|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۷۶
ازدواج مقوله ای مهم و با ارزش در زندگی افراد است که هر فردی در مقطعی از زمان، ممکن است درگیر آن شود. ازدواج می تواند نتیجه ای خوشایند و یا نتیجه ای ناخوشایند به همراه داشته باشد. نتیجه ای که از ازدواج به دست می آید، محصول شناخت قبل از ازدواج خواهد بود. البته افراد تا قبل از اینکه وارد زندگی مشترک شده و در زیر یک سقف زندگی کنند، قادر به شناخت دقیقی از همدیگر نخواهند بود. اما به هر حال، ازدواج نیاز به شناخت اولیه ای دارد که عدم توجه به آن موجب بروز اختلافاتی جدی خواهد شد. شناخت قبل از ازدواج به روش های مختلفی قابل انجام است که هر مرحله از آن باید با هوشیاری همراه باشد. افرادی که قصد ازدواج دارند، درصورتیکه بدانند پیامدهای ازدواج بدون شناخت چیست و چه نتیجه ای در پی دارد، هیچگاه تن به ازدواج بدون شناخت نمی دهند. اما متأسفانه پرداختن به حاشیه ها در امر ازدواج، موجب غفلت از معیارهای اصلی ازدواج می شود. در این مطلب از امیدنیوز، به بررسی پیامدهای ازدواج بدون شناخت پرداخته شده است.
 

ازدواج چیست ؟

مردم‌شناسان برای این‌که تنوع وسیع اَعمال زناشویی مشاهده‌شده از سوی فرهنگ را در نظر بگیرند چندین تعریف رقابتی از ازدواج پیشنهاد کرده‌اند. اِدوارد وسترمارک در کتابش با عنوان «تاریخ ازدواج انسان (۱۹۲۱)» ازدواج را به این صورت تعریف می‌کند: ارتباط پردوام یا کم‌دوام نر و ماده گذشته از عمل زادآوری محض تا بعد از تولد فرزند «. او در کتاب» آیندهٔ ازدواج در تمدن وسترن «تعریف پیشین‌اش را رد می‌کند و در عوض بطور موقت ازدواج را این‌گونه تعریف می‌کند: «رابطهٔ یک یا تعداد بیشتری مرد با یک یا تعداد بیشتری زن که بوسیلهٔ عرف یا قانون پذیرفته شده‌است».
یادداشت‌ها و جستجوها (۱۹۵۱)، کتابچهٔ راهنمای انسان‌شناسی، ازدواج را چنین تعریف کرده‌است، «پیوندی بین یک زن و یک مرد به‌طوری‌که بچه‌های متولد شده از زن به عنوان فرزندان مشروع هر دوی والدین شناخته شوند.» در راستای رویهٔ معمول در میان مردم ساکن قبایل جنوب سودان و غرب اتیوپی که به زن‌ها اجازه می‌داد در شرایط خاص در نقش شوهر عمل کنند، کاتلین گوگ [انسان‌شناس بریتانیایی] پیشنهاد داد که آن تعریف را به این صورت تغییر دهند که «یک زن و یک یا چند شخص دیگر».
دموند لیچ تعریف گافس را مورد انتقاد قرار می‌دهد و آن را در مقولهٔ شناخت حلال‌زادگی (مشروعیت) فرزند بسیار دست و پاگیر می‌داند و پیشنهاد می‌کند که ازدواج را مانند انواع متفاوتی از قوانین که برای اجرایی شدن وضع می‌شوند نگاه کنیم. لیچ تعریف‌اش را باز می‌کند و می‌گوید: «ازدواج رابطه‌ای است که بین یک زن با یک یا تعداد بیشتری از اشخاص دیگر برقرار می‌شود- که این روابط تولد کودکی را تحت پیشامدهایی که توسط قوانین رابطه‌ها قدغن نشده‌اند میسّر می‌کند- تمامی قوانین همگانی مراتب تولد مطابقت داده شده‌اند با عضوهای معمولی یا سطوح متفاوت جامعه». استدلال لیچ این است که هیچ‌کدام از تعاریف ازدواج برای همه فرهنگ‌ها قابل اجرا نیست. او لیستی از ده قانون مرتبط شده با ازدواج را ارائه می‌کند شامل انحصار جنسی، قوانینی با احترام به کودک و قوانین متنوع ویژه‌ای از سوی فرهنگ.
دوران بل همچنین تعریف بنیان مشروعیت را با این اصل که برخی جوامع برای ازدواج به مشروعیت احتیاج ندارند مورد نقد قرار می‌دهد و این‌گونه استدلال می‌کند: در جوامعی که نامشروعیت فقط به معنای ازدواج نکردن مادر است و غیر از این هیچ قانون ضمنی دیگری وجود ندارد تعریف بنیان مشروعیت ازدواج چرخه‌ای است. او تعریف ازدواج را در مقولهٔ قوانین دستیابی جنسی قرار می‌دهد.
 

اهمیت شناخت قبل از ازدواج

از آنجایی‌که کیفیت ارتباط زوجین در دوران نامزدی یا قبل از ازدواج می‌تواند عامل تأثیرگذاری بر پیش‌بینی کیفیت ارتباط آن‌ها در طول زندگی زناشویی باشد؛ بدین ترتیب آماده شدن افراد در این دوره برای ازدواج، ارتباط بیشتر در راستای عمیق شدن شناختی که از یکدیگر دارند و یافتن شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
سه کارکرد عمده این دوران عبارتند از:
  • کسب شناخت عمیق‌تر و دقیق‌تر نسبت به یکدیگر.
  • آمادگی برای ورود به زندگی مشترک.
  • پذیرفتن نامزد به‌عنوان همسر و قطعیت و اطمینان در انتخاب و تصمیم‌گیری.

یکی از زیان‌بارترین عواملی که در دوره شناخت پیش از ازدواج و حتی پس ‌از آن بر کیفیت زندگی مشترک تأثیرگذار است عبارتند از: باورها، انتظارات، دیدگاه‌ها و تصورات ناکارآمد و غیرواقعی زوجین. همه‌ی افراد پیش از ازدواج تصورات و پیش‌فرض‌هایی درباره‌ی ازدواج و همسر آینده خوددارند؛ به‌طور مثال انتظار دارند که همسر آن‌ها تمام نقص‌ها و کمبودهای زندگی قبل از ازدواج را تأمین نماید. بنابراین دوران نامزدی و آشنایی این فرصت را برای افراد فراهم می‌کند تا با توجه به شناخت بیشتری که نسبت به یکدیگر پیداکرده‌اند در مورد تصمیم‌گیری خود بازنگری کنند. چنان چه تصمیم درستی گرفته باشند با اطمینان خاطر بیشتری آن را ادامه خواهند داد و اما اگر در تصمیم و انتخاب خود مردد شدند به طرفین به لحاظ قانونی و عرفی این حق داده ‌شده به هر دلیلی که نخواستند ازدواج کنند، می‌توانند از هم جدا شوند.

 

 

در شناخت پیش از ازدواج چگونه تیپ شخصیتی همسر خود را بیابیم؟

افراد با یکدیگر متفاوت هستند به همین دلیل رفتارهای متفاوتی از خود نشان میدهند. تیپ شخصیتی بیانگر ویژگی هایی در افراد است که با شناخت آنها بهتر میتوانیم در کنار یکدیگر زندگی کنیم و درک بیشتری از رفتار یکدیگر داشته باشیم. یکی از کارهای مهمی که در زمان انتخاب همسر باید مدنظر قرار بگیرد شناخت تیپ شخصیتی افراد است که به ما در انتخاب صحیح بسیار کمک میکند.
قطعا شما هم همسرانی را دیده اید که خیلی متفاوت با یکدیگر رفتار می کنند و سبک زندگی متفاوتی را دارند و همین مساله باعث ایجاد اختلاف بین آنها شده است. این مساله مربوط می شود به نوع تیپ های شخصیتی متفاوتی که هر کدام از آن ها دارند و البته هیچ کدام از آنها هم نمی دانند که باید با طرف مقابلشان چگونه رفتار کنند.
شناخت تیپ شخصیتی همسرتان بسیار مهم است و می تواند به شما برای داشتن یک زندگی صمیمی تر کمک کند. هیچ نوع تیپ شخصیتی، به تیپ شخصیتی دیگری برتری ندارد. فقط باید در ازدواج یا دو تیپ مشابه با هم ازدواج کنند و یا اینکه اگر تیپ ها متفاوت بود، هر طرف به شناخت کامل ویژگی های شخصیتی همسرش بپردازد.
تست شخصیت شناسی MBTI به شما کمک میکند تا تیپ شخصیتی همسر آینده خود را در دوران شناخت قبل ازدواج یا همان نامزدی بیشتر بشناسید. این شناخت به شما کمک میکند تا تصمیم درست تر بگیرید و با برخی تعارضات و اختلافات با شوهر و یا زن خود راحت تر کنار بیایید.
ما به طور کلی ۸ نوع تیپ شخصیتی داریم که ترکیب این تیپ ها یک کد چهار رقمی نشان میدهند که شخصیت همسر شما خواهد بود.برای مثال ISTJ.
۸ نوع تیپ شخصیتی عبارتند از:
  1. برون گرا
  2. درون گرا
  3. حسی
  4. شهودی
  5. فکری
  6. احساسی
  7. قضاوت‌گرا
  8. دریافت‌گرا

 

پیش نیازهای شناخت پیش از ازدواج

هر فردی که قصد از‌دواج دارد، باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. این ویژگی‌ها امر شناخت را تسهیل می‌کند. اولین ویژگی صداقت است؛ در صورت نداشتن صداقت، هیچ کدام از مراحل بعدی به خوبی پیش نخواهد رفت. مهم‌ترین ویژگی پیش نیاز آمادگی برای ازدواج، خودآگاهی است. پس از معیارهای انتخاب همسر خود آگاه باشید. فردی که خود را به خوبی نشناسد، ملاک‌های روشن و دقیقی برای ازدواج نداشته باشد یا انگیزه‌های ازدواج خود را تعیین نکرده باشد، نمی‌تواند فرایند ازدواج را به خوبی طی کند. مسئولیت پذیری و تعهد از ویژگی‌های دیگری است که فرد جویای ازدواج به آن نیاز دارد. در نهایت توانایی ارتباط اجتماعی، مهارت حل مسئله و مدیریت هیجانات فرایند شناخت را تسهیل می‌کنند.
 

مدت زمان شناخت پیش و قبل از ازدواج

مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به یک شناخت کامل از فرد مقابل به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. محدودیت‌های فرهنگی و آداب و رسوم خانوادگی شدیدا آن را تحت تاثیر می‌گذارند. به طور کلی می‌توان گفت یک بازه حدودا 6 ماهه مناسب است. ولی نوع ارتباط در این 6 ماه از نوع ارتباط هر روزه باید باشد. این بازه باید آن قدری باشد که فرد در شرایط مختلف بتواند فرد مقابلش را ببیند و بسنجد. در طی این بازه اگر رابطه آنقدر عمیق نشود که طرفین درگیر هیچ تعارض و اختلافی نشوند، ممکن است شناخت کاملی از هم به دست نیاورند.
 

حد و مرز آشنایی پیش از ازدواج

مدت آشنایی ازدواج باید مرزهای مشخصی داشته باشد چراکه در غیر این صورت معنا و مفهوم حقیقی خود یعی شناخت بدون سوگیری را از دست می‌دهد. در دوره آشنایی قبل ازدواج باید تمام تلاش خود را بکنید تا وابستگی و علاقه کاذب میان‌تان ایجاد نشود؛ به همین دلیل است که روانشناسان توصیه می‌کنند در این دوران رابطه جنسی برقرار نشود چراکه رابطه جنسی مهم‌ترین عامل در ایجاد وابستگی طرفین است و در این صورت دیگر نمی‌توانید با هوشیاری کامل طرف مقابل خود را بسنجید.

 

سوالات مهم قبل از ازدواج

از جمله مهم‌ترین نیاز‌های انسان می‌توان به نیاز به آزادی، امنیت یا بقا، عاطفی و سرگرمی، پیشرفت و نیاز جنسی اشاره کرد. بنابراین سوالات شما بهتر است این مقوله‌ها را پوشش دهد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین سوالات قبل از ازدواج اشاره می کنیم.
  • نیاز به امنیت و بقا
  1. منبع درآمد شما چیست؟ هزینه‌های ما چگونه تعیین می‌شود؟ آیا می‌توانیم پس انداز کنیم؟
  2. در صورت کار نکردن زن، آیا همسر در آمد کافی برای اداره زندگی را دارد؟
  3. برنامه ریزی برای خرج کردن ما چگونه است؟ (خرج کردن، پس انداز، تفریح، مسافرت، غذا، رستوران)
  4. پول خود را اغلب خرج چه کار‌هایی می‌کنید؟ دست و دلباز هستید یا حساب گر؟
  5. نظرتان در مورد میزان مهریه و نحوه پرداخت به چه صورت است؟
  6. محل زندگی و خانه ما در کجا خواهد بود و چه شرایطی (اجاره یا خرید) خواهد داشت؟ در چه محله‌ای؟ 
  7. آیا سابقه بیماری خاصی در خانواده خود دارید؟
  8. تقسیم دارایی‌ها در زندگی مشترک آینده به نظر شما باید چگونه باشد؟
  •  نیاز به پیشرفت
  1. میزان تحصیلات شما چقدر است و نظرتان در مورد ادامه تحصیل چیست؟ (اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج یکی از عوامل تأثیرگذار به شمار می رود.)
  2. نظرتان در مورد کار خانم‌ها چیست؟ بعد از بچه دار شدن نگهداری و مسئولیت فرزند با چه کسی است؟
  3. اهداف آینده شما در طی چندین سال آینده چیست؟ (دو سال، پنج سال و ده سال آینده)
  4. به نظر شما تقسیم وظایف در خانه به چه صورت باید باشد؟ (خرید‌های روزانه منزل، غذا پختن، نظافت خانه و نحوه کمک کردن در امور خانه).
  5. زمان کاری شما چقدر است؟ آیا شغل شما به صورتی است که به خاطر آن مجبور باشید شب‌ها نیز کار کنید؟
  6. نظر شما در مورد بچه دار شدن چیست؟ و اینکه اگه مایل هستید چند فرزند می‌خواهید داشته باشیم؟ در صورت عدم تمایل به بچه دار شدن یا ناباروری، نظر شما به فرزند خوانده چیست؟
  7. در مورد تربیت فرزند نظر شما چیست؟
  • نیاز به آزادی
  1. عقاید مذهبی شما چگونه است؟ چقدر آدم مذهبی هستید و اجرای اصول آن چقدر برای شما مهم است؟ 
  2. آیا برای شریک زندگی خود محدودیت‌هایی در نظر دارید؟
  3. نظرتان در مورد ساعت رفت و آمد و ارتباط با دوستان و خانواده چیست؟
  4. نوع پوشش و حجاب چقدر برایتان مهم است؟
  • نیاز عاطفی و سرگرمی
  1. نحوه نشان دادن عشق و علاقتان به همسرتان چگونه خواهد بود؟
  2. وقتی که استرس یا مشغله ذهنی دارید، چگونه می‌توان به شما کمک کرد؟
  3. در هنگام جر و بحث، چه عکس العملی نشان می‌دهید؟
  4. هنگامی که عصبانی می‌شوید، چه رفتار و برخوردی دارید؟
  5. با روبرو شدن با چه مشکلی به نظر شما این ازدواج و زندگی مشترک تمام شده است؟ در زمان پیش آمدن مشکلات چقدر حل آن برایتان مهم است؟
  6. به چه تفریحات یا سرگرمی‌هایی علاقمند هستید؟
  7. نظر شما در مورد تعهد به زندگی مشترک چیست؟ و چه چیزهایی به نظر شما خیانت محسوب می‌شود؟
  •  نیاز جنسی
  1. نظرتان در مورد روابط زناشویی و جنسی چیست؟
  2. فانتزی‌های جنسی شما چیست؟
  3. فکر می‌کنید در طول ماه چند بار به رابطه جنسی نیاز پیدا خواهید کرد؟
  • تشخیص انگیزه
  1. چرا می خواهید ازدواج کنید؟ (انگیزه ازدواج را مورد بررسی قرار دهید.)
  2. تا چه حد این انگیزه بابت نگرانی بالا رفتن سن یا فشار اطرافیان و سایر محرک های بیرونی است؟
  3. کدام حالت را می پسندیدک اول عشق بعد شناخت و ازدواج یا اول آشنایی و شناخت بعد عشق؟
  4. همسر ایده آل از نظر شما چه ویژگی هایی دارد؟
  5. نظر خانواده شما در مورد همسر ایده آل چیست؟
  •  آینده
  1. آیا از استقلال مالی لازم برخوردارید؟
  2. آیا از نظر عاطفی از استقلال عاطفی برخوردارید و توانایی جدا شدن از خانواده زا دارید؟
  3. نظر شما در مورد فرزند دار شدن چیست؟
  4. در مورد تعداد فرزندان، نام آن ها و جنسیت شان چه نظری دارید؟
  5. در مود محل سکونت آینده تان چه فکر می کنید؟
  •  اشتغال زن
  1. نظر شما در مورد تقسیم کار منزل چیست؟
  2. نظر شما در مورد ادامه تحصیل زن ها چیست؟
  3. نظر شما در مورد کار کردن زن ها چیست؟
  4. اگر درآمد شما کافی باشد آیا اجازه کار به همسرتان می دهید؟
  • مذهب و اعتقادات فرد
  1. تعریف شما از حجاب چیست؟
  2. رفتار درست با نامحرم از نظر شما چگونه است؟
  3. در مورد جایگاه زن و مرد چه نظری دارید؟
  4. نظر شما در مورد حزب سیاسی ارجح چیست؟
  •  استقلال و وابستگی عاطفی زن و مرد
  1. نظر شما در مورد آزادی و اختیارات زن و مرد در فضای مجازی چیست؟
  2. تعریف خیانت از نظر شما چیست؟
  3. نظر شما در مورد میزان ابراز احساسات به همسرتان چیست؟
  4. نظر شما در مورد مشورت با خانواده ها چیست؟

 

ضرورت جلسات مشاوره روانشناسی در شناخت پیش از ازدواج 

با مراجعه به روانشناس در زمینه شناخت پیش از ازدواج، می‌توانید از موارد زیر آگاه شوید.
  • شناخت و شناسایی ویژگی‌های رفتاری
 اکثر افرادی که خیانت می‌کنند افرادی خودخواه هستند و برای برآورده شدن نیازهای خودشان هر راهی را می‌روند. شناخت افراد خودخواه پیش از ازدواج به راحتی میسر نیست اما اگر به روانشناس و مشاور مراجعه کنید با انجام برخی تست‌ها برخی تا حدودی این خصوصیات را کشف می‌کند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.
پرخاشگری افراد در مواجهه با مسائل سخت زندگی و واکنش آن‌ها به موقعیت‌های دشوار چیزی نیست که در قبل از ازدواج یا اوایل رابطه خود را نشان بدهد تنها زمانی پدیدار می‌شود که شرایط از آن چه همیشه بوده متفاوت باشد. پیس تشخیص این مورد هم اصلا کار ساده‌ای نیست و باید به عهده مشاوران متخصص در این زمینه گذاشته شود.
  • معرفی شیوه‌های غیر مستقیم فهم رفتار
این شیوه‌ها می‌توانند براساس تست‌های شخصیت، زبان بدن فرد، حرف و حرکات ساده‌اش باشند برای مثال در ادامه گفته می‌شود که چطور بدون پرسش مستقیم و فقط از راه مشاهده رفتارها بفهمید طرف مقابلتان خسیس است یا نه:
  1. افراد خسیس همه چیز را به پول ربط می دهند.
  2. مدام از جاهای مختلف ایراد می‌گیرند و با من نمی‌خواهم، شما را در رودروایسی قرار می‌دهند که چیزی نخورید یا نخواهید.
  3. اگر قرار باشد شما را به جایی ببرند ارزان‌ترین مکان را انتخاب می‌کنند.
  4. با وجود توان مالی، لباس‌های کهنه و تکراری می‌پوشند و چیزهای کهنه را مدام تعمیر می‌کنند.
  5. اهل خرید، مهمان کردن و کادو گرفتن نیستند.
  6. موقع خرید دچار استرس می‌شوند و تمایل دارند هرچه زودتر خرید تمام شود.
  7. در تلفن زدن خسیس‌اند و با تک زنگ و پیام منتظر می‌شوند شما زنگ بزنید.
  8. از درآمدشان حرفی نمی‌زنند یا درباره آن دروغ می‌گویند.
  9. دام چیزهای ارزان یا رایگان جمع می‌کنند.
  • بررسی نیازهای هر یک
با انجام مصاحبه و تست های مختلف متخصص نیازهای هر یک را شناسایی کرده و آن ها را به زوجین اظهار می‌نماید. آگاهی از نیازهای طرف مقابل و بررسی توانایی هر یک در برآورده کردن آن نیازها، کمک بزرگی به زوج ها برای انتخاب همسر می کند.
  • ارزیابی توانایی حل مساله
یکی از مهم ترین مهارت های ضروری برای ازدواج، توانایی حل مساله است. متخصص با ارزیابی این مهارت مشخص می کند که همسر آینده شما چقدر توانایی همراهی و کمک به شما را دارد. در مقابل شما چقدر می توانید در برهه های مختلف مشکلات زندگی را رفع نمایید.
  • ارزیابی پیشینه فرهنگی و خانوادگی
خانواده، سازمانی است که در آن فرد باورهای ریشه ای خود را در آن رشد داده و به سادگی نمی‌توان آن ها را تغییر داد. هر چقدر این باورها با همسرتان همسو باشد، تنش کمتری در زندگی با او خواهید داشت. برای مثال در یک خانواده ای صحبت کردن خانم ها با آقایان باید تحت چهارچوب خاصی باشد و خارج از آن چهارچوب برای اعضای آن خانواده غیرقابل قبول است، مسلما اگر همسر آینده شما به چنین چهارچوبی باور نداشته باشد، آرامش در خانه شما به راحتی حکمفرما نخواهد بود.
  • بررسی توانایی های مدیریت هیجانات
شما در همه زمینه‌ها با همسرتان مراوده خواهید داشت، اگر همسرتان نتواند در موقعیت‌های مختلف هیجان و احساساتش را مدیریت کند، دیر یا زود به دردسر خواهید افتاد. برای مثال او در رستوران به خاطر اشتباهی که در سفارش اش رخ داده، بر سر گارسون فریاد می زند و یا به خاطر نظر مادرتان درباره لباس اش کل شب در مهمانی با کسی حرف نمی زند.
  • آیا دختر و پسر مکمل هم هستند؟
مکمل بودن زن و شوهر یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که می‌تواند موفقیت آن ازدواج را پیش بینی کند. این خصوصیات با توجه به تست هایی که اجرا می‌شود بررسی می‌شود. برای مثال خانم و آقایی که هر دو نمره بالایی در قدرت طلبی می‌گیرند، به احتمال زیادی بر سر مسائل مختلف در زندگی شان دچار تقابل می‌شوند.
 
 

پیامدهای ازدواج بدون شناخت و آشنایی

پیامدهای ازدواج بدون شناخت در هر زندگی مشترکی، ممکن است به شکل های گوناگونی بروز کند. البته گاهی بسیاری از جوانان با تصور اینکه شناخت کاملی از یکدیگر دارند، وارد زندگی مشترک می شوند. اما با گذر زمان، سطح اختلافات و ناهماهنگی ها عمیق تر شده و در نتیجه روابط سردی بین آنان ایجاد می شود. در ادام،ه به برخی از مهمترین پیامدهای ازدواج بدون شناخت اشاره شده است:
  • طلاق عاطفی: طلاق عاطفی نوعی اختلال است که ممکن است برخی از زندگی های مشترک را درگیر کند. زوجینی که دچار طلاق عاطفی می شوند، زوجینی هستند که بدون هیچ عشق و علاقه ای کنار یکدیگر زندگی می کنند. این نوع زوجین، تنها شکل ظاهری زندگی مشترک را حفظ می کنند و در اصل درگیر روابط سرد هستند. بی تفاوتی زوجین نسبت به یکدیگر، ویژگی بارز زندگی های مشترکی است که دچار طلاق عاطفی شده است. طلاق عاطفی که نمونه ای برجسته از پیامدهای ازدواج بدون شناخت است، زندگی مشترک را در نهایت به جدایی می رساند. البته گاهی نیز برخی زوجین به دلایل مختلفی، تا ابد با طلاق عاطفی دست و پنجه نرم می کنند.
  • عدم ناسازگاری: از دیگر پیامدهای ازدواج بدون شناخت، عدم ناسازگاری زوجین است. زوجینی که با شناخت سطحی نسبت به یکدیگر ازدواج می کنند، پس از مدتی درگیر تنش ها و دعواهای زن و شوهری می شوند. عدم ناسازگاری به معنای بحث و دعوا بین زوجین و اختلاف نظرهای آنان بر سر مسائل مختلف است. عدم شناخت قبل از ازدواج باعث می شود تا زوجین حتی بر سر موضوعاتی کاملا بی اهمیت و بی ارزش، درگیر دعوا و چالش شوند.
  • عدم درک متقابل: درک متقابل، یکی از مهمترین ویژگی هایی است که موجب پایداری زندگی مشترک می شود. زوجین زمانی می توانند زندگی مشترک موفقی داشته باشند که به درک درستی از خواسته ها و انتظارات همسر خود برسند. اما زمانیکه شکاف عقاید و افکار دو شخص بسیار شدید باشد، توان درک یکدیگر را نخواهند داشت. درک متقابل زمانی امکان پذیر خواهد بود که زوجین دارای اهداف کاملا معکوسی نباشند. بدین ترتیب بهتر است دختر و پسر قبل از ازدواج، به درک متقابل برسند و درصورت موفق بودن در این زمینه راضی به ازدواج شوند. زوجینی که درک متقابلی نداشته باشند، به سادگی مانع پیشرفت و توسعه یکدیگر و در نتیجه مانع ترقی زندگی مشترک خواهند شد.
  • بی وفایی و خیانت: ازدواجی که بدون شناخت شکل بگیرد، به سرعت صمیمیت بین زوجین را از بین می برد و میان آنان فاصله ایجاد می کند. زمانی که صمیمیت میان زوجین از بین می رود، هر کدام از آنان برای برطرف کردن نیازهای خود به سمت شخصی سوق پیدا می کنند که درک بهتری از آنان دارد. این افراد به سادگی به شخص سومی، اجازه ورود به زندگی خود را می دهند و در نهایت ممکن است رابطه ای عاطفی بین آنان ایجاد شود. گرچه بی وفایی و خیانت به طور معمول یکطرفه ایجاد می شود، اما در هر حال ضربات بسیار سنگینی را به ریشه زندگی مشترک وارد می کند.
علاوه بر این چهار پیامد مهمی که برای ازدواج بدون شناخت معرفی شد، پیامدهای دیگری نیز وجود دارد که می تواند زندگی مشترک را درگیر کند. اختلاف نظرها، لجاجت و پافشاری ها، واکنش های تند و منفی، اختلاف سلیقه ها، کاهش صمیمیت، از دست رفتن اعتماد و بسیاری از موارد دیگر، اثرات مخرب ازدواج های بدون شناخت هستند.
 
 

سخن آخر

ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فردی به شمار می‌رود که تمامی روند زندگی را دستخوش تغییرات بسیاری می‌کند. برای رسیدن به یک ازدواج موفق و سالم نیاز است همسری مناسب خود پیدا کنیم. شناخت قبل از ازدواج این امکان را به شما می‌دهد تا آینده را تا حد زیادی پیش بینی کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار