|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۵۹

تاکنون احساس ضعف و بی حالی داشته‌اید، دلیل ضعف و بی حالی که بر بدن مستولی می‌شود چیست؟ چگونه علت این مشکل تشخیص داده می‌شود؟

تاکنون احساس ضعف و بی حالی داشته‌اید، دلیل ضعف و بی حالی که بر بدن مستولی می‌شود چیست؟ چگونه علت این مشکل تشخیص داده می‌شود؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

احساس ضعف و بی‌حالی یک احساس آشنا برای هر انسانی است. اما اگر این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای ما شود باید به دنبال علت و راه درمان آن باشیم. نخست بدانیم احساس ضعف و بی‌حالی به چه حالتی گفته می‌شود؟

 

« احساس ضعف چیست؟ »

ضعف به معنی کاهش قدرت در یک یا چند عضله است که معمولا با لرزش بدن همراه است. دلایل ضعف عضلانی می‌تواند موارد مختلفی باشد. ممکن است علل رایج یا نادر، خطرناک یا کم خطر، موقت یا دائمی باشد.

بیماری‌های سیستم عصبی عضلانی، آسیب‌های وارده، بیماری‌های متابولیک و سموم، همه باعث ایجاد ضعف در بدن می‌شوند. خوشبختانه، ضعف‌های عضلانی که بدون دلیل ایجاد می‌شوند، در اکثر موارد برگشت‌پذیر بوده و به خودی خود برطرف می‌شوند.

در موارد بسیار نادر، ضعف دست و پا تنها نشانه وجود یک بیماری خطرناک است. علائم و نشانه‌های ضعف شامل مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه مانند نوشتن، یا مشکل عدم تعادل در راه رفتن است.

اگر همیشه ضعف دارید، مخصوصا اگر ضعف شدید، موضعی یا دردناک بوده و بیش از چند هفته طول کشیده‌ است، باید به یک متخصص مراجعه کنید.

حالت و شدت ضعف، علائم، داروهای مصرفی و سوابق خانوادگی به پزشک در تشخیص علت ضعف کمک می‌کنند. زمانی که متخصص اعصاب علت ضعف را تشخیص داد، روش درمانی مناسب را به شما توصیه می‌کند.

برنامه درمان شما به علت ضعف و همچنین شدت علائم بستگی دارد. در برخی موارد، طب فیزیکی برای فرد مناسب بوده و به درمان او کمک می‌کند. ممکن است پزشک از دارو، جراحی یا روش‌های درمانی دیگری برای بیمار استفاده نماید.

 

« علت ضعف عضلات دست و پا »

ضعف عضلات بدن زمانی ایجاد می‌شود که فرد حتی با تلاش زیاد نیز نتواند یک عضله را به اندازه طبیعی منقبض کرده یا آن را حرکت دهد. چه فرد بیمار باشد و چه فقط به کمی استراحت نیاز داشته باشد، این ضعف مشکلی است که تمام افراد گاهی به آن دچار می‌شوند.

به عنوان مثال، کار بدنی سخت باعث خستگی عضلات فرد می‌شود و فرد باید کمی به عضلات استراحت دهد تا بهبود یابند.

اما اگر بیمار به ضعف دائمی دچار باشد، یا ضعف او هیچ دلیل و علتی نداشته باشد، ممکن است نشانه وجود یک بیماری باشد. معمولا زمانی که مغز از طریق نخاع و اعصاب، سیگنال‌های حرکتی را به یک عضله می‌فرستد، فرد به طور اختیاری عضله را منقبض می‌کند.

اگر مغز، سیستم عصبی، عضلات یا ارتباط بین اینها در اثر یک بیماری یا آسیب از بین رفته باشد، عضلات به صورت طبیعی منقبض نمی‌شوند. این عدم انقباض طبیعی عضلات باعث ضعف عضلات می‌شود.

برخی از علل ضعف و بی حالی عبارتند از:

  • دلایل متابولیک ضعف عضلانی
  • علل عصبی ضعف عضلانی
  • بیماری‌های عضلانی که باعث احساس ضعف در عضلات می‌شوند
  • سموم ایجاد کننده ضعف عضلانی
  • سایر دلایل ضعف عضلانی

از اینجا بخوانید: گرمازدگی چیست

 

PicsArt_22-06-23_00-24-51-084
علل ضعف عضلات دست و پا

- دیگر علل ضعف بدن

ضعف عضلات دست و پا ممکن است علل دیگری داشته باشد که عبارتند از:

  • آنمی (کمبود سلول‌های قرمز خون)
  • آسیب ایجاد شده در اثر استفاده بیش از حد از عضله
  • پلیموئوزیت (ضعف و التهاب گسترده‌ی عضلات)

​​

- دلایل متابولیک ضعف عضلانی

ضعف عضلانی ممکن است در اثر علل متابولیک ایجاد شود که عبارتند از:

  • بیماری آدیسون (عدم تولید هورمون توسط غدد فوق کلیوی)
  • هیپرپاراتیروئیدسم (پرکاری غدد پاراتیروئید)
  • هیپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید)
  • هایپوکالمبا (کاهش پتاسیم)
  • هایپوناترمیا (کاهش سدیم)

- علل عصبی ضعف عضلات

ضعف در عضلات بدن ممکن است علل عصبی داشته باشد. علل عصبی ضعف عضلانی عبارتند از:

  • فلج بل (تورم یا التهاب عصبی که عضلات صورت را کنترل می‌کند)
  • فلج مغزی (شرایطی که بر مغز و عملکرد سیستم عصبی اثر می‌گذارد)
  • بیماری شارکو ماری توث (نوعی بیماری ارثی که بر اعصاب محیطی اثر می‌گذارد)
  • سندرم گولین بار (نوعی اختلال خود ایمنی اعصاب)
  • ام اس یا تصلب بافت چندگانه (نوعی بیماری که بر مغز و نخاع تاثیر گذاشته و باعث ضعف، عدم تعادل و مشکلات دیگر می‌شود)
  • گرفتگی یا فشار عصب، مانند عصب اولنار در بازو
  • سکته مغزی

- بیماری‌های عضلانی که باعث احساس ضعف در عضلات می‌شوند

برخی از بیماری‌های عضلانی نیز ممکن است باعث ضعف عضله شوند. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS، که به بیماری لوگهریگ نیز معروف است. اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یک بیماری عصبی – عضلانی شدید است که باعث ضعف و ناتوانی عضلات می‌شود)

  • درماتومیوزیت (التهاب عضله و راش‌های پوستی از علائم اصلی این بیماری هستند)

  • دیستروفی عضلانی (یک اختلال ارثی که باعث از دست دادن تدریجی بافت عضلانی و ضعف عضلات می‌شود)

- سموم ایجاد کننده ضعف عضلات دست و پا

ممکن است ضعف عضله های بدن در اثر وجود برخی سموم باشد. این سموم عبارتند از:

  • بوتولیسم (یک مسمومیت غذایی شدید که در اثر باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود)

  • مصرف خوراکی حشره‌کش‌ها

  • قرارگیری در معرض گاز اعصاب

  • مسمومیت فلج‌کننده صدف

 

« علت ضعف عمومی بدن چیست؟ »

برخی از علت های ضعف عمومی بدن عبارتند از:

  • اضافه وزن: وقتی شما اضافه وزن داشته باشید، بدن شما به یک متابولیزم ساده هم پاسخ بالا می دهد. یعنی سوخت و ساز شما با هم سازگاری ندارد. مدام گرسنه اید و دلتان می خواهد چیزی بخورید و چه برسد به زمانی که به شما استرس یا شوک عصبی هم وارد شود، آن موقع است ولع خوردن در شما افزایش پیدا می کند و بعد هم اضافه وزن پس از آن دوباره و دوباره تکرار می شود. به همین سادگی شما دچار یک حلقه تکرار در شرایط نامطلوب سلامت قرار می گیرید. پس یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید و از شر اضافه وزن خلاص شوید.

 

  • کمبود آب بدن: بدن شما به طور متوسط نیاز به 8 لیوان آب در روز دارد. این را بارها شنیده ایم. اما به طور واقعی هر کدام از ما نصف این جحم آب را نمی نوشیم. در واقع ما به دست خود، باعث افزایش استرس و ضعف عمومی بدن خود می شویم. برای گردش خون درست، کاهش استرس، داشتن پوست شاداب و … بدن نیاز به آب دارد. نوشیدن آب را یک برنامه اساسی در کارهای روزانه خود قرار بدهید تا دیر نشده است.

از اینجا بخوانید: کمال گرایی در ازدواج

  • استرس: جرخه ی کم آبی بدن و ایجاد استرس و برعکس آن، استرس و نیاز به آب بیشتر یک موضوع فراگیر برای همه است. اگر شما شاغلید یا خانه دار، تفاوتی ندارد. استرس در خانه هم به اندازه محیط بیرون وجود دارد و اگر شما برای رفع عوامل استرس زا اقدام نکنید، به سیستم ایمنی بدن تان ظلم کرده اید. شما با قرار دادن بدن در شرایط استرس زا؛ به او همیشه حالت تدافعی بخشیده اید و این موضوع بدن را ضعیف می کند. پس استرس را کنترل کنید. ورزش و نوشیدن آب بهترین راههای کاهش استرس است.
  • مصرف غذاهای چرب: غذاهای چرب باعث اختلال در سیستم گوارشی بدن می شوند و بدتر از آن این است که شما بعد یک وعده غذایی پرچرب، نیاز عجیبی به مصرف نوشیدن های گازدار پیدا می کنند. مصرف سس های مختلف، فست فود و غذاهای بیرون و ناسالم کبد را تنبل می کند. گردش خون را کند و شما را عصبی می کند. همه ی این ها را در کنار شرایط زیستی دیگر بگذراید.

 

  • آلودگی هوا: در مورد آلودگی هوا، فقط یک موضوع را به شما می گوییم. در قدیم( نه خیلی قدیم البته) یادتان هست که چقدر پرنده در بین شاخه های درختان دیده می شد!. سعی کنید در منزل تان گل و گیاه داشته باشید. در محل کارتان از کشیدن سیگار و ایجاد محیط های آلوده پرهیز کنید. کمی به سلامت ریه هایتان توجه کنید.
  • استعمال دخانیات: اگر این روزها کسالت دارید، بدن تان احساس خستگی عمیق دارد و یا احساس می کنید نشاط سابق را ندارید، به کارهای روزانه تان نگاهی بیندازید و کمی در مورد مصرف و استعمال دخانیات فکر کنید.

 

  • کمبود ویتامین ها: علت دیگر و مهم در مورد ضعف عمومی بدن، کمبود ویتامین است. تحقیقات نشان می دهد؛ کمبود ویتامین D در این کشورهای جهان سوم خیلی شایع شده است.. مصرف مولتی ویتامین یا قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید پیشنهاد خوبی است. کمبود منیزم که باعث بیخوابی می شود و اکثر افرادی که شب ها تا دیروقت بیدار هستند و خواب نامنظم دارند، دچار این مشکل هستند. برای جبران آن مصرف بادام، موز و سبزیجات تازه را پیشنهاد می کنیم. کمبود ویتامین A و E که روی سلامت پوست و احساس خستگی مفرط به خوبی ثابت شده است.
PicsArt_22-06-23_00-24-10-303
ضعف عمومی بدن

« علائم ضعف و بی حالی »

علائم فیزیکی که به همراه ضعف و بی‌حالی ایجاد می‌شوند، عبارتند از:

  1.     درد و اسپاسم شکمی
  2.     ادرار خونی و یا صورتی رنگ
  3.     درد بدن
  4.     ادرار تیره و کدر
  5.     اسهال
  6.     دفع ادرار سخت و یا درد آور و یا سوزش در هنگام دفع ادرار
  7.     خستگی
  8.     تب و لزر
  9.     علائم شبه آنفولانزا (خستگی، تب، گلودرد، سردرد، سرفه و درد بدن)
  10.     بوی بد ادرار
  11.     احساس ناخوشی عمومی
  12.     از دست دادن اشتها
  13.     قطع دوره خونریزی ماهیانه
  14.     تشنگی

« علائم جدی‌‌تر که ممکن است ناشی از وجود بیماری‌ها و شرایط مرگبار باشد »

در برخی از موارد، ضعف و بی‌حالی ناشی از وجود بیماری جدی و خطرناک است و بنابراین باید هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی مناسب را  مورد آن انجام داد. اگر شما و یا یکی از اطرافیان این علائم را تجربه می‌کنید، به سرعت به مرکز درمانی مراجعه یا  با آمبولانس تماس بگیرید:

  1. درد شدید شکم، پهلو یا ناحیه پایینی کمر 
  2. بلع و صحبت کردن دشوار 
  3. از حال رفتن یا غش کردن، تغییر درجه هوشیاری یا رخوت 
  4. تب بالا (تب بالای ۱۰۱ درجه فارنهایت یا ۳۸ درجه سانتیگراد)
  5. ناتوانی در سر پا ایستادن 
  6. بی اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع 
  7. تشنج 
  8. از دست دادن ناگهانی تعادل، سخت راه رفتن و افتادن 
  9. از دست دادن ناگهانی بینایی و یا تغییر در قدرت بینایی 
  10. ضعف و یا بی حسی ناگهانی در یک سمت بدن
  11. تهوع و تداوم آن 
  12. بدترین سردرد زندگی 

 

« چگونگی پیشرفت ضعف عضلانی »

برای فردی که به‌صورت ارادی ماهیچه‌اش را تکان می‌دهد (انقباض ارادی ماهیچه نامیده می‌شود)، مغز باید سیگنالی بفرستد که مسیر حرکتش این‌گونه است:

مغز

از طریق سلول‌های عصبی در ریشه‌ی مغز و نخاع

از طریق اعصاب از نخاع به عضلات (به نام اعصاب محیطی)

در ارتباط بین عصب و عضله (به نام محل اتصال عصب)

ضعف عضلات زمانی ایجاد می‌شود که یک بخش از این مسیر، مغز، نخاع، اعصاب، عضلات، یا ارتباط بین آن‌ها، آسیب‌دیده است. ضعف (به‌طور ناگهانی یا تدریجی) ممکن است بر همه‌ی عضلات بدن (ضعف عمومی) و یا تنها بر بخشی از بدن تأثیر گذارد.

از اینجا بخوانید: با کمبود خواب، چه خیانتی به خودتان می کنید 

« درمان ضعف و بی‌حالی بدن »

  • دهیدراته شدن

اگر فرد آب بدن خود را از دست بدهد و در اصطلاح دهیدراته شود، افزایش مقدار مایعات مصرفی تا حدود زیادی به او کمک خواهد کرد‌. اگر علائم دهیدراته شدن فرد شدید باشد، فرد برای مراقبت و دریافت درمان‌های مناسب باید در بیمارستان بستری شود.

 

  • کم خونی

اگر ضعف و بی‌حالی در نتیجه کم خونی باشد و اگر مشخص شود که فرد دچار فقر آهن است، ممکن است به مکمل‌های آهن نیاز داشته باشد.

 

  • سرطان

اگر دلیل ضعف و بی‌حالی فرد بیماری سرطان باشد، پزشک در مورد روش های درمانی با بیمار صحبت خواهد کرد. مرحله بیماری، مکان و ساختار بدنی که با سرطان درگیر است، به تشخیص بهترین روش درمانی کمک خواهد کرد.

از اینجا بخوانید: سرطان کبد یا liver cancer

  • حمله قلبی

اگر حمله قلبی منجر به بروز ضعف و بی‌حالی شده باشد، پزشک در مورد راه‌های درمان با فرد مشورت خواهد کرد.

همه‌ی موارد ضعف و خستگی نیاز به درمان ندارند، برای مثال اگر ضعف و خستگی ناشی از آنفولانزا و یا سرماخوردگی باشد، نیازی به درمان نیست.

زمانی که علت ضعف و بی‌حالی تشخیص داده شد، پزشک با توجه به وضعیت بیمار در مورد روش درمانی مناسب با او مشورت خواهد کرد. پزشک شما با توجه به علت ضعف بدنی، بهترین روش درمانی را انتخاب خواهد کرد.

 

  •  خوردن آب سیب زمینی 

شاید فکر کردن به اینکه بخواهیم یک لیوان آب سیب زمینی را بخوریم زیاد جالب نباشد.

ولی آب سیب‌زمینی و خوردن آن یه راه بسیار مناسب برای رفع بی حالی است.

گذاشتن چند قطعه از تکه های سیب‌زمینی در یک لیوان آب، آن را به یک معجون غنی از پتاسیم تبدیل می‌کند که نتیجه ی آن کاهش احساس بی حالی است. چون بدن ما قادر به این نیست که پتاسیم را مثل منیزیم تولید ‌کند و ما باید آن را از راه های دیگری کسب کنیم و به بدنمان برسانیم.

با کسب مقدار کافی پتاسیم، می‌توان احساس ضعف بی حالی خود را رفع کنیم.

 

  • بهبود بخشیدن به گلبول‌های قرمز بدن

آهن یکی از موارد ضروری بدن بشمار میرود و بدون آن بدن ما قادر نخواهد بود به اندازه کافی گلبول قرمز تولید کند.

گلبول‌های قرمز بدن ما نیز دارای هموگلوبین می باشند.

هموگلوبین در ساختمان خودِ عنصر آهن قرار میگیرد و وظیفه ی آن منتقل کردن اکسیژن به کل بدن است.

همانگونه که می دانید کم شدن اکسیژن در بدن میتواند کارایی ما را کاهش دهد.

در نتیجه باعث ایجاد بی حالی میشود؛ که به آن کم خونی ناشی از کمبود آهن میگویند.

برای مبارزه با کمبود آهن میتوانید از برگ گزنه (تازه باشد بهتر است) چای دم کنید که منبع غنی از آهن و ویتامین سی میباشد.

به دلیل تلخ بودن مزه ی این چای بهتر است با عسل میل شود.

 

  • مصرف کردن گیاه جینسنگ

یکی از مشهور ترین گیاه چینی همین گیاه جینسنگ است که در طب سنتی چینی نیز کاربرد دارد. این گیاه چینی حاوی منبع زیادی از ترکیبات طبیعیست.

به همین دلیل مصرف کردن این گیاه میتواند باعث بهبود بی حالی شما باشد؛ که این کار را با استفاده از بالا بردن عملکرد سیستم آدرنال بدن انجام میدهد.

بالا بودن سطح کورتیزول بدن باعث میشود تا زمانی که شما خواب کافی هم دارید باز هم احساس بی حالی کنید؛ که با مصرف مقدار اندکی از گیاه جینسنگ میتوانید سطح کورتیزول بدن خود را تنظیم نمایید؛ که در نتیجه از ضعف و بی حالی بدن شما میکاهد.

 

  • بیشتر کردن مصرف روزانه مرکبات

اکثر مرکبات خوش خوراک هستند مثل آب لیمو شیرین یا آب انواع میوه ها که بیشتر در مصرف درمان های خانگی استفاده میشوند.

پیشنهاد ما این است که روز خود را با خوردن یک فنجان آب لیمو ترش شروع کنید

برای درمان بی حالی بسیار مفید است. تنها عطر لیموی ترش تازه قادر به این است ک شما را شاداب کند.

اب لیمو ترش از بروز یبوست هم تا حد قابل قبولی جلوگیری میکند.

 

  • مصرف کردن نوشیدنی های انرژی زا خانگی

از مصرف کردن نوشیدنی های بیرون که به اسم انرژی زا معروف هستند عادت نکنید.

در اصل این نوشیدنی ها باعث بروز مشکلات فیزیکی در بدن ما میشوند.

 

  • خوردن غذاهای سالم و طبیعی

در واقع باید گفت غذاهای سالم چه هستند؟و چرا مصرف آنها مهم است؟ غذای سالم در اصل سوخت لازم برای بدن هستند.

پس اگر از غذاهای چرب و بدون ارزش غذایی استفاده کنید علاوه بر اینکه چاقی را تجربه میکنید دچار ضعف و بی حالی نیز می شوید.

PicsArt_22-06-23_00-23-18-943
درمان خانگی ضعف عضلات
  • چرت زدن هنگام روز

خوابیدن کوتاه در اواسط روز میتواند راه بسیار آسانی برای بازگشت دوباره انرژی بدن باشد. چون هم خستگی بدن را کاهش میدهد و  هم ذهن را بهبود میبخشد و از بی حالی در باقی روز جلوگیری میکند.

 

  • استفاده کردن از اسفناج

خوردن اسفناج که منبع کاملی از آهن است که به افزایش گلبول ها ی قرمز بدن هم کمک میکند. باعث ایجاد انرژی و قدرت هم میشود و عاملی است برای کاهش کم خونی. اسفناج حتی به بهبود عملکرد و کارایی ماهیچه های بدن هم کمک میکند.

 

  • خوردن قهوه

قهوه دارای مقدار کافی کافئین می باشد که باعث فعال شدن سلول های مغزی میشوند و انرژی بدن را بالا میبرد. نوشیدن یک فنجان قهوه استقامت بدن را افزایش داده و تمرکز را بهبود میبخشد و راه مفیدی برای درمان ضعف و بی حالی بدن است.

 

  • استفاده از تخم مرغ

از جمله دارو هایی ک هبرای درمان ضعف بدن مناسب است خوردن تخم مرغ می باشد؛ زیرا حاوی منبع غنی از مواد ضروری مانند ویتامین A و پروتئین و مواد مغذی و… میباشد. خوردن یک تخم مرغ در روز میتواند در زمان کمی باعث ایجاد سیری بدن شود؛ و انرژی کافی به بدهن دهد.

 

  • مصرف توت فرنگی

برای کاهش ضعف و بی حالی بدن میتوان گفت یکی از موثر ترین راه ها خوردن توت فرنگی است.با وجود داشتن کالری اندک میتواند احساس شادابی و نشاط را در بدن زنده کند؛ زیرا سرشار از آنتی اکسیدان که سیستم ایمنی بدن را بهبود میبخشد. برای درمان ضعف بدن میتوانید نصف لیوان از آب توت فرنگی بخورید.

 

  • خوردن انبه برای رفع بی حالی

انبه از میوه های بسیار شیرین و حاوی مواد مناسب آنتی اکسیدانی برای بدن است. انبه میتواند به سلامتی بدن تا حد زیادی کمک کند. آهن غنی شده در انبه با کم خونی مقابله میکند که خود باعث درمان بی حالیست. انبه با استفاده از نشاسته موجود در خود میتواند سریعا انرژی بدن را افزایش دهد.

 

  • مصرف روزانه شیر

خوردن شیر از دیگر موارد درمان ضعف بدن است؛ که در این مورد صحبت میکنیم. شیر سرشار از ویتامین B است که تاثیر مفید و قابل توجهی به درمان بی حالی و خستگی بدن میکند. کارایی ماهیچه ها و استخوان ها را ارتقا میدهد. کسانی ک شیر را خالی دوست ندارند میتوانند آن را با عسل ترکیب کنند که مزه ی آن بسیار دلنشین تر میشود.

 

  • بادام

برای رهایی از ضعف و بی حالی بدن خوردن منظم بادام مناسب است در صورتی که زیاده روی نکنید. چرا که بادام سرشار از ویتامین E می باشد که میتواند قدرت و انرژی بدن را مقدار چشمگیری افزایش دهد.

 

  • موز از میوه های دوس داشتنی

مصرف موز که در اصل یکی از تاثیر گذار ترین و کارامد ترین روش های درمان خانگی برای ضعف بدن است. چرا که موز منبع غنی از قند های طبیعی است ب عنوان مثال مثل گلوکز و ساکارز که میتواند ب سرعت انرژی بدن را بالا ببرد. علاوه بر آن موز دارای مقدار فراوانی پتاسیم نیز میباشد. ماده ای که بدن برای استفاده از قند به انرژی نیاز دارد.

* برای مصرف کردن موز جهت رفع ضعف بدن میتوان از روش مصرفی زیر استفاده کرد:

اولین کار این است که یک موز رسیده یا پخته را با یک قاشق عسل در طی روز دو بار میل کنید. تا از ضعف و بی حالی شما جلوگیری بعمل آورد. یا میتوانید هر وقت که احساس ضعف کردید یک یا دو موز مصرف نمایید.

 

  • شیرین بیان

از جمله راه های درمان مفید برای در مان ضعف بدن خوردن منظم شیرین بیان میباشد؛ زیرا شیرین بیان علاوه بر اینکه یکه ماده طبیعیست. خاصیت درمانی نیز دارد. این گیاه در بالای لیست درمان خانگی جای دارد. در اصل شیرین بیان یک گیاه خارق العاده است که توان مقابله با علائم ضعف را دارد. این گیاه دارویی میتواند به طور طبیعی باعث آزاد شدن آدرنال بدن شود؛ که با همین کار سطح انرژی بدن را تا حد زیادی بالا میبرد.

از اینجا بخوانید: خواص اعجاب انگیز روغن بادام برای سلامت جسم، زیبایی پوست و مو

« تشخیص علت بروز ضعف و بی‌حالی بدن »

روش‌های درمان‌های بسیاری برای ضعف و بی‌حالی وجود دارد. تشخیص علت‌های زمینه‌ای بروز این مشکل به پزشک کمک می‌کند تا بهترین روش درمانی را برای بیمار به کار گیرد.

پزشک در ابتدا از فرد در مورد علائم بیماری سوالاتی خواهد پرسید. بعد از آن برای تشخیص زمان دقیق بروز این علائم برای اولین بار سوالاتی مطرح می‌شود. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند تا دلیل احتمالی بروز احساس ضعف و بی‌حالی را تشخیص دهد.

برای تشخیص بهتر این مشکل گاهی آزمایش ادرار و آزمایش خون برای فرد تجویز می‌شود. این نمونه‌ها در آزمایشگاه برای یافتن نشانه‌های احتمالی وجود عفونت و یا دیگر بیماری‌های عامل ضعف و بی‌حالی بررسی می‌شوند.

اگر بیمار احساس درد داشته باشد، برای بررسی دقیق‌تر منطقه‌ای که فرد در آن احساس درد می‌کند، روش‌های تشخیصی عکسبرداری انجام می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

  1. رادیولوژی اشعه ایکس
  2. ام‌آرآی
  3. سی‌تی‌اسکن
  4. سونوگرافی

از طرفی دیگر گاهی اسکن مغزی هم از فرد گرفته می‌شود‌. اگر احتمال بروز حمله قلبی و یا سکته باشد از فرد نوار قلبی هم گرفته می‌شود.

همچنین پزشک در مورد عکس‌العمل‌ها، احساس و تون عضلانی (مقاومت عضله در برابر کشیده شدن یا حرکات غیر فعال کششی) بیمار سوالاتی می‌پرسد. در صورت نیاز پزشک آزمایش‌هایی نیز برای بیمار تجویز می‌کند که عبارتند از:

  1. ام آر آی یا سی تی اسکن برای بررسی ساختار داخلی بدن بیمار
  2. آزمایش‌های عصبی برای ارزیابی عملکرد اعصاب
  3. الکترومیوگرافی (نوار عصب) برای بررسی فعالیت عصب در عضلات بیمار
  4. آزمایش خون برای بررسی وجود عفونت یا دیگر مشکلات پزشکی

سوالاتی که پزشک برای تشخیص علت ضعف و بی‌حالی مطرح می‌‌کند:

  1. چه مدت زمانی احساس ضعف و بی‌حالی دارید؟
  2. آیا در همه‌ی نقاط بدن ضعف را احساس می‌کنید و یا اینکه آن تنها مختص نقطه‌ی خاصی از بدن است؟
  3. آیا الکل و یا مواد مخدر مصرف می‌کنید؟
  4. آیا احساس درد و ناخوشی دارید؟
  5. آیا علائم دیگری دارید؟
  6. چه داروهایی مصرف می‌کنید؟
  7. چه زمانی اولین بار متوجه علائم خستگی و یا افسردگی شدید؟
  8. آیا در حال حاضر تحت مراقبت‌های حرفه‌ای بهداشت روان قرار دارید؟

 

« ملزومات برای افراد سالمند »

با افزایش سن مقدار بافت‌های عضلانی و قدرت عضلانی کاهش می‌یابد. این تغییرات تا حدودی به این دلیل رخ می‌دهد که فعالیت افراد مسن کمتر می‌شود و همچنین تولید هورمون‌های تحریک‌کننده توسعه عضلانی کاهش می‌یابد. بنابراین برای افراد مسن، استراحت در بستر در اثر بیماری می‌تواند اثر مخربی داشته باشد. در مقایسه با افراد جوان‌تر، در سالمندان شروع بیماری باعث آغاز تحلیل بافت و قدرت عضلانی می‌شود و در طول دوره‌ی بیماری از دست دادن بافت عضلانی با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.

مواد مخدر علت شایع دیگر بیماری ضعف عضلانی در افراد مسن است زیرا سالمندان داروهای بیشتری مصرف می‌کنند و در نتیجه بیشتر مستعد ابتلا به عوارض داروها هستند. هنگام ارزیابی سالمندانی که ضعف عضلانی دارند، پزشکان بر عواملی که ضعف عضلانی ایجاد نمی‌کنند هم تمرکز می‌کنند مثلاً شرایطی که تعادل، هماهنگی عضلات، دید یا تحرک را مختل یا حرکت را دردناک می‌کنند (مانند آرتریت). سالمندان ممکن است به ‌اشتباه اثرات ناشی از شرایط ذکر شده را ضعف اعصاب توصیف کنند. صرف‌نظر از آنچه باعث ضعف می‌شود، فیزیوتراپی معمولاً به بهبود عملکرد سالمندان کمک می‌کند.

از اینجا بخوانید: سرگیجه و اختلالات ناشی از آن

« سخن آخر »

بسیاری از افراد زمانی که در واقع فقط خسته شده‌اند و یا حرکت آن‌ها به علت درد و یا سفتی محدود شده است، به ‌اشتباه می‌گویند که احساس ضعف دارند.

ضعف عضلانی واقعی تنها زمانی رخ می‌دهد که بخشی از مسیر لازم برای حرکت ارادی ماهیچه (از مغز به ماهیچه‌ها) دچار اختلال عملکرد شود.

اگر ضعف شدید در طول چند روز یا چند ساعت شدیدتر می‌شود یا اگر فردی هر یک از علائم هشداردهنده در ارتباط با ضعف عضلات داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

اغلب پزشکان می‌توانند تعیین کنند که واقعاً مشکل ضعف عضلانی است یا خیر و بر اساس علائم و نتایج حاصل از معاینات فیزیکی، علت ضعف را تشخیص دهند.

فیزیوتراپی معمولاً در حفظ قدرت عضلانی بدون توجه به دلیل ضعف، مفید است.

 
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار