|
|
کدخبر: ۹۳۸۸۳

با گذشت زمان، استرس موجب فشارخون بالا، گرفتگی عضلات، عصبانیت، بی خوابی، ناراحتی های گوارشی و از کار افتادن سیستم ایمنی بدن می شود که هر کدام می تواند شخص را از پای در بیاورد.

به گزارشامید، دو سوم مردم به دنبال راه حلی برای برخورد با استرس می گردند؛ در حالی که استرس به خودی خود مشکل ساز نیست؛ عکس العمل ما در برخورد با استرس است که گاهی ایجاد مشکل می کند. بیشتر ما در اغلب موارد نمی دانیم چگونه با یک بحران روبرو شویم، ولی استرس در چنین لحظاتی زندگی ما را نجات می دهد؛ برای مثال استرس، یک آتش نشان را قادر می سازد تا یک مرد سنگین وزن را از پله فرار یک ساختمان بیست طبقه پایین بیاورد؛ بنابراین وجود استرس برای ادامه بقا امری حیاتی است. ما به طور معمول استرس را در هنگام پاسخگویی به افکار، احساسات و یا هیجانات فیزیکی خود تجربه می کنیم؛ برای مثال زمانی که نگران نمره امتحان هستیم، واکنش استرس در بدن فعال شده است و سیستم های بدنی به طور خودکار، وارد عمل شده اند. در این حالت نمی توانیم آرامش داشته باشیم و به صورت عادی رفتار کنیم و به طور حتم، این شرایط برای سلامتی ما خطرساز خواهد بود.

با گذشت زمان، استرس موجب فشارخون بالا، گرفتگی عضلات، عصبانیت، بی خوابی، ناراحتی های گوارشی و از کار افتادن سیستم ایمنی بدن می شود که هر کدام می تواند شخص را از پای در بیاورد.

بر طبق شواهد، ایجاد شرایطی که در آن بتوانیم برای چند لحظه دست از کار بکشیم و ذهن را از نگرانی ها خالی کنیم و به زمان حال برگردیم، می تواند نقش مهمی در کاهش تاثیرات منفی واکنش های استرسی داشته باشد.

در واقع با برگشتن به زمان حال، توانایی کنترل استرس، امری امکان پذیر خواهد بود. در اینجا تمرین کوتاهی به شما معرفی می شود که با انجام روزانه آن می توانید بین محرک های محیطی و استرس خود فاصله ایجاد کنید.

۱. ایست! برای چند لحظه فعالیتی را که مشغول انجام آن هستید، کنار بگذارید.

۲. چند نفس عمیق بکشید. اگر مایل هستید این کار را برای مدت زمان بیشتری انجام دهید، می توانید دقایقی به نفس کشیدن معمولی و طبیعی خود بپردازید و به چگونگی ورود و خروج هوا از راه بینی توجه کنید. برای تمرکز بیشتر، در هنگام ورود هوا به ریه هایتان کلمه «دم» و هنگامی که هوا را از ریه بیرون می دهید، کلمه «بازدم» را تکرار کنید.

۳. افکار، احساسات و هر چیزی را که با حواس پنجگانه خود درک می کنید، مشاهده کنید. رفتار شما بازتاب افکارتان است، پس توجه داشته باشید که این افکار، واقعی و دائمی نیستند. به احساسات خود در این لحظه توجه کنید و ببینید این احساسات در بدن شما چه حالتی ایجاد می کنند. تحقیقات نشان داده اند که تنها شناخت احساسات می تواند میزان ترس در مغز را پایین بیاورد و تاثیر آرام بخش داشته باشد. سپس به بدن تان توجه کنید. آیا در حال حاضر ایستاده اید؟ آیا نشسته اید؟ حالت قرار گرفتن شما چگونه است؟ آیا هیچ گونه درد و یا ناراحتی احساس می کنید؟

۴. به کاری بپردازید که به شما کمک می کند و آرام تان می سازد؛ کارهایی مانند صحبت کردن با یک دوست، ماساژ دادن شانه ها و یا نوشیدن یک فنجان چان.

برای کسب یک تجربه جدید کل تمرین را انجام دهید. ببینید در چه لحظاتی ذهن شما به راستی از استرس خالی می شود. شاید این لحظه برای شما هنگام پیاده روی صبحگاهی، هنگام دوش گرفتن، قبل از خوردن یک وعده غذا، بودن در یک مکان تاریک و یا پیش از نشستن پشت میز کار و چک کردن ایمیل هایتان باشد.

حتی می توانید برای هشیاری بیشتر ذهن، در گوشی تلفن همراه خود علائم هشدار دهنده ای بگذارید که پیام «ایست» را به شما یادآوری کنند.
چنانچه به طور دائم از این روش برای از بین بردن استرس خود استفاده کنید، به طور حتم در طی روزها، هفته ها و ماه های آینده، تاثیر خوشایند آن را تجربه خواهید کرد.

راز / شماره ۳۶ / نیمه دوم آبان ماه ۹۲ / مژگان میرپوریان / منبع: Mindful magazine / صفحه ۸۲

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار