|
|
کدخبر: ۹۹۷۸۷

دلیل غیبت شش ساله اش در ارائه آلبوم، سایر کارهایش، تدریس موسیقی، خانه و خانواده اش و… با او گفتگویی داشته ایم که ماحصل آن را می خوانید.

به گزارشامید،خبر خوش به دوستداران صدای مجید اخشابی اینکه بالاخره، بعد از گذشت شش سال از انتشار آخرین آلبوم وی «پریزاد»، آلبوم «آیینه رو» در سبک و سیاقی متفاوت از این هنرمند در راه انتشار است. به همین بهانه پیرامون آلبوم جدید، دلیل غیبت شش ساله اش در ارائه آلبوم، سایر کارهایش، تدریس موسیقی، خانه و خانواده اش و… با او گفتگویی داشته ایم که ماحصل آن را می خوانید.

مجید اخشابی در یک نگاه


متولد: ۱۳۵۱ تهران
تحصیلات: دانشجوی مقطع دکترای موسیقی، مجرد، خواننده، آهنگساز و مدرس آواز

کارنامه هنری


آلبوم های موسیقی: ۱۳۸۰ گمگشته، ۱۳۸۴ همراز، ۱۳۸۶ پریزاد، ۱۳۹۲ آئینه رو(در شرف انتشار)

آلبوم جدید شامل چند اثر است؟

چهارده تراکت و سعی کرده ام انواع موسیقی مورد توجه و علاقه مردم را در این آلبوم در ریتم ها و سبک های مختلف بگنجانم. در حقیقت این آلبوم حاصل تلاشی ۳۰ ساله در عرصه موسیقی است و تصور می کنم حاصل کار قابل تامن باشد.

کاری تکراری هم در آلبوم هست؟

فقط یکی دو آهنگ قدیمی را که خیلی مخاطب داشته است با تنظیم و اجرایی جدید در آن گنجانده ام، مثل قطعه تلافی. این آلبوم بعد از ماه محرم و صفر تقدیم مردم می شود.

آلبوم «آئینه رو» پیام خاصی برای مخاطبان دارد؟

اشعار خاص و عمیقی برای این آلبوم در نظر گرفته شده، و در تصنیف «آئینه رو» که سروده نسترن شیر محمدی است به صداقت و نیک سیرتی اشاره می شود و مخاطب را به آئینه رو شدن دعوت می کند.

پنج سال دوستداران صدای شما در انتظار کار جدید بودند، برای دفاع از خودت چه می گویی؟

عرض می کنم در این مدت بیکار نبودم و علاوه بر آهنگسازی و خوانندگی در صدا و سیما، درس می خواندم، فوق لیسانس گرفتم و دو سال دیگر هم دکترایم را از دانشگاه هنر دانشگاه تهران در رشته پژوهش هنر خواهم گرفت.

تصمیم نداری این کار را انجام بدهی؟

چرا، منتهی اول آلبوم «آئینه رو» را به بازار می فرستم. به دلیل اینکه جز یکی دو کار تکراری، بقیه کارها جدید است و بعد از آن از بین تولیدات شش ساله ام بهترین ها را در قالب آلبوم یا آلبوم هایی عرضه خواهم کرد.

به تازگی شاهد چند مجموعه تلویزیونی با آهنگسازی و خوانندگی شما بودیم؟

چندی پیش در دو مجموعه تلویزیونی «اولین انتخاب» و «همه بچه ها» کار داشتم و در مجموعه تلویزیونی «نوشدارو» نیز ضمن اهنگسازی، آوازخوانی هم داشتم.

کار جدید و آماده پخش چه داری؟

آهنگ جدیدی با صدای خودم برای یکی از مجموعه های سرگرمی تلویزیونی ساخته ام که با پخش آن مجموعه، شنیده خواهد شد.

برای دوستدارانت هدیه ای در نظر گرفته ای؟

یکصد دی وی دی که شامل گلچین کارهای تصویری ام است، به دوستدارانم پیشکش خواهم کرد. دی وی دی های مورد اشاره برگزیده کلیپ های تصویری و مصاحبه های تصویری، همایش هنرجویان آموزشگاه موسیقی است و در بخش هایی از آن نوازندگی کرده ام.

تحصیلات آکادمیک تغییری در نگرش شما به آهنگسازی و اجراها به وجود آورده است؟

به طور قطع بی تاثیر نبوده و به خصوص از دوره دکترا حس می کنم کارهایم تغییراتی داشته و این تغییرات را مخاطبان در کارهای جدیدم احساس خواهند کرد. در گذشته که حجم کارهایم زیاد نبود، تقریباً تمام کارها را خودم انجام می دادم، اما امروز از دوستان هنرمندم که در تنظیم و ضبط کارها همراه من هستند کمک می گیرم و حاصل کار به شکل جمعی تولید و عرضه می شود. ضمن اینکه یک تفکر جمعی نیز به کارها حاکم است.

در اجراهایی که تا به امروز داشته ای چند بازخوانی آهنگ های خاطره انگیز دیروز هم به چشم می خورد. از جمله اجرای آهنگ «نازی جان» که قبلاً با صدای زنده یاد روانبخش اجرا شده بود، دلیل خاصی موجب بازخوانی آن اثر شد؟

تصور می کنم این ملودی بسیار تاثیرگذار، زیبا و نافذ است و از سال ها پیش که یک گروه سنتی هم داشتم این کار را اجرا می کردم تا اینکه تصمیم گرفتم آن را به شیوه پاپ تنظیم کنم. علاوه بر این، کار تلفیقی دیگری خوانده ام که محلی مازندرانی است به نام ربابه جان. این اجرا تیتراژ صبح بخیر ایران هم بود که مدت دو سال هر بامداد از شبکه یک سیما روی آنتن رفت.

در دراز مدت به موسیقی سایر نواحی کشور هم خواهی پرداخت.

حتماً. عقیده دارم باید نسل جدید را با نسل قدیم پیوند بزنیم و حاصل کار قدما را با تکنیک های جدید به نسل امروز ارائه کنیم چون برای دستیابی به محتوای ارزشمند موسیقی کشور ناچاریم به گذشته مراجعه کنیم. درست مثل کسی که به دیکشنری مراجعه می کند، یک هنرمند هم نیاز به دانش دیروز اساتید خود دارد تا کاری قابل قبول، ماندگار و ریشه دار تولید کند. در این ارتباط تا حدودی موسیقی خراسان، مازندران، شیراز و جنوب کشور را مورد کاوش قرار داده ام و مترصد هستم در آینده نزدیک پیرامون موسیقی سیستان و بلوچستان و ترکمن هم مطالعه کنم.

گویا تدریس هم می کنی؟

بله، نهادی را در سال ۸۸ بنا نهادم که خیلی سخت بود. در حال حاضر ۴۰۰ هنرجو دارد با میانگین سنی سه تا ۷۰ ساله و خوشحالم که توانسته ام مخاطبان خوبی را جذب موسیقی کنم. در این آموزشگاه مسائل مالی مدنظر نیست و مهمترین هدف حمایت از هنرجویان با استعداد است. به هنرجویان دیپلم موسیقی مورد تایید آموزش و پرورش پس از برگزاری آزمون نهایی داده می شود. در حال حاضر بعضی هنرجویان دیروز به مقام استادی رسیده اند و ضمن تدریس، در ارکسترها نوازندگی می کنند.

کمی هم از خانه و خانواده ات بگو؟

دو برادر و دو خواهر دارم که یکی از خواهرانم مدرس ساز سنتور است و نواختن ساز سنتور را از خودم آموخته. یکی از برادرانم هم تمبک می نوازد ولی خیلی جدی نیست. پدرم متاسفانه سال ۸۱ به رحمت خدا رفت، اما همیشه و همواره روحش پشتبان من بوده و در تمام لحظه های سخت او را در کنار خودم حس کرده ام و امروز زیر سایه خداوند و مادرم زندگی می کنم. در حقیقت من و مادرم با هم زندگی می کنیم. چون برادران و خواهرانم همگی ازدواج کرده اند.

مایل هستی شریک زندگی ات همکارت باشد؟

نه. ترجیح می دهم در حرفه ای غیر از موسیقی مثلاً پزشکی و یا… فعال، اما به موسیقی هم علاقمند باشد.

مجله خانواده / شماره ۴۹۷ / نیمه اول آذر ماه ۹۲ / گفتگو: میلاد بلادی / صفحه ۴۴

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار