|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۸۸

اصالت خورش بامیه متعلق به جنوب کشور است ولی به خاطر طعم فوق العاده اش تقریبا در تمام کشور طبخ می شود.

خورش بامیه یکی از انواع خورش های خوشمزه و معروف ایرانی است. اصالت این خورش متعلق به جنوب کشور است ولی به خاطر طعم فوق العاده اش تقریبا در تمام کشور طبخ می شود. یکی از دلایل فراگیر شدن خورش بامیه خواص بی نظیر بامیه است.
بامیه خواص بسیار زیادی برای بدن دارد که با تهیه غذاهایی که با بامیه طبخ می شوند می توانید از این خواص بهره ببرید. از مهم ترین خواص بامیه می توان به سم زدایی و پاکسازی کبد ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، جلوگیری از پوکی استخوان ، سلامت پوست و مو اشاره کرد.
جالب است بدانید معروف ترین غذایی که با بامیه تهیه می شود همین خورشت بامیه است. خورش بامیه یک دستور پخت عربی هم دارد که در آن حاوی ادویه های تند مانند انواع فلفل هاست ولی دستور خورش بامیه جنوبی به صورتی است که تقریبا برای تمام ذائقه ها مناسب است.
 

بامیه چیست ؟

بامیه گیاهی است گلدار که در خانواده پنیر کیان دسته بندی می شود. زاگاه اصلی بامیه در مناطقی از قاره آسیا یا آفریقا است. نکته جالب در مورد بامیه این است که مصریان در قرن ۱۲ یا ۱۳ میلادی بامیه را کشت می کرده اند.
بامیه در مناطق گرمسیر به خوبی پرورش می یابد ولی در مناطق سردسیر رشد خیلی کمی دارد و محصول زیادی نیز نمی دهد. گیاه بامیه دارای ساقه راست است و ارتفاع آن حدودا ۱ متر است. در گاهی مواقع در شرایط مساعد تا ۲ متر هم می رسد.
میوه بامیه شبیه به هرم است و طول آن به طور متوسط بین ۲ تا ۴ سانتی متر است. جالب است بدانید بامیه در کشور عزیزمان ایرانی برای اولین بار در شهر سرخس کشت شد. از معروف ترین خوراک هایی که با بامیه تهیه می شود می توان به ترشی بامیه و خورشت بامیه اشاره کرد.
 
 

طبع بامیه گرم است یا سرد ؟

طبیعت این گیاه پر خاصیت (طبع بامیه) سرد و تر است. بهتر است افراد بلغمی با مزاج سرد و تر بامیه را در حد اعتدال مصرف نمایند. افراد بلغمی در صورت زیاده‌روی در مصرف بامیه، دچار علائمی از قبیل ضعف هضم، نفخ شکم، دردهای مفصلی، سینوزیت، افزایش ترشحات واژینال، کاهش حافظه و… می‌شوند.
 
 
 

خواص بامیه

بامیه چه خاصیتی دارد؟ درباره خواص گیاه بامیه چه می‌دانید؟ یکی از خاصیت های بامیه فیبر فراوان موجود در این گیاه است؛ درباره فواید بامیه هر چه بگوییم باز هم کم است؛ مثلا یکی از موارد پرکاربرد این گیاه، درمان دیابت و کنترل قند خون است، این گیاه با آنتی اکسیدان های فراوانی که دارد مانند چای سبز باعث لاغری و تناسب اندام بدن می‌شود. با ما همچنان همراه باشید تا درباره خواص بامیه اطلاعات بیشتری کسب کنید.
 
  • خواص بامیه برای زنان باردار و جنین
    بامیه حاوی مقادیر غنی از فولات است که برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است. فولات موجود در بامیه باعث می شود نقص های لوله عصبی در جنین به حداقل برسد. ضمن اینکه این ماده معدنی می تواند از سقط جنین و زایمان زودرس نیز جلوگیری کند.

  • سلامت کبد و درمان کبد چرب و بامیه
    یکی از مهم ترین خواص بامیه این است که باعث تقویت و سم زدایی از کبد می شود. تحقیقات جدید نشان داده است که بامیه می تواند به سم زدایی کبد کمک شایانی کند ، علاوه بر این می تواند برای درمان بیماری کبد چرب نیز مفید واقع شود.
  • بامیه برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی
    بامیه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. بنابراین مصرف بامیه می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن علاوه بر پیشگیری از سرماخوردگی باعث درمان این بیماری نیز شود.
  • جوان سازی پوست و رفع چین و چروک با مصرف بامیه
    بامیه حاوی مقادیر غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان های قوی است که می توانند باعث کنترل و کاهش رادیکال های آزاد مخرب شوند. رادیکال های آزاد باعث پیری پوست و ایجاد چین و چروک روی پوست می شوند که با مصرف بامیه می توان آنها را کنترل کرد. علاوه بر این بامیه باعث درخشش پوست نیز می شود.
    برای تهیه ماسک بامیه ۴ بامیه سبز و تازه را در میکسر بریزید و پس از اینکه به خوبی میکس شد ۱ قاشق غذاخوری گلاب به آن اضافه کنید. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست صورت و گردن خود قرار دهید سپس با آب سرد بشویید.
     
 

 

 

 

  • مزایای بامیه در تقویت سیستم ایمنی بدن
    بامیه یکی از منابع ویتامین C به شمار می رود و حدود 36 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را برای بدن تامین می کند. ویتامین C فواید بسیاری برای سلامتی دارد. از جمله مهمترین فواید ویتامین C می توان به تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. به همین دلیل یکی دیگر از خواص بامیه مقابله با عفونت ها, کاهش برخی علائم سرماخوردگی مانند سرفه است. از آن جایی که ویتامین C یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها محسوب می شود, صدمات ناشی از رادیکال های آزاد در بدن را خنثی می کند.

     
  • تقویت استخوان ها با بامیه
    جالب است بدانید که مصرف بامیه به تقویت استخوان ها نیز کمک می کند. بامیه حاوی مقادیر غنی از ویتامین K و اسید فولیک می باشد و به همین دلیل به تقویت و افزایش رشد استخوان ها کمک شایانی می کند. علاوه بر این مصرف بامیه باعث می شود که خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز کاهش یابد.

     
  • کاهش وزن با بامیه
    آیا بامیه برای لاغری خوب است؟ مصرف بامیه یا آب آن به دلیل وجود پلی ساکارید ها خاصیت چربی سوزی دارد و شما را لاغر می‌کند. مصرف منظم بامیه خورشتی، چه به صورت خام یا پخته از چاقی جلوگیری می‌کند؛ زیرا بامیه از مواد غذایی کم کالری با فیبر فراوان و مواد معدنی غنی است.
    فیبر موجود در بامیه به شما احساس سیری طولانی مدت می‌دهد و مثل یک ضد اشتها عمل می‌کند. بامیه خاصیت دیورتیک و ادرار آوری دارد که به دفع آب اضافی بدن کمک می‎کند و باعث کاهش وزن و لاغری می‎شود؛ معجزه آب بامیه برای لاغری را همین امروز به واقعیت تبدیل کنید.
     
     
  • خواص بامیه برای پوست و مو و بینایی
    بامیه به عنوان یکی از سبزیجات با بالاترین سطح آنتی اکسیدانی شناخته شده است. ویتامین A, آنتی اکسیدان فلاونوئید مانند بتا کاروتن, زیگزانتین و لوتئین از جمله مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در بامیه هستند که موجب حفظ سلامت چشم و بینایی, حفظ غشاهای مخاطی و پوست سالم, محافظت از سرطان ریه و حفره دهان می شوند.

  • بامیه و ویتامین های شگفت انگیز آن
    بامیه سرشار از ویتامین های گروه B کمپلکس مانند نیاسین, ویتامین B6, تیامین و اسید پانتوتنیک است. پوست بامیه منبع خوبی از ویتامین K است. همانطور که می دانید ویتامین K یک عامل کمکی برای آنزیم های لخته شدن خون است و برای تقویت استخوان ها ضروری است. از این رو یکی از موثرترین خواص بامیه, حفظ سلامت استخوان ها می باشد. مواد معدنی مهمی مانند آهن, کلسیم, منگنز و منیزیم در بامیه نیز به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می کنند. 

     
  • درمان یبوست با خوردن بامیه
    بامیه حاوی مقادیر غنی از فیبر است که باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود. فیبر موجود در بامیه با بهبود حرکات روده باعث رفع یبوست می شود ، ضمن اینکه علاوه بر درمان یبوست می تواند به درمان اسهال نیز کمک کند.

     









 

 

 

 

 
 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار