|
|
کدخبر: ۴۳۵۹۲

چرا اصلا به محیط اطراف برخورد می کنیم؟ چرا برای بعضی از افراد این اتفاق تکرار می شود؟

به گزارشامید، شده تا به حال به در و دیوار بخورید؟ هر چند وقت یک بار؟ اگر این اتفاق زیاد برایتان می افتد، آیا از خودتان پرسیده اید چرا مدام به هر چیزی که سر راه تان قرار دارد، برخورد می کنید؟ پیش آمدن چنین وضعیتی شاید ابتدا خنده دار به نظر برسد اما وقتی این برخوردها تکرار می شوند، دیگر از آن خنده ها خبری نیست و جای خود را به توپ و تشر اطرافیان می دهد: «چرا حواست را جمع نمی کنی؟» «جلوی پات رو نگاه کن» و… متخصصان می گویند موضوع جدی تر از این حرف هاست که بگوییم فردی دست و پا چلفتی است.

حال چند سوال مطرح می شود؛ چرا اصلا به محیط اطراف برخورد می کنیم؟ چرا برای بعضی از افراد این اتفاق تکرار می شود؟ آیا برخورد مدام با اشیای اطراف یک مساله عادی است یا نشانه بیماری های مختلف؟ متخصصان مغز و اعصاب و روان شناس به این پرسش ها پاسخ می دهند.

راه رفتن به نظر کار خیلی پیش پا افتاده و ساده ای به نظر می آید اما همین راه رفتن معمولی و عادی گاهی وقت ها برای بعضی از افراد بسیار سخت و دشوار است اما چرا این اتفاق رخ می دهد؟

مخچه درگیر می شود

دکتر افشین لطیفی صوفی، متخصص مغز و اعصاب می گوید: «افرادی که به ندرت به در و دیوار می خورند، مشکل خاصی از نظر مغزی ندارند و تنها به دلیل حواس پرتی، عدم تمرکز و مشغله فکری این اتفاق برایشان می افتد. حدود ۹۰درصد مردم برای یک بار هم شده این حالت را در زندگی تجربه می کنند چون ممکن است در زمان فکر کردن به مسائل و درگیری های مختلف، تمرکزشان را از دست بدهند و اصطلاحا به در و دیوار بخورند اما در مورد بعضی های دیگر این گونه نیست.

وقتی افراد مداوم به محیط اطراف می خورند، در این صورت باید از نظر ابتلا به بیماری های احتمالی مغز و اعصاب و در راس آنها مشکلات مخچه ای تحت بررسی جدی قرار بگیرند. اولین نشانه درگیری مخچه ای در آنها عدم وجود تناسب حرکت در دست و پاهاست.» اما چرا عملکرد طبیعی مخچه دچار اختلال می شود؟ اختلال در عملکرد درست مخچه بیماری های مختلفی را رقم می زند، به همین دلیل، ابتدا باید عامل بیماری شناسایی شود. از دلایل این مشکل می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

ممکن است رگ های مخچه دچار گرفتگی شده باشند.

به دلیل ابتلا به ام اس مخچه درگیر التهاب و ورم شده باشد.

به دلیل عدم وجود سنتزهای پروتئین و اختلال های ژنتیکی سلول های مخچه خوب کار نمی کنند که همین مساله باز به دو بخش تقسیم می شود؛ یا اندازه سلول های مخچه طبیعی نیست یا اینکه به قدر کافی سلول ندارد.

اگر بیمار تحت آزمایش هایی مانند ام آر آی قرار بگیرد و پس از مشاهده نتایج آزمایش برای پزشک اطمینان حاصل شود که این مشکل به دلیل بروز اختلال در ساختار مخچه است، آن وقت می توان گفت که او دچار بیماری «سربرلار آتاکسیا» یا همان تصادم با اشیا شده است. این گونه بیماران به دلیل درگیری مخچه ای، در برداشتن اشیایی، مانند لیوان مشکل دارند؛ به همین دلیل بیش از دیگران ظروف شکستنی را می شکنند.

این افراد نمی توانند فاصله مناسب را برای برداشتن لیوان تخمین بزنند؛ به همین دلیل دست شان سریع تر یا کندتر از حد معمول حرکت می کند؛ بنابراین دست شان به لیوان می خورد و آن را می شکنند. همین مشکل در بیماران مبتلا به ام اس نیز دیده می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار