|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۶۶

درحالت‌عادی ممکن است برخی افراد به دلیل تیپ شخصیتی‌ یا تجربه‌های گذشته‌شان نسبت به دیگران بدبین‌تر باشند؛ اما وقتی این بدبینی شدید است، ممکن است فرد مبتلابه پارانوئید باشد.

تابه‌حال با کسی که شخصیت پارانوئید یا بدبین و شکاک دارد برخورد کرده‌اید؟ درحالت‌عادی ممکن است برخی افراد به دلیل تیپ شخصیتی‌ یا تجربه‌های گذشته‌شان نسبت به دیگران بدبین‌تر باشند؛ اما وقتی این بدبینی شدید است، ممکن است فرد مبتلابه پارانوئید باشد. این اختلال یکی از انواع اختلال شخصیتی است که بیش از هرچیز با شکاکیت و سوءظن شناخته می‌شود. دراین مطلب مقاله قصد داریم ببینیم اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟ چه نشانه‌هایی دارد و چگونه تشخیص داده می‌شود؟ همچنین قرار است ببینیم آیا پارانوئید قابل درمان است؟ و با فرد مبتلا باید چگونه رفتار کنیم.
 

اختلال شخصیت پارانوئید یا شکاک بودن چیست ؟

اختلال شخصیت شکاک یا پارانوئید (به انگلیسی: Paranoid personality disorder) یا به‌طور خلاصه (PPD)، مسئولیت این احساسات از نظر آن‌ها نه به عهده خود آنها، که بر دوش دیگران است. این بیماران اغلب متخاصم، تحریک پذیر و خشمگین‌اند. افراد متعصب و جزم اندیش، کسانی که مدارکی دال بر تخلف دیگران از قانون جمع می‌کنند، افرادی که به همسر خود سوءظن دارند، و اشخاص بدعنقی که اهل دعوا و مرافعه اند، اغلب دچار اختلال شخصیت پارانوئید هستند. از آنجایی که تنها اندیشه‌های شخص پارانوید تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند، فرد مبتلا به این اختلال معمولاً می‌تواند زندگی روزمره خود را پیش ببرد اما زندگی آن‌ها ممکن است محدود و منزوی باشد. (در صورتی که فرد بیمار علاقه ای به درمان شدن ندارد یا با رفتارش شمارا مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد از او تا حد ممکن دور شوید یا رابطه خود را با او قطع کنید تا روان هر دو آسیب نبیند)
فرد شکاک_چگونه با همسر پارانوئید رفتار کنیم ؟

علت بروز اختلال شخصیت پارانوئید و شکاک چیست؟

اختلال شخصیت پارانوئید و شکاک دلیل قطعی و مشخصی ندارد؛ ولی محققان براین‌ باورند که ترکیب ژنتیک افراد و عوامل محیطی می‌تواند منجر به بروز این اختلال شود؛ اما نقش ژنتیک احتمالاً پررنگ‌تر است. احتمال بروز اختلال شخصیت پارانوئید در افرادی که سابقه‌ی خانوادگی اسکیزوفرنی یا اختلال هذیان دارند بیشتر است. بعضی از تجربیات آسیب‌زننده‌ی دوران کودکی نیز می‌توانند در بروز این اختلال شخصیت مؤثر باشند.
سایر مواردی که ممکن است منجر به اختلال شخصیت پارانوئید شوند عبارت‌اند از:
  • زندگی در خانواده‌ی کم‌درآمد
  • طلاق گرفتن
  • بیوه شدن
  • مجرد ماندن

 

علائم پارانوئید و شکاک بودن

همان گونه که گفته شد، افراد مبتلا به بیماری شکاک و بدبینی (پارانویید) دائما در شک و بدگمانی به سر برده و به طور مداوم نسبت به اطرافیان خود شک و بدبینی دارند. نشانه های اختلال پارانویید به طور کلی در اوایل بزرگسالی شروع می شود. هیچ منظق و اساسی برای این رفتار های آنان وجود ندارد و آن ها نیز دلیل واضحی برای این حجم از بدبینی ندارند. از آنجایی که این دسته از افراد در برقراری ارتباط اولیه مشکل دارند، عموما نمی توانند دوستان زیادی در اطراف خود داشته باشند. شیوع اختلال مربوطه در مردان نسبت به زنان رایج تر است. برخی از نشانه ها علائم رایج پارانویید به شرح زیر است:
  1. افراد مبتلا به اختلال پارانویید دائما از صحبت های دیگران سوء برداشت دارند. آن ها هر حرفی را نشانه ی تحقیر و تمسخر برداشت می کنند و آن فرد را بدجنس و بدخواه تلقی می نمایند.
  2. این دسته از افراد از بازگوی مسائل شخصی و مشکلات خود به دیگران به شدت خودداری می کنند. زیرا گمان می کنند بعدا همین افراد از اعتماد آن ها سوء استفاده می کنند.
  3. آن ها دائما در خشم و ناراحتی به سر برده و نمی توانند ارتباط خوبی با افراد داشته باشند. این افراد هر حرفی را با شک و تردید برداشت می کنند و کینه توزی و تلافی کردن از خصوصیات آن ها است.
  4. افراد پارانویید نسبت به تعهد شریک زندگی خود شک دارند. آن ها دائما تصور می کنند که شریک عاطفی شان در حال خیانت به آن ها است، در حالی که مدرکی برای اثبات این گفته خود ندارند.
  5. آن ها هر گونه نگاه و لمسی را خطرناک و توهین آمیز تلقی می کنند. روابط اجتماعی و دوستانه آن ها با اطرافیانشان بسیار سرد است و از صمیمی شدن با دیگران به شدت خودداری می نمایند.
  6. آن ها از قبول هر گونه اشتباه و مسئولیت از جانب خود خودداری می نمایند. در واقع تفکر آن ها بر این پایه است که همیشه دیگران مقصر هستند و آن ها هیچ گاه تقصیری ندارند.
    همسر شکاک_چگونه با همسر پارانوئید رفتار کنیم ؟
  7. احتمالا اگر قصد نزدیک شدن به آن ها را داشته باشید واکنش منفی نشان خواهند داد و این کار شما را ناشی از آسیب رساندن تصور می کنند.
  8. تصور می‌کنند اطرافیان قد سوء‌استفاده و یا فریب او را دارند.
  9. نسبت به تعهد یا وفاداری دیگران مشکوک هستند.
  10. از مسائل شخصی زندگی خود به دیگران چیزی نمی‌گویند، می‌ترسند دیگران علیه خودشان از این اطلاعات استفاده کنند.
  11. به کسی اعتماد نمی‌کنند.
  12. اطرافیانشان را نمی‌بخشند.
  13. کینه‌توز هستند.
  14. انتقاد ناپذیر و بسیار حساس هستند.
  15. با خشم و عصبانت واکنش نشان می‌دهند.
  16. هر چیزی را خیلی سریع تلافی می‌‎کنند.
  17. تصور می‌کنند دیگران قصد حمله به شخصیت آنها را دارند.
  18. بدون اینکه دلایل واقعی وجود داشته باشد به همسر خود شک کرده و به او خیانت‌کار می‌گویند.
  19. نگاه‌های تصادفی دیگران را بد تعبیر می‌کنند.
  20. روابط آنها با دیگران سرد است و فاصله خود را با دیگران حفظ می‌کنند.
  21. احتمال دارد شخصیتی کنترل کننده و حسود داشته باشند.
  22. همیشه حق با آنهاست و خود را مسئول هیچ مشکلی نمی‌دانند.
  23. نمی‌توانند آرام باشند.
  24. برخوردشان با دیگران خصمانه است.
  25. دعوایی هستند.

 

همه‌گیرشناسی شکاک بودن 

میزان شیوع اختلال شخصیت پارانوئید ۵/. تا ۲٫۵ درصد از جمعیت عمومی است. اینگونه بیماران تقریباً هیچ وقت خودشان به جستجوی درمان برنمی آیند و اگر هم صاحبکار یا همسرشان آن‌ها را برای درمان ارجاع کند، اغلب می‌توانند رنجیدگی خود را پنهان کنند. این اختلال در مردان شایع تر از زنهاست و به نظر نمی‌رسد الگویی خانوادگی داشته باشد. میزان بروز آن در همجنس‌گراها، برخلاف آنچه قبلاً پنداشته می‌شد، بیشتر از معمول نیست ولی اعتقاد بر این است که در گروه‌های اقلیت، مهاجران، سالمندان بیشتر از جمعیت عمومی است.
فرد شکاک_چگونه با همسر پارانوئید رفتار کنیم ؟

چگونه با فرد پارانوئید و شکاک رفتار کنیم ؟

 فرد مبتلا به پارانوئید، رفتارهایی انجام می‌دهد، که متاسفانه هیچ‌کدام از آن‌ها دست خودش نیست. برای حل یا حداقل کاهش میزان آسیب‌رسانی این بیماری به خود بیمار یا اطرافیانش، یکی از راهکارها دانستن چگونگی رفتار با فرد پارانوئید است. زندگی با افراد مبتلا به پارانوئید، بسیار سخت و در برخی موارد غیر قابل تحمل است. متاسفانه طلاق به‌خاطر پارانوئید، یکی از اتفاقات تلخی است، که هم به فرد بیمار و هم همسر و فرزندانش آسیب می‌رساند. بنابراین توصیه می‌کنیم، برای جلوگیری از آسیب‌دیدن بیشتر اگر با چنین فردی در ارتباط هستید، به نکات زیر توجه کنید:
  • از انزوای آن‌ها جلوگیری کنید: یکی از اثرات منفی که بیماری پارانوئید روی افراد مبتلا می‌گذارد، منزوی شدن آن‌ها به دلیل تصورات و باورهایی است که نسبت به دیگران دارند. متاسفانه انزوا و تنها ماندن، این بیماری را تشدید می‌کند. پس مانع از منزوی شدن آن‌ها شویم.
  • او را به بودن در جمع خانواده و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، تشویق کنیم: یکی دیگر از راهکارهای مفید در برخورد با فرد مبتلا به پارانوئید، تشویق او برای حضور در جمع‌های خانوادگی است. همچنین کاری کنیم تا فرد مبتلا در فعالیت‌های اجتماعی بیشتر از گذشته شرکت کند. ممکن است، بیمار نتواند به راحتی با افراد بزرگسال ارتباط برقرار کند، از این رو بچه‌ها گزینه مناسبی هستند.
  • از حیوانات خانگی کمک بگیرید: ارتباط فرد بیمار با حیوانات خانگی، یکی دیگر از روش‌های برخورد با آن‌ها است. مثلا سگ‌های خانگی به دلیل ویژگی وفاداری و محبت، گزینه مناسبی هستند. حضور حیوانات خانگی اضطراب را کاهش داده و به سلامت جسمانی بیمار کمک می‌کند.
  • در رفتار با بیماران پارانوئیدی، هرگز در جایگاه قضاوت ننشینیم. برخورد قضاوت‌مندانه با این بیماران به آن‌ها آسیب بیشتری وارد می‌کند.
  • در صورتی‌که همسرتان یا فرزندتان دچار این بیماری است، بهتر است در گروه‌های حمایتی که وضعیت آن‌ها مثل شما است، شرکت کنید. همچنین کمک گرفتن از مشاوران و درمانگران این بیماری راهکار مناسب دیگری است. با راهنمایی آن‌ها می‌توانید، وضعیت بیمار را بهتر درک کنید و با موقعیتی که به واسطه‌ زندگی با بیمار دارید، بهتر سازگار شوید.

 

درمان اختلال پارانوئید و شکاک بودن

از‌آنجایی‌که عواقب این بیماری می‌تواند فاجعه‌بار باشد درمان همه جانبه برای بهبود  لازم است. برنامه‌های مانند خودیاری وکمک خانواده می‌تواند تاثیر مهمی داشته باشد.
  • دارو درمانی شکاک بودن
ازآنجایی‌که دارو احساس سوءظن و بدگمانی را در بیمار افزایش می‌دهد و احتمال ترک درمان وجود دارد، دارودرمانی چندان توصیه نمی‌شود. ولی اگر با شرایط خاصی که عوارضی مانند اضطراب شدید و یا توهم زندگی عادی فرد با مشکل مواجه کند برخی داروها برای فرد تجویز می‌شود.
  • روان درمانی اختلال شکاک بودن
یکی از موفق‌ترین و بهترین روش های درمانی برای اختلال پارانوئید روان‌درمانی است. به دلیل مشکلاتی که در برقراری ارتباط با دیگران دارند باید درمان این افراد جدی گرفته شود.
درمان و معالجه می‌تواند در کنترل و بهبود شک و سوءظن موثر واقع شود، البته درمان چنین افراد بسیار دشوار است زیرا حتی به پزشک و درمان‌گر خود نیز شک می‌کنند. این اختلال اگر بدون درمان باقی بماند و یا نیمه رها شود مزمن می‌شود.
ایجاد اندکی اعتماد بین درمانگر و حفظ همین میزان اعتماد نیز کار پیچیده‌ای است و نیاز به تحمل و دقت بسیار زیادی می‌طلبد. در بسیاری از موارد درصدی از بیماری در فرد باقی می‌ماند و این افراد نیاز به درمانی همه جانبه تا پایان زندگی دارند.
همسر پارانوئید_چگونه با همسر پارانوئید رفتار کنیم ؟

تشخیص پارانوئید

ابتدا لازم است ذکر کنیم که تست تشخیصی به خصوصی برای افراد شکاک و بدبین(پارانوئید) وجود ندارد. در صورتی که فرد دارای یکسری علائم فیزیکی و روانی باشد بررسی و معاینه دقیق تری لازم است. ابتدا پزشک علائم فیزیکی شما را در صورت وجود بررسی می کند. به این منظور بررسی تاریخچه پزشکی شما نیز ضروری است. در صورت لزوم پس از معاینه فیزیکی شما یه یک روانشناس یا روانپزشک ارجاع داده می شوید. روانشناسان با استفاده از یکسری تکنیک ها می توانند شدت اختلال شما را در صورت وجود تعیین نمایند. همچنین در صورت لزوم پیگیری روند درمان نیز ضروری است. 
 

ازدواج با شخصیت پارانوئید

یکی از نگرانی‌ها برای بسیاری از دختران و پسران جوان این است که همسرشان از سلامت روان برخوردار باشد. بااین‌حال یکی از سؤالات مهمی که در این زمینه ایجاد می‌شود این است که شخصیت پارانوئید را از کجا بشناسیم؟
مبتلایان به اختلال شخصیت پارانوئید نسبت به تمامی افراد و پدیده‌های اطرافشان نگاهی بدبینانه دارند و اغلب اوقات این سوءظن باعث می‌شود که به‌تندی با دیگران برخورد کنند.  با توجه به این شیوه از برخورد، اطراف آن‌ها معمولاً خالی از جمعیت است و دوستان صمیمی ندارند. شخصیت‌های پارانوئید معمولاً در روابط اجتماعی کدورت‌های همیشگی و طولانی‌مدتی از دیگران دارند زیرا باور دارند که نزدیکانشان قصد فریب آن‌ها را داشته‌اند. به‌طورکلی می‌توان شخصیت افراد پارانوئید را در بی‌اعتمادی نسبت به دیگران خلاصه کرد.
برخی از مبتلایان به اختلال شخصیت پارانوئید ممکن است این ویژگی‌ها را با شدت کمتری نشان دهند و یا به دلیل علاقه به شما یا هر موضوع دیگری برای مدتی افکار خود را بروز ندهند. به همین خاطر بهتر است برای شناخت بیشتر طرف مقابل تا حد امکان دوره آشنایی را طولانی‌تر کنید و به جلسات مشاوره پیش از ازدواج توجه جدی داشته باشید.
همسر پارانوئید_چگونه با همسر پارانوئید رفتار کنیم ؟

مشکلات ازدواج با شخصیت پارانوئید و شکاک         

مبتلایان به اختلالات شخصیت و به‌ویژه اختلال شخصیت پارانوئید ازجمله افرادی هستند که توصیه می‌شود از ازدواج با آن‌ها اجتناب کنید. ازدواج با شخصیت‌های پارانوئید اگرچه ممکن است در ابتدا چندان هم بد به نظر نرسد و به‌خصوص خانم‌ها این بدبینی را به‌پای غیرت و توجه بگذرانند بااین‌حال در درازمدت باعث بروز مشکلات بسیاری خواهد شد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
 
  • بروز اختلال شخصیت در فرزندان
    ژنتیک اصلی‌ترین دلیل برای بروز اختلالات شخصیت است. ازدواج شما با فردی که دچار این بیماری است می‌تواند احتمال درگیری فرزندان شما با این اختلال را افزایش دهد. علاوه بر این فرزندانی که در دوران کودکی خود سوءظن به دیگران را از والدینشان می‌آموزند حتی درصورتی‌که دچار اختلال شخصیت نباشند نمی‌توانند اعتماد به دیگران را تجربه کنند و احتمالاً در روابط اجتماعی آسیب خواهند دید.
     
  • افزایش احتمال آسیب روحی تمامی اعضای خانواده
    شخصیت‌های پارانوئید به دلیل بی‌اعتمادی که از درون خود احساس می‌کنند دائماً با اطرافیان درگیر بوده و همواره احساس می‌کنند که دیگران قصد فریب آن‌ها را دارند. این موضوع علاوه بر اینکه باعث خواهد شد تا روابط درون خانواده چندان‌که باید گرم و صمیمی نباشد، محدودیت‌هایی را نیز در برقراری روابط اجتماعی با دیگران ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث منزوی شدن هرچه بیشتر خانواده این افراد باشد. همچنین شخصیت‌های پارانوئید بدبینی و سوءظن به دیگران را نیز به فرزندان خود آموزش می‌دهند و از این طریق باعث مسموم شدن طرز فکر کودک نسبت به جهان خواهند شد. مجموع این دلایل باعث می‌شود که اعضای خانواده این بیماران با احتمال بیشتری به انواع بیماری‌های روحی مبتلا شوند.
  • احتمال بروز پرخاشگری
    بدبینی و سوءظن در برخی موارد نیز تنها به یک شک و تردید ختم نمی‌شود و می‌تواند باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه در فرد گردد. این پرخاشگری‌ها می‌تواند خطرات جسمی و روحی بسیاری را برای شما و فرزندانتان به همراه داشته باشد.

     
  • فقدان ارتباطات سالم
    شخصیت‌های پارانوئید روابط محدودی با دیگران برقرار می‌کنند و در صورت ازدواج با شخصیت پارانوئید، شما نیز می‌بایست روابط اجتماعی خود را محدود کرده و حتی با نزدیکانتان نیز ارتباط نداشته باشید.

 

نحوه برخورد با همسر شکاک

گاهی اوقات فرد خواسته یا ناخواسته درگیر ازدواج با فردی خواهد شد که دچار شخصیت پارانوئید و شکاک است. درصورتی‌که به هر دلیلی می‌خواهید به زندگی خود با این فرد ادامه دهید در درجه اول از این موضوع آگاهی داشته باشید که مسیر بسیار سختی را پیش رو دارید بااین‌حال بهتر است با کمک گرفتن از مشاورین خانواده و استفاده از راهکارهای زیر شدت مشکلات خود را کاهش دهید.
  • شرایط موجود را بپذیرید
واقعیت این است که همسر شما دچار بیماری روحی است که تا حد زیادی نسبت به تغییر مقاوم است. انکار این واقعیت یا تلاش برای تغییر شرایط نه‌تنها باعث بهبود وضعیت موجود نمی‌شود بلکه باعث آسیب روحی شما خواهد شد. سعی کنید با این واقعیت کنار بیایید و همسرتان را با تمامی ویژگی‌هایی که دارد بپذیرید. به خاطر داشته باشید که شما هرگز به‌تنهایی نخواهید توانست این افراد را اصلاح کنید. درمان شخصیت‌های پارانوئید حتی توسط متخصصین این حرفه نیز زمان زیادی طول خواهد کشید.
  • دریافت کمک‌های تخصصی
اصلی‌ترین نیاز افرادی که با شخصیت‌های پارانوئید در یک خانه زندگی می‌کنند این است که از یک روانشناس کمک بگیرند. شما برای دریافت راهکارهایی درزمینهٔ برخورد با شخصیت پارانوئید، تربیت کودکانی که در چنین خانواده‌ای بزرگ می‌شوند، حفظ سلامت روان خود و فرزندانتان یا حتی قانع کردن فرد برای مراجعه به مراکز درمانی نیاز دارید تا از یک متخصص کمک بگیرید.
  • مخالفت نکنید
یکی از اشتباه‌ترین رفتارها در برخورد با شخصیت پارانوئید این است که با باورهای او مخالفت کنید. بدبینی و اعتقاد به بدرفتاری دیگران باور جدی است که بی‌توجهی یا تلاش برای مبارزه با آن می‌تواند باعث عصبی شدن فرد شده و مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. سعی کنید در ارتباط با بیماران دچار این اختلال تا جای ممکن از بی‌توجهی به باورهای آن‌ها، ساده‌انگاری یا تمسخر این افکار خودداری کنید.
  • در ایجاد اعتماد با حوصله کار کنید
از آنجایی که شخص پارانوئید به طور طبیعی روان شناس است و نامزد رمانتیک را خطرناک، منتقد و قضاوت کننده می بیند، هر رشد واقعی یا پیوند، نیازمند رویکردی توام با حوصله و احتیاط برای ایجاد اعتماد است. درگیر کردن نامزدتان بدون فشار و به آهستگی، یعنی دادن مجوز برای اینکه شما را قابل اعتماد و هماهنگ ببیند، می تواند کلید راهگشا باشد. به خاطر داشته باشید که واداشتن فرد پارانوئید به اعتماد زود هنگام به شما ( برای مثال: چرا نمی توانی به من اعتماد کنی؟) بی نتیجه است و این انتظار، انتقاد او را تشدید می کند و پرچم قرمز را در مورد صورت جلسه ی اصلی برایش بالا می آورد. هر زمان ممکن است بگذارید نامزد یا همسرتان کنترل اوضاع را در دست بگیرد. با واگذار کردن امکان کنترل به نامزد یا همسر پارانوئیدی، گام هایی که صمیمیت بر پایه ی آن استوار است، برداشته می شود و شانس اینکه به شما اعتماد کند، افزایش می یابد.تمرین صبر و کمک از روانشناس در این میان ضروری است.
  • در کشمکش های لفظی درگیر نشوید
از آنجای که نامزد یا همسر پارانوئید، به ندرت به حملات لفظی مستقیم واکنش نشان می دهد، عقل سلیم ایجاب می کند که رویکرد نرم و ملایمی برای برقراری ارتباطی بهتر اتخاذ کنیم. یک کارشناس ومتخصص درمان افراد پارانوئید، استراتژی اش را به نام خودداری ازدرگیری لفظی این گونه بیان می کند: به نامزد یا همسر پارانوئید به طور فعال گوش دهید، بدون اینکه توقع پذیرش و دلسوزی داشته باشید. به مرور زمان منازعه در مورد جزئیات، به بحث طولانی و عقب کشیدن و منزوی شدن فرد پارانوئید منجر می شود. به جای آن بدون قضاوت به نامزد یا همسرتان گوش دهید و تمایل او رابه اعتماد کردن و سهیم شدن تایید کنید.
یک پیش بینی احتیاطی: شما نباید به افکار پارانوئیدی نامزد یا همسرتان ملحق شوید یا به آن دامن بزنید و باید شدیداً با رفتاری که خصمانه، تحقیرکننده یا تهدید کننده است، مقابله کنید.
فرد شکاک_چگونه با همسر پارانوئید رفتار کنیم ؟

پیشگیری از اختلال شخصیت پارانوئید

تا به‌ حال راه و شیوه‌ای برای پیشگیری از این اختلال پیدا نشده، اما درمان برای افرادی که مستعد این اختلال هستند می‌تواند سودمند باشد.
 

چگونه با افراد پارانوئید رفتار کنیم ؟

دست‌وپنجه نرم کردن با انواع اختلال شخصیت هم برای فرد مبتلا و هم برای اطرافیان دشوار است. رعایت چند نکته می‌تواند در برقراری ارتباط با افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید به شما کمک کند و در روند درمان فرد مبتلا نیز اثر مثبت داشته باشد.

  • درد و ناراحتی آن‌ها را جدی بگیرید: شاید با بسیاری از گفته‌های افراد پارانوئید موافق نباشید؛ ولی جدی گرفتن و اهمیت دادن به آن‌چه آن‌ها احساس می‌کنند می‌تواند مفید باشد.
  • باورهای آن‌ها را زیر سؤال نبرید و نادیده نگیرید: افراد پارانوئید اتفاقات اطراف‌شان را با دیده‌ی بدگمانی می‌نگرند. درک این قضیه و کنار آمدن با بازخوردهای این‌چنینی در ارتباط گرفتن با این افراد اثربخش است.
  • برای خودتان و ارتباط با این افراد حدومرز داشته باشید: دیدن درگیری‌های ذهنی افراد شکاک سخت است؛ اما نباید به شما اجازه دهد هر رفتاری از طرف این افراد را بدون چون‌وچرا بپذیرید. در ارتباط با افراد پارانوئید حدومرز داشته باشید و درصورتی‌که آن‌ها از خط قرمزها گذر کردند، آن‌ها را به شروع درمان یا جدی‌تر گرفتن درمان تشویق کنید.
  • شفاف صحبت کنید: در زمان صحبت کردن با افراد پارانوئید از طعنه زدن، استفاده از ایهام و استعاره یا با کنایه سخن گفتن پرهیز کنید. حواس‌تان باشد که افراد پارانوئید تمام گفته‌های شما را با بدگمانی می‌شنوند.
  • آن‌ها را به ورزش تشویق کنید: ورزش و فعالیت فیزیکی به بهبود سلامت جسمی و ذهنی و کم کردن تنش کمک می‌کند. ورزش منظم در کم کردن استرس و اضطراب نیز مؤثر است.
  • فرد پارانوئید را به آرامش دعوت کنید: تمرین‌های مدیتیشن و یوگا در به‌دست‌آوردن و حفظ آرامش بسیار اثرگذار هستند.

 

جمع بندی 

مراقب شریک های عشقی شکاک باشید. مردان و زنان پارانوئیدی بیش از حد شکاک ( هرچقدر هم که شما وفادار باشید، ) آزاردهنده و مستعد تخریب شما هستند. در مورد هر گونه علایم بی اعتمادی، تهمت و موشکافی در مورد قصد و انگیزه ی این کار هوشیار باشید.زمانی که روشن شد همسر بالقوه یا جدید، شکاک است به گذشته و آنچه از دست داده یا می دهید، فکر نکنید و سریعاً بیرون بیایید. احتمال اینکه رابطه ی سالمی داشته باشید، بسیار کم است. بدتر از همه اینکه فرد پارانوئید می تواند از لحاظ احساسی مسموم کننده و حتی از لحاظ فیزیکی خطرناک باشد. شما می توانید بعدها موقعیت و عملکرد بهتری داشته باشید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار