|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۹۶

اساس سوشی برنج است که به شیوه ژاپنی طبخ می‌شود و عموماً از خوراک‌های دریایی مانند ماهی، میگو و جلبک دریایی به همراه سبزی مخصوص تهیه می‌شود.

سوشی به انواع غذاهایی گفته می‌شود که از ترکیبات متفاوتی به شیوه ژاپنی درست می‌شود. اساس همه آن‌ها برنج است که به شیوه ژاپنی طبخ می‌شود و عموماً از خوراک‌های دریایی مانند ماهی، میگو و جلبک دریایی به همراه سبزی مخصوص تهیه می‌شود.
در ادامه برای شما 3 نوع دستور تهیه سوشی را آموزش خواهیم داد.
 

سوشی چیست ؟

سوشی (به ژاپنی: すし、鮨、鮓、寿斗、寿し、寿司) خوراکی برنجی در آشپزی ژاپنی است و آمیزه‌ای است از برنج پختهٔ ژاپنی با چاشنی سرکه، چندین گونه خوراک دریایی (بیشتر خام)، سبزیجات و تخم مرغ که به صورت سرد خورده می‌شود.
در آغاز، سوشی تنها روشی برای نگهداری ماهی بود که در آسیای شرقی رواج داشت اما پس از راه یافتن به چین، وارد فرهنگ غذایی کشور ژاپن شد. سوشی گونه‌های فراوانی دارد اما امروزه در نزد عموم مردم، نام سوشی اشاره‌کننده به تنها یکی از گونه‌های این خانوادهٔ غذایی، سوشی ادو است. در این گونه از سوشی بر روی یک قطعهٔ برنجی بیضی‌مانند، برش نازکی از ماهی گذاشته می‌شود. ماهی، توفو (فراوردهٔ سویا)، خوراک دریایی، تخم‌مرغ و دیگر خوراکی‌های بکار رفته در پُر کردن سوشی، همگی سرشار از پروتئین هستند. علاوه بر آن می‌توان ویتامین و مواد معدنی را نیز در خوراک‌های دریایی و سبزیجات سوشی پیدا کرد. سوشی بیشتر همراه با چاشنی سس سویا خورده می‌شود. بهترین روش برای ضدعفونی مواد غذایی پختن مواد است اما این روش در سوشی بکار برده نمی‌شود. برخی از گونه‌های ماهی ممکن است، انگل داشته باشند، اما فرایند یخ‌زدگی ماهی، این انگل‌ها را از میان می‌برد. به‌طور سنتی در گذشته برای ضدعفونی کردن این خوراک از واسابی (تُرُب کوهی ژاپنی) و ترشی گاری (ترشی زنجبیل) بهره‌مند می‌شدند. همچنین نوشیدن چای سبز نیز به علت ویژگی آن در پیشگیری از مسمومیت غذایی توصیه می‌شود. فرایند جهانی‌شدن سوشی از آمریکا آغاز شد و امروزه سوشی به‌عنوان یک غذای مفید و مناسب، در جهان آوازه پیدا کرده و در حال تبدیل‌شدن به غذایی جهانی است.
 

تاریخچه سوشی

در آغاز، سوشی تنها روشی برای نگهداری ماهی بود که در آسیای شرقی رواج داشت ولی پس از راه یافتن به چین، وارد فرهنگ غذایی کشور ژاپن شد. سوشی گونه‌های فراوانی دارد ولی امروزه در نزد عموم مردم، نام سوشی اشاره‌کننده به تنها یکی از گونه‌های این خانوادهٔ غذایی، سوشی ادو است. در این گونه از سوشی بر روی یک قطعهٔ برنجی بیضی‌مانند، برش نازکی از ماهی گذاشته می‌شود.
ماهی، توفو (فراوردهٔ سویا)، خوراک دریایی، تخم‌مرغ و دیگر خوراکی‌های بکار رفته در پُر کردن سوشی، همگی سرشار از پروتئین هستند. علاوه بر آن می‌توان ویتامین و مواد معدنی را نیز در خوراک‌های دریایی و سبزیجات سوشی پیدا کرد. سوشی بیشتر همراه با چاشنی سس سویا خورده می‌شود. بهترین روش برای ضدعفونی مواد غذایی پختن مواد است اما این روش در سوشی بکار برده نمی‌شود.
برخی از گونه‌های ماهی ممکن است، انگل داشته باشند، اما فرایند یخ‌زدگی ماهی، این انگل‌ها را از میان می‌برد. به‌طور سنتی در گذشته برای ضدعفونی کردن این خوراک از واسابی (تُرُب کوهی ژاپنی) و ترشی گاری (ترشی زنجبیل) بهره‌مند می‌شدند. همچنین نوشیدن چای سبز نیز به علت ویژگی آن در پیشگیری از مسمومیت غذایی توصیه می‌شود. فرایند جهانی‌شدن سوشی از آمریکا آغاز شد و امروزه سوشی به عنوان یک غذای مفید و مناسب، در جهان آوازه پیدا کرده و در حال تبدیل‌شدن به غذایی جهانی است.
سوشی_ طرز تهیه 3 نوع سوشی به سبک رستوران های ژاپن

انواع سوشی

  • ساشیمی(Sashimi):
    ساشیمی نوعی ماهی است که برش‌های نازک داده می‌شود و با ظاهری بسیار جذاب سرو می‌شود. سه تا ۵ قطعه کافی است چه به‌طور خام و چه به‌صورت پخته یا حالت ترشی شده، به همراه برگ شیسو، رنده ترب دایکون و واسابی و زنجبیل ترکیب مناسبی برای این فینگر فود است.
  • نِگیری (Nigiri):
    طرز تهیه سوشی نِگیری به این صورت است که قطعات ماهی بر روی دو توپک برنجی و گاهی اوقات به همره جلبک دریایی  نوری» که برای کنار هم قرار گرفتن برنج و ماهی استفاده می‌شود تهیه خواهد شد؛ کمی ادویه لازم است و تزئین، پیش چشمتان خوراکی جذاب خواهید دید. هر سفارش شامل دو قطعه سوشی است.

     
  • گوانگ نگری (Gunkan Nigiri):
    شکل دیگری از نِجری به نام گونکن نِگری وجود دارد که گوانگ به معنای قایق است و درصورتی‌که بخواهید بدانید که دلیل نام‌گذاری این سوشی چیست باید به شکل تهیه آن توجه کنید. شکل قرار گرفتن مواد بر روی برنج شبیه قایق است. به‌طورکلی فینگر فود کوانگ نگری شامل سه دسته می‌شود که بانام‌های توبیکو، ایکورا و یونی شناخته می‌شود. هر سفارش شامل دو قطعه است.

     
  • هوسوکامی (Hosomaki):
    سوشی‌های نازک با برنج بسیار کم، جلبک نوری (جلبک‌های دریایی برشته‌شده) که از بیرون رول می‌شود. هر سفارش سوشی هوسوکامی شامل ۶ قطعه است.

     
  • فوتوماکی (Futomaki):
    رول این نوع سوشی بسیار نازک است و اصطلاحاً خیلی پر ملات است. بعلاوه اندازه هر قطعه بسیار بزرگ است. انواع بسیار زیادی از سوشی فوتوماکی وجود دارد. جلبک نوری می‌تواند داخل رول قرار داشته باشد یا خارج از رول. هر سفارش از این سوشی شامل ۴ تا ۱۰ قطعه است.


     
  • اوراماکی (Uramaki): 
    این نوع سوشی در آمریکا بسیار معروف است. اگر بخواهید بدانید دلیل محبوبیت این سوشی چیست باید به شکل ظاهری آن توجه کنید نه به محتویات آن. در این نوع سوشی فرآیند رول کردن از بیرون اتفاق می‌افتد، به این دلیل که در ظاهر جلبک دیده نمی‌شود و افراد تمایل بیشتری برای خوردن آن نشان می‌دهند. افرادی که سوشی خور حرفه‌ای نیستند بیشتر تمایل دارند چنین مدلی از سوشی را امتحان کنند. سفارش این نوع سوشی شامل ۶ قطعه است اما در مواردی ۸ قطعه نیز سرو می‌شود.

     
  • تماکی (Temaki):
    سوشی که با دست رول می‌شود و با دست‌خورده می‌شود. شکل آن مانند بستنی قیفی است که با محتویات پر می‌شود. در صورت سفارش با یک عدد سوشی به شکل قیف مواجه خواهید شد.

     
  • چیراشی (Chirashi):
    این نوع سوشی را با یک‌کاسه در خاطرتان نگه‌دارید. چیراشی درواقع نوعی ماهی است که درون کاسه با برنج سرو می‌شود، می‌توان گفت که چیراشی خیلی شبیه دون‌بوری است با این تفاوت که در خوراک دون‌بووری تنها از یک نوع ماهی استفاده می‌شود به‌طور مثال خوراک دون‌بووری اوناگی نوعی از دون‌بووری است که در آن از نوعی ماهی به نام اوناگی (ماهی رودخانه) استفاده می‌شود.

    سوشی_ طرز تهیه 3 نوع سوشی به سبک رستوران های ژاپن

خواص سوشی

 سوشی مزایای سلامتی فراوانی در خود دارد که از جمله آن‌ها پیشگیری از کم کاری تیروئید، کمک به کاهش وزن، منبع غنی از آنتی اکسیدان، کمک به جلوگیری از سرطان، غنی از امگا ۳، اسیدهای چربی که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند، منبع خوب برای پروتئین، کاهش اثرات پیری، کلسیم ساز در بدن و مزایای دیگری که سلامت مضاعف به شما هدیه می‌دهد از جمله آهن فراوان که خون‌ساز است و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند.
 
  • بهبود عملکرد تیروئید
    یکی از خواص سوشی این است که منبع غنی از ید است و محققان شواهد گوناگونی برای اثرگذاری این عنصر روی عملکرد هورمون‌ها و غدد درون‌ریز بدن به دست آورده‌اند. وجود ید برای بیمارانی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند کاملاً مفید است چرا که از کم کاری غدد جلوگیری کرده و به عنوان عاملی برای کنترل آن عمل می‌کند. کم کاری غدد تیروئید از جمله بیماری‌هایی است که در طولانی مدت باعث بروز مشکلات خطرناک و مرگ و میر می‌گردد. علاوه بر این کم کاری تیروئید، چاقی مفرط به دنبال دارد که موجب بروز فشارخون و ناراحتی‌های قلبی است. اضافه کردن سوشی به رژیم غذایی می‌تواند راهی برای حفظ سلامتی شما در برابر کمبود ترشح غدد تیروئیدی باشد.
     
  • کمک به کاهش وزن
    غذا خوردن در رستوران، امری اجتناب‌ناپذیر و همگانی است که باید هر از چند گاهی آن را تجربه کرد؛ اما خوردن غذا در رستوران می‌تواند اثرات جانبی به مانند چاقی و عادت‌های غذایی بد به همراه داشته باشد. یکی از خواص سوشی این است که می‌تواند راه نجات و فرار شما از اثرات بد رستوران و غذاهای فست فودی باشد چرا که اغلب سوشی بدون روغن و همراه با مواد غذایی مغذی طبخ می‌شود و دارای منابع فراوان پروتئین و کربوهیدرات سالم برای بدن است. سوشی غذایی است که خوردن آن با فرهنگ خود مردم چین آمیخته شده و به همراه سالاد ارائه می‌شود که در نوع خود خواص بیشتری به غذای شما می‌بخشد.
     
  • تقویت سلامت قلب و عروق
    یکی از مهم‌ترین خواصی که به مصرف سوشی نسبت می‌دهند، تقویت سلامت قلب و عروق می‌باشد. این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که در طول سال میلیون‌ها نفر جان خود را بر اثر این بیماری‌ها از دست می‌دهند. این غذا نیز به دلیل سطح بالا اسیدهای چرب مفید خود مانند امگا 3 قادر است به شما در کاهش کلسترول بد یا LDL کمک کند. سطح کلسترول یکی از مهم‌ترین عوامل در سلامت قلب و عروق محسوب می‌شود. این موضوع می‌تواند شانس ابتلا به بسیاری از مشکلات مانند حملات قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین را کاهش بدهد.
     
  • تنظیم سطح هورمونی
    دانشمندان ژاپنی باور دارند که مصرف این غذا قادر است به صورت مؤثری به تنظیم سطح هورمونی منجر شود. یکی دیگر از مواد با ارزشی که در سوشی یافت می‌شود، ید نام دارد. این عنصر در بدن نقش‌های مهمی دارد که یکی از اصلی‌ترین آنها تقویت سلامت غده تیروئید می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تیروئید در بدن بر روی ترشح بسیاری از هورمون‌ها تأثیر دارد. به همین دلیل است که مصرف مقادیر مناسب ید می‌تواند به تنظیم سطح هورمونی کمک کند.
     
  • منبع غنی از آنتی اکسیدان
    یکی از خواص سوشی این است که منبع غنی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ترکیبات مغذی به مانند ویتامین‌ها هستند که بدن شما را در برابر بروز بیماری‌های خطرناکی که حاصل از انجام فرایندهای اکسیداتیو می‌شوند، محافظت می‌کند. فرایندهای اکسیداتیو توسط رادیکال‌های آزاد انجام می‌شود. این رادیکال‌ها روی پوست تا اعضای درونی بدن تولید و فعالیت می‌کنند و تنها انتی اکسیدان های هستند که می‌توانند آن‌ها را خنثی یا کنترل کند. از همین رو شما با خوردن سوشی، به بدن خود در تأمین آنتی اکسیدان کافی کمک می‌کنید و باعث کاهش احتمال بروز بیماری‌های گوناگون می‌شوید.

    سوشی_ طرز تهیه 3 نوع سوشی به سبک رستوران های ژاپن
  • پیشگیری از سرطان
    همان طور که اشاره شد در تهیه این غذا از محصولاتی مانند سرکه و واسابی استفاده می‌شود. این مواد به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود می‌توانند به شما در پیشگیری از بسیاری انواع سرطان کمک کنند. آنتی اکسیدان های موجود در سوشی قادر هستند شما را در مقابل آسیب‌های استرس اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد در امان نگه دارند. این آسیب‌ها باعث می‌شود که سلول‌های سالم بدن اکسیده شده و به بافت‌های سرطانی تبدیل شوند. اگر دوست ندارید با چنین بیماری‌هایی دست و پنجه نرم کنید، توصیه می‌شود استفاده از این غذا را در دستور کار خود قرار دهید.

     
  • غنی از اسیدهای چرب و امگا ۳
    یکی از خواص سوشی این است که منبع غنی از امگا ۳ است. این اسید چرب به عنوان عاملی برای بازسازی سلولی و جلوگیری از بیماری‌های پوستی به مانند لوپوس موثر است. اسیدهای چرب موجود در ماهی علاوه بر امگا ۳، می‌توانند سلامتی سلولی و رشد آن‌ها را تضمین کنند. برخی از بیماری‌ها به مانند لوپوس، موجب بروز آسیب‌های جدی به بدن می‌شود که در نهایت کارایی آن را مختل می‌کند. ممکن است لوپوس ارثی باشد اما اضافه کردن سوشی و تأمین کننده‌های اسیدهای چرب به غذا باعث پیشگیری بیشتر از بروز آن می‌گردد.

     
  • منبع کلسیم
    ماهی غنی از کلسیم است. با گذشت سن و پیری، اگر در دوران جوانی و نوجوان کلسیم کافی مصرف نکرده باشید، دچار پیری استخوان نیز خواهید شد. پیری استخوان یا همان پوکی استخوان بیماری است که موجب شکستگی‌های شدید در کهنسالان می‌شود. علاوه بر این کاهش تراکم استخوانی از مشکلاتی است که کمبود مصرف کلسیم می‌تواند برای شما به بار بیاورد؛ بنابراین سعی کنید از سوشی و دیگر غذاهای دریایی به عنوان غذایی که تأمین کننده کلسیم بدن باشد استفاده کنید.

     
  • کاهش علائم پیری
    سوشی، غذایی است که می‌تواند سن شما را پنهان نگه دارد. به طور کلی خوردن ماهی و ترکیبات شامل آن موجب کاهش اثرات پیری روی اندام‌های داخلی و خارجی می‌شود. سوشی، قادر است رطوبت در سلول‌های پوستی را به مقدار زیادی افزایش دهد و به نگه داری آن روی پوست کمک کند از این رو شما همیشه پوستی سالم و با طراوت خواهید داشت. علاوه بر این به واسطه وجود اسیدهای چرب امگا ۳، پوست شما سلاح لازم برای مبارزه با انتی اکسیدان ها را دارد و دچار مشکلاتی به مانند چروک و خطوط شایع پیری زودرس نمی‌شود.

     
  • منبع غنی آهن
    آهن در بدن شما می‌تواند نقش موثر تری از خانه‌هایتان داشته باشد. آهن در بدن، به عنوان عاملی برای بهبود عملکرد گلبول‌های قرمز و هموگلوبین فعالیت می‌کند. کمبود آهن می‌تواند کشنده باشد و موجب کاهش فعالیت قلب نیز می‌گردد. از این رو سعی کنید آهن بدن خود را با خوردن مواد مغذی نظیر سوشی تأمین کنید. سوشی، بر اساس ارزش غذایی برآورد شده دارای مقادیر زیادی آهن است.

 

آیا سوشی مضر است ؟

بهترین راه برای از ضد عفونی کردن مواد غذایی، پختن آن هاست، اما در این غذا ماهی به صورت خام مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو این سوال برای عموم افراد ایجاد می شود که آیا خوردن این غذا ضرری برای انسان ندارد؟؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در ایران هیچ تحقیق و پژوهشی در این رابطه وجود نداشته، اما در کشور ژاپن با توجه به این که سوشی یکی از غذاهای ملی آن هاست، تحقیقات زیادی در زمینه بیماری های انگلی و ویروسی که از طریق مصرف ماهی خام ایجاد می شوند، انجام شده و همچنین موارد پیشگیری و مقابله با آن ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این تحقیقات، گوشت ماهی خام می تواند 2 خطر اساسی برای انسان داشته باشد. خطر انتقال بیماری های انگلی از طریق ماهی و احتمال انتقال ویروس هایی مانند هپاتیت A که در آب های آلوده زندگی می کنند.
 

مواد اولیه سوشی

مواد تشکیل دهندهٔ سوشی را به‌طور کلی می‌توان به ۴ گروه تقسیم کرد:
  1. سومشی یا برنج ژاپنی پخته شده با طعم سرکه
  2. نتا یا مواد غذایی اصلی مانند ماهی، تخم ماهی، صدف و غیره
  3. یاکومی یا مواد مزه‌دهنده‌ای که عموماً ویژگی باکتری‌کشی دارند، مانند واسابی، زنجبیل، تره‌فرنگی
  4. چاشنی‌ها مانند سس سویا و پونزو
  • برنج :
    سومِشی یا سوشی‌مشی مادهٔ اصلی سوشی است. به این برنج در رستوران‌های مخصوص سوشی شاری گفته می‌شود. در سومشی برنج پختهٔ ژاپنی با سرکه، شکر و نمک مزه داده می‌شود. بهترین سرکه برای سوشی سرکهٔ برنج است. بکار بردن سرکه به غیر از اینکه در حفظ و نگهداری بیشتر برنج پخته نیز مؤثر است به همراه شکر از سفت شدن برنج در هنگام سرد شدن جلوگیری می‌کند. ممکن است در هنگام پخت برنج، قطعه‌ای جلبک کونبو و کمی ساکه (عرق برنج) مخصوص آشپزی در آب برنج استفاده شود. پس از پخت برنج محلول سرکه و شکر و نمک حل شده به آن افزوده می‌شود. هنگام بهم زدن برنج پس از ریختن این مخلوط، لازم است به سرعت برنج را با بادبزن دستی خنک کرد. کم کردن آب اضافی برنج مانع از چسبناکی بیش از حد برنج می‌شود. در تهیهٔ سوشی معمولاً از یک ظرف چوبی به نام هانگیری استفاده می‌شود. چوب در جذب آب اضافی برنج مؤثر است.

     
  • نتا :
    به عنصر غذایی‌ای گفته می‌شود که بر روی برنج سوشی یا در داخل آن قرار می‌گیرد. گوشت ماهی محبوب‌ترین عنصر غذایی برای گونه‌های گوناگون سوشی است. بنابر اطلاعات داده شده توسط دست‌اندرکاران صنعت سوشی، محبوبیت گونه‌های سوشی‌های تهیه شده از آزادماهی یا ماهی سالمون نسبت به ماهی پرطرفدار رقیب یعنی ماهی تن یا ماگورو رو به افزایش است. سوشی ماهی آزاد در سال ۲۰۱۰ میلادی برای نخستین بار توانست در صدر محبوب‌ترین گونه سوشی در ژاپن قرار بگیرد.

     
  • واسابی:
    یا ترب کوهی ژاپنی از موادی است که همواره به‌عنوان چاشنی ماهی خام و نیگیری‌زوشی استفاده می‌شود. واسابی سبزرنگ، اشتهاآور و با طعمی بسیار تند است. واسابی خاصیت ضد باکتریایی دارد و از نظر جلوگیری از فساد ماهی خام مؤثر است. به‌طور سنتی برای رنده کردن آن از یک رندهٔ ویژه استفاده می‌شود. این رنده از پوست کوسه ساخته می‌شود و قادر به شکستن سلول‌های گیاهی واسابی است. شکستن این سلول‌ها باعث آزاد شدن و انتشار یک مادهٔ ضد باکتریایی از داخل این سلول‌ها می‌شود. در زمانی که هنوز یخچال در دسترس نبود، واسابی برای پیشگیری از مسمومیت نقش مهمی را ایفا می‌کرد.

    سوشی_ طرز تهیه 3 نوع سوشی به سبک رستوران های ژاپن
  • نُوری:

    در دریاهای اطراف ژاپن در حدود ۱۲۰۰ گونه جلبک دریایی خوراکی یافت می‌شود. نُوری را می‌توان معروفترین جلبک خوراکی در ژاپن نامید. امروزه نُوری بخاطر کالری کم و غنی بودن از نظر مواد معدنی و ویتامین به‌عنوان موادغذایی مناسب رژیم غذایی، محبوبیت روزافزونی میان مردم پیدا کرده‌است.[۵۶] نُوری بیشتر خشک است و شکل ظاهری آن به کاغذ شباهت دارد. در گذشته، در اروپا و ایالات متحده به‌عنوان کاغذ سیاه نامیده می‌شد. اما امروزه بخاطر مواد مغذی موجود در جلبک دریایی و رونق مواد غذایی ژاپنی در بسیاری از کشورها نیز خورده می‌شود. در میان این کشورها می‌توان به دو کشور بریتانیا و آمریکا اشاره کرد:
    در حوالی ولز در بریتانیا جلبک دریایی از ساحل بومی این منطقه بدست آمده و پس از پخته شدن در سوپ، یا همراه با غذاهای گوشتی مصرف می‌شود. سال‌های اخیر شکل کندمای سرو شدهٔ آن نیز به بازار آمده‌است.
    در ایالات متحده نیز که تا همین حدود ۳۰ سال پیش گفته می‌شد «ژاپنی‌ها کاغذ سیاه می‌خوردند.» به تازگی، ارزش غذایی نُوری را مورد تأیید قرار داده و آن را به غیر از گونه‌های رول نوری، در دستور غذاهایی مانند پاستا و غذاهای گوشتی وارد کرده‌اند.

 

طرز تهیه سوشی با ماهی

مواد لازم :

  • برنج 2/3 لیوان
  • سرکه برنج 3 قاشق
  • شکر 3 قاشق
  • نمک 1و 1/2 قاشق چایخوری
  • جلبک نوری 4 ورق
  • خیار بدون پوست 1 عدد
  • آووکادو خرد شده 1 عدد
  • گوشت ماهی 250 گرم
طرز تهیه: 
  1. در یک آب گردان 1 و 1/3 لیوان آب بریزد بگذارید تا بجوشد. برنج را در آن بریزید. هنگامیکه برنج پخت و نرم شد، آن را از روی حرارت بردارید و آبکش کنید. در ظرف دیگری سرکه برنج شکر و نمک را باهم مخلوط کنید. این مخلوط را روی برنج بریزید.
  2. فر را تا دمای 150 درجه سلسیوس گرم کنید. جلبکها را روی سینی فر بیچینید و به مدت 1 تا 2 دقیقه گرم کنید
  3. وقتی آنها را از فر بیرون آوردید، یک لایه برنج روی هر کدام از آنها پخش کنید. خیار پوست کنده شده را به صورت باریک به 4 قسمت تقسیم کنید و هر یک قسمت را روی یک طرف از  لایه جلبک پهن کنید. آووکادو و قطعه های ماهی را هم به همین ترتیب روی لایه های سوشی قرار دهید.
  4. حالا می توانید جلبک را کم کم بپیچید تا کاملا رول شود. معمولا ژاپنی ها این کار را توسط چوبهای بامبو انجام می دهند.
  5. در نهایت توسط چاقو رول را به ضخامت دلخواه ببرید و سرو کنید.
نکته: طعم سوشی به دلیل استفاده از ماهی خام مورد پسند همه قرار نمی گیرد به همین دلیل می توان قبل از قرار دادن آن در رول جلبک کمی آن را کباب کرد و سپس در مواد سوشی قرار داد.
اگر استفاده از سرکه برنج دشوار بود، می توانید از 3 واحد سرکه سیب و یک واحد آب و مقدار کمی شکر برای تهیه جایگزین آن استفاده کنید.
استفاده از مواد درون سوشی و ادویه جات بسته به سلیقه هر فرد می تواند متفاوت باشد.

سوشی_ طرز تهیه 3 نوع سوشی به سبک رستوران های ژاپن
طرز تهیه  سوشی مرغ بدون جلبک

سوشی مرغ یکی از خوشمزه ترنن می باشد زیرا از ماهی و یا مواد خام استفاده نمی شود و با ذائقه ما ایرانی ها بسیار هماهنگ است. شما می توانید این سوشی را بدون جلبک تهیه کنید و به راحتی قابل تهیه می باشد. سوشی مرغ را می توانید برای مهمانی ها و مجالس خود به راحتی با سبزیجات و مرغ تهیه کنید. در ایران امروزه سوشی بسیار ترند است ولی بعضی از ما به دلیل موادی که در آن استفاده می شود شاید طعم آن را دوست نداشته باشید اما با این روشی که به شما یاد خواهیم داد می توانید این سوشی را میل کنید.
 
مواد لازم :
  • برنج ۱ پیمانه
  • سینه مرغ ۱ عدد
  • سویا سس ۱ ق غذا خوری
  • شکر ۱ ق غذا خوری
  • سرکه ۲ ق غذا خوری
  • هویج ۱ عدد
  • فلفل دلمه ۱ عدد
  • پودر سوخاری ۱/۲ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • سس مایونز ۲ ق غذا خوری
  • آبلیمو ۱ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر به مقدار لازم
طرز تهیه:
  1. ابتدا سینه مرغ را به صورت نواری برش بزنید. سینه مرغ بش خورده را داخل کاسه ریخته و ادویه ها را به همراه آبلیمو ترش اضافه کنید و هم بزنید تا مرغ مزه دار شود. سپس پودر سوخاری را داخل کاسه ریخته و تخم مرغ را داخل یک کاسه دیگر بریزید و هم بزنید تا از لختگی خارج شود. سینه مرغ را داخل تخم مرغ زده و بعد در پودر سوخاری بزنید و داخل روغن داغ بزنید و سرخ کنید.
  2. برنج را که بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید را خیس کنید. برنج را بدون افزودن نمک روی حرارت قرار دهید تا بجوش بیاید. برنج را تا حد شفته شدن روی حرارت قرار دهید تا کاملا نرم شود. هویج و فلفل را خوب شسته و هویج را پوست بگیرید و خلالی کنید و بعد فلفل را نیز به صورت خلالی خرد کنید.
  3. سرکه را داخل کاسه ریخته و به همراه شکر هم بزنید تا شکر داخل سرکه حل شود. برنج شفته را با مخلوط سرکه و شکر مخلوط کنید. یک کاتر گرد بردارید و مخلوط برنج را داخل کاتر گرد ریخته و خوب فشار دهید و بعد تکه های مرغ سوخاری شده را به همراه هویج و فلفل روی مواد قرار دهید. به همین ترتیب همه مواد را درست کنید و کاتر بزنید.
  4. حالا سوشی های قالب زده را داخل دیس مورد نظر قرار دهید. سویا سس و سس مایونز را باهم مخلوط کنید و روی سوشی ها بریزید و به دلخواه کمی سیاه دانه روی سوشی مرغ بریزید و سرو کنید..
نکات کلیدی در تهیه سوشی مرغ
  • می توانید از سرکه مخصوص سوشی استفاده کنید.
  • می توانید برنج را روی حصیر مخصوص سوشی بریزید و مواد را داخل آن قرار دهید و رول کنید و در انتها برش بزنید.
  • شما می توانید از تن ماهی نیز استفاده کنید.

سوشی_ طرز تهیه 3 نوع سوشی به سبک رستوران های ژاپن

طرز تهیه سوشی با جلبک

مواد لازم:
  • برنج مخصوص سوشی : دو لیوان
  • سرکه برنج : ۸۰ میلی لیتر
  • نمک : دو قاشق مربا خوری
  • شکر : چهار قاشق مربا خوری
  • جلبک مخصوص سوشی : یک بسته
  • سس سویاو وازبی : مقداری
  • هویج باریک برش داده شده : یک عدد
  • خیار باریک بریده شده : یک تا دو عدد
  • آووکادو : یک عدد
  • ماهی سالمون خام یا دودی و ماهی تن
طرز تهیه:
 ابتدا برنج را چند بار بشویید و با دو برابر آب اجازه دهید بپزد و در زمان پخت مرتب هم بزنید تا ته نگیرید سپس پس از کشیده شدن آبش حرارت را خاموش کرده و سرکه و نمک و شکر را با هم مخلوط کنید و بر روی برنج بریزید حالا بر روی آن دمکنی قرار دهید و اجازه دهید بدون حرارت به مدت ده دقیقه دم بکشد.
در این فاصله زمانی تمام سبزیجات گفته شده را باریک و بلند خرد کرده و همچنین ماهی را نیز خرد کنید سپس بر روی میز کار جلبک ها را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید به گونه ای که طرف براق آن زیر کار قرار بگیرید، حالا جلبک ها را بر روی حصیر مخصوص سوشی قرار دهید.
 
در این مرحله از طرز تهیه سوشی یک کاسه آب کنار دست تان قرار دهید. پس از سرد شدن برنج دست تان را خیس کنید و از برنج برداشته سپس روی جلبک پخش کنید. از قسمت جلو یک سانت خالی بگذارید سپس ماهی و سبزیجات خرد شده را بر روی آن بچینید. با کمک حصیر آن را رول کنید، پس اینکه کاملا رول شد با کمک دست آن را سفت کنید.
حالا با چاقوی تیز خیس رول ها را به اندازه های دو سامنتی متری برش دهید. با سس سویا و یا وازبی میل کنید.
 
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار