|
|
کدخبر: ۱۷۸۳۵۸

به گزارش امید نیوز نوشابه‌های انرژی‌زا نوشیدنی‌هایی حاوی مواد گوناگونی مانند کربوهیدراتها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد محرکی مانند کافئین، تورین و گلوکورونولاکتون(یک ماده طبیعی که در بدن از تجزیه قند ساده گلوکز ایجاد می‌شود.) هستند.
یک قوطی نوشابهٔ انرژی‌زا معمولاً ۸۰ میلی گرم کافئین دارد که این برای مصرف‌کنندگان عادی بشدت مضر است و خطر سکته قلبی را به همراه دارد. خوب است بدانید در بسیاری از کشورها مصرف اینگونه نوشابه‌ها ممنوع است و یا با علائم هشدار دهنده به فروش می‌رسند.
مواد تشکیل دهنده این نوشیدنی ها چیستند؟
مواد تشکیل دهنده این نوشابه ها بستگی به فرمولاسیونی دارد که هر شرکت برای ساخت از آن استفاده می کند. معمولا شرکت ها مواد تشکیل دهنده این نوشابه ها را روی قوطی آنها درج می کنند، اما فرمولاسیون و نحوه ترکیب مواد آن را به عنوان یک راز برای خود نگه می دارند و از افشای آن خودداری می کنند. در ساخت این نوشابه ها می توانیم بگوییم قندها و مواد انرژی زا، اصلی ترین مواد سازنده آن را تشکیل می دهد و در برخی از آنها نیز کافئین وجود دارد.
مصرف نوشیدنی های انرژی زا چه خطراتی دارد؟
باید گفت مطابق با فهرست ممنوعه ۲۰۱۱ مصرف کافئین در ورزش ممنوع نیست و نوشیدنی های انرژی زا در مقابل نوشیدنی های ورزشی الکترولیت و املاح مورد نیاز را که در نتیجه تعریق از بدن دفع شده را جبران نمی کنند و غلظت بالاتری از کربوهیدرات را فراهم می آورند و در نتیجه دیرتر از دستگاه گوارش جذب می شوند و ممکن است عوارض گوارشی ایجاد نمایند. همچنین کافئین موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا مدر یا ادرار آور هستند و دهیدراتاسیون(کم آبی) را تشدید می نمایند.
مواد محرک موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهند، در نتیجه مصرف آنها در حین انجام فعالیت های ورزشی شدید و سنگین که فشار خون و ضربان قلب ورزشکار افزایش می یابد، خطرناک بوده و ممکن است باعثبروز عوارض قلبی - عروقی از جمله انواع بی نظمی در ضربان قلب، ایست ناگهانی قلبی و سکته های قلبی و مغزی گردد.
کافئین و سایر مواد محرک موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا مى‌توانند باعثاز دست رفتن هماهنگى عضلانى شوند و توانایى بدن را در حفظ یک درجه حرارت معین دچار اختلال کنند و همچنین درصد بالای انواع کربوهیدراتها و قندهای موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا برای سلامت دهان و لثه ها مضر بوده و در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می تواند به فساد دندانها منتهی گردد.
مواد محرک موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا، باعثتحریک پذیری، بی خوابی و بروز اضطراب در ورزشکاران به ویژه در هنگام شرکت در رقابت های ورزشی می شود و مصرف بیش از حد و طولانی مدت نوشابه های انرژی زا می تواند نوعی عادت پذیری در افراد ایجاد کند و به وابستگی روانی برای مصرف بیشتر این نوشیدنی ها منتهی گردد.
تولید کنندگان نوشابه های انرژی زا در ترکیب محصولات خود از ترکیباتی استفاده می کنند که روی بطری قید نمی شود و همین مسئله ممکن است به نوعی برای ورزشکاران حرفه ای خطر آفرین باشدو احتمال آلودگی به مواد ممنوعه به خصوص ترکیبات محرک و در نتیجه مثبت شدن نتیجه آزمایش دوپینگ ورزشکاران حرفه ای در نتیجه مصرف نوشیدنی های انرژی زا در حین مسابقات وجود دارد.
چگونه از این نوشابه ها استفاده کنیم؟
برای مصرف تفننی نمی توان تواتر در نظر گرفت، ولی توصیه می شود مانند دیگر نوشابه های گاز دار این نوشابه ها نیز حداکثر هفته ای یکبار مصرف شود. مصرف این نوشابه ها بهتر است با وعده های غذایی فاصله داشته باشد؛ زیرا کالری غذا را بالاتر می برد.
همچنین باید در نظر داشت مصرف این نوشابه ها جایگزین میان وعده های غذایی ضروری مانند شیر، لبنیات و میوه ها نیست. از طرف دیگر توصیه می شود با شکم خالی نیز خورده نشود و باید گفت بهترین زمان مصرف این نوشابه ها ساعت ۱۰ صبح یا عصر است.

منابع:باشگاه خبرنگاران جوان، مجله سلامتیدکترسلام

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار