|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۲۸

در دوران نامزدی با مسائل زناشویی اینطور برخورد کنید

دوران نامزدی قبل از ازدواج مرحله شیرینی است، که مقدمات شکل گیری یک زندگی جدید است و گزینه ای برای ازدواج و ادامه مسیر زندگی است. بسیاری از جوانان در این دوران فقط به فکر خوش گذرانی هستند. این دوران از مهم ترین دوران های زندگی هر فرد است زیرا در این مدت به آشنایی بیشتری با شریک زندگی اش دست پیدا می کند.

 

دوران نامزدی مرحله شیرینی است، که مقدمات شکل گیری یک زندگی جدید است و گزینه ای برای ازدواج و ادامه مسیر زندگی است. بسیاری از جوانان در این دوران فقط به فکر خوش گذرانی هستند. 

اما این دوران از مهم ترین دورانی است که برای شناخت افراد به کار می رود بنابراین باید در این دوره حساس زندگی به درستی رفتار کنید و اگر از همان روزهای نامزدی، اولین خشت این رابطه را کج بگذارید، مقدمات از دست دادن کسی که دوستش دارید یا وارد شدن به رابطه ای که تحمل ماندن در آن را ندارید، فراهم می کنید. 

 

جوانان عاقل و دانا در دوران نامزدی چطور رفتار می کنند؟ 

به تغییر دادنش دل خوش نکنید 

برخی از آدمها بعد از ازدواج تغییرات اندکی می کنند و برای سازگار شدن با شرایط تازه، برخی خواسته های خود را کنار می گذارند اما اگر با این امید ازدواج می کنید که همه ایرادهای شریک زندگی تان را تغییر دهید ، بدانید آینده خوبی در انتظارتان نیست. 

اگر قصد ازدواج با کسی را دارید، باید او را همین گونه که هست بپذیرید، با همین کاستی ها یا عاداتی که گاهی ناراحت تان می کند. شاید همسرتان به مرور زمان در برخی زمینه ها تغییر کند، اما این تغییرات حتمی نیستند. 

بهتر است برای اندیشیدن به اینکه همسرتان را به فرد دلخواهتان تبدیل کنید او را همان گونه که هست بپذیرید و برای ادامه دادن رابطه و به سرانجام رساندنش برنامه ریزی کنید. 

 

نامزدی را طولانی نکنید 

اگر نمی توانید پس از 6ماه یا نهایتا یک سال از نامزدشد ن به خانه خود بروید، برای رسمیت بخشیدن به رابطه خود عجله نکنید وبرای فراهم نمودن شرایط لازم برای مقدمات ازدواج تان تلاش نمایید زیرا طولانی بودن نامزدی می تواند به رابطه تان آسیب بزند. 

خودتان را زیر و رو نکنید 

 

اینجا بخوانید:

چالش های دوران عقد

 

 

سازگاری بعد از ازدواج به معنی زیر پا گذاشتن خودتان و اولویت های تان نیست و می تواند به نفع شما و رابطه تان تمام شود. قرار نیست که شما بعد از ازدواج به فرد دیگری تبدیل شوید و در قالب او زندگی کنید همانطور که نباید مثل دوران مجردی تان باشید و بدون هیچ محدودیتی زندگی کنید پس هرگز بخشی از خودتان را زیرپا نگذارید که بعدها به خاطر از دست دادنش حسرت بکشید. 

 

کار را تمام شده ندانید 

نامزدی دورانی برای شناخت بیشتر یکدیگر است بنابراین اجازه ندهید تعهدی که در این دوره ایجاد می شود، حق شما را از شناخت کافی باز دارد و حق تصمیم گیری درست و منطقی را از شما بگیرد . در دوران نامزدی دقت کنید نباید به خاطر ترس از حرف مردم خود را موظف به نشستن پای سفره عقد بدانید. 

در دوران نامزدی ، درباره تفاوت ها و مشابهت های یکدیگر به درک مناسبی برسید و بیاندیشید آیا این تفاوت ها می توانند باعث زیر پا گذاشته شدن خطوط قرمز شما شوند؟ شما می توانید کدامیک از این تفاوت ها را نادیده بگیرید و کدامیک می توانند آرامش شما را بگیرند؟ 

بهتر است نامزد بودن تان را فقط به اطلاع آشنایان نزدیک برسانید و آن را فریاد نزنید تا در صورت نبود تفاهم بهتر بتوانید آن را بر هم بزنید. 

 

 

PicsArt_03-13-11.07.30

 

 

نکات مهم رفتار در دوران طلایی نامزدی 

فاصله ها را حفظ کنید 

اگر نامزد کرده اید و بینتان صیغه محرمیت خوانده شده تا گرفتن جشن عروسی و رفتن به خانه خودتان، فاصله ها را رعایت کنید تا احساسات شما خیلی بر انگیخته نشود که جلوی واقعیت ها را بگیرد . 

همچنین اگر در این دوران با نامزدتان رابطه زناشویی برقرار کنید ، ممکن است در صورت بروز مشکل بر هم زدن رابطه برایتان سخت و غیر ممکن باشد و دیگر نتوانید با این شرایط با کسی دیگر ازدواج کنید . 

بهتر است به خودتان فرصت دهید و فاصله ها را حفظ کنید زیرا قرار نیست که این دوران خیلی طولانی شود تا بتوانید با چشم باز مهم ترین تصمیم های زندگی تان را بگیرید. 

 

آزمون عشق برگزار نکنید 

هرگز به حریم شخصی نامزدتان وارد نشوید و اجازه ندهید او هم حریم شما را زیر پا بگذارد مثلا آزمون عشق راه نیاندازید و به او نگویید «اگر من را دوست داری با فلانی قطع رابطه کن!»، «اگر من را دوست داری نباید هیچ محدوده خصوصی داشته باشی و باید رمز عبور حساب های اینترنتی ات را در اختیار من بگذاری و اجازه دهی گوشی ات را وارسی کنم» و...؛ 

از نظر برخی خانم ها و حتی آقایان، آزمونی برای سنجیدن میزان عشق طرف مقابل به آنها است اما این کار بسیار اشتباه است. برای سنجیدن میزان عشق همسرتان نسبت به شما ، وفاداری به قول هایش، احترام گذاشتن به شما و نزدیکانتان ، تلاشش برای ساختن آینده ای بهتر را در نظر بگیرید. 

 

ناشناس نمانید 

از بزرگ ترین اشتباهات در دوران نامزدی درست معرفی نکردن خودتان است . برای اغلب افراد دوران نامزدی یعنی شناخت فرد مقابل اما مهم تر از این شناخت ؛ این است که درست خودتان را معرفی کنید. 

برای معرفی خود بگویید که شما چه کسی هستید و چه باورهایی دارید ودر آینده چطور می خواهید زندگی کنید؟ در صورتی که خودتان را درست معرفی کنید و او شناخت دقیقی از شما به دست آورد بهتر می تواند نیازهایتان را برآورده سازد و خود را برای زندگی آینده در کنارتان آماده سازد. 

 

همه رازها را نگویید 

اگر فکر می کنید گفتن همه رازها در دوران نامزدی کار درستی است سخت در اشتباهید، شما نباید راز هایی را که گفتن یا نگفتنش تاثیری روی زندگی نامزد شما و حتی زندگی مشترک تان نمی گذارد ، به زبا آورید و بهتر است در مورد برخی از آنها سکوت کنید.گفتن برخی از حقایق و رازها درباره گذشته تان می تواند کام رابطه شیرین شما را تلخ کند.  

 

نامزدی دوران شیرینی است، بعد از مرحله سخت خواستگاری و آن استرس های بله برون و شیرینی خوران و … باید روزهای خوشی در انتظار زوج باشد. بعضی ها برای این دوره توصیه های عجیبی دارند؛ مثلا به دخترها می گویند در این مرحله باید خودتان را بگیرید و کمی ناز کنید. آیا واقعا این توصیه درستی است؟ واقعا در دوره نامزدی باید چطور رفتار کرد؟ 

نامزدی از اسمش پیداست؛ یعنی نامزدی! نامزدی مرحله ای است برای شکل گیری یک زندگی جدید؛ یعنی قرار است گزینه ای باشی برای ازدواج و ادامه مسیر زندگی تا آخر. پس به سلامت گذر کردن از آن، آنطور که به نظر می رسد کار آسانی نیست. خیلی از نامزدی ها قبل از رسیدن به مرحله اصلی به پایان رسیده و خیلی ها هم البته با موفقیت رفته اند مرحله بالاتر. 

خیلی از کارشناسان، دوران نامزدی را مرحله نیمه نهایی یک ازدواج می دانند و خود ازدواج را فینال. البته درست رفتار کردن در این مرحله کار هر کسی نیست و کاربلدی می خواهد. در این مرحله باید کمی خودتان را بگیرید اما نه آنطو رکه طرف پس بزند. 

خلاصه اینکه خانم های محترم اگر دلتان می خواهد از این مرحله سخت به سلامت بگذرید حتما این نکته ها را رعایت کنید. خیلی ها این نکته ها را رعایت نکردند و به فینال نرسیدند، از ما گفتن بود. 

قرار را به خاطر قرار به هم نزنید 

دوران نامزدی یعنی رفتن به سینما و تئاتر و کنسرت و نمایشگاه و پارک و طبیعت و … اما مراقب باشید؛ اگر نامزدتان درست چند روز بعد از نامزدی با شما تماس گرفت تا قرار دیدار و سینما و پارکی را با شما برنامه ریزی کند، خیلی زود و مثل ذوق زده ها قبول نکنید. قبل از اینکه جواب نهایی را بدهید اول چند لحظه ای از او وقت بخواهید و مثل آدم های با کلاس و با برنامه ببینید برای آن روز خاص وقت دارید یا نه. اگر وقت داشتید که بعد از چند دقیقه – باز هم نه بلافاصله – بگویید؛ «بله مشکلی برای دیدن شما وجود ندارد». 

و اما… اگر وقت نداشتید و برای مثال قرار است آن روز با دوست های دانشگاه تان بیرون بروید یا قرار سینما دارید، به هیچ وجه قرارهایتان را به هم نزنید و خوشمزه بازی درنیاورید که قرار با دوست هایم را کنسل می کنم و با تو می آیم. 

می دانم در دلتان آشوب است که قرار را قبول کنید اما یک کم جلوی خودتان را بگیرید تا بعدها به نفع تان باشد. اگر شما از روز اول برای برنامه ها و قرارهایتان احترام قائل شوید، مطمئنا نامزدتان را هم مجبور می کنید که به قرارهای شما احترام بگذارد. 

اعتماد به نفس فراموش نشود 

اگر با هم به میهمانی خانوادگی یا جشن عروسی می روید از همان اول کار به هیچ وجه دنبال تایید و نظر مثبت نامزدتان نباشید. شما از روز اول باید اعتماد به نفس داشته باشید. قرار نیست از روز اول او به شما بگوید چه لباسی به شما می آید و چه بپوشید و چه نپوشید. پس با خیال راحت لباس مورد نظرتان را بپوشید و راه بیفتید. باید به خودتان مطمئن باشید. قرار نیست او مدام به شما بگوید که زیبا شده اید یا نه. شما خودتان زیبا هستید. 

اگر از روز اول نظرش را به شما تحمیل کند تا آخر عمرتان باید به نظر او لباس بپوشید و غصه بخورید. خود کرده را هم تدبیر نیست. تو باید ارزش خودت را بدانی. قدم اول را هم محکم بردار. 

جواب به پیامک با تاخیر 

روزهای اول نامزدی یعنی حرف های عاشقانه و پیامک های گاه و بیگاه. اگر نامزدتان به شما پیامک زد مثل موشک از جایتان نپرید و بلافاصله جوابش را ندهید. اینطوری فکر می کند شما بیکار نشسته بودید تا او یک پیامک بزند و از جا بپرید.

پیامک که رسید خیلی آرام آن را بخوانید. چند نفس عمیق بکشید و بعد از چند دقیقه؛ برای مثال بین پنج تا هفت دقیقه جواب بدهید. نگران نباشید، به هیچ وجه اتفاق بدی نمی افتد. بگذارید کمی هم او منتظر شما بماند.

اگر جواب پیامک هایش را ضربتی بگیرد از شور و هیجان می افتد و دیگر محال است با اشتیاق روز اول برایتان پیامک های عاشقانه بزند. مردها را باید کمی منتظر گذاشت، اصلا نترسید؛ این فرمول ها همیشه جواب داده. 

وقت بازی را از او نگیرید 

مردها برای خودشان دنیای متفاوتی دارند. دنیایشان را تصرف نکنید که وارد مرحله خطرناکی می شوید. مردها عاشق وقت گذرانی و تفریح و بازی با دوستانشان هستند. این البته حق مسلم آنهاست پس لطفا به این حق احترام بگذارید. 

اگر با دوستانشان زمین فوتبال اجاره کرده اند و قرار است یک بازی جانانه و رو کم کنی برگزار کنند، سریع برای خودتان برنامه نچینید. اگر قرار است او به شما و برنامه هایتان احترام بگذارد شما هم باید با لبخند ساک فوتبال را دستش بدهید و برایش آرزوی موفقیت کنید. 

مردها از محدودیت می ترسند. اگر از روز اول و دوران نامزدی احساس خطر کنند، شاید این مرحله را به پایان نرسانند. فوتبال و منچ و مار پله و دوز و گرگ و پلیس هم ندارد، مردها عاشق بازی کردن هستند. 

خیلی رمانتیک نشوید 

کادو دادن خیلی خوب است، بله اما حد و اندازه دارد. به هیچ وجه قرار نیست همان روزهای اول همه پس اندازتان را بدهید ادوکلن و پیراهن مارک دار و کیف پول چرم گاومیش! و کفش پوست مار بخرید. بازی را یادتان نرود.

اول باید او برای شما کادو بخرد، اولین کادو و دومی و سومی را که خرید شما هم دست به جیب شوید و کتاب یا خودکار یا خودنویسی بخرید با یک شاخه گل. 

اولین کادو به هیچ وجه نباید گرانقیمت و آنچنانی باشد. بعدها کلی وقت دارید تا برایش کادوهای گرانقیمت و برند و و مارک دار بخرید. روز تولدش را هم لطفا منفجر نکنید. یک تبریک ساده با یک کادوی کوچک کافی است.

دیده شده بعضی ها برای تولد نامزدشان با هلی کوپتر روی سرش گل رز ریخته اند، البته این آخرین جشن تولدشان هم بوده. 

شوخی بیجا نکنید 

 

 

اینجا بخوانید:

همسران موفق چه خلقیاتی دارند؟

 

 

توی دوران نامزدی لطفا کمی زندگی را جدی بگیرید. ممکن است دوستان و آشناهای شما به شوخی هایتان بخندند و کمی هم به به و چه چه راه بیندازند اما نامزد و خانواده اش حتما فرق می کند. لطفا از ترکاندن بادکنک و جیغ و هورا کشیدن برای ترساندن و شوخی کردن، حرف های بامزه زدن و سوپرایز کردن خودداری کنید. 

برای این خوشمزه بازی ها کلی وقت دارید. بعد از ازدواج تا دلتان می خواهد با سطل آب بریزید رویش یا اصلا با کت و شلوار بیندازیدش توی استخر. دوران نامزدی باید خودتان را بگیرید، سنگین و رنگین. 

 

PicsArt_03-13-11.07.48

 

 

 

خط و نشان نکشید 

اصلا مگر یک خانم متشخص خط و نشان می کشد. مگر یک خانم باکلاس صدایش را بالا می برد؟ اگر دلتان می خواهد دوران نامزدی بی تنش و آرامی داشته باشید، لطفا شمشیر را از رو نبندید. خودتان را بگذارید جای آن مرد نامزد؛ اگر از روز اول برایش خط و نشان بکشید، در ابرهای بالای سرش زندگی پر از اره و تیشه و جنگ و دعوا می بیند و دیگر دلش نمی خواهد با چنین زنی زیر یک سقف برود. 

تا زبان چرب و نرم هست چرا باید سراغ اره و تیشه و جیغ و داد رفت. تا سنت زیبای گفتمان وجود دارد چرا باید صدا را بالا برد و جنگید. اگر مرد دوران نامزدی آرامی داشته باشد، زودتر بساط یک عروسی مجلل را فراهم می کند. 

لطفا فقط نامزد باشید 

در دوران نامزدی خودتان را از هر چه خاله زنک بازی و جی جی باجی شدن با فامیل نامزدتان، دور کنید. قرار نیست خیلی زود با خواهر نامزدتان رفیق شوید و با دخترخاله اش به سینما بروید.

البته طوری هم نباشید که پشت سرتان بگویند انگار از آسمان افتاده. یک چیزی بینابین. نه آنقدر صمیمی که تو سر و کله همدیگر بزنید نه آنقدر خشک و سنگین که مثل مجسمه یک گوشه بنشینید و حرف نزنید. 

آزار ندهید 

بعضی رفتارها اعصاب و روان آدم ها را طوری به هم می ریزد که صدتا روانشناس نمی توانند به روز اولش برگردانند. یادتان باشد غر زدن و مدام پشت سر هم نق زدن را فراموش کنید. 

مردها از غر زدن و نق شنیدن متنفرند، حاضرند نصف عمرشان را بدهند و هیچ وقت شاهد غر زدن کسی نباشند چه برسد به اینکه نامزدشان مدام کنار گوش شان چیزهایی بگوید که سعی در نشنیدنش دارند. 

اگر موضوعی ناراحت تان کرده یا از رفتاری ناراحت می شوید، با زبان آرام و بدون غرغر بیان کنید، اینطوری هم زودتر نتیجه می گیرید و هم انگ یک زن غرغرو بهتان نمی زنند. اگر پای درد دل مردها بنشینید بیشترین چیزی که در زندگی مشترک آزارشان می دهد، همین غرهای بی مورد و نق زدن های همیشگی است. 

حواستان باشد، مردها اصلا به ادامه زندگی با یک فرد غرغرو اشتیاقی ندارند و سعی می کنند از اینجور افراد فاصله بگیرند؛ یعنی اگر تا امروز هم حواستان نبوده و غرهای ریزی در دوران نامزدی داشته اید، بهتر است با یک تغییر روش سریع دست از این رفتار بردارید و به سمت یک خانم باکلاس بودن حرکت کنید. 

راهنمای دخترانه برای جذب مردان در دوران نامزدی  

نزدیک شدن افراد در دوران نامزدی می‌تواند شیرینی های خاصی داشته باشد، برای دختر خانم ها نکاتی داریم که میتوانید آقایان را به سمت خود جذب کنید. دوران نامزدی یکی از دوران های مهم و سرنوشت ساز در زندگی دختران و پسران هست. در این مطلب قصد داریم شما را با رازهایی دخترانه برای جذب مرد مورد علاقه تان آشنا کنیم. 

اینها قوانین نامزدی میباشند ولی بعد از ازدواج قوانین فرق می کند. 

  

_ مردها مبارزه و چالش را دوست دارند، کار را برای آن‌ها آسان نکنید و به قول مشهور هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد. 

به خودتان بگویید: «هرکس من را بدست بیاورد خوش شانس هست». 

  

_ اسرارآمیز باشید. پسر رو تشنه نگه‌ دارید گرچه تشنه برای محبت اکثر نه برای این که خسته‌اش کنید. ظلم نکنید. 

  

_ طوری رفتار کنید که انگار مادرزاد شاد به جهان آمده‌اید 

  

_ مثل یک خانم حقیقی، زنانه لباس بپوشید و یادتان باشد شما برای دوستان خود در یک مهمانی لباس نپوشیده‌اید. خود رابپوشانید این جذابیت بیشتری دارد. 

  

_ عطر خوبی به خود بزنید که نامزدتان بپسندد. 

  

_ مثل مردان رفتار نکنید حتی اگر رییس شرکت هستید. 

  

_ دستپاچه و عصبی نباشید و نرم و راحت قدم بردارید. 

  

_ اگر طرف مقابل شما می خواهد روزانه هفته شما را ببیند، خب باید با شما ازدواج کند. پس در تعداد قرار ملاقات توجه کنید 

  

_ چندان به‌ طرف مقابل زنگ نزنید و گاهی جواب تلفن‌های وی را ندهید. 

  

_ مردها موقعی که سعی زیادی می کنند تا نامزدشان را ببینند احساس خوبی پیدا میکنند پس بگذارید سعی کنند. 

  

_ در نخستین قرار ساکت و خوددار باشید. اینکار شما را در چشم او دیدنی و اسرارآمیز جلوه می دهد. 

  

 

PicsArt_03-13-11.08.04

 

 

_ سعی کنید شما ابتدا مکالمه تلفنی را به اتمام برسانید؛ و اکثر از ده دقیقه پشت تلفن حرف نزنید. این حرف زدن باید دوستانه و صمیمی باشد. درضمن پشت تلفن آهسته و شاد صحبت کنید. 

  

_ همه ی وقت بگذارید طرف مقابل فکر کند شما شاد هستید و نگرانی‌ای ندارید و از زندگی لذت می برید. 

  

_ هیچ‌ وقت نگذارید فکر کند شما در منزل یا محل کار دارید مدام به او فکر میکنید و در حال آماده کردن فهرست مهمان‌های عروسی هستید. 

  

_ هیچ‌وقت به یک مرد نگویید باید فلان کار را بکند. 

  

_ آگاه باشید که مردها زودتر از زن‌ها علاقه‌مند و زودتر از زن‌ها بی‌علاقه می شوند. 

  

_ هنگامی‌ که خیلی با هم خوش هستید ناگهان از یک موضوع ناراحت‌کننده یا سرد و خشک صحبت نکنید. 

  

_ اگر میخواهید فاصله بیشتری را با او حفظ کنید این را به او بگویید و مواظب باشید کاری نکنید که فکر کند شما فقط می خواهید وی را اذیت کنید و سرکار بگذارید 

  

_ بگذارید اول مرد بازی را شروع کند و رهبری در دست او باشد. مرد باید نخستین کسی باشد که میگوید: «دوستت دارم». 

  

_ بگذارید اول او شما را به خانواده‌اش معرفی کند گذشته از آنکه شما وی را به خانواده‌تان معرفی کنید. 

  

_ در مورد کسی که با او به‌ تازگی آشنا شده‌اید تودار باشید. 

  

_ از کجا می‌فهمید که نامزدتان به شما وابستگی پیداکرده هست یا نه؟ او راه‌ها «بهانه‌هایی» را برای در کنار شما بودن و صحبت کردن با شما پیدا میکند. پس اگر مجبور باشید به نامزدتان زنگ بزنید و بگویید که من هنوز زنده هستم، مسلماً یک جای کار اشتباه هست. 

  

داستان زندگی خود را خیلی زود برای نامزدتان تعریف نکنید. 

  

_ به‌ جای غرق شدن در افکار عاشقانه راجع به نامزدهای احتمالی فکر خود را برای نامزدی حقیقی باز نگه‌دارید. 

  

_ به‌ سرعت از لحاظ عاطفی خودتان را درگیر نکنید. 

  

_ در عین‌ حال که رسیدن به شما سخت هست، کاری کنید که برای او مسلم شود که شما همدم خوبی هستید و همدمی و هم‌صحبتی با شما راحت و بدون آزار و اذیت هست. 

  

_ به دلیل داشته باشید : بهتر هست آدم اصلاً ازدواج نکند و اصلاً قرار دیداری برای نامزدی و آشنا شدن باکسی نگذارد تا این که با فرد نامناسب ازدواج کند. 

  

اینها قوانین نامزدی میباشند ولی بعد از ازدواج قوانین فرق می کند. اگر دختر نباید چندان پسر را تحویل بگیرد به دلیل این هست که هنوز ازدواج‌نکرده‌اند وگرنه مسلماً وضعیت بعد از ازدواج باید تغییر کند. 

 

در دوران نامزدی باید چگونه رفتار کنیم؟  

باید توجه کنید که دوران نامزدی با ازدواج کاملا متفاوت است و شما باید عده ای از کارها را انجام ندهید، مانند رابطه جنسی به صورت کامل. امروزه بدلیل شرایط کاری دختر و پسر، زندگی کردن نامزدها زیر یک سقف قبل از ازدواج تان بسیار رواج پیدا کرده است. دراین مقاله قصد داریم ضررهای این مدل نامزدی را برای شما بگوییم. 

  

جذابیت های زندگی دریک خانه و زیر یک سقف، تلاش دختر و پسر را برای برگزاری مراسم ازدواج زود صد چندان می کند اما گاهی نامزدی های طولانی بدون مرز محدودیت موجب می شود زوجین به ویژه مردان تعهد اولیه خود مبنی بر ازدواج و تشکیل خانواده رابه روزهایی که از راه نمیرسند موکول کنند. 

  

ماجرای نامزدی و نوع ارتباط های بین دختر و پسر داستان طولانی است که هنوز انتهای آن نوشته نشده است. آهن ربای کشش و علاقه بین دختر و پسر در نخستین روزهای بعد از خواستگاری، فکر این‌که او همسر آینده من است، دقیق شدن در رفتار و حرکات و خلقیاتش همه ی و همه ی دوره نامزدی را بیش از هر دوره ای دیگر تجسسی و حساس می کند. 

 

 

اینجا بخوانید:

چگونه انسانی جذاب به نظر برسیم؟

 

 

سبک زندگی و آداب و رسوم در مناطق مختلف کشور و حتی دریک شهر بین خانواده ها، اعتقادات و نگاه های گوناگونی رابه تشریفات و دوره های قبل از ازدواج بوجود می آورد. از طرف دیگر سبک ازدواج های دانشجویی، همکاری و آشنا شدن افراد توسط دیگران در شهر های مختلف موجب شده تا پیوند و وصل های بین شهری افزایش یابد. از این رو نامزدها در شهر های متفاوت دشواری بیشتری نسبت به کسانی که دریک شهر ساکن هستند را تجربه می کنند. 

  

دوره نامزدی افراد را می توان به چند دسته تقسیم کرد 

1 – نامزد هایی که با خانواده خود دریک شهر ساکن هستند. 

  

2 – نامزدهایی که یکی از آن ها « در اکثر موارد پسر » به دلایل شغلی یا تحصیلی بدون حضور خانواده اش در شهری که نامزد او زندگی می کند، ساکن است. 

  

3 – نامزدهایی که به دلایل شغلی یا تحصیلی دریک شهر واحد بدون حضور خانواده ساکن هستند. « اکثرا دانشجو در خوابگاه هستند و یا بعلت وضعیت شغلی یک خانه اجاره کرده اند» 

  

 

PicsArt_03-13-11.08.44

 

 

زوجین تازه بهم رسیده که حرارت عشقی بین آن ها نقطه جوش را هم گذرانده است، نوع ارتباط و با هم بودنشان را فرهنگ و اعتقاداتی که دارند تعیین می کند. بر این اساس، چه هردو دریک شهر باشند یا نباشند و یا هردو در شهری بدون خانواده در خوابگاهی یا خانه اجاره ای زندگی می کنند میزان رفت و آمد و حدود ارتباط شان بسته به نوع افکار و اعتقادات خود و خانواده شان است. 

  

انچه دراین پست قصد داریم به آن بپردازیم این‌که، اگر پسری بر اساس شغل یا تحصیل اش در شهر نامزد خود خانه ای اجاره ای داشت، بالاخره دختر در روزهایی از هفته یا ماه دوست دارد که در خانه نامزدش آشپزی کند، آنجا را برای حضور نامزدی که قرار است شوهرش شود مهیا سازد 

  

و آراسته منتظر برگشتن او از دانشگاه یا محل کار باشد و یا اگر هردو در شهری به دور از خانواده در خوابگاه یا در خانه اجاره ای زندگی میکردند، پس از نامزدی با این هدف که اینک زن و شوهر محسوب میشوند و قرار است سالیان سال کنار هم زندگی کنند، این خوابگاه و خانه رابه یک سقف مشترک تبدیل و تا قبل از برگزاری مراسم ازدواج کنار هم برای شناخت بیشتر زندگی می کنند، نگاه به زندگی پس از ازدواج برای آن ها چگونه است؟

آیا میزان انگیزه برای تشکیل خانواده در زوج های دور از هم به همان نسبت زوج هایی است که روزبعد از نامزدی زندگی مشترک را آغاز می کنند؟ 

  

انتخاب یک راه دو طرفه 

نامزدی شروع یک آشنایی برای زندگی طولانی است. راهی که در میانه به دو بخش تقسیم می شود. یک جاده سمت زندگی دائمی می‌رود و زمانی است که دو فرد بر اساس اصول و معیار های ازدواج و تطابق با یک دیگر آنرا انتخاب می کنند. مسیر دیگر بازگشت به سوی شروعی دوباره برای زندگی است.مسیری که اگر دو طرف بعد از فهم یک دیگر به این نتیجه رسیدند که متناسب با اصول و معیار های همسر آینده ای که در ذهن متصور بودند نیست، به سادگی قابل بازگشت است. 

  

در حالتی که دو فرد به این سطح از درک رسیده باشند که نامزدی تنها برای شناخت بیشتر و نه دلبستگی و زندگی هایی فراتر از حد نامزدی است، چرا که اگر دو فرد نامزدی را بیش از حدی که دارد جدی بگیرند ودر مقابل در انتهای بازه زمانی این دوره متوجه شوند به درد هم نمی‌خورند ولی علاقه بین شان مانع از قطع این ارتباط شود، هردو در شانه خاکی زندگی قدم برداشته اند که بعد از مدتی گرد و غبار روی زندگی شان را می‌گیرد و زمانی دیرتر به این اشتباه خود پی می برند که کمی دیر شده است. 

  

در دوره نامزدی دختر و پس هر کدام انگیزه های قوی برای تشکیل زودتر زندگی شان را دارند. ممکن است بین آن ها بارها این مکالمه صورت بگیرد که زندگی مشترک شان را چگونه آغاز کنند، از رفتار های بعد از ازدواج خود حرف بزنند، شوق انتظار و دیدن هم در خانه خودشان را داشته باشند ودر یک عبارت مرد خانه و خانم خانه بودن را تجربه کنند، هر کدام به تنهایی یک انگیزه قوی برای برگزاری مراسم ازدواج و مستقل شدن است.

دراین شکل از نامزدی های دو فرد بی صبرانه تلاش می کنند تا مقدمات برگزای مراسم ازدواج خودرا سریعتر فراهم کنند تا زودتر طعم شیرین زندگی مشترک را بچشند. 

  

حال زوجینی که انگیزه با هم بودن زیر یک سقف مشترک را پیش از مراسم ازدواج تجربه کرده اند و خودرا از شوق آن بعد از مراسم محروم ساخته اند، تلاش شان برای ساخت یک خانه واقعی کم می شود. بویژه این مسئله برای مردان بیش از زنان است ودر مقابل وابستگی که برای دختران حاصل می شود بیش از پسران. 

  

نامزدهایی که دراین دوره نیز مانند یک زن و شوهر واقعی دریک خانه زندگی کرده اند و هر رفتار و عملی که متناسب با فرهنگ کشورمان برای بعد از مراسم ازدواج دختر و پسر بوده است را تجربه کرده اند، دیگر آن تلاش لازم برای یک زندگی واقعی را ندارند، گاهی اگر پسر از نظر اخلاقی فرد مناسبی نباشد 

  

بعد از مدتی بدون آنکه تعهدی در قبال نامزد خود داشته باشد رابطه را به اتمام می‌رساند. این همان دو راهی اول نامزدی است؛ تابلوی سمت راست یا چپ؟ وقتی بعد از یک دوره زندگی مشترک دریک خانه و وابستگی عاطفی تازه به این نتیجه برسند که به درد هم دیگر نمی‌خورند، حتی بازگشت به اول راه هم نه امیدی برای یک زندگی جدید که راهی برای نابودی تمام احساسات و علاقه ای است که تاکنون داشته اند و این امر به خصوص برای دختران امری دشوار تر است. 

از دیدگاه خانواده‌های ایرانی دوران نامزدی دو تعریف متفاوت دارد. برخی خانوداه‌ها فاصله بین بله بران و زمان عقد را بعنوان دوره نامزدی می‌شناسند و برخی خانواده‌ها دوران بین عقد و عروسی رابه این نام می‌شناسند که از دیدگاه شرع مقدس اسلام نیز دوران نامزدی، این دوران است. 

  

نامزدی بدون جاری شدن صیغه عقد دائم 

به هنگام توافق طرفین برای ازدواج، طبق معمول داماد حلقه‌ای به نشانه قول ازدواج به عروس خانم تقدیم می کند. این حلقه نامزدی است که بعنوان نشانه نامزدی از یک رسم قدیمی گرفته شده است. در آن رسم قدیمی، از یک حلقه بعنوان نشانه صحت یک ادعا یا مهر کردن یک قرارداد یا نامه استفاده می‌شده است. 

  

در برخی خانواده‌های امروزی ترجیح بر آن است که فاصله بین بله بران و عقد کمی طولانی‌تر شود تا دختر و پسر آشنایی بیشتری با یدکدیگر پیدا کنند. رابطه جنسی در دوران نامزدی که هنوز صیغه عقدی خوانده نشده است از دیدگاه عرف ناپسند و از دیدگاه شرع حرام و گناه است. 

  

برخی خانواده‌ها ترجیح میدهند جهت حفظ حدود دینی یک صیغه محرمیت بین آن‌ها خوانده شود تا رفت و آمد آنان اشکال شرعی نداشته باشد؛ ولی با این وجود هر گونه رابطه جنسی در دوران نامزدی که بدین شکل تعریف شده است، ناپسند است و یک دلیل ساده برای آن این است که درصورت منتفی شدن ازدواج، طرفین آسیب‌های روحی و روانی نبینند. 

  

 

 

PicsArt_03-12-12.51.44

 

نامزدی به معنای جاری شدن صیغه عقد دائم 

تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی چنین تعریفی از دوران نامزدی دارند؛ جاری شدن صیغه عقد دائم و محرمیت بین عروس و داماد. تقریباً بین تمام خانواده‌های ایرانی فاصله بین عقد و ازدواج وجوددارد که بنا به هر دلیلی زوجین نمیتوانند زندگی مشترک خودرا زیر یک سقف شروع کنند. 

در فرهنگ ایرانی، دراین دوران زن و شوهر جوان دریک وضعیت خاکستری و غیر مشخصی از نظر جنسی به سر می برند. از نظر شرع و قانون زن و شوهر قانونی هستند و از نظر عرف هنوز کاملا زن و شوهر نیستند و رابطه جنسی در دوران نامزدی برای آنان ناپسند است و خانواده‌ها رابطه جنسی که یک زن و شوهر می توانند با یک دیگر داشته باشند را برای آنان جایز نمی‌شمارند. حال سوال اغلب زوج‌ها این است که رابطه جنسی آنان در دوران نامزدی چه کمیت و کیفیتی می تواند داشته باشد؟ 

  

رابطه جنسی در دوران نامزدی، آری؟ نه؟ 

از نظر شرع مقدس اسلام بعد از جاری شدن صیغه عقد دائم روابط جنسی و زناشویی بین آنان کاملا آزاد و پسندیده است و زن و شوهر میتوانند روابط آزادی داشته باشند و غریزه جنسی یک دیگر را کاملا ارضا کنند که این آمیزش جنسی حتی پرستش محسوب می شود. اما عده ای از خانواده‌ها و حتی عده ای از مشاوران به زوج‌های جوان و خصوصا به دختر توصیه میکنند که از برقراری رابطه کامل جنسی در دوران عقد خودداری کنند و رابطه کامل زناشویی رابه پس از عروسی موکول کنند. 

  

علت اصلی این توصیه، اختلافات مرسومی است که در دوران نامزدی پیش می آید و متاسفانه باعث جدایی زوجین میشود. بنابر این قبل از برقراری رابطه جنسی، این موضوعات را بررسی و سنجیده عمل کنید.دلایل زیادی نیز برای به تعویق انداختن هر گونه رابطه جدی جنسی تا بعد از عروسی وجوددارد که مهم ترین آن‌ها عبارتند از: 

  

از بین رفتن انگیزه‌های دو طرف و خصوصا پسر برای تشکیل زندگی مشترک؛ چرا که مشاوران معتقدند مردان بعد از ارضای میل جنسی، انگیزه خودرا برای برگزاری مراسم عروسی از دست میدهند.اما حامیان این دیدگاه، برقرای رابطه جنسی در دوران نامزدی رابه کلی منع نمی کنند؛ بلکه توصیه میکنند زن و شوهر جوان به شیوه هایی غیر از رابطه کامل زناشویی یک دیگر را ارضا کنند. 

  

شیوه‌هایی مثل : لمس کردن، بازی‌های عاشقانه، لمس قسمت‌های حساس بدن، بوسیدن و معاشقه و … که البته ارضا شدن از این راه‌ها برای زن و شوهر از نظر شرعی نیز هیچ اشکالی ندارد. 

  

علت تمامی این توصیه‌ها بر پایه “ترس” است. مشاهدات گوناگون از تجربه‌های تلخ طلاق و شکست ازدواج دلیلی بر آن شده تا خانواده و مشاوران این توصیه‌ها رابه جوانان عرضه کنند که البته قابل درک و تامل است. 

  

اما آیا واقعا بهترین راهکار همین است؟ آیا می بایست در دوران عقد از یکی از حلال‌ترین لذت‌ها چشم پوشی کرد و این میل و عطش جنسی را محدود کرد؟ آیا همین محدود کردن روابط جنسی باعث ایجاد برخی کج خلقی‌ها، اختلافات در دوران نامزدی و گاه انحرافات نخواهد شد؟ فراموش نکنیم که ازدواج بهترین راه برای ارضای امیال یاغی جنسی است 

  

و چنانچه حتی بعد از ازدواج نیز به بهانه های مختلف فرد امکان بهره بردن جنسی از همسر خودش را نداشته باشد، خود باعث سرخوردگی، افسردگی و خدای نکرده انحراف خواهد شد. 

  

محدود کردن رابطه جنسی در دوران نامزدی و عواقب ناخواسته آن 

همانطور که برقراری رابطه جنسی در دوران نامزدی ممکن است باعث ایجاد مشکل شود، محدود کردن این رابطه نیز می تواند عواقب خاص خودش را داشته باشد. سرپوش گذاشتن بر میل یاغی شهوت آن هم زمانی که دوطرف احساس می کنند این حق قانونی و شرعی آنهاست که از یک دیگر بهره ببرند، می تواند باعث برخی اختلافات و کج خلقی‌ها در زمان قبل از عروسی شود. از طرفی زمینه ایجاد انحراف را نیز فراهم نماید. تصمیم با شماست، اما درست تصمیم بگیرید! 

  

برقراری رابطه جنسی بین شما و نامزدتان در دوران عقد یک تصمیم کاملا شخصی است و به حریم خصوصی شما مربوط می شود. از نظر شرعی و قانونی روابط جنسی بین پسر و دختری که صیغه عقد بین آن‌ها جاری شده است هیچ اشکالی ندارد. روابط زناشویی بین زن و شوهر بسیار مورد تاکید و سفارش اسلام قرار گرفته است 

  

ودر بسیاری روایات ازآن بعنوان شکلی از پرستش یاد شده است. بنابر این تنها کسیکه می تواند در خصوص رابطه جنسی شما و نامزدتان در دوران عقد تصمیم گیری کند خود شما هستید. اما گرفتن این تصمیم کار ساده‌ای نیست و نباید از کنار آن به سادگی عبور کنید. 

  

پنج نکته‌ ای که میتواند بشما کمک کند تا تصمیم درست بگیرید: 

1 – از وجود تمام ریسک‌ ها باخبر شوید 

بارداری ناخواسته در دوران نامزدی یکی از ریسک‌هایی است که باید ازآن آگاه باشید و درباره آن فکر کنید. احتمال به هم خوردن ازدواج شما به هر دلیلی نیز یکیدیگر از ریسک‌هایی است که باید به آن فکر کنید. باید بدانید که اختلافات در دوران نامزدی بسیار متداول هستند، اما کم نیستند شمار کسانی که در همان ابتدای راه زندگی ودر دوران عقد از یک دیگر جدا شده‌اند. بنابر این قبل از برقراری روابط کامل جنسی با نامزدتان، به این موضوعات خوب فکر کنید. 

  

 

PicsArt_03-13-09.11.04

 

 

2 – آیا خاطرجمعی دارید که با هم میمانید؟ 

این‌که شما تا آخر عمر با هم میمانید کاملا مبهم و نامعلوم است. زندگی مشترک از همان ابتدا با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه است. اما اگر قصد دارید با نامزدتان همبستر شوید، بهتر است یک شناخت و خاطرجمعی نسبی بین شما وجود داشته باشد. هرچقدر این شناخت و خاطرجمعی بیشتر باشد، 

  

ریسک مواجه شدن با اتفاقات احتمالی مثل طلاق و جدایی در دوران عقد کمتر خواهد شد. فراموش نکنید که درصورت به هم خوردن ازدواج شما، چنانچه رابطه زناشویی بطور کامل بین شما برقرار شده باشد، هر دوی شما آسیب خواهید دید. شاید در نگاه اول بنظر برسد در چنین موقعیتی فقط دختر آسیب می بیند، اما مسئولیت‌های قانونی پسر نیز درصورت برداشته شدن پرده بکارت نامزدش، بیشتر خواهد شد. پس اگر هنوز مطمئن نیستید که ازدواج شما دوام خواهد داشت یا خیر، بهتر است همبستر شدن با نامزد خود رابه تاخیر بیندازید. 

  

3 – احتمال بارداری ناخواسته را جدی بگیرید 

هیچ یک از راه‌های پیش گیری از بارداری 100% تضمین شده نیست. کاندوم میتواند احتمال بارداری تا حدود 85% کاهش دهد اما هنوز 15% احتمال حاملگی وجوددارد. بنابر این اگر آمادگی بچه‌دار شدن در دوران عقد را ندارید، بهتر است روابط کامل زناشویی را تا بعد از عروسی به تعویق بیندازید. 

  

4 – موقعیت مکانی و زمانی خودرا بسنجید 

بهتر است بدانید که نخستین رابطه کامل جنسی با نامزدتان، الزاماً یک تجربه رمانتیک و لذت بخش نخواهد بود! در اغلب مواقع این رابطه با درد و خون ریزی شدید همراه است. بنابر این مطمئن شوید که در مکان و زمانی اقدام به اینکار می‌کنید که امکان مقابله با هرنوع اتفاق ناخوشایندی را دارید. بعنوان مثال دسترسی به جعبه کمک‌های اولیه، دسترسی به درمانگاه و… از نکاتی است باید به آن توجه کنید. 

  

 

اینجا بخوانید:

چطور از تنهایی خود لذت ببریم؟

 

 

5 – هرگز فقط به خاطر نامزدتان  اقدام به اینکار نکنید 

پس از درنظر گرفتن تمام موارد فوق، شما باید زمانی اقدام به برقراری رابطه جنسی کنید که خودتان نیز به آن تمایل کامل داشته باشید. هرگز به خاطر نامزدتان کاری راکه آمادگی آنرا ندارید انجام ندهید. این‌که “او می‌خواهد” و یا دوست صمیمی شما نیز در دوران نامزدی‌اش با همسر خود همبستر شده است و یا دلایلی از این قبیل هرگز دلیل کافی برای این‌که با نامزد خود همبستر شوید، نیست. 

 

در جامعه ما به زمان مابین عقد رسمی تا زمان جشن عروسی و تشکیل خانواده، دوران نامزدی گفته می شود که کیفیت ارتباط زوج ها در این دوران می تواند پیش بینی کننده کیفیت ارتباط آن ها در دوره های بعدی زندگی زناشویی باشد. دوران نامزدی یک دوره حد وسط است که فرد را آماده ورود به زندگی مشترک می کند. اما اگر از خود می پرسید با نامزد خود چگونه رفتار کنیم ؟ باید گفت که این دوران حساس، دارای یکسری اصول است که باید به آن توجه ویژه داشت. 

 

با نامزد خود چگونه رفتار کنیم؟ 

نکته مهم و ابتدایی این است که طولانی کردن بی دلیل دوره نامزدی مطلوب نیست؛ زیرا ممکن است دختر و پسر خسته شده و به سبب گفتگوهای تکراری و بی اهمیت، دچار تردید در تصمیم گیری برای ازدواج و تزلزل در انتخاب شوند. اما بهرحال در این دوران، رعایت نکات زیر به داشتن یک رابطه خوب کمک خواهد کرد. 

  • رازدار باشید؛ لازم نیست همه گذشته خود را برملا کنید. 

  • به فکر این نباشید که می توانید او را تغییر دهید؛ او را همانطور که هست بپذیرید. 

  • همه کارهای او را منطقی جلوه ندهید. 

  • عجولانه و زود هنگام، سازش نکنید. 

  • اصول تصمیم گیری را بیاموزید. 

  • تسلیم نیاز جنسی نشوید. 

  • تسلیم زرق و برق های مادی و ظاهری نشوید. 

  • درست و صریح خودتان را معرفی کنید؛ شخصیت خود را پنهان نکنید. 

  • با عشقتان معامله نکنید؛ به خاطر عشق از او هرکاری را نخواهید. 

  • تردیدهایتان را در مورد او جدی بگیرید. 

  • نامزد شدنتان را دلیل بر تمام شدن زندگیتان ندانید. 

  • نامزدی خود را طولانی نکنید. 

 

فواید دوران نامزدی چیست؟ 

  • شناخت افراد از یکدیگر بیشتر می شود. 

  • زوج استرس و فشار ناشی از ازدواج را تجربه کرده و آمادگی کسب می کنند. 

  • تعارض با خانواده همسر 

  • تمرین استقلال و ایجاد مرز بین خود با خانواده ها 

  • ایده آل سازی یا بهتر جلوه دادن خود 

  • کنترل و ایجاد تغییرات جزیی و مثبت در همسر 

 

انواع عشق در زندگی چیست؟ 

  • فقدان عشق: این رابطه را در زندگی روزانه با مردم عادی داریم. اگر احساستان در باره شریک زندگیتان از این نوع باشد، می توان گفت که رابطه تان در معرض خطر است. 

  • عشق محبت آمیز: این احساس زمانی دست می دهد که میل و تعهد به مقدار کم وجود داشته باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد؛ اما، صمیمیت در حد بالایی حضور دارد. این احساس را معمولا در رابطه با دوستان صمیمی داریم. 

  • عشق شهوانی: میل جنسی در این عشق بیشتر حضور دارد. هیجانات و میل زیادی در این رابطه وجود دارد. اما صمیمیت و تعهد در سطح ضعیفی قرار دارند. 

  • عشق پوچ: این عشق زمانی احساس می شود که تعهد قوی باشد، اما میل و صمیمیت در سطح پایینی قرار داشته باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد. این ویژگی اغلب در زوج هایی دیده می شود که مدت زیادی از ازدواج آن ها می گذرد و به خاطر بچه ها در کنار یکدیگر زندگی می کنند و می خواهند رابطه را حتی اگر از نظر روانی و جسمی یکدیگر را ارضاء نکنند، حفظ کنند. 

  • عشق خیال انگیز: این عشق در بین زوج هایی مشاهده می شود که رابطه آن ها تا اندازه ای تازه است. میل و صمیمیت شدید است، اما زوج ها به اندازه کافی، زندگی مشترک یا تجربه های مشترک ندارند که متقابلاً احساس تعهد کنند. 

  • عشق مشفقانه: در این عشق صمیمیت و تعهد شدید است، اما میل ضعیف است. عشق مشفقانه در بین زوج هایی دیده می شود که به مدت تقریباً طولانی با هم هستند و از یکدیگر رضایت دارند، اما جاذبه جنسی آن ها از بین رفته است. 

  • عشق ابلهانه: در این عشق میل و تعهد بالاست، اما صمیمیت ضعیف است .عشق ابلهانه در زوج هایی دیده می شود که یک عنصر مشترک قوی دارند و به همین دلیل تصمیم می گیرند ازدواج کنند، حتی اگر یکدیگر را اصلاً نشناسند. 

  • عشق کامل: این عشق سه عنصر را به طور سخاوتمند در خود جای داده است. عشقی است که همه ما آن را در خواب می بینیم! همانطور که اشترنبرگ می گوید، رسیدن به این مرحله خیلی آسان تر از نگهداشتن آن است. 

 

چگونه به شناخت کافی از نامزد خود برسیم؟ 

  • توجه به ارتباط او با همسایگان، خویشاوندان، دوستان خانوادگی، همکاران پدر و مادر و سایر اقوام 

  • توجه به محل تحصیل و شغل او و ارتباطاتش 

چگونه رابطه خوبی در دوران نامزدی داشته باشیم؟ 

  • قبل از ازدواج، هر دو نفر، باید مستقل و پخته باشند. 

  • هر دو نفر، به همان اندازه که دیگری را دوست دارند، خودشان را هم دوست داشته باشند. 

  • هر دو نفر بتوانند همانگونه که از با هم بودن لذت می برند، از تنها بودن نیز، لذت ببرند. 

  • هر دو نفر، در شغل و حرفه خود، ثبات داشته باشند. 

  • هر دو نفر، از خود آگاه باشند و خود را بشناسند. 

  • هر دو نفر، بتوانند نظرات و خواسته های خود را قاطعانه بیان کنند. 

  • هر دو نفر، سعی کنند که خودخواه نباشند و خواسته های دیگری را برآورده کنند. 

 

عوامل مؤثر در روابط نامزدها چیست؟ 

  • تشابه ظاهری 

  • وجود جذابیت جسمانی برای طرفین 

  • میزان تحصیلات مشابه 

  • عوامل مالی و درآمدی مشابه 

  • اختلاف سنی منطقی 

  • هم جواری جغرافیایی و عوامل فرهنگی 

  • اعتقادات و باورهای یکسان یا نزدیک به هم 

  • اشتغال طرفین و استقلال مالی 

 

عوامل جانبی 

 

  • خوشبختی والدین: زیرا بچه ها، چگونه زن و شوهر یا مادر و پدر شدن را، از والدین خود یاد می گیرند. 

  • خوشبختی در کودکی: اشخاص خوشبخت در دوران کودکی، در زناشویی هم احساس رضایت از زندگی دارند. 

  • سن ازدواج: اشخاصی که در سن کم ازدواج می کنند، به دلایل مختلف، ناکام می شوند. 

  • انگیزه ازدواج: ازدواج مبتنی بر جهت متقابل و سایر دلیل های مثبت، بیشتر رضایت بخش خواهد بود. 

  • تأیید والدین: ازدواج مورد تأیید والدین دو طرف، غالباًّ با موفقیت همراه بوده است. 

  • طول آشنایی: زنان و مردانی که یکدیگر را به مدت حداقل یک سال می شناسند، از موفقیت در ازدواج، بیشتر بهره مندند. 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار