|
|
کدخبر: ۱۸۳۷۳۲

دولت دونالد ترامپ که به اخاذی از اعراب به بهانه حمایت از آنها عادت کرده، این بار با اشاره به رو به پایان بودن دوره تحریم تسلیحاتی ایران، قصد دوشیدن مجدد آنها را دارد.

عبارت گاو شیرده و تشبیه آن به عربستان توسط «دونالد ترامپ» در زمان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ انجام شده بود. ترامپ در آن زمان در یکی از سخنرانی های خود گفته بود: عربستان برای ما گاوی شیرده است که هر وقت بخواهیم از آن طلا و دلار می دوشیم و هر وقت شیرش تمام شود آن را سر می بریم.

پس از آن نیز حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در توصیه ای خطاب به حاکمان عربستان سعودی و گوشزد کردن خطر آمریکا برای آنها فرموده بودند: تا توانستند شما را می‌دوشند و وقتی که ناتوان شدید، ذبح می‌شوید.

 رئیس جمهوری آمریکا که در دو سال گذشته نشان داده تبحر خاصی در دوشیدن کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دارد در مقاطع زمانی مختلف با بهانه های مختلف از جمله اینکه بدون حمایت واشنگتن، اعراب حتی یک روز نمی توانند از خود محافظت کنند اقدام به اخاذی از آنها کرده است. 

در همین رابطه و برای دوشیدن مجدد اعراب، شب گذشته «مایک پمپئو» وزیر امور خارج آمریکا در یک پیام توئیتری جدید با انتشار تصویر یک ساعت شمار نسبت به انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و پایان ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس هشدار داد!

وی در بالای این تصویر نوشت: «ساعت در حال تیک تاک کردن است. زمان باقیمانده تا انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و اتمام ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی به پایان نزدیک می شود».

وزیر خارجه آمریکا در بخشی دیگر از پیام توئیتری خود از تمام متحدان و شرکای آمریکا می خواهد برای متوقف ساختن رفتارهای بی ثبات کننده (!) تهران در منطقه، فشارها بر حکومت ایران را افزایش دهند.

طبق این ساعت شمار، تنها ۱۵ ماه و هشت روز به پایان تحریم تسلیحاتی ایران از سوی سازمان ملل و همچنین لغو ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی مانده است.

لازم به ذکر است که تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. در پی دستیابی قدرت‌های جهانی و ایران به توافق هسته ای ۲۰۱۵ موسوم به «برجام» مقرر شد که این تحریم ها ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ و پس از آنکه گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، برداشته شود.

بر همین اساس آمریکا که همواره توان دفاعی ایران را بهانه ای برای فروش تسلیحات به اعراب حاشیه خلیج فارس قرار داده این بار نیز با گوشزد کردن این موضوع قصد گرفتن پول های میلیاردی از آنها را دارد. 

به گزارش مهر، در اصل رابطه بین ترامپ و حکام آل سعود و سایر اعراب نوعی رابطه دو طرفه است که هر یک از دیگری به دلخواه خود سوء استفاده می کند.

برای مثال ترامپ درباره دلایل سکوت خود در خصوص ماجرای قتل جمال خاشقجی به صراحت اعلام کرد که حاضر نیست به خاطر یک روزنامه نگار، سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیارد دلاری عربستان در آمریکا را به خطر بیندازد.

در خصوص باج گیری ترامپ از عربستان، «واشنگتن اگزماینر» در مهرماه سال گذشته با این تیتر که «چرا آمریکا باید به ارتش عربستان سوبسید بدهد» در این باره نوشته بود: ترامپ در یک سخنرانی در ایالت ویرجینیای غربی با اشاره به تماس تلفنی خود با پادشاه عربستان اظهار داشت: امروز گفتگویی با ملک سلمان داشتم. گفتم که شما تریلیون ها دلار پول دارید. کسی چه می داند که بدون ما چه اتفاقی خواهد افتاد. شاید شما دیگر نتوانید هواپیماها را حفظ کنید. می دانی چرا؟ چون به آنها حمله می شود. آنها با ما کاملا ایمن هستند. اما آنچه را باید به دست آوریم به دست نمی آوریم.

رئیس جمهوری آمریکا به عنوان یک فرد تاجر مسلک و نه یک سیاستمدار از زمان روی کار آمدنش، همواره به عربستان سعودی به چشم یک «گاو شیرده» نگریسته است. ترامپ به خوبی از اهداف سعودیها برای سروری در منطقه آگاهی دارد و به بهانه کمک به آنها برای تحقق هدفشان، مدام در حال باج گرفتن از آنها (دوشیدن شیر) است.

به عنوان نمونه می توان به توافق بی سابقه حدود یک سال گذشته واشنگتن و ریاض اشاره کرد که بر اساس آن، دو طرف قراردادهایی به ارزش ۳۱۰ میلیارد دلار با یکدیگر منعقد کردند؛ قراردادهایی که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار آن تنها به بخش نظامی و خرید تسلیحات آمریکا توسط ریاض تعلق داشت.

در سفر معروف «محمد بن سلمان» به واشنگتن نیز قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار میان دو طرف منعقد شد. درحالی که ولیعهد سعودی سرمست از امضای توافقنامه های کلان با ایالات متحده بود، دونالد ترامپ در اقدامی که در واقع نوعی تحقیر برای عربستان محسوب می شود، لیستی از توافقات میلیاردی میان ریاض و واشنگتن را در مقابل دوربین ها گرفت و خطاب به بن سلمان گفت: «این مبالغ برای شما چیزی نیست. ما از شما انتظار خریدهای بیشتری داریم».

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار