقات زیادی که درباره خواب و میزان نیاز بدن به آن انجام داده اند بر این باور هستند که یک انسان بالغ برای اینکه بتواند بهترین کارایی را در طول روز داشته باشد به چند ساعت خواب آرام و کافی نیاز دارد. این میزان خواب برای افراد با شرایط سنی و کاری مختلف، متفاوت است. برای اینکه بتوانید صبح دل انگیز و شادابی داشته باشید باید برنامه خواب تان را طوری تنظیم کنید که این زمان را به طور کامل سپری کنید.

سحرخیزی و داشتن شادابی در طی روز به عوامل بسیاری بستگی دارد که در اینجا به تعدادی از آنها می پردازیم تا بتوانیم راهکاری برای سلامتی جسم و روح مان پیدا کنیم:

عامل اول و یکی از مهمترین عوامل سحرخیزی، زمان مناسب شروع یک خواب سنگین شبانه است. با شروع روند خواب و پس از پایان مرحله خواب سبک، مغز وارد مرحله خواب سنگین می شود؛ مرحله ای که مغز در آن به آرامش رسیده و تمام انرژی های منفی را پاک می کند پس برای اینکه هر چه سریع تر وارد این مرحله از خواب شوید باید ساعت خواب خود را طوری تنظیم کنید که پیش از ساعت یازده شب به خواب رفته باشید.

عامل دوم در سحرخیزی، ایجاد هدف و انگیزه ای ذهنی است که باعثمی شود صبح زود از خواب بیدار شوید. اگر برای فردای خود برنامه ریزی خوبی داشته باشید، ذهن پیام شما را دریافت می کند و در می یابد که باید منظم عمل کند. بنابراین وجود یک نظم کاری در انجام وظایف روزانه یکی از کلیدهای مهم سحرخیزی است. در ضمن می توانید یکی از هدف های زود بیدار شدن خود را داشتن بدنی سالم و شاداب قرار دهید. بدن هر روز با برنامه ریزی مناسب در خواب و خوراک و ورزش صبحگاهی مناسب، سالم و سالم تر می شود.

عامل سوم سحرخیزی، داشتن خوابی آرام و همراه با آرامش است؛ یعنی ممکن است شما به اندازه کافی، در شب خوابیده باشید ولی صبح با حالتی کسل از خواب بیدار شوید. دلیل اصلی این امر نداشتن خوابی آرام است. برای این کار بهتر است پیش از خواب لباس راحت و مناسبی بپوشید. دقایقی برنامه کاری فردای خود را دوره کنید. ذهن تان را با تمرین های آرامش بخش آرام کنید. در رختخواب خود دراز کشیده و برای چند لحظه عضلات دست ها و پاهایتان را منقبض کنید و سپس آنها را رها کنید. این کشش عضلانی را از انگشتان پا شروع کرده و تا عضلات صورت ادامه دهید. وقتی کشش ها تمام شد چند نفس عمیق بکشید. از عبارات آرامش بخش و یا ذکر دعا استفاده کنید. برای ایجاد عادت زود بیدار شدن در خود، ابتدا از زنگ ساعت کمک بگیرید. یک هفته تا ده روز ساعت کوک کنید؛ پس از آن ساعت را کنار گذاشته و شب ها به مغز خود فرمان دهید که برای مثال «ساعت هفت صبح بیدار شو». شاید این کار کمی به نظرتان عجیب باشد ولی مغز ما بهترین ساعت کوکی است که تاکنون دیده اید و اگر ما با بی نظمی های خود آن را برهم نریزیم هرگز دیر زنگ نخواهد زد. البته این کار نیز به تمرین نیاز دارد ولی چندان دشوار نیست.

به هر حال به خود بقبولانید که هیچ بهانه ای نباید مانع سحرخیزی شما شود زیرا اولین لحظات طلوع خورشید، پرانرژی ترین لحظات روز است، لحظاتی که در آن تمام فضا مملو از یک انرژی مثبت الهی است. پس این لحظات ناب و این گنجینه طبیعی را هرگز از دست ندهید. هنری وارد بیچر درباره سحرخیز بودن می گوید: «اولین ساعات روز، ستون آن روز است.» پس هرگز روزتان را دیر شروع نکنید.

راز / شماره ۴۳ / فروردین ماه ۹۳ / مژگان میرپوریان / صفحه ۹۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار